Nye høyttalere, til både stereo og hjemmekino?

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Antall liker
470
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg har per i dag et stereoanlegg og en hjemmekino, som jeg egentlig er fornøyd med.
Men med skifte av sofa, fra skinnsofa(ja, jeg vet) til en 3+2 tekstil-sofa, så endret de akustiske forholdene seg i stuen en del.
Derfor lurer jeg på, med mine begrensede plasseringsmuligheter, om det er verdt å ha dyrere/bedre høyttalere enn jeg allerede har.
Per nå har jeg 4stk Respons Baby Grand sammen med en Focal Center som jeg er fornøyd med.
Annen plassering i stuen er ikke mulig per nå, siden uttak til TV og Internett er ved høyre høyttaler.

Jeg må ha høyttalere som «liker seg» i nærheten av bakvegg og sidevegg, og jeg har lest tester at Audiovector R1 klarer dette bra.
Høyttalerne må/bør være egnet til hjemmekino, selv om det noe de fleste høyttalere klarer fint.
Subwoofer har jeg ikke plass til, og jeg bor i en leilighet med naboer bak min lytteposisjon, og en leilighet ovenfor meg.
Veggen bak høyttalerne fører til kjøkkenet, det gjør døren til venstre på bildet også, så spiller jeg her, plager jeg ikke naboene.
Finnes det andre gode alternativer, om et bytte skulle bli aktuelt?

Stereobenken har jeg tenkt til å få laget ny, en uten hyller på sidene, men ellers samme inndeling, så høyttalerne får mer luft rundt seg på sidene.

IMG_1022.jpeg

Antoine

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.09.2022
Antall liker
1.298
Sted
Oslo
Peiga Premium 701 på Finn er i allefall smale høyttalere som får plass det. Kanskje er spennende valg?

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Antall liker
470
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
@Antoine Tusen takk for forslag!
Har sett på Piega også tidligere, men glemte å nevne disse i innlegget mitt.
Piega har jeg troen på, solide kabinetter i aluminium, uten Magico sine priser…

De på Finn er nok noen som er aktuell, siden de befinner seg i Bergen, som meg.
I tillegg er det nok mulig å få hørt de, selv om det å prøve de hjemme selvfølgelig er best.

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Antall liker
470
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det er mange år siden jeg hørte på Magico, men jeg burde nok ta turen til Duet her i Bergen og sjekke ut Piega, og høre på de.
Får se om jeg får tid til å stikke innom der i nærmeste fremtid og høre på de, om det er mulig.

Dessverre er det begrenset utvalg av butikker her i Bergen. Hifi-klubben hadde jo en stor butikk med demorom, nå har de bare en liten butikk. Soundgarden har vi mistet også, så nå er det egentlig bare Duet og Renaissance Audio igjen som har noe å demonstrere her i Bergen.

Topp Bunn