Høyttalere Nye høyttalere, anbefalinger, finnes det varm lyd?

Hum

Medlem
Ble medlem
28.04.2013
Innlegg
21
Antall liker
8
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Alle de er flotte høyttalere, men det er flere mer lettdrevne alternativer som er nevnt, om du skal grisespille?
Det er uansett veldig forskjellig lydsignatur i alt som er nevnt, også de du ramser opp her. Dra å hør på de!

Men skal jeg velge ett merke av de så synes jeg system audio rocker mest (typisk at foten starter tappe av seg selv lyd), synes de andre heller litt mot kjedelig eller forsiktige kanskje..men det er min smak. Vurderinger etter butikklytting, så ikke drep meg :p
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.699
Antall liker
3.349
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Hvor stort rom har du? Lang avstand til lytteposisjon?
Det er ca 4 m til lytteposisjon.
Nå er "høyt" et relativt begrep, men min erfaring er at du krever vesentlig mer sensitive høyttalere enn de du nevner hvis du skal spille det jeg oppfatter som "høyt" med 4m lytteavstand.

enig med andre her som nevner klipsch heritage serien (heresey, cornwall etc).
 

Quisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.07.2012
Innlegg
929
Antall liker
419
Sted
Stavanger
Dynamikk og varme er Tannoy i mine ører. Men de er jo "tørre/korrekte/stive/britiske-høyttalere" ???

JBL 580 til 6k er ran på åpen gate. Silkemyk dynamikkbombe med litt mer rocka stil enn Tannoy.

Sonus Faber sin Venere serie sies også å kombinere varme med litt frempå topp. Ble for daff for meg.

System Audio kan også være et morsomt alternativ.

Ville nok styrt unna dynaudio, b&w, dali av de mer kjente merkene da jeg føler de mangler en del på dynamikkbiten om det er ditt mål.

Ut å lytt, kun dine ører som vet hva de liker.
 

Knusse

Medlem
Ble medlem
24.02.2014
Innlegg
17
Antall liker
6
Tror det blir en tur til Soundgarden for å lytte på Sonus og System Audio.
Forslag til musikk som kan avsløre dynamikk og varme? Jeg skal selvsagt ta med noe fra eget arkiv.

Hvilke Tannoy modeller anbefales?
 

Quisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.07.2012
Innlegg
929
Antall liker
419
Sted
Stavanger
Hurtig og litt slagkraftig musikk synes jeg er fint å teste dynamikk med. Gjerne låter med sarte partier som smeller til litt. Jazz / rock. Låter det levende og engasjerende så betegner jeg det som dynamisk ok.

Jazz med saxofon, eller kvasse damestemmer er også fint å teste med, da hører man lett om det skjærer i ørene eller ikke. Blir det presenter med litt runde kanter og ikke komplett uutholdelig, så ser jeg på det som varmt. Her kan også forsterkermatching ha en god del å si.

Vær obs på at en høyttaler du lytter til fort kan låte veldig anderledes hjemme og på egen forsterker.

Tannoy DC6T SE er en fin høyttaler.
 
M

mfufu

Gjest
Tror det blir en tur til Soundgarden for å lytte på Sonus og System Audio.
Forslag til musikk som kan avsløre dynamikk og varme? Jeg skal selvsagt ta med noe fra eget arkiv.

Hvilke Tannoy modeller anbefales?
Hvis du ønsker og teste ift "varme" eller ihvertfall at det ikke er skarpt i toppen kan du f.eks. ta med noen innspillinger av metallica eller noe i den sjangeren :)

Kan også legge til, siden du nevnte Dali Mentor 6 (har ikke eid Mentor 6 men storebroren Mentor 8 hadde jeg i ca 5 mnd), men der må man være veldig forsiktig med matching. Jeg tror du fort vil få samme opplevelsen du har i dag med Nad og Mentor 6. Jeg har ihvertfall opplevd M3 og Mentor 6 til og bli litt for skarpt/lyst i øvre mellomtone eller diskant når jeg har hørt den komboen i butikk (i rett oppsett er det veldig gode komponenter, og det er effekten du har også :) ). Men lykke til med tur til Soundgarden, hvis du finner noe du liker så spør om du kan deponere på de, tilfelle det ikke vil fungere like godt hjemme i stuen/kinorommet ditt som i butikken.

Edit: siden du spør spesifikt om System Audio Explorer Master i innlegg nr. 38 kan jeg jo si litt om de også da. Disse er heller ikke helt uavhengig av matching, første gang jeg hørte de var de relativt kjedelige og egentlig ute av regnestykket ift. ett par andre ht jeg hørte på, men når jeg ringte butikken og fortalte jeg ville høre på de en gang til på annen elektronikk fikk jeg en ganske annen opplevelse. Kanskje ikke ett svar du blir veldig mye klokere av, bortsett fra at det ikke er rett frem med disse heller. Det skal sies at de aldri ble skarpe eller veldig lyse i diskant/øvre mellomtone med de to forsterkerne jeg hørte på (Hegel H200 og Electrocompaniet ECI-5 mk2).
 
Sist redigert:

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.699
Antall liker
3.349
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Prøv denne kalkulatoren for å få inntrykk av maks volum i din lytteposisjon:

Peak SPL Calculator

Du vil raskt se at med 13 fots avstand så vil du slite med å få noe mer enn 104dB i lytteposisjonen med "normale" høyttalere som spiller for eksempel 90dB/w og med 200w forsterker effekt. Hvis du bare har justert dine egne Dynaudio Audience 122 riktig (sammen med PV1) så vil det ikke være voldsomme endringer i maks dB (hvis dette er viktig for deg) med mange av de nevnte høyttalerene. Hvis du virkelig er på jakt etter dynamikk bør du se etter høyttalere med for eksempel 95-100dB/w.

Jeg kjenner Tannoy DC6T SE som er nevnt her. Den ene av døtrene mine har faktisk disse. Veldig flotte og velspillende høyttalere, men mye dynamikk på 4m lytteavstand - glem det!
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: KJ

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
506
Jeg vil også nevne JBL LS80 som et alternativ. Flotte høyttalere som spiller høyt og kontrolert uten å bli harde.
 

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
3.025
Antall liker
3.065
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Tror det blir en tur til Soundgarden for å lytte på Sonus og System Audio.
Forslag til musikk som kan avsløre dynamikk og varme? Jeg skal selvsagt ta med noe fra eget arkiv.
Supertramps Crisis What Crisis (remastret verson), kutt nr 4 kan lett skrelle i øvre mellomtone og burde avsløre hard lyd. Spiller denne bra på høyt nivå, burde det funke bra.
Stevie Ray Vaughn; The Sky Is Crying kutt nr 4, Little Wing skal slå rimelig hardt i fra seg, fin på dynamikk. Tåler bælehøyt volum hvis anlegget er ok, er det ikke det, så blir sologitaren til Stevie plagsom.
Bruker alltid disse blant mine testkutt.
 

Knusse

Medlem
Ble medlem
24.02.2014
Innlegg
17
Antall liker
6
Hei til alle, jeg håpet at en eller annen kanskje ville svare, men dette var over forventet respons, takk!

Jeg tror oppsummeringen kan bli omtrent slik:
1. Ta med hjem, deponer. Hvis ikke -test i butikk til du blir flau og 99% sikker på rett valg :)
2. Lån gjerne med en forsterker av en venn eller andre for å høre andre muligheter/lydbilder
3. Bruk musikk/film som referanse av det lydbilde man liker
4. Og ikke minst - det er mye man kan gjøre med rommet :)

(Til Kalle Klovn, islolert sett trenger jeg ikke å spille høyere, bare bedre uanstrengt i samme db... )
 

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
Knusse: det er ikke så rart folk nevner ny amp selv om du spør etter høyttalere med varme. Forsterkeren har utrolig mye å si på hvilke lydsignatur du er ute etter. NADen din er sikkert fin til den prisen, men det finnes bedre til ikke så mye mere penger (brukt feks).
Tannoy DC6Tse som nevnes over her er jeg selv nysgjerrig på, men du kan nok ikke regne med at forsterkeren din spiller bra på alt av høyttalere i prisklassen din.

Hva med å ta med forsterkeren din under armen når du skal ut å lytte? Vet ikke om de tillater det men...
Er det Oslo du skal ut å lete i, så kan du jo også stikke en tur innom Stereofil i Grensen også. Lykke til!
 

nightowl

Medlem
Ble medlem
16.01.2009
Innlegg
38
Antall liker
25
Stevie Ray Vaughn; The Sky Is Crying kutt nr 4, Little Wing skal slå rimelig hardt i fra seg, fin på dynamikk. Tåler bælehøyt volum hvis anlegget er ok, er det ikke det, så blir sologitaren til Stevie plagsom.
For meg er lakmustesten om man må kaste seg over volumkontrollen når spor 5, Wham!, kommer etterpå :)
 

kasol

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.03.2005
Innlegg
4.498
Antall liker
3.961
Torget vurderinger
4
Varme for meg er feks Proac / Spendor høyttalere og klasse A og rørforsterkere :) Som alt er det jo smak og behag. Liker dynaudio også. Har hatt Dali har fått dem til å låte varmt med Electrocompaniet og rør. Dali har jeg aldri hørt slik jeg liker det med Nad. Ble imponert av Dynaudio Focus 260 Gulvhøyttaler sist jeg var innom Soundgarden sammen med Hegel.
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.236
Antall liker
2.874
Sted
Kongsberg
Disse høyttalerne er alternativer: (ettersom jeg har kraftige subwoofere må ikke
bassen være kraftigst eller størst) Vil gjerne ha en med god mellomtone/diskant.
Liker jo å spille høyt.

Dali Mentor 6
B&W CM9
Sonus Faber Venere 2.5
System Audio Mantra
System Audio Ranger Master (17000 på finn.no)

Kommentarer?
Hmmm.

Alle disse høyttalerne har en kjøligere klangkarakter enn Dynaudioene du har i dag.
Ingen av dem har større membranareal eller (noe særlig) høyere følsomhet enn Dynaudioene.
Ingen av dem spiller vesentlig bedre (i mine ører (har ikke hørt SFene under kontrollerte former))
enn høyttalerne du har i dag. Så hvorfor bytte?

Gjør som Kalle Klovn foreslår; definer fronthøyttalerne som "small", sett delefrekvensen høyt
(om dette er mulig) og prøv å guffe på.

Klarer du å spille vesentlig høyere på denne måten (før det klipper og låter skarpt), er effekt-
forsterkeren din "for liten", så du bør vurdere et bytte av forsterker (til en Electrocompaniet
AW-250 brukt?) snarere enn høyttalere.

Klarer du ikke å spille vesentlig høyere på denne måten, bør du vurdere høyttalere med høyere
følsomhet (pluss eventuelt større forsterker). Det innebærer som regel høyttalere med større
membranareal (i bassen). Du sier du ikke trenger dette, men for å få økt følsomhet du ha det.
Litt dypere bass fra fronthøyttalerne skader sikkert ikke heller. Særlig ikke til musikk (stereo).

Bruker du subbene til LFE kanalen, eller er de koblet som stereosubber med lav delefrekvens?

Når det gjelder klangkarakter blir denne bestemt av "tiltingen" av mellomtoneregisteret. Har du
mye nivå i øvre del av mellomtonen låter høyttalerne kaldt, men har du mye nivå i nedre del av
mellomtonen låter høyttalerne varmt. Bass og diskant har lite med saken å gjøre.

De stereokomponentene der man får størst variasjon i forholdet varm/kald er selvfølgelig høyttalere
som både med sin frekvensgang og fasegang kan påvirke dette. Høyttalere kan ha både tonale og
klangmessige forskjeller. Forsterkere og signalkilder måler alle frekvenslinjært, så forskjellene her
er kun klangmessige. Derfor er det vanskelig å kompansere for tonale avvik i høyttalerne med klang-
messige avvik i elektronikken, (men det går i en viss grad).

Det er ikke mange høyttalere som er mye varmere enn de du har, men det er noen du bør vurdere;
Patos (de dyrere seriene), Respons, PSB, ProAc (og sikkert mange flere - Magnapan MG1,7 kan være
en outsider) og eldre engelske høyttalere. Alle disse vil spille varmt, men dette forutsetter at de får
et rent signal fra en effektforsterker som ikke klipper. Ingen høyttaler i verden spiller varmt dersom
forsterkeren klipper.

mvh
Gunnar Brekke
Fidelity
 

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.244
Antall liker
491
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Eller så kan du gjøre som meg?
Jeg har testet og eid en del høyttalere de siste åra. Jeg har gått over til aktive høyttalere.
Der kan man justere seg til ønsket klang. EQ på bass og toppen.
Provoserer vel en del nå, men mener bastant at disse er overlegent mye bedre enn f.eks Monitor Audio PL200 (har de selv), B&W 804 Diamond osv.
Du ville ikke trodd hvor bra en slik løsning låter.
 

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.244
Antall liker
491
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Angående CM9 så testet jeg disse i Juli. Disse var så mørke i klangen at jeg måtte reise meg opp å sjekke om diskantene virket. Man må skru opp litt før de åpner seg og blir friskere i toppen.
Vil omtale de som at det er nesten umulig å vli engasjert av disse høyttalerene, men som en fordel kan man "kaste" på de det aller meste av musikk-og det låter behagelig.
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.236
Antall liker
2.874
Sted
Kongsberg
Hei.

En annen ting.

Bruker du romkorreksjon på hjemmekinoreceiveren?

Kjører du flatt i romkorreksjonen vil receiveren "spise opp" alle tonale "fordeler" en varmt klingende høyttaler måtte
ha. Alle høyttalere vil låte (mer eller mindre) likt på denne måten. I hvert fall tonalt.

Kan du ikke også bruke romkorreksjon/equalisering i hjemmekinoreceiveren til å varme opp gjengivelsen?
Mao. justere så du får mer nivå i nedre mellomtone og mindre nivå i øvre mellomtone og diskant?


Har du denne muligheten, er det vel ikke noe behov for å bytte til en varmere klingende høyttaler.

Her kan du se hva jeg syntes om hjemmekinoreceivere (s. 84 - OBS. Må leses med en viss sans for humor :) ):
http://www.audiofidelity.no/uploads/2/4/0/6/24060675/60_hele.pdf
(Du har i hvert fall unngått den verste fallgruven ved å skaffe deg en ekstern effektforsterker til frontene).

mvh
Gunnar Brekke
Fidelity
 

Zissou

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.03.2012
Innlegg
116
Antall liker
21
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Overrasket over hvor mange som anbefaler å bytte ut Nad'en din i tråden (og er helt enig selv).

Kan ikke se å ha hørt noe om hva du synes om lyden du har i anlegget nå, med og uten Nad'en (uavhengig av max SPL)? Om du skriver litt om det kan det vel i beste fall for din del få folk til å holde litt kjeft med tanke på ny forsterker?

På ett tidligere anlegg jeg hadde med mindre demping i rommet var det forresten ved ett ganske bestemt lydnivå att lyden begynte å bli spiss og ubehagelig, som var langt unna det anlegget var i stand til å spille. Om en bare henger opp ett teppe eller stabler noen puter her og der kan du jo se om det skjer noe, uansett greit å prøve før en bruker masse penger på høyttalere.
Så oppsummeringen din over ser forsovet grei ut i mitt hode.

Ellers vil jeg tro Tannoy, JBL og kanskje Sonus Faber av de som er nevnt i tråden kan passe deg bra.:)
 
Sist redigert:

Knusse

Medlem
Ble medlem
24.02.2014
Innlegg
17
Antall liker
6
Gunnar_Brekke:

He he, da har jeg lest din artikkel om hjemmekinoreceivere. Godt du sa at man bør lese den med et glimt i øye for ellers hadde jeg kastet hele
hjemmekinoen min i plastretur-kassa :) Utrolig sammentreff at du også brukte min forsterker som illustrasjonsbilde - fikk meg til å føle meg enda bedre med følgende
overskrift "Blindveien", he he!

Men over til alvoret...

Jeg erkjenner vel langt på vei at jeg ikke vil oppnå "Ja takk begge deler" med mitt oppsett, men ved å følge alle deres gode råd som dere har presentert i denne tråden,
vil jeg komme langt på vei. Optimalisering er nok første vei å gå. Takk for engasjementet!

Ser frem til å tune, teste, lytte, tune og ommøblere ;)
Skal forsøke å holde dere oppdatert med hva jeg har prøvd samt hva beste resultat ble.

Jeg forsøker meg på en konklusjon for tråden: (Ut i fra hva dere sier)
"Ja, det finnes høyttalere som kan oppfattes som varme, men de blir bare så varme som en forsterker og et rom tillater det.
Og er høyttalerene i utgangspunktet varme er også sannsynligheten større for at man kan oppnå denne lydtemperaturen, men ingen garanti."
??? :confused:
 
Sist redigert:

heimikkemikke

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.02.2013
Innlegg
58
Antall liker
16
Noen gardiner som dekker et par meter ut på sideveggene der høyttalerne står gjør underverker for diskantområdet, da tenker jeg gardiner som går fra tak til gulv helst, ca 2meter. Også stort gulvteppe foran høyttalerne.
 

Bånnulka

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2010
Innlegg
451
Antall liker
114
Sted
Halden
Tror det blir en tur til Soundgarden for å lytte på Sonus og System Audio.
Forslag til musikk som kan avsløre dynamikk og varme? Jeg skal selvsagt ta med noe fra eget arkiv.

Hvilke Tannoy modeller anbefales?
Du bør høre noe fra Spendor også. Har et par av disse og har vel til gode og høre noe mere musikalsk enn disse.
Mvh Roar
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.857
Antall liker
8.167
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Her er ein del gode tips når det gjeld høgtalarar. Høgtalarar kan rett nok "manipulerast" klangmessig ved å endre forsterkar, plassering m.m., men om du jaktar på ein spesiel klangkarakter, er det lurt å ta utgangspunkt i nettopp høgtalaren. Såleis er Tannoy ganske "varme", men om dei koplast saman med supernøytral elektronikk som t.d. ein ASR-forsterkar, vil dei opplevast som svært nøytrale. Det same gjeld nok Vienna og til dels Sonus Faber, slik somme er inne på.
Så kan det også leitast i vintageland. Finn du store høgtalarar (gjerne engelske) med domediskantar, kan det vere interessant. Og så har vi store Tandberghøgtalarar... og ein del elektrostatar.
 

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.244
Antall liker
491
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Er litt forskjell på hva folk synes er varmt og behagelig også.
F.eks så synes jeg at Audio Physic Scorpio 2 var litt "balsam" for ørene i mitt rom/oppsett. Varme og behagelige. Mens kameraten min fant de ubehagelige å høre på.
Stikk motsatt ble det da med B&W 804 Diamond. Tortur for meg å høre på disse, mens han samme kameraten finner disse behagelige.

Så da kan man lure på hvem som har rett, for det skiller jo veldig på meningene. Lærte personlig mye av å teste litt forskjellig hjemme hos meg, og det er litt vanskelig å lese seg til riktig match og hva folk synes er bra eller dårlig.
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.113
Antall liker
2.340
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Det forundrer meg ikke at en slik tråd favner mange, jeg tror mange har brent seg på altfor "hifi-korrekt" lyd og blitt skuffet over manglende nivå nedover i frekvensene, gjerne kombinert med plagsomt pågående topp.

Jeg mener mange legger for mye av ressursene i høyttalerne, en knallgod høyttaler kan ikke spille bra med en strømsvak, middelmådig forsterker. Samtidig er det helt forunderlig hvor godt man kan få en middelmådig høyttaler til å spille med en knallgod forsterker. Høyttaleren er vel den komponenten som i størst grad bestemmer lydsignaturen, i tillegg er den et møbel og dermed fristende å legge mye ressurser i.

Jeg kjenner ingen av komponentene i anlegget ditt godt nok til å gi noen råd mht til utskftning, men husk at rommet ditt i seg selv muligens er den aller viktigste komponenten. Det skal mye til å oppnå varm og behagelig lyd på drøye volumer dersom rommet er "uegnet" uansett elektronikk og høyttalere. Ikke plasser høyttalerne for nært sidevegg hvis denne for eksempel er en malt gipsvegg.

Har du god kontroll på rommet mht akustikk og høyttalerplassering?

Jeg nevnte Patos for deg tidligere. Lyric 402 er definitivt varm i klangen, noen vil nok si i overkant. Den er ikke i produksjon, men det er solgt mye av den og dukker sånn sett av og til opp på bruktmarkedet. Av litt finere ting vil jeg nevne Vienna Acoustics, meget behagelige og veldig allround. Litt rimeligere vil jeg si PSB.

Brekke nevner EC250 som forsterkeralternativ og den henger jeg meg på. Varmt, behagelig og mye krefter.

For egen del vil jeg si at en god, og godt integrert subwoofer kan være en god problemløser. Den gjør at resten av anlegget stresser mindre. Da jeg investerte i en JL Audio F113 for et år siden sa jeg til meg selv i en blanding av glede og irritasjon: "hvorfor har jeg ikke gjort dette tidligere?"

Sammen med fornuftige tiltak i rommet hva gjelder akustikk, er suben den investeringen som har gitt meg størst gevinst, rent lydmessig.

Lykke til!
 
N

nysjerrigper

Gjest
demping ser jeg anbefales over en lav sko uten tanke på høyttalerens prinsipielle egenskaper, når det i bunn og grunn er høyttalerens dårlige spredningsrespons som gir dårlig akustikk, ikke omvendt. (beamer høyttaleren og er ujevn offaxis klager rommet ujevnt tilbake) sikter ikke til dynaudio her, men generelt.
spendor kassene anbefalt tidligere bruker Sigfried Linkwitz som eksempel på hvor dårlig en kassehøyttaler kan bli.
 

Knusse

Medlem
Ble medlem
24.02.2014
Innlegg
17
Antall liker
6
Aahh, herlich!

Jeg fant lyden, eller rettere sagt - den skarpe og harde lyden er borte!

Det skal sies at det er for mye og et virvarr av muligheter på forsterkeren og et hav av kombinasjoner med effektforsterkere og høyttalere.
Etter uttallige endringer på innstillingene, effektforsterker ut og inn, små og store høyttalere som flyttes og kobles om hverandre, samt tepper etc kom jeg endelig
frem til et lydbilde jeg likte og som var relativt varmt. Varmt nok for meg.

Noen ganger er det enkle det beste - vekk med effektforsterker (som nesten alle har sagt), inn med en mye større høyttaler, frem med god musikk med god kvalitet.
Der satt den!
Fikk ikke spilt så høyt i går - det er for lytt opp til stuen hvor mor ser på ett eller annet mindre interessant reality-program. (Lydisolere neste prosjekt)

Jeg ble faktisk sittende og nyte musikken utover de sene natterstider - det er lenge siden sist :)

Takk for alle bidrag!

Legger også ved et bilde, det er alltid moro å se hvordan folk har det.

(Jeg åpner en ny tråd snart hvor jeg lurer på hvordan dere har løst dette med stereo vs surround - to seperate anlegg vs kombi)

IMG_20140226_223311.jpg


IMG_20140226_224317.jpg
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.699
Antall liker
3.349
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Så gøy, hva ble det endelige oppsette og instillingene som "funket"?
 

Knusse

Medlem
Ble medlem
24.02.2014
Innlegg
17
Antall liker
6
Så gøy, hva ble det endelige oppsette og instillingene som "funket"?
For meg ble det sånn at det enkle ble det beste:
Stereo, med frontene på small med nedre grense på 60 Hz, subbene er satt på preout subwoofer 1&2.
Effektforsterkeren er fjernet.
Subbene er på 0 db
Frontene er på 0 db
Treble= -1
Bass= +1

Jeg synes også at det låt fint når frontene ble satt i Large, menda ville det ikke komme lyd fra subbene.

Skal forsøke å sette subbene på preout front L/R i kveld og styre frekvensen fra subbene - vet ikke om dette vil gi noe mer, men verdt å forsøke.
Nå er lydbildet omtrent likt på pure direct og stereo og det låter varmt og godt :)

K
 

Groruddalen

Medlem
Ble medlem
28.12.2013
Innlegg
13
Antall liker
5
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Veldig bra du taklet utfordringene og fikk mer varme som du ønsket. Hvilke fronthøyttalere er det du bruker?
 

chris33

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.02.2011
Innlegg
166
Antall liker
31
Sted
Østlandet
Skru på xtra bass og subwoofer er med på laget når fronter kjører full range. På min Yamaha kobler sub ut på pure direct.
 

heimikkemikke

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.02.2013
Innlegg
58
Antall liker
16
Hei jeg hørte for lengesiden, at yamaha sine receivere har annerledes utgangimpedans enn de fleste effektforsterkere. Som kan føre til forvrengning når det skrus opp. Ettersom det står på yamaha sine sider:
Dynamic Power per Channel (8/6/4/2 ohms)165 / 210 / 285 / 405 W

Dette er kraftig. Flott at du fant ut av det. Tøffe høyttalere forresten :)
 
M

mfufu

Gjest
Dette var jo flott, da har du nettopp ha spart deg selv for 10-22 tusen kroner, beste utfallet det vel? :cool:
 

Skipnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.11.2013
Innlegg
2.864
Antall liker
1.658
Sted
Sætre
Kan fortelle deg med en gang at du må selge den effektforsterkeren og kjøpe deg noe kraftigere og "renere".
 
Topp Bunn