Høyttalere Nye høyttalere hvor stor forsterker

Kennnet

Medlem
Ble medlem
01.08.2021
Innlegg
28
Antall liker
9
Sted
201287
Hei, jeg har nylig gått vekk fra hjemmekino til vanlig stereo, har 2 stk proson twin 800 180w maks, brukte en jvc hjemmekino forsterker, de virket veldig dårlig og slapp med den, når jeg koblet opp min nye yamaha as-501 på 120w 4ohm x2 185w max, så ble de proson høytallerene veldig hyggelig og spiller utrolig bra, 25-20 000hz høres ut som sub er koblet til når jeg ser film kun med de dobble 8" proson, men kassene er sliten, har trekt de med valnøtt folie ble helt ok, men nå er det bestemt skal ha nye høyttalere, vil ha mer lyd, har sett på følgende

magnat supreme 2002 mocca, grunnen synes de ser helt nydelig ut pluss de har lavere hz en de jeg har og mer effekt/trøkk.
bass dobble 8"
mellomtone 6.5"
diskant 1"
watt rms 225 watt max 450 watt
18-40.000hz veldig lav i hz de vil vell gi dypere bass en de proson jeg har?

dali oberon 9 valnøtt, grunnen utsende og mer trøkk.
bass dobble 9"
mellomtone 7"
diskant 1x7"
35-26.000hz, høy hz? Mister vell dybde i bass i film etc?
anbefalt forsterker 50-400w veldig stort sprang på hvor liten/stor forsteker må være, ønsker og få fullt utbytte av de om jeg skal ha de

proson twin 1000, grunnen til jeg vurderer de er pga jeg er veldig fornøyd med 800 twin fra proson, proson 1000 må no ha enda mer trøkk enn 800 twin:)
bass dobble 10"
mellomtone 6.5"
diskant 1"
watt 350 max
20-32.000hz

klarer i det hele tatt min forsterker min og drive noen av de på samme måte som mine gamle proson 800 twin blir drevet? fordi de proson som eg bruker nå spiller virkelig alt de klarer med forsterker nå, ønsker ikke og kjøpe nye høyttalere for så at de skal være i dvale, vil få så god lyd som mulig, ikke slik som det var med hjemmekinoforsterker og proson 800, de var rett og slett ikke med pga forsterker var for svak, har dere noe og anbefale? stereo blir brukt til film og musikk på høyt lydnivå, tar gjerne i mot forslag til høyttalere :) ønsker ikke sub, vil ha vanlig stereo med 2 gode gulvhøyttalere
 
Sist redigert:

Thomasd

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.01.2009
Innlegg
1.087
Antall liker
1.494
Sted
Ås
Torget vurderinger
2
Se på høyttalere fra Arendal Sound eller XTZ (evt JBL, Klipsch), de gir mye for pengene. Og få deg en kraftigere forsterker fra XTZ, Cambridge, NAD, noe kinagreier evt brukt. Stort sett alle så rimelige forsterkere som din Yamaha mangler kapasitet mot høyttalere med slik bestykning du ser på. Ikke nødvendigvis i watt men i strømreserven og lydkvalitet.

Lev med det du har om du ikke oppgraderer begge deler. Kanskje ikke rådet du ønsker men rådet jeg kan gi om bedre lyd er målet. Det er mye mere enn oppgitt min-max frekvensrespons ved en høyttalers kvalitet, selve frekvensgangen og forvrengning er viktigere. En høyttaler forvrenger langt mer enn øvrige komponenter i kjeden og ved lavere prisnivåer kan denne faktoren adderes.

En generell anbefaling om forsterkerkraft i forhold til hva du ønsker klarer jeg ikke å komme med utover at du ikke klarer å få for mye.Hvor stort rom og hvilke lyttenivåer du anvender er din/deg.
 
M

MarkusH

Gjest
Jeg har XTZ Divine 100.49 og bruker to stk Anaview ams1000 (900w i 4ohm/580w i 8ohm) per høyttaler. Disse høyttalerne har vel 1" diskant, 6,5" mellomtone og to 10" bass med en følsomhet rundt 90db. Følsomhet er jo absolutt noe du burde kikke etter, også viktig å se hva hz er oppgitt i (f.eks -3db eller -6db).
Jeg vet at andre 100.49 eiere bruker strømsterke forsterkere på disse der mine kommer til kort, disse hypex-ampene (nc1200) som er å få kjøpt på finn til 8k elns funker nok fint. Da må man ha forforsterker i tillegg da, men hvorvidt man vil legge slike penger på bordet med såpass billige høyttalere som er nevnt i åpningsinnlegget her må jo avgjøres av trådstarter. Brukte 100.49 er man heldig om man finner til 25k brukt. Til gjengjeld så spiller mine langt ned på 20hz-tallet og får sofa, bilder osv til å riste greit på 80-85db. Jeg er heldig med rommet også, for jeg har noe output under 20hz også. Hvordan ditt rom håndterer såpass store høyttalere er også noe man må ta med i betraktningen. Det beste du kan gjøre er å prøve før du handler. ;)
 

Thomasd

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.01.2009
Innlegg
1.087
Antall liker
1.494
Sted
Ås
Torget vurderinger
2
Jeg har XTZ Divine 100.49 og bruker to stk Anaview ams1000 (900w i 4ohm/580w i 8ohm) per høyttaler. Disse høyttalerne har vel 1" diskant, 6,5" mellomtone og to 10" bass med en følsomhet rundt 90db. Følsomhet er jo absolutt noe du burde kikke etter, også viktig å se hva hz er oppgitt i (f.eks -3db eller -6db).
Jeg vet at andre 100.49 eiere bruker strømsterke forsterkere på disse der mine kommer til kort, disse hypex-ampene (nc1200) som er å få kjøpt på finn til 8k elns funker nok fint. Da må man ha forforsterker i tillegg da, men hvorvidt man vil legge slike penger på bordet med såpass billige høyttalere som er nevnt i åpningsinnlegget her må jo avgjøres av trådstarter. Brukte 100.49 er man heldig om man finner til 25k brukt. Til gjengjeld så spiller mine langt ned på 20hz-tallet og får sofa, bilder osv til å riste greit på 80-85db. Jeg er heldig med rommet også, for jeg har noe output under 20hz også. Hvordan ditt rom håndterer såpass store høyttalere er også noe man må ta med i betraktningen. Det beste du kan gjøre er å prøve før du handler. ;)
Litt usikker på om trådstarter er på dette nivået, mistenker ønske om råd om enklere/rimeligere greier ;) Fint å se du har greiene dine på stell @MarkusH , låter sikkert fortreffelig:)
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.351
Torget vurderinger
1
Kennet: Mine tips: Dropp Proson og Magnat. Gå heller en størrelse eller to ned på Oberon. Bruk det resterende budsjettet til en bedre forsterker. Gjerne nøytral og nordisk, som en større Hegel👍 Da har du en høyere kvalitet for de samme penga, med et større, mer kontrollert og åpent lydbilde. Kalles KISS-filosofi, det😈 Og den filosofien kommer til å fungere for din del resten av livet.
 
Sist redigert:

Kennnet

Medlem
Ble medlem
01.08.2021
Innlegg
28
Antall liker
9
Sted
201287
Kennet: Mine tips: Dropp Proson og Magnat. Gå heller en størrelse eller to ned på Oberon. Bruk det resterende budsjettet til en bedre forsterker. Gjerne nøytral og nordisk, som en større Hegel👍 Da har du en høyere kvalitet for de samme penga, med et større, mer kontrollert og åpent lydbilde. Kalles KISS-filosofi, det😈 Og den kommer til å fungere for din del resten av livet.
Oberon 7 ser jo bra ut
 

Kennnet

Medlem
Ble medlem
01.08.2021
Innlegg
28
Antall liker
9
Sted
201287
Se på høyttalere fra Arendal Sound eller XTZ (evt JBL, Klipsch), de gir mye for pengene. Og få deg en kraftigere forsterker fra XTZ, Cambridge, NAD, noe kinagreier evt brukt. Stort sett alle så rimelige forsterkere som din Yamaha mangler kapasitet mot høyttalere med slik bestykning du ser på. Ikke nødvendigvis i watt men i strømreserven og lydkvalitet.

Lev med det du har om du ikke oppgraderer begge deler. Kanskje ikke rådet du ønsker men rådet jeg kan gi om bedre lyd er målet. Det er mye mere enn oppgitt min-max frekvensrespons ved en høyttalers kvalitet, selve frekvensgangen og forvrengning er viktigere. En høyttaler forvrenger langt mer enn øvrige komponenter i kjeden og ved lavere prisnivåer kan denne faktoren adderes.

En generell anbefaling om forsterkerkraft i forhold til hva du ønsker klarer jeg ikke å komme med utover at du ikke klarer å få for mye.Hvor stort rom og hvilke lyttenivåer du anvender er din/deg.
Det som er med de jeg har er at kasser er veldig sliten, vill ha noe strøkent men ikke miste bass trykket som allerede er der, vurderer yamaha as-701 forsterker
 

Kennnet

Medlem
Ble medlem
01.08.2021
Innlegg
28
Antall liker
9
Sted
201287
Dali concept 10 er specs 50-200 w det er bare 20w mer enn proson 800.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.337
Sted
Smurfeland
Dali concept 10 er specs 50-200 w det er bare 20w mer enn proson 800.
Oppgitt watt på høyttalere er egentlig ikke så veldig relevant. Følsomhet, frekvensrespons, og impedansekurve (hvis tilgjengelig) er mye mer relevant.
 

Kennnet

Medlem
Ble medlem
01.08.2021
Innlegg
28
Antall liker
9
Sted
201287
Oppgitt watt på høyttalere er egentlig ikke så veldig relevant. Følsomhet, frekvensrespons, og impedansekurve (hvis tilgjengelig) er mye mer relevant.
Frequency Range (+/-3 dB) [Hz]35 - 25,000Sensitivity (2,83 V/1 m) [dB]91.0Nominal Impedance [Ω]6Maximum SPL [dB]114Recommended Amplifier Power [W]50 - 200Crossover Frequency [Hz]600/3.200High Frequency Driver1 x 1" Soft Textile DomeMidrange Driver1 x 6.5" Paper Fibre ConeLow Frequency Driver2 x 10" Paper Fibre ConeEnclosure TypeBass ReflexBass Reflex Tuning Frequency [Hz]29.5Connection input(s)Single WireMagnetic ShieldingSemi Magnetic Shielded
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.337
Sted
Smurfeland
Frequency Range (+/-3 dB) [Hz]35 - 25,000Sensitivity (2,83 V/1 m) [dB]91.0Nominal Impedance [Ω]6Maximum SPL [dB]114Recommended Amplifier Power [W]50 - 200Crossover Frequency [Hz]600/3.200High Frequency Driver1 x 1" Soft Textile DomeMidrange Driver1 x 6.5" Paper Fibre ConeLow Frequency Driver2 x 10" Paper Fibre ConeEnclosure TypeBass ReflexBass Reflex Tuning Frequency [Hz]29.5Connection input(s)Single WireMagnetic ShieldingSemi Magnetic Shielded
91 dB følsomhet er ok, men ikke veldig høyt. Hvis du har en liten forsterker kanskje Klipsch (som jeg alltid anbefaler) er en bedre match, selv om de også gjerne liker litt power og kontroll. Låter tøft på film gjør de også.
 
P

parafinoksen

Gjest
Frequency Range (+/-3 dB) [Hz]35 - 25,000Sensitivity (2,83 V/1 m) [dB]91.0Nominal Impedance [Ω]6Maximum SPL [dB]114Recommended Amplifier Power [W]50 - 200Crossover Frequency [Hz]600/3.200High Frequency Driver1 x 1" Soft Textile DomeMidrange Driver1 x 6.5" Paper Fibre ConeLow Frequency Driver2 x 10" Paper Fibre ConeEnclosure TypeBass ReflexBass Reflex Tuning Frequency [Hz]29.5Connection input(s)Single WireMagnetic ShieldingSemi Magnetic Shielded
Siden Dali Concept 10 er en treveis høyttaler, tipper jeg den går et godt stykke lavere enn den nominelle impedansen på 6 ohm ved enkelte frekvenser. Altså er den tungdrevet og krever en forsterker som kan levere mye strøm (ikke det samme som watt).

Hvis ikke du har et stort rom, tror jeg den blir krevende å plassere, og du vil slite med «brumlebass».

Hvor stort er rommet ditt, og budsjettet, for den saks skyld?
 

Kennnet

Medlem
Ble medlem
01.08.2021
Innlegg
28
Antall liker
9
Sted
201287
Siden Dali Concept 10 er en treveis høyttaler, tipper jeg den går et godt stykke lavere enn den nominelle impedansen på 6 ohm ved enkelte frekvenser. Altså er den tungdrevet og krever en forsterker som kan levere mye strøm (ikke det samme som watt).

Hvis ikke du har et stort rom, tror jeg den blir krevende å plassere, og du vil slite med «brumlebass».

Hvor stort er rommet ditt, og budsjettet, for den saks skyld?
Ok, budsjettet er vel på rundt 20.000 kr
 

Kennnet

Medlem
Ble medlem
01.08.2021
Innlegg
28
Antall liker
9
Sted
201287
91 dB følsomhet er ok, men ikke veldig høyt. Hvis du har en liten forsterker kanskje Klipsch (som jeg alltid anbefaler) er en bedre match, selv om de også gjerne liker litt power og kontroll. Låter tøft på film gjør de også.
Skal se litt på de 🙂
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.351
Torget vurderinger
1
Kennet: Det er femmeren og,..,Gi disse en Hegel på riktig side av hundre watt, så..Altså OVER det pr side.,
 

Kennnet

Medlem
Ble medlem
01.08.2021
Innlegg
28
Antall liker
9
Sted
201287
Kennet: Det er femmeren og,..,Gi disse en Hegel på riktig side av hundre watt, så..Altså OVER det pr side.,
Så litt på hegel nå, ser litt for moderne ut, skal legge til at jeg liker godt den klassiske looken for og si det på den måten, derfor yamaha ble handlet inn, den ser ufattelig fin ut 🙂
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.337
Sted
Smurfeland
Så litt på hegel nå, ser litt for moderne ut, skal legge til at jeg liker godt den klassiske looken for og si det på den måten, derfor yamaha ble handlet inn, den ser ufattelig fin ut 🙂
Altså, om det er høyttalere eller forsterker... det er du som skal leve med det, så det eneste som er viktig er at du liker det du kjøper. Selv liker jeg Denon, men antar Yamaha har noen fellestrekk. Japansk og MOSFET transistorerer om jeg ikke tar feil. Kanskje lyd som er mer på den varme og behagelige siden, uten å bli slapp elller dvask på noen måte.

Min anbefaling om å sjekke ut Klipsch er bare en anbefaling, men den er oppriktig ment fordi jeg syns Klipsch gir bra value for money hvis man liker litt maffig og engasjerende lyd. Disse er vel innefor budsjettet ditt, og kan passe i et rom på 7 x 5 meter, men se gjerne på RP 5000 f også.

 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.351
Torget vurderinger
1
Kennet: Noe større enn Oberon 5 skal du ikke ha på den. Men sy det sammen med van den Hul, så blir det et skapelig system👍
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
20.257
Antall liker
37.887
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Trenger virkelig ikke dyre kabler tenker jeg. Bruk heller pengene på god kvalitetskaffe - jeg nyter alltid musikk bedre med nydelig kaffe.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.337
Sted
Smurfeland
Trenger virkelig ikke dyre kabler tenker jeg. Bruk heller pengene på god kvalitetskaffe - jeg nyter alltid musikk bedre med nydelig kaffe.
Må si meg enig i dette. Kaffe er ikke å forakte, selv om jeg er godt fornøyd med Evergood og Moccamaster selv.
 
  • Liker
Reaksjoner: HoJ
P

parafinoksen

Gjest
Altså, om det er høyttalere eller forsterker... det er du som skal leve med det, så det eneste som er viktig er at du liker det du kjøper. Selv liker jeg Denon, men antar Yamaha har noen fellestrekk. Japansk og MOSFET transistorerer om jeg ikke tar feil. Kanskje lyd som er mer på den varme og behagelige siden, uten å bli slapp elller dvask på noen måte.

Min anbefaling om å sjekke ut Klipsch er bare en anbefaling, men den er oppriktig ment fordi jeg syns Klipsch gir bra value for money hvis man liker litt maffig og engasjerende lyd. Disse er vel innefor budsjettet ditt, og kan passe i et rom på 7 x 5 meter, men se gjerne på RP 5000 f også.

Har ingen personlig erfaring med Klipsch, men sånn jeg forstår «bruksområdet» til RP-modellene, tror jeg det må være midt i blinken for trådstarter.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
20.257
Antall liker
37.887
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Må si meg enig i dette. Kaffe er ikke å forakte, selv om jeg er godt fornøyd med Evergood og Moccamaster selv.
Fungerer helt greit til hverdags, men ikke til fest.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.337
Sted
Smurfeland
Fungerer helt greit til hverdags, men ikke til fest.
Kanskje jeg ikke fester nok, IDK. Men her går det stort sett i Evergood 365 dager i året.

Edit: det er så lenge siden jeg har fått vært i Sverige at jeg glemte. Löfgrens Lila og andre varianter fra der borte er også en kjærkommen avveksling.
 
  • Liker
Reaksjoner: HoJ

roeng2

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
4.438
Antall liker
6.044
Sted
Møre & Romsdal
Torget vurderinger
8
Har ingen personlig erfaring med Klipsch, men sånn jeg forstår «bruksområdet» til RP-modellene, tror jeg det må være midt i blinken for trådstarter.
Ut fra hans forsterker er nok dette helt innafor og det vil jeg tro også Magnat høyttalerene er.
Dette bunner nok ut i brukers preferanser, man kan få god nok lyd uten å svi av store summer.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
20.257
Antall liker
37.887
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Kanskje jeg ikke fester nok, IDK. Men her går det stort sett i Evergood 365 dager i året.

Edit: det er så lenge siden jeg har fått vært i Sverige at jeg glemte. Löfgrens Lila og andre varianter fra der borte er også en kjærkommen avveksling.
Löfgrens Lila kjøper jeg rett som det er, de selger dem på Europris.
 

Kennnet

Medlem
Ble medlem
01.08.2021
Innlegg
28
Antall liker
9
Sted
201287
Ut fra hans forsterker er nok dette helt innafor og det vil jeg tro også Magnat høyttalerene er.
Dette bunner nok ut i brukers preferanser, man kan få god nok lyd uten å svi av store summer.
Kanskje jeg går for magnat, de er utsolgt for øyeblikket
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.337
Sted
Smurfeland
Löfgrens Lila kjøper jeg rett som det er, de selger dem på Europris.
De selger det på IKEA og Meny også, men jeg syns ikke det blir det samme som å kjøpe det i Sverige. :D Sikkert bare fordi jeg har vært en del i Sverige de siste årene og har et forhold til det. Kaffe handler mye om følelser. ;P
 

Kennnet

Medlem
Ble medlem
01.08.2021
Innlegg
28
Antall liker
9
Sted
201287
Jeg kan kjøpe de magnat også evt oppgradere til yamaha as-701 om jeg ikke er fornøyd med lyden evt.
 

roeng2

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
4.438
Antall liker
6.044
Sted
Møre & Romsdal
Torget vurderinger
8
Jeg kan kjøpe de magnat også evt oppgradere til yamaha as-701 om jeg ikke er fornøyd med lyden evt.
Til prisen det er for Magnat kan jeg ikke forstå annet en at du får mye for pengene. Watt på din forsterker er på 85 watt i 8 ohm. Dette sier bare noe om hvor høyt du kan spille.
Skal du merke en markant effekt av forsterkerbytte burde du nok minst over 150 watt.
Om du ikke har til hensikt å spille virkelig høyt holder nok din forsterker lenge. Bare pass på så det ikke blir spilt på nivå hvor forsterker vrenger. Da risikerer du å svi diskant.
 
P

parafinoksen

Gjest
Jeg kan kjøpe de magnat også evt oppgradere til yamaha as-701 om jeg ikke er fornøyd med lyden evt.
Selv om 701 er et hakk opp, vil du nok oppleve større forbedring i lyden ved å legge penger mer i høyttalerne. Ta deg litt tid.
 

roeng2

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
4.438
Antall liker
6.044
Sted
Møre & Romsdal
Torget vurderinger
8
Selv om 701 er et hakk opp, vil du nok oppleve større forbedring i lyden ved å legge penger mer i høyttalerne. Ta deg litt tid.
Enig her, det er mest å hente på kvalitet på høyttalerene. Brukt kan han finne meget bra høyttalere med budsjett på rundt 20k.
Fult mulig å få tak i høyttalere med ny pris på mellom dobbel og fire ganger dette som ny pris.
 

Alek264

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.06.2017
Innlegg
2.683
Antall liker
1.860
Sted
Høyjord
Torget vurderinger
1
Du skriver at du liker å spille høyt og se film. Klipsch tenker jeg med engang. Ligger ett par RF83 på Finn, litt stiv pris så den må litt ned men der har du høyttalere som funker bra til det du skal bruke dem til. Trenger litt kraftigere forsterker da imo
 

roeng2

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
4.438
Antall liker
6.044
Sted
Møre & Romsdal
Torget vurderinger
8
Du skriver at du liker å spille høyt og se film. Klipsch tenker jeg med engang. Ligger ett par RF83 på Finn, litt stiv pris så den må litt ned men der har du høyttalere som funker bra til det du skal bruke dem til. Trenger litt kraftigere forsterker da imo
Det er mye annet en Klipsch som passer til hans beskrivelse. Faktisk de fleste med litt størrelse og flere antall elementer.
 
Topp Bunn