Høyttalere Nye høyttalere i lite rom

Stein Ivar

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2008
Antall liker
416
Torget vurderinger
6
Da har jeg Harbeth shl5 plus til test. De testes sammen med LM 805 og PrimaLuna Dialogue Premium HP.

Har bare testet to kvelder så langt, men liker veldig godt bl. a hvordan akustisk gitar og vokal låter på disse. Det jeg savner litt er smekken og dynamikken en får med Forte.

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
18.717
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Kult.

Forte III og shl5 er forskjellige hva styrker og svakheter angår, ikke overraskende akkurat.

Hvilken forsterker trives de to ht best med, da?

Nå skal jeg komme med et "uanstendig" forslag som kan være løsningen ut fra kravene og preferansene dine, og din oppfatning av Forte og shl5:

H6 clones

Langt rimeligere, men det kan vel ikke bare være negativt, eller? ;)

Stein Ivar

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2008
Antall liker
416
Torget vurderinger
6
Kult.

Forte III og shl5 er forskjellige hva styrker og svakheter angår, ikke overraskende akkurat.

Hvilken forsterker trives de to ht best med, da?

Nå skal jeg komme med et "uanstendig" forslag som kan være løsningen ut fra kravene og preferansene dine, og din oppfatning av Forte og shl5:

H6 clones

Langt rimeligere, men det kan vel ikke bare være negativt, eller? ;)
Nei, overrasket er jeg ikke gunner. Det jeg savner gjelder jo ikke all musikk, og tanken er evt å supplere med 2skt rel s3.

Men kommer også til å prøve noen flere alternativer før noe blir bestemt. Planen nå er også å teste Kudos c20 super. Lurer litt på Ø ogdå, selv om det kanskje blir i overkant på 13m2. Sveinung sier de har testet i små tom med overraskende godt resultat. Vi får se :)

Ang H6 så er vel ikke de så lett å oppdrive? Selvsagt ikke om å bruke mest mulig penger nei ??????

Ang forsterker på shl5, så syns jeg LM 805 fungerer best så langt. Syns faktisk ikke LM 211 gjør seg bort heller.

MalaAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
15.07.2014
Antall liker
2.953
Sted
Asker
Torget vurderinger
5
Kult at 805IA fungerer bra så langt!

Synes du burde prøvd Ø ja! De fungerer overraskende bra i små rom når vi har prøvd :)

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
18.717
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Alltid en fordel å ha mulighet til å prøve så mange som mulig i eget hjem, helt klart. Du er heldig.
Jeg mener likefullt at det ikke er ingen automatikk i at man får frem smekk og dynamikk ved å putte på sub(s), siden det er noen av særegenskapene i hornht.
Og hvorfor ikke Ø, nå som Mala byr seg frem.

Hva H6 kloner angår, så er det mulig jeg kan sende deg i riktig retning, men bemerk at vi da er avhengig av velviljen til eieren. Det styrer seff ikke jeg. Jeg kjenner imidlertid en som kan bygge deg sånne. Hva prisen havner på tilslutt, er avhengig av hva du ønsker av finish og komponentkvalitet (i delefilteret). Det vil likevel havne langt under de fleste alternativer du har listet opp. Supplert med to gode musikk-subs, så blir det bra.

Uansett, at SET låter besnærende på riktige ht, er heller ikke overraskende. Bare å hengi seg til musikken.

Stein Ivar

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2008
Antall liker
416
Torget vurderinger
6
Enig i at sub ikke vil gi noe mere smekk. Jeg har alltid trodd en må opp på et vist membranareal i mellomtone for å få skikkelig smekk.

Shl5 ruller ikke av så veldig mye tidligere enn Forte III på papiret, men føler mer behov for sub for å supplere legre ned med disse. Kan denne følelsen komme av mangel på dynamikk?

Ang Ø får vi se om det ikke blir annledning til å prøve de også. Nå har jeg Shl5 en ukes tid og mulig Kudos dukker opp snart også.

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
18.717
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Store ord om disse fra folk hvis ører jeg tror på, men ikke hørt de selv.
Kan høres i Tønsberg. Pris ca 18K. Supplere med subs ved behov.

Händel Horn 10

Men for all del, Ø, Harbeth, Kudos osv er gode (på hver sin måte).

staker

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.06.2004
Antall liker
43
Har du vurdert Magico s1? Ligger vel et par ute nå til fin fin pris. Jeg hadde ikke vært i tvil! Har dem selv i en leilighet, og med litt justeringer er disse helt fantastiske. Ikke noe bassport på dem heller, noe som gjør dem ennå mer plasseringsvennlige.

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Antall liker
14.107
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Bytt kjerring.
Jeg har liten kjerring i stort rom.
Men jeg har store høyttalere i lite rom.

Bortsett fra det, ville jeg nok forsøkt med "Ø" på lån før den avskrives.

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Antall liker
14.107
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Har du vurdert Magico s1? Ligger vel et par ute nå til fin fin pris. Jeg hadde ikke vært i tvil! Har dem selv i en leilighet, og med litt justeringer er disse helt fantastiske. Ikke noe bassport på dem heller, noe som gjør dem ennå mer plasseringsvennlige.
I motsetning til flere oppgulp av tullete highend merker de siste ti-år, kan vel Magico representere ekte godlyd på øverste hylle av ferdig laget vare.
(jeg vil helst lage selv)
Jeg har vært på nippet til å slå til på enkelte Magico på brukten, og kanskje gjør jeg det en dag.
Trenger god lyd til tv'n, så barna kan lære seg å sette pris på sånt.

Topp Bunn