Nyttårsforsett startet idag

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.982
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Nettopp hatt et bad i sjøen. Jæ... kaldt på vestlandet. Men bli litt mosjon :)

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
MaHa skrev:
Jeg har prøvd ketolyse, det er derfor jeg nevner det. Mulig jeg misforstår deg, men det virker som du ikke inntar karbohydrater på ketolyse, det skal du. 15-20 gram pr dag, hovedsaklig fra grønnsaker. Mer om du er litt mer i aktivitet. Det er her hodepinen ofte trer inn.

Jeg ville lest om igjen det med at ketoner omdannes til sukker, det har jeg aldri hørt om ;) Ketoner går ut med urinen.

Det er forøvrig ufattelig mye synsing og myter rundt dette med lavkarbokost, og det er i stor grad ulike forum ol. som står for spredningen. Skal man gjøre slikt riktig, for det er tross alt ekstrem kost for korte perioder utviklet for sterkt overvektige, bør man sette seg inn i det. Nå kritiserer jeg ikke deg direkte Morpheus, men snakker generelt. Vet ikke om du har lest den norske ketolyseboka, den er uansett grundig. Send meg gjerne en pm om du vil låne den.

Morpheus skrev:
MaHa skrev:
Ketolyse går vel under betegnelsen lavkarbo?

Morpheus skrev:
Er i gang igjen med ketolysekuren, effektive saker må jeg si! Håper jeg går ned en 5 kilo på 1 mnd så jeg kan hoppe over på lavkarbo igjen. Nice den treningsvideoen lengre oppi her Bambadoo :eek:
Mjo, men om man inntar karbo mens man er i ketose er det veldig lett å gå ut av ketose. Det er litt individuelt hvor mye karbo man kan innta før man går ut av ketose. Prinsippet er at hjernen må ha sukker for å fungere. Kroppen omdanner karbohydrater til glykose som går inn i reguleringen av blodsukkeret. Ved å ikke innta karbo må kroppen få tillført sukker på en alternativ måte. Uten karbo omdanner kroppen fett til ketoner som fungere som sukker for kroppen. Omdannelsen skjer i leveren. Dette er en veldig energikrevende måte for kroppen å skaffe "sukker" på, derav hvorfor man kan gå mye ned i løpet av kort tid om man er i ketose. Dette var selfølgelig veldig forenklet fremmstillt, men prinsippet kom rimelig greit frem håper jeg.

Så ja, ketolyse er ekstrem lavkarbo ;) Selv unngår jeg alt av karbohydrater når jeg er i ketose da det er så slitsomt for meg når kroppen omregulerer forbrenningen fra glykose fra karbo til fett. Ofte vanlig å få litt hodeverk i den fasen. Eskimoer og inuitter har ofte ufrivllig gått i ketose på vinterstid da karbohydrater har vært mangelvare (feks. fra bær) men de har da overlevd ;)

Her er litt norsk forskning på området som viser prinsippene tydligere:
http://www.nifes.no/index.php?page_id=127&article_id=2695
Finnes mange kilder til kunnskap på nettet om lavkarbo og ketolyse. :)

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=1424
http://www.ketolyse.no/index.php?group=1443&subgroup=1444&art=2097
http://www.lchfnorge.no/
http://www.kostdoktorn.se/jonas-colting-om-kolhydratsbluffen
http://fatlies.wordpress.com/lchf/lchf-short/

M

Morpheus

Gjest
Sporty med et bad i sjøen på Vestlandet med den sommeren vi har hatt til nå! I tiden jeg var på grensen prøvde vi å få til et bad i uken i Nordishavet. Utrolig hvordan kroppen kan venne seg til kulde. I senere år har nok komfortsonen økt, og jeg hadde kvidd meg pr idag for å tatt et bad i en fjord på Vestlandet med de temperaturene som er nå.

@MaHa!
Joda, enig med deg at det jeg skrev var noe unyansert, men som du ser tok jeg også høyde for det i mitt innlegg. For meg var det mest interessant å få frem prinsipp for hvorfor det å være i ketose kan være slankende for de som ikke har hørt om metoden før. Du har selfølgelig helt rett i at ketoner ikke molekylærbiologisk har samme struktur som sukker, var litt derfor jeg skrev sukker i hermetegn.

Jeg har boken og leste den for ca et halvt år siden. Den kan anbefales og er et "must" om man vil prøve kuren da den tar for seg endel andre viktige aspekter rundt det å være i ketose, Spesielt kansje vitaminer og mineralers rolle under kuren.

Jeg tillater meg å sitere noe fra boken som står på side 72 som forklarer det hele litt bedre.

Den menneskelige hjerne benytter glukose som brennstoff og kan ikke bruke fett. I mangel på glukose må kroppen skaffe hjernen brennstoff ved å omdanne fett til ketonstoffer, som hjernen kan benytte seg av.

Boken heter slank med ketolysekuren av Torkil P. Andersen. Hos Beyer i Bergen betalte jeg 279 for boken.

Eller er jeg helt enig med at det finnes mye synsing og myter ute å går om lavkarbo.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.919
Sted
Oslo
Hva med kun sprit??

En kompis kjørte nesten bare sprit litt for lenge, ble ganske tynn etterhvert. Ikke så lurt kanskje?

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.982
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Og framgang er det. Om ikke ketolyse eller lavkarbo så en bevisst holdning på inntak og enkle grep som eks. en halvliter vann rett før middag og slikt. Dette har medført til et noe mindre matinntak. Litt mer trening av forskjellig art og endel relativ hard jobbing i hage. (legge belegningsstein etc) har ført til en noe redusert livstørrelse og slikt. Har et par håndmanualer som jeg løfter litt på og noe pushups av og til. Merker et litt bedre overskudd i hverdagen. Har ingen badevekt, men det betyr ingenting.

Fungerer også som instruktør 4t i uken på toppidrettsgymnas og må si jeg er litt heldig å få betalt for å trene selv om det er litt jobb og slitsomt kl. 0800 et par morgener i uken. Uansett en bra start på sesongen for min del selv om det virket ganske umulig for en tid tilbake.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Jaja, så var jeg og her igjen... ;)

Holder også på med lavkarbo (ketose?) for tiden og er fornøyd med konseptet. Blir mye mindre sulten så totalt sett spiser man nok mindre enn vanlig og. I alle fall nå etter et par uker med dette.

Når jeg endelig bestemmer meg for et opplegg klarer jeg heldigvis å følge det helt til jeg begynner å gi meg selv unntak, da glir det ut. Så foreløbig er jeg streng og holder meg unna karbohydrater, teller ikke, men det eneste jeg får i meg er vel via lavkarbobrød, og det jeg spiser av grønnsaker.

ØivindJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.07.2009
Antall liker
0
Har trent litt om morningene med sjefen siden midten av januar. Kjekt å ha en som ringer klokken 0500 og spør om det blir noe trening.

Litt mere klumpete triceps og litt mere ruglete rygg er tilbake, which I like.

Ca 6kg ned siden januar. Går sakte i riktig retning iaf

Topp Bunn