Mat, drikke og røyk Nypoteter

G

Gjestemedlem

Gjest
Var en tur på det ukentlige grønsaksmarkedet her nede, og en av bøndene her hadde jammen en kasse med små fine nypoteter. Kun en av bodene hadde disse så jeg kjøpte 2 kg med meg hjem. De var spinndyre også, 10 Kr /g .. noe som er 4 ganger så mye som vanlige poteter her. :) Men når jeg tenker på hva de første potetene ville kostet på torget hjemme i Bergen.. så skal jeg vel ikke sippe så mye over prisen.

Har ikke helt bestemt meg hvordan jeg skal tilbedrede dem ennå, men kanskje noen har noen gode tips?

Jeg kan jo bare koke dem i vann og spise dem med litt havsalt og god olivenolje.
 

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Innlegg
1.686
Antall liker
14
Som du sier, kokt, med havsalt og olivenolje. Gjerne også med stekt halloumi til og kanskje en enkel salat.
 

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
3.077
Antall liker
34
Gjestemedlem skrev:
De var spinndyre også, 10 Kr /g .
Altså bare 10.000 Kr/kg?

Tror ikke de ville ha vært særlig dyrere på torget i Bergen. ;D
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Lille_Adam skrev:
Som du sier, kokt, med havsalt og olivenolje. Gjerne også med stekt halloumi til og kanskje en enkel salat.
Prøve å steke litt slik hjemme uten de helt store resultatene. Kanskje den er bedre å grille? Eller på en grillpanne (har ikke noe slikt på kjøkkenet her).

Men de har en god del fetalignende oster her som er rett og slett nydelige. Spesielt de som er laget av sauemelk og er litt crumbly.
 

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Innlegg
1.686
Antall liker
14
Den er best grillet, men det har da funket å steke den for min del i alle fall. På den annen side varierer de kanskje noe i konsistens? Halloumi er vel ikke nødvendigvis Halloumi, for alt jeg vet.

Om du ikke har grillpanne kan du kjøpe strikkepinner og legge dem i pannen med passelige mellomrom. Tipper du får mye av den samme effekten. Bare de er i metall da.
 

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Innlegg
2.947
Antall liker
20
Israel leverer nydelige nypoteter til et kjøpesenter nær deg.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
BBking skrev:
Israel leverer nydelige nypoteter til et kjøpesenter nær deg.
Det gjør de. Både Israel og Kypros leverer gode poteter på denne tiden av året. Spesielt før de Norske nypotetene er ferdige og vi ellers bare har fjordårets overvintringer å ty til.

En småvarm potetsalat jeg har litt sansen for er nykokteokte gode litt kokefaste poteter, skjært opp i skiver og anrettet lagvis med syltynne snaiser av frisk løk og biter av god grillskinke på et langfat. Det overhelles så med god olivenolje og strøs over med noen gode klyper maldonsalt. Serveres lunken. Strø litt friske urter på toppen hvis man har tilgang på det.
 

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Innlegg
5.984
Antall liker
327
Sted
Oslo Vest
Gjestemedlem skrev:
BBking skrev:
Israel leverer nydelige nypoteter til et kjøpesenter nær deg.
Det gjør de. Både Israel og Kypros leverer gode poteter på denne tiden av året. Spesielt før de Norske nypotetene er ferdige og vi ellers bare har fjordårets overvintringer å ty til.

En småvarm potetsalat jeg har litt sansen for er nykokteokte gode litt kokefaste poteter, skjært opp i skiver og anrettet lagvis med syltynne snaiser av frisk løk og biter av god grillskinke på et langfat. Det overhelles så med god olivenolje og strøs over med noen gode klyper maldonsalt. Serveres lunken. Strø litt friske urter på toppen hvis man har tilgang på det.
Dette ble disktuert for et par år siden også. Konklusjon: Nypoteter fra Kypros/Israel smaker ingen ting i forhold til norske.

Edit: sjekka tråden, det ble ingen konklusjon, men jeg står ved at disse middelhavspotetene har fint utseentde men lite smak.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Boff1 skrev:
Dette ble disktuert for et par år siden også. Konklusjon: Nypoteter fra Kypros/Israel smaker ingen ting i forhold til norske.

Edit: sjekka tråden, det ble ingen konklusjon, men jeg står ved at disse middelhavspotetene har fint utseentde men lite smak.
De har jo forskjellige sorter her nede også, men sikkert ikke alt som havner i Norge. De helferske babypoteteen jeg kjøpte her nede nettopp som man spiser med skallet på var iallefall smakfulle og gode. Men endel av de store uniforme flate avlange hjemme er ikke alltid like full i smak. Men groefulle råtefulle knotreklumper hjemme er ikke alltid like innbydende heller.

I Danmark kjøpte jeg endel poteter fra Samsø sist gang. De var riktig snadder.
 

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Innlegg
7.491
Antall liker
8.615
Sted
Pt. Høvik
Her har det ikke vært skrevet mye om nypoteter på en stund og sesongen er snart er over! Ble litt trigget av et innlegg i dagens Aften hvor det klages over ihjælvaskede norske nypoteter. Med feil, hakk, skraper og alt det som følger norske poteter generelt. Selvfølgelig helt enig med innsenderen. Kona og jeg har ikke funnet skikkelige nypoteter i hele sommer, selv om vi har vært i områder av Norge hvor slikt burde forekomme. Kortreist mat? Det vi finner er så å si bare dritt.

I "gamle dager", la oss si for 20 - 30 år siden, så fikk man tak i uvaskede poteter som enkelt ble rengjort under kaldt vann og kokt med dill. Og deretter med Meierismør på tallerkenen. Dette spiste vi med spekeskinke, nykål og annet som hørte sommeren til.

Hva skjer? Dette kan da ikke være så vanskelig å fikse? Vaske potetene selv er jo ingen kunst og da slipper produsenten eller leverandøren denne kostnaden. Eller er det igjen slik (som med mat ellers i dette landet) at det lønner seg å gro/dyrke hurtigvoksende varianter samtidig som man vet at kundene og konsumentene ikke kommer til å bryr seg?

Dog har vi til slutt fått tak i flotte eksemplarer, men da måtte vi til Sverige; beinharde poteter som ble vasket på noen sekunder, kokt med svensk dill og som smakte helt strøkent. Men jeg tror faktisk at vi (igjen) brøt loven ved å frakte poteter over grensen. Det har ikke privatpersoner lov til. Men ikke helt sikker her, tror muligens det gjelder dyrking privat av poteter hentet fra utlandet. P.g.a. faren for sykdommer. Eller?

Da er det bare å vente til høsten, da har vi poteter (Pimpernell i år) fra egen hage. Men ikke for en kommende vinter og vår. Da er vi prisgitt mafiaen og den største av dem alle: Bama. Når det gjelder grønnsaker og frukt.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.189
Antall liker
9.515
Ifølge et EØS-direktiv er det ikke lov å selge uvaskede poteter. Dessuten skal et potetvaskeri være EØS-godkjent.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
God fornuft i det. Hindrer spredning av sykdommer på potet.
 

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Innlegg
7.491
Antall liker
8.615
Sted
Pt. Høvik
Ifølge et EØS-direktiv er det ikke lov å selge uvaskede poteter. Dessuten skal et potetvaskeri være EØS-godkjent.
Fikk endelig tak i uvaskede, flotte nypoteter i dag. Men hvis det ikke er tillatt å selge slike iflg. et EØS-direktiv, kan jeg ikke si hvor.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Ifølge et EØS-direktiv er det ikke lov å selge uvaskede poteter. Dessuten skal et potetvaskeri være EØS-godkjent.
Fikk endelig tak i uvaskede, flotte nypoteter i dag. Men hvis det ikke er tillatt å selge slike iflg. et EØS-direktiv, kan jeg ikke si hvor.
Kan ikke tenke meg at det ikke er lov å selge uvasket til forbruker, men det er mulig at det ikke kan importeres eller eksporteres. Helt vanlig med uvaskede poteter i 5kg+ sekker i butikker og andre utsalg.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.189
Antall liker
9.515
Jeg vet ikke annet enn at en kjenning av meg drev med poteter. Når han fikk pålegg om å vaske dem før salg ble investeringen i godkjent vaskeri for stor for hans relativt beskjedne produksjon og han la ned produksjonen. EU-regler, påsto han.
 

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
11.914
Antall liker
26.853
Sted
Oslo/Grebbestad
I begynnelsen av Juni pleier nypotatis selges i butikk i Sverige (uvaskede) helt nydedlige bare håndvaska og koke med dill, vilken dilikatess det er
før ett par kroner kilon!
 
C

Cyber

Gjest
Ja, det er andre tider. Husker da jeg var liten at vi dro til et gårdsutsalg nær hvor vi bodde og kjøpte neper, poteter, gulrøtter og kål rett fra bonden. Fantastisk godt med nye poteter. Har forøvrig akkurat spist et knippe poteter fra Jæren som var "ferske poteter". Ganske gode faktisk, til tross for vasking og etc.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.189
Antall liker
9.515
Årets første poteter er ikke gode, d.v.s. de har ikke smak. De er drevet intensivt frem, og er i utgangspunktet en hurtigvoksende sort. Potetens svar på broiler.
 

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Innlegg
7.491
Antall liker
8.615
Sted
Pt. Høvik
Årets første poteter er ikke gode, d.v.s. de har ikke smak. De er drevet intensivt frem, og er i utgangspunktet en hurtigvoksende sort. Potetens svar på broiler.
Jepp, dette er ikke bra. Folk klager, men sannsynligvis til sine egne (jeg til kone og barn, kona til faren sin, han til en venn osv.). Men får bondeorganisasjonene, BAMA, Norgesgruppen og COOP noen klager? Skal vi spise dette til neste år også?

Idèer til å lage litt bråk? For the good cause?
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.716
Antall liker
7.974
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Har portugisiske nypoteter, som er seinkokte og berre den fyrste av to avlingar. Desse er mykje smak på. Men det er også moro å la små, norske nypoteter surre forsiktig i ei blanding av oliven(!)olje, smør, piripiri (eller chili) kvitlauk og ein ørliten dæsj med salt. Flott attåt grill. Steik gjerne også nokre gulrotbitar saman med potetene.
 

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
11.914
Antall liker
26.853
Sted
Oslo/Grebbestad
Kjøpte idag med meg opp noen kilo helt nydelige nypoter (vasket)fra swe, 2.90kr/kg koster sikkert 15-20kr/kg her i butikk i potæt land:rolleyes: jajaj,drabbar ingen fattig.....
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
hva bruker dere all denne poteten til? Sild?

Sild og garagerock er forøvrig en uslåelig kombinasjon. Nederlenderne kan sin maatjes, brillefint etter en lang natt med festival. Har mangeårig erfaring, nærmest spesialist å regne.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Gode poteter, kokte, lunkne, skjært i skiver og med noe klyper med grovhakkede ordentlige gode sicilianske ansjoser på (og litt av olivenoljen de ligger i) er et topp måltid helt i seg selv. En kald Birra Moretti til så er det ikke noe som mangler.
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
Dårlig gjort deph.

Siste nypotet fortært ikveld. Godt flatbrød fra Rendalen ligger i skuffen, sardiner kjøpt før helga i kjøla. mmmmm mmmmm mmm
 

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
11.914
Antall liker
26.853
Sted
Oslo/Grebbestad
hva bruker dere all denne poteten til? Sild?

Sild og garagerock er forøvrig en uslåelig kombinasjon. Nederlenderne kan sin maatjes, brillefint etter en lang natt med festival. Har mangeårig erfaring, nærmest spesialist å regne.
Svensk matjesild er en favoritt her også med ny poteter, servert med gressløk rømme mmm
 

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Innlegg
7.491
Antall liker
8.615
Sted
Pt. Høvik
Gode poteter, kokte, lunkne, skjært i skiver og med noe klyper med grovhakkede ordentlige gode sicilianske ansjoser på (og litt av olivenoljen de ligger i) er et topp måltid helt i seg selv. En kald Birra Moretti til så er det ikke noe som mangler.
Ikke?

Men serrrriøst: hvorfor har vi det ikke slik i Norge?
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Gode poteter, kokte, lunkne, skjært i skiver og med noe klyper med grovhakkede ordentlige gode sicilianske ansjoser på (og litt av olivenoljen de ligger i) er et topp måltid helt i seg selv. En kald Birra Moretti til så er det ikke noe som mangler.
Ikke?

Men serrrriøst: hvorfor har vi det ikke slik i Norge?
Gode poteter er da å oppdrive.

Gode ansjoser derimot er så og si umulig å få kjøpt i Norge. Jeg har i alle fall ikke funnet noen. Greie ansjoser kan man finne om men er heldig, men de små sicilianske som er ekstra godt tørket og lagt i olje er ikke å oppdrive. Så da må man handle når man er i Italia eller få noen til å kjøpe med. Men de er jo drøye så et par glass varer lenge.

Men litt av den norske bondemattradisjonen går jo også på at man ikke trenger å bruke for mange ingredienser i en rett.

Rømmegrøt med spekemat, sild og poteter, torsk med potet og smør, krabbe med loff og majones etc.

Veldig ofte er den aller beste maten svært enkel, men med gode ingredienser og riktig tilbereding.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.573
Antall liker
9.762
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Bedre med enkel mat med gode ingredienser enn mer kompliserte ting der det er kompromisset på kvaliteten ja, det er en erfaring som står seg gang på gang.
 
N

nb

Gjest
Om man spør dyktige profesjonelle kokker om hva hobbykokker oftest gjør feil tipper jeg mange av de vil svare at amatører gjør ting for vanskelig.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.573
Antall liker
9.762
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Om man spør dyktige profesjonelle kokker om hva hobbykokker oftest gjør feil tipper jeg mange av de vil svare at amatører gjør ting for vanskelig.
Been there, done that. Lesson learned.
 
Topp Bunn