Høyttalere Nye høyttalere til relativt liten stue

Hålandinho

Medlem
Ble medlem
16.11.2020
Antall liker
14
Sted
Oslo
Pmc er en god allrounder. Om de er pene nok må du bestemme selv.
Hvilken musikk hører du på? Hvor høyt spiller du?

De er pene nok! Har ikke hatt PMC på radaren før nå :) Takk

Volumet varierer veldig. Når jeg har en lyttesesjon så pleier jeg å spille så høyt som jeg samvittighet til mtp naboer. Det er sjeldent over 90db, og som oftest rundt 80 db i lytteposisjon, mulig noen db mer 1m fra høyttaler. Måling gjort med app på iphone, så det er usikkert hvor nøyaktig det er.

Sist redigert:

Hålandinho

Medlem
Ble medlem
16.11.2020
Antall liker
14
Sted
Oslo
Har du prøvd med litt større avstand mellom høyttalerne? Det vil automatisk gi større stereobilde og separasjon av vokal og instrumenter. Etter tegning og bilde å bedømme virker det som du har det forholdsvis nakent og bart i rommet, noe som gir mye refleksjoner. Litt arbeid med dette kan gjøre underverker.
Jeg har forsøkt med litt mer avstand, uten at det ga meg så mye. Mulig det er dumt med alteret i midten. Pt er det ca 2 meter mellom høyttalerne, og 2,7m til lytteposisjon, men det hender jeg trekker sofaen litt lenger frem, det gir en positiv effekt. Noen ganger når jeg har lengre lyttesesjoner så plasseres jeg putene til utemøblene (de er store og tykke) på "strategiske" plasser - i situasjonen så mener jeg ofte at det gir bedre lyd, men det er også kombinert med vin så det virkelige resultatet er nok ikke all verden, at best :)

Det er litt ting langs bakveggen, blant annet en veldig fluffy sofa, men rommet kan bli mye bedre akustisk. Jeg skal se på dette litt frem i tid, men akkurat nå er det høyttalere som vekker entusiasme.

Hålandinho

Medlem
Ble medlem
16.11.2020
Antall liker
14
Sted
Oslo
Lån med noe hjem og lytt. Å bruke så mye penger fortjener et riktig valg, og det krever direkte sammenligning med det du har hjemme i eget rom.

Du kan selvsagt sile ut kandidater på forhånd, Noen som er nevnt her syns jeg er virkelig dårlige og andre veldig gode.. tror ikke jeg skal utdype noe mer.

Det litt uklart for meg om du er ute etter annen lyd eller et annet utseende ;) .ellwr bare noe “bedre”.. Problemet er at en høytaler til 259 999 ikke nødvendigvis er bedre enn en til 60k. Dermed er bruktkjøp av «testvinnere» i highend klassen risikosport, hvis man ikke har hørt den selv.
Takk for råd. Jeg er ute etter bedre lyd og helst like pene eller penere enn det jeg har.

Hålandinho

Medlem
Ble medlem
16.11.2020
Antall liker
14
Sted
Oslo
Ligger jo ellersmessig også et par Aerial Acoustics 20T V2 til salgs.
De ser jo seriøse ut, men har aldri hørt dem.

mvh
Proffen
Takk for begge tips. SF Amati er litt interessant. Aerial Acoustics ser vannvittig seriøse ut, men ut fra bildene så tror jeg de vil bli for voldsomme i min stue.

Hålandinho

Medlem
Ble medlem
16.11.2020
Antall liker
14
Sted
Oslo
Nettopp! En må like det en ser på når musikken flyter ut i rommet. Her har jo DIY'ere en stor fordel, for en forguder jo sine egne kreasjoner......selv om de ikke ser ut i måneskinn :LOL:
Det er vel over hele spekteret, men noen DIY synes jeg er veldig flotte, i hvert fall på bilder :)

Hålandinho

Medlem
Ble medlem
16.11.2020
Antall liker
14
Sted
Oslo
Tilnærmet likebent trekant er uansett lurt. Hos meg er grunnlinjen AB 2,1 m men AC og BC er 1,5 m. YMMV…

Den aldeles fabelaktige forsterkeren til trådstarter tillater bruk av en liten DSP-boks som kan brukes til å temme romnoder og ingen trenger noensinne å få vite det.
Hehe ;) Takk. godt tips. På en tidligere forsterker så hadde jeg Dirac. Det sugde livet ut av musikken(mulig jeg gjorde det feil eller litt for forsiktig i oppsett), men jeg kom aldri i dus med den forsterken med Dirac på eller av. McIntoshen er jeg derimot veldig fornøyd med! :)

Hålandinho

Medlem
Ble medlem
16.11.2020
Antall liker
14
Sted
Oslo
Nå kjenner jeg ikke høyttalerne dine (forutenom den fenomenale AMT-diskanten) men vil allikevel komme med en anbefaling før du blåser 150 hifi-lapper på nye høyttalere.

Jeg ville ha prøvd med enkel romkorreksjon i første omgang for å se om det er en vei for deg. Eksempelvis å låne en WiiM Ultra hvor du kan prøve litt for å se om du kan nærme deg målet ditt. Og også låne deg en sub. Så kan du evt slå på stortromma og gå for en mer sofistikert løsning i etterkant.
Takk for tips. Det bør jeg få gjort.

Hålandinho

Medlem
Ble medlem
16.11.2020
Antall liker
14
Sted
Oslo
Hei!

Kan Marten være et alternativ? Hadde et sett Marten Miles 5. De gjorde seg ikke bort hverken i kjellerstue der vi bodde tidligere, eller i ny leilighet der de fikk spille både langs og på tvers av stua. Det siste litt likt slik du har møblert. Foret dem med både rør og med transistor. De leverte. Nydelig byggekvalitet, syntes fru også. Savner dem faktisk.

Ligger et par Marten Parker Trio på brukten.

Mvh Olav E

Takk for tips. Disse har gått under radaren for min del. Skal lese og undersøke litt på nett.

Peter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2002
Antall liker
998
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Ligger ellers et par Sonus Faber Amati Futura på finn til 135k.....
De står ikke så mye tilbake for Ktema estetiskmessig, og SF er jo kjent for å være "relativt gode greier"......

mvh
Proffen

Disse er i innenfor budsjett, ser fabelaktig ut og vil gi masse eierglede, rene Kinder-egget.

Jeg ville ha sjekket ut de:

Men min anbefaling om å prøve DSP/romkorreksjon står ved lag. Jeg hadde en Lyngdorf tidligere, men syntes som deg at den drepte moroa. Men andre løsninger hvor du kan begrense frekvensområde og omfang er mye, mye bedre!

pHryed

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.12.2016
Antall liker
30
Sted
Lillehammer
Torget vurderinger
1
Bedre lyd er litt ulent begrep. Qln overasket meg og jeg liker den veldig godt med primaluna rør forsterker i front. Men er kanskje ikke en rocke høytaler. Pmc er meget allsidig Men kanskje mangler litt på magien. Jeg ville tatt rådet mange har gitt . Snevre inn valg ved å lytte på høytalere i butikk . Finne noen kandidater du liker å så prøve de hjemme.
Evt kjøpe på brukten , gir større mulighet for testing og utbytting uten at produktet taper seg veldig i verdi.

Topp Bunn