Ønsker anbefaling Nye gulvstående høyttalere

idarr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.07.2009
Antall liker
423
Sted
Fitjar Hordaland
Hei er på jakt etter nye høyttalere pris ca ikke noe mer enn 20000 kjøper gjerne brukt har en krell kav300il som de skal pares med hører på alt fra nick cave til satyricon altså hele spekteret vil helst ikke så langt ut fra bakveggen er blitt anbefalt dynaudio emit 50 og audiovector qr3 men ikke hørt de ! Noen her inne som har andre tips/anbefalinger?

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.354
Torget vurderinger
1
Idarr: En klassisk Krellmatch jeg også er enig i, er å sette en KAV300i på et par fine, nyere tyskere fra Audio Physic. Langt lettere å drive enn den Kappaen din-eller også Dynaudio- …noe Krell vil takke deg for ved å tegne opp et større lydbilde.

idarr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.07.2009
Antall liker
423
Sted
Fitjar Hordaland
Idarr: En klassisk Krellmatch jeg også er enig i, er å sette en KAV300i på et par fine, nyere tyskere fra Audio Physic. Langt lettere å drive enn den Kappaen din…noe Krell vil takke deg for ved å tegne opp et større lydbilde.
Ja hørt at det skal være match men er audio physic noe som kan rocke hardt?

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.354
Torget vurderinger
1
Idarr: Det kan de😎 Såfremt matchen stemmer. Du har en eldre Dan-boks. Med ei relativt lita forsyning. Altså bør du gå etter et lettdrevent høyttalersett som har relativt små, få elementer. Ikke over 17 cm bass. Har du da en lav impedans nominelt- som fire ohm- vil den forsyninga som er kunne fordele sin strøm på et antall som gir den en lettere jobb. En for stor forsterker finnes i praksis ikke, og du kan avlaste dem ved å bruke subwoofer. For eksempel en REL. Er lik mer effekt til mellomregisteret og diskanten. Bass tar 80% av en høyttalers tilførte forsterkereffekt. Hvor lettdrevne de er avgjøres i tillegg av reell impedans og følsomhet. Noen spesiell grunn til at høyttalerne MÅ være gulvsøyletype? Audio Physic har svært gode monitorer også..for eksempel STEP. Kombiner DEM med en REL på 300i…😈👍🎶

Sist redigert:

KMR

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.09.2012
Antall liker
197
Sted
Fyresdal
Torget vurderinger
0
Hva med elipson prestige facet 34f?

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.354
Torget vurderinger
1
AP Classic av monitor- og mindre gulvtype, for eksempel, er lettdrevne nok til denne, Idarr. Tross sine fire ohm.😎 Oslo Hi-Fi Center har kjørt Krell og AP I ÅREVIS i tidligere tider.. De har REL også. Hør med Øystein eller Geir der oppe, så har du snart ei solid oppgradering i hus. Med full forklaring..Det vil nok gå svært bra med Audiovector/REL også. Men dansken leverer en helt annen TYPE lyd enn tyskeren. Spørs hva øra dine sier deg. Uansett valg kommer det resulterende systemet til å rundspille det du idag sitter med. Har du forresten vurdert aktiv løsning? Da kan Krellen fornyes i en langt bedre forforsterker😊

Sist redigert:

roeng2

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2012
Antall liker
6.146
Sted
Møre & Romsdal
Torget vurderinger
9
@idarr din Krell kav 300il har mer en nok krefter til å drive gulvstående høyttalere. Ikke bry deg om det Auditor skriver angående størrelse på høyttalere å mengde elementer. Den har ingen problem med å drive AP Scorpio med 7 drivere. Jeg snakker av egen erfaring fra effekt kav 150a og intigrert kav 400xi på AP Scorpio og Audiovector M3 Si. Du finner Audiovector Avangarde og AP Scorpio brukt til ca 20k eller mindre.
Den vil også funger bra på de fleste høyttalere på markedet så sant de ikke er en vanskelig last å drive.

idarr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.07.2009
Antall liker
423
Sted
Fitjar Hordaland
AP Classic av monitor- og mindre gulvtype, for eksempel, er lettdrevne nok til denne, Idarr. Tross sine fire ohm.😎 Oslo Hi-Fi Center har kjørt Krell og AP I ÅREVIS i tidligere tider.. De har REL også. Hør med Øystein eller Geir der oppe, så har du snart ei solid oppgradering i hus. Med full forklaring..Det vil nok gå svært bra med Audiovector/REL også. Men dansken leverer en helt annen TYPE lyd enn tyskeren. Spørs hva øra dine sier deg. Uansett valg kommer det resulterende systemet til å rundspille det du idag sitter med. Har du forresten vurdert aktiv løsning? Da kan Krellen fornyes i en langt bedre forforsterker😊
Hei snakket med ohc det var audiovector qr3 de mente var en knallmatch vet de har kjørt krell/ap tidligere men bor utenfor Bergen så lettere å stikke innom der ( duet , hifiklubben osv) for å lytte til eventuelle kandidater

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.752
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
alt fra nick cave til satyricon altså hele spekteret
Hele spekteret er større enn som så. :)
Men lykke til med høyttalerjakten! JBL er mye tøffere enn Klipsh forresten, spesielt L82 med orange frontstoff. Riktignok en for dyr stativhøyttaler med 1 1/2" for stort basselement ref. @Auditor. Dog kan jeg kan ikke anbefale noen å følge rådene hans.

Sist redigert:

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Antall liker
17.116
Sted
Langesund
En bør strekkes seg mye lengre på Høyttalerkjøp.... smertegrensen og litt til. Det er mye lurere å spare inn på annet. 7" har sjelden grunntoneområdet i orden, og da rocker det ikke - styr unna.

JBL er nevnt og er bra. Sigberg Audio og Kvålsvoll design AS er ting som bør sjekkes ut

Denne modellen spiller meget bra -
JBL 4349
1637224322615.png

Sist redigert:

roeng2

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2012
Antall liker
6.146
Sted
Møre & Romsdal
Torget vurderinger
9
En bør strekkes seg mye lengre på Høyttalerkjøp.... smertegrensen og litt til. Det er mye lurere å spare inn på annet. 7" har sjelden grunntoneområdet i orden, og da rocker det ikke - styr unna.

JBL er nevnt og er bra. Sigberg Audio og Kvålsvoll design AS er ting som bør sjekkes ut

Denne modellen spiller meget bra -
JBL 4349
Vis vedlegget 764583
De er nok gode men et stykke å strekke seg i pris om han lurer på høyttalere til ca 20K

M

MarkusH

Gjest
Kanskje de gamle Dali Mentor 8 kan funke, husker ikke om jeg prøvde mine Mentor 5 på 300il når jeg hadde den ;)

StefanR

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2020
Antall liker
873
Sted
Orkanger
Ikke så sjeldent at det blir anbefalt utstyr til det dobbelte man etterspør, men firegangen hører med til sjeldenheten:rolleyes:

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
11.718
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Mye fint på markedet i den prisklassen. For bare litt over 20k på finn.no finner du f.eks. Vienna Beethoven Concert Grand, eller et par Respons Grand. Smak og behag, men det er slikt jeg ville valgt. Og det er lov å prute.

rfo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.02.2006
Antall liker
17
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Hadde for noen år siden en Krell kav 400xi satt opp med Audio Physic Scorpio II. Spilte meget bra og rocka så det holdt. Scorpio II hadde mere morofaktor enn AP Avantera jeg hadde senere. Har også hørt 300 il, men ikke i eget rom, men mere enn nok av krefter i den og.

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.032
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
La oss finne ut litt mer om bruksområdet vi skal gi anbefalinger for, før vi fortsetter å pøse på med våre personlige favoritter.

1: Romstørrelse
2: Føler du selv (eller naboene dine) at du liker å spille høyt og med mye trøkk?
3: Hva slags høyttalere har du prøvd tidligere som du likte eller mislikte?

whistler

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2004
Antall liker
616
GoldenEar Technology. Kampanje hos Gjallarhorn i Asker. Verdt en lytt. :)

idarr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.07.2009
Antall liker
423
Sted
Fitjar Hordaland
La oss finne ut litt mer om bruksområdet vi skal gi anbefalinger for, før vi fortsetter å pøse på med våre personlige favoritter.

1: Romstørrelse
2: Føler du selv (eller naboene dine) at du liker å spille høyt og med mye trøkk?
3: Hva slags høyttalere har du prøvd tidligere som du likte eller mislikte?
Heisann ja stua er ca 40kvm liker å spille j….g høyt innimellom ja😀😀naboene har jeg ikke spurt hehe

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
12.540
Sted
Smurfeland
Hadde eldre Krell på Klipsch Cornwall III, og syns det funket veldig bra egentlig. 15" bass, og kompresjonsdrivere med horn til mellomtone og diskant. Mer enn nok krefter med 150 watt.

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Antall liker
5.461
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Heisann ja stua er ca 40kvm liker å spille j….g høyt innimellom ja😀😀naboene har jeg ikke spurt hehe
Med tanke på romstørrelse og ønske om å guffe på, er det aktuelt med litt større høyttalere? Jeg tror jeg ville siktet inn på noe DIY to-veis JBL-lignende saker med 15" bass og et horn på toppen. Da får man kapasitet og futt nok til å enkelt håndtere ting som tar livet av mange av disse små pygmé-høyttalerne som nevnes i fleng.

7th-hifi

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.07.2008
Antall liker
765
Torget vurderinger
8
Brl eletronics har black week tilbud på Magnat Transpuls1500 HT. Aldri hørt de, men det er 60 dagers åpent kjøp :cool:

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.365
Torget vurderinger
1
Et par Dali Helicon 400 MK2 burde la seg finne for godt under den prisen. Mentor 6 er litt mer grøtete i lyden og de burde egentlig ikke gå for mer enn 5000,-
Men begge disse modellene er blitt vanskelig å finne på brukten de siste årene. Å få greie høyttalere med brukanes lyd til 20K er ikke en umulighet, men spørsmålet er om ampen også burde bli byttet i samme slengen om den ikke funker til høyttalerne du kjøper. Finner du noen høyttalere som er aktuelle, så hør med selger om det er mulig at du tar med egen amp for å lytte på de. Mange er ganske greie å ha med å gjøre der sånn sett, samme om det er butikk eller privat.
Kasse stivelse, tykkelse og volum og hvordan det er tilpasset høyttalerne er gjerne ganske viktig når man starter å dra på litt metall.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.354
Torget vurderinger
1
Idarr: Du nevnte da Dynaudio her oppe😎. Vil du prøve Dynaudio? Gå etter aktive, slik jeg foreslo i siste innlegg, Da slipper du å tenke på de effektkravene passive modeller derfra alltid har hatt. Produsenten tilpasser istedet modulene til hvert enkelt par, og du kan legge penga i ei forenkling «der vil noget». Er de allrounders? Det kan du vedde på de er! Men til Dynaudio finnes det bedre match enn eldre Krell..Poenget er at dersom du gir de aktive danskene gode nok signaler INN, så gjør de det de skal, uansett musikkstil. På tross av klasse D. Passive Dyns er så tungdrevne at du aldri vil klare de nivåene du tydeligvis ønsker med en så liten amp i såpass stort rom. Tipper Kappa fortsatt lever pga Krellen din, og dens solide oppbygning.

Sist redigert:

idarr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.07.2009
Antall liker
423
Sted
Fitjar Hordaland
Idarr: Du nevnte da Dynaudio her oppe😎. Vil du prøve Dynaudio? Gå etter aktive, slik jeg foreslo i siste innlegg, Da slipper du å tenke på de effektkravene passive modeller derfra alltid har hatt. Produsenten tilpasser istedet modulene til hvert enkelt par, og du kan legge penga i ei forenkling «der vil noget». Er de allrounders? Det kan du vedde på de er! Men til Dynaudio finnes det bedre match enn eldre Krell..Poenget er at dersom du gir de aktive danskene gode nok signaler INN, så gjør de det de skal, uansett musikkstil. På tross av klasse D. Passive Dyns er så tungdrevne at du aldri vil klare de nivåene du tydeligvis ønsker med en så liten amp i såpass stort rom. Tipper Kappa fortsatt lever pga Krellen din, og dens solide oppbygning.
Hehe glemte det

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
2.929
Torget vurderinger
16
Hvis du vil gå for et "målemonster", så har Mala har et par Kef R7 til under 20k på bruktsiden sin.

roeng2

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2012
Antall liker
6.146
Sted
Møre & Romsdal
Torget vurderinger
9
@idarr du spiller ganske variert musikk, det er derfor viktig for deg å finne en høyttaler som spiller det meste av musikk godt.
Samtidig må du finne en høyttaler som passer med din Krell og dens lydsignatur, du liker også og spille ganske høyt.
Stua er som du sier på 40 kvm, du trenger da ikke ekstremt store høyttalere. Men Jeg vil anbefale deg minst høyttaler med 2 x 6,5 tommer elementer i bass.

Jeg har ikke hørt annet en Klipsche RF7 mk 1, og den vil ikke passe til lydsignaturern til din Krell, men det er mulig RF 7 Mk 2 kan passe. Det er jo mange som liker denne høyttaleren og den har voldsomt med kapasitet. Disse finner man brukt på finn til under 20k, men jeg vet ikke om den lydmessig passer din Krell, din smak. Så her anbefales det å få testet med din Krell før kjøp.

Din Krell er jo ikke så stor og tung, så om du har mulighet ville jeg tatt den med meg til butikker i nærområdet og hørt om du fikk testet den på diverse høyttalere du synes er interessante, Og så kan du se på bruktmarkedet om du finner samme høyttaler, du kan da også se på høyttalere som koster mer en 20k nye.

idarr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.07.2009
Antall liker
423
Sted
Fitjar Hordaland
@idarr du spiller ganske variert musikk, det er derfor viktig for deg å finne en høyttaler som spiller det meste av musikk godt.
Samtidig må du finne en høyttaler som passer med din Krell og dens lydsignatur, du liker også og spille ganske høyt.
Stua er som du sier på 40 kvm, du trenger da ikke ekstremt store høyttalere. Men Jeg vil anbefale deg minst høyttaler med 2 x 6,5 tommer elementer i bass.

Jeg har ikke hørt annet en Klipsche RF7 mk 1, og den vil ikke passe til lydsignaturern til din Krell, men det er mulig RF 7 Mk 2 kan passe. Det er jo mange som liker denne høyttaleren og den har voldsomt med kapasitet. Disse finner man brukt på finn til under 20k, men jeg vet ikke om den lydmessig passer din Krell, din smak. Så her anbefales det å få testet med din Krell før kjøp.

Din Krell er jo ikke så stor og tung, så om du har mulighet ville jeg tatt den med meg til butikker i nærområdet og hørt om du fikk testet den på diverse høyttalere du synes er interessante, Og så kan du se på bruktmarkedet om du finner samme høyttaler, du kan da også se på høyttalere som koster mer en 20k nye.Yess vurderer en Bergenstur imorgen👍

idarr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.07.2009
Antall liker
423
Sted
Fitjar Hordaland
Heisann valget falt først på klipsch rp8000f men ble ikke helt fornøyd så nå er et par fyne audio f502 på vei😀😀

• Liker
Reaksjoner: oal
Topp Bunn