Høyttalere Nye høyttalere (50-100k)

amason

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2017
Innlegg
2.431
Antall liker
1.981
Torget vurderinger
8
Om høyttalere av litt størrelse er noe som kan passe ditt rom og deg er T+A Criterion TCD 110 S noe jeg ville ha vurdert.
De spiller langt bedre enn ProAc D40R og som jeg også har i skrivende stund, og det er i utgangspunktet en svært god høyttaler.

Fikk melding fra en som hadde eid T+A 110S tidligere og byttet til Audio Physic Codex og han angret på det, mente det var en nedgradering. Så det sier noe om hvilket nivå de leverer på. Her i landet er nok T+A mest kjent for elektronikken, men det var høyttalerprodusent de startet som.
Hvorfor selger du da ?
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.315
Antall liker
16.396
Sted
Østfold
LM: Setter du horn på Bladelius, kan du vente å være lyttetrøtt på en halvtime...:rolleyes:
Det fremstår som unødvendig generaliserende. Gode horn kan stort sett drives av en hvilken som helst forsterker med godt resultat. Dessuten er TS på jakt etter en ferdig høyttaler. Du har ingen kontroll på hva produsenten har foretatt seg i filteret for eventuelt å tilpasse impedansen.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Snickers: Horn har ALDRI passa en Bladelius. Til det er de svenske forsterkerne for nøytrale. Audio Research, derimot...Det er en grunn til at man siden tidenes morgen har brukt RØR på HORN:cool:
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.315
Antall liker
16.396
Sted
Østfold
Snickers: Horn har ALDRI passa en Bladelius.
Du kan ikke basere et prinsipp på et fåtall observasjoner. Bladelius har bygget forsterkerne etter et utgangspunkt der idealet er en ren spenningsforsterker. Man kan helt fint konstruere horn som passer dette, og det gjøres også. Ø for eksempel, fungerer helt utmerket på rene spenningsforsterkere.

Til det er de svenske forsterkerne for nøytrale.
En forsterker kan ikke bli for nøytral.

Audio Research, derimot...
...som på ingen måte fungerer på alle horn...

Det er en grunn til at man siden tidenes morgen har brukt RØR på HORN:cool:
Det er det, men det har ikke noe med nøytralt eller ikke å gjøre. Det har med å gjøre at den del horn er konstruert slik at den akustiske impedansen og den elektriske impedansen i forsterkeren i sum utgjør det man har optimalisert hornet mot. Mange horn er rett og slett veldig gamle konstruksjoner som stammer fra tiden da man ikke hadde tilgang på rene spenningsforsterkere. Man kan fint løse dette i filteret, og man kan også designe den akustiske impedansen slik at hornet fungerer utmerket på en ren spenningsforsterker.
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.846
Antall liker
50.869
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
Snickers: Horn har ALDRI passa en Bladelius. Til det er de svenske forsterkerne for nøytrale. Audio Research, derimot...Det er en grunn til at man siden tidenes morgen har brukt RØR på HORN:cool:
Har du testet ARC på Horn? Det har jeg og det låt ikke noe bedre enn med en Pass Lab integrert transistor amp. Veldig mange av dine påstander er det bare å plukke i biter så det skinner igjennom at du ikke har testet det. Sikkert en del Horn ARC passer til men laaaangt i fra alle vil jeg tro.

O
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Snickers et. al; Mht spredningskontroll: Hvilke andre høyttalere har noe særlig bedre spredningskontroll enn de som fra bånn er konstruert som teknisk produksjonsverktøy?? Svært få- om noen. Dessuten er det snakk om en ferdig høyttaler her- av en kaliber som passer trådstarters forsterkeri som hånd i berømmelig hanske. Greit å huske på. Bonus er altså at det rom heller ikke finnes som er overvettes vanskelig, dersom man velger feks en riktig dimensjonert PMC i nevnte Bladeliuskombinasjon. Nettopp fordi absolutt alt disse høyttalerne gjør er så forbaska godt kontrollert. Det du får i begge merker er den dynamikken, åpenheten, kraften og detaljeringen som er tilstede i materialet- hverken mer eller mindre. Jeg kan vanskelig se hva som mer ønskes.
 
Sist redigert:

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.846
Antall liker
50.869
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
Snickers et. al; Mht spredningskontroll: Hvilke andre høyttalere har noe særlig bedre spredningskontroll enn de som fra bånn er konstruert som teknisk produksjonsverktøy?? Svært få- om noen. Dessuten er det snakk om en ferdig høyttaler her- av en kaliber som passer trådstarters forsterkeri som hånd i berømmelig hanske. Greit å huske på. Bonus er altså at det rom heller ikke finnes som er overvettes vanskelig, dersom man velger feks en riktig dimensjonert PMC i nevnte Bladeliuskombinasjon. Nettopp fordi absolutt alt disse høyttalerne gjør er så forbaska godt kontrollert. Det du får i begge merker er den dynamikken, åpenheten, kraften og detaljeringen som er tilstede i materialet- hverken mer eller mindre. Jeg kan vanskelig se hva som mer ønskes.
Wow!
 
  • Liker
Reaksjoner: t.h

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Over til noe mer relevant, jeg ville vurdert om Kef kunne vært noe å ha i stuen. Spesielt Kef R11 til ca 50k er høyttalere jeg personlig kunne vurdert som stuemøbler, og målingene viser at Kef som firma tar mye hensyn til forskningen Toole prater om i videoen jeg linket til tidligere;

Spin - KEF R11 (2018).jpg


Har hørt på disse hos Duet Audio og må si jeg likte godt det jeg hørte. Synes fortsatt 50k er mye penger for passive høyttalere med små elementer, men disse er gode.

https://www.lydogbilde.no/test/hoyttalere/kef-r11

Har ikke tid til flere alternativer i øyeblikket.
 
Sist redigert:

Groove

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.08.2007
Innlegg
348
Antall liker
145
Det er en grunn til at man siden tidenes morgen har brukt RØR på HORN:cool:
Helt enig, utroligt at det faktum at ALLE horn var med rørforstærkere i 30-40-50'erne skamløst ignoreres....det taler for sig selv!
:rolleyes:
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.936
Antall liker
17.212
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Jeg foreslår du tar en tur til Lyric og hører på de Legacy Focus SE som står der pt. Sjeldent jeg har hørt så overbevisende ht i den sjangeren/prissegmentet.
 
Sist redigert:

Sledge85

Medlem
Ble medlem
13.10.2012
Innlegg
42
Antall liker
8
Torget vurderinger
3
Har hatt mange flotte høytalere i hus fra psb,paradigm,canton osv. Men høytaleren med den beste lyden med full range fikk jeg av Goldenear Triton 2+. Vanvittig lyd for pengene. Spiller kjellerdypt og ikke for lyst, bare fullstendig balansert med detaljer og dybde. Kan bare tenke meg hva den nye reference som er arvtakeren til Triton One spiller. Definitivt på mi ønske liste senere. Gjallarhorn er forhandler.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.578
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Et par kandidater, i tilfelle litt "romantisk, italiensk" er et alternativ.
Chario Ursa Major eller en av de gulvstående fra Opera, f x Quinta SE?
De går jo SF i næringen, estetisk, imvho.....

mvh
Proffen
 

R.Y

Medlem
Ble medlem
11.07.2009
Innlegg
24
Antall liker
6
Sted
Ørland. Sør-Trøndelag
Ville vurdert Legacy Signature SE. De ligger innenfor den prisen helt nye. Står ett sett Legacy Focus SE hos Lyric i sandvika og hjemme hos meg i trøndelag om du ønsker en lytt. Signature er en litt forminsket utgave an Focus som Legacy sier. Legacy gir utrolig mye pr krone.
 

Fant

--o-o--
Ble medlem
23.04.2015
Innlegg
240
Antall liker
117
Sted
Nittedal
Takk for bidrag!

Etter demo av Piega, Fyne, SF, Spendor, Ø, PMC og 2x med Audiovector R3 Arrete hos ohc, endte jeg opp med sistnevnte. Utrolig fornøyd. Lyden er selvsagt viktigst, men de er også fordømt pene. Utseendet og størrelsen gir god waf og de går uproblematisk inn i stua. Aldri hatt så mye gåsehud som etter at de kom i hus.
 
Topp Bunn