Nytt Filharmisk Hus i Oslo ?

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.353
Antall liker
11.313
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Torkil Baden hevder at akustikken i Oslo Konserthus ikke er god nok for stor musikk som Mahlers symfonier, etter å ha hørt M2 framført der nylig. Men han hevder også at Oslo-Filharmonien idag ikke er gode og viktige nok til at de fortjener det!
http://www.nrk.no/kanal/nrk_klassisk/1.6747777

Det er mange år siden jeg var i huset, husker egentlig ikke noe annet enn at jeg syntes Grieghallen låt bedre.
Orkesteret låt nok også bedre for noen år siden, under Jansons. Men Oslo-Filharmonien er nå engang vår fremste orkester, og bør ha landets største og beste konsertsal. Derfor river vi det gamle og bygger et nytt på en bedre egnet tomt.
Vi er Europas rikeste land og eier 2 prosent av Europas aksjeformue, så dette har vi råd til.

Jørgen
 

Wergeland

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2009
Innlegg
1.076
Antall liker
67
Torget vurderinger
1
Jøgga skrev:
Men Oslo-Filharmonien er nå engang vår fremste orkester, og bør ha landets største og beste konsertsal. Derfor river vi det gamle og bygger et nytt på en bedre egnet tomt.
Eller slenger inn 400 seter til og har populærmusikkonserter der. Så har Waits, Neil Young og Springsteen (når han endelig pensjonerer E Street Band for godt) et sted å spille når de kommer til stan.
 

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Innlegg
905
Antall liker
2
Fra kommentaren:
«Det hjelper ikke å skylde på at publikum ikke vil høre pling-plong-musikk og at komponistene må tenke mer på publikum. Det er orkesteret som lager sine egne programmer. Det er noe sykt når en sentral musikkinstitusjon i den grad er ute av takt med sin egen tid.»
Klassisk er i utgangspunktet en sport der man har bestemt at noen få eksperter har bestemt hva som er godt nok til å fortjene offentlige midler. Spørsmålet som står igjen her blir hvor liten denne gruppen eksperter skal være – og hvor stor makt den skal få (dvs om vi trenger nytt konserthus). Den gjengse besøkende i Konserthuset klarer seg meget godt uten for mye pling-plong, ivrige kommentatorer i NRK har nok åpnere ører.

Hvem er mest i utakt med egen tid, publikum som vil høre svisker eller de som ikke har fått med seg samtidsmusikkens begrensede nedslagsfelt? Jeg er neigu ikke sikker. Men jeg synes Beatles var viktigere enn Berlin-filharmonien på 60-tallet, så da har jeg nok sagt fra meg min stemme.

Jeg kan lite (ingenting) om akustikk – er lyden i Konserthuset beyond rescue?
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Jeg er enig i at Oslo fortjener et skikkelig konserthus, til og med Stavanger har jo fått nytt konserthus. Grieghallen brukes jo flittig til ikke-klassisk musikk og andre arrangementer, og et godt bygget konserthus i Oslo kan jo også brukes i mer folkelig tjeneste slik at Frp ikke gis mer ammunisjon enn strengt tatt nødvendig.
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.654
Antall liker
1.412
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
I kveld var det en slags blues sak i konserthuset :) Så kan en igjen diskutere hva som er bra musikk da, Mahler er vel ikke den beste, men han er ikke direkte dårlig heller.
 

Olaf

Medlem
Ble medlem
09.04.2002
Innlegg
42
Antall liker
0
Om akustikken er umulig å forbedre til et tilfredsstillende nivå er utenfor min kunnskap å si noe om. Imidlertid er det liten tvil om at den er dårlig, både for publikum og utøvere. Dau, nyanse- og dynamikkfattig for publikum, og utøverne, i alle fall i et symfoniorkester har store problemer med å høre hverandre skikkelig. Og dét kan være problematisk, for å si det forsiktig. Jeg har spilt orkesterkonserter der i studietida, og man følte seg temmelig alene selv midt i orkesteret.
Riktignok ble det gjennomført noen tiltak for noen år siden, etter bråket omkring Mariss Jansons avgang, men de har etter sigende hatt begrenset effekt.
Etter hva jeg har hørt, forelå det i sin tid flere utkast til nytt konserthus før den trekantede salen ble valgt. Denne ble rangert som det dårligste alternativet akustisk sett, men gikk likevel av med seieren fordi dette ga best utnyttelsesgrad på en vanskelig tomt... Jeg har ikke vært på så mange ikke-klassiske konserter i konserthuset, men var på konsert med Mariza (fado-sangerinne) i fjor høst, og lyden der var ikke mye å skåle for, spesielt ikke i bassregisteret, men rent musikalsk mesterskap gjorde slike innvendinger mindre relevante. Og dårlig PA-lyd kan ha mange årsaker, men jeg har hørt Mariza på en tidligere turné, riktignok i andre lokaler, og da var det nærmest referanselyd.
 
U

utgatt60135

Gjest
Sist jeg var der syntes jeg det var en fæl etterklang som ødela. Akustikken i Operaen er mer "dau" i mine ører (på en god måte), fordi etterklangen er mye mer dempet og kontrollert. Mørk sådan. Jeg synes vi skulle hatt en nytt konserthus, men tror det blir lenge til dessverre. Særlig nå når vi har brukt så mye penger på operaen. Konserthuset brukes til mye mer enn klassisk musikk. Neste gang jeg skal dit er det Gud som gjelder (fordrag).
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Nå skal jo en konserthall for symfonisk musikk ideelt sett ha en god del etterklang, både i varighet og volum for å frembringe en rik og tilfredsstillende orkesterklang, og orkestermusikken er ofte orkestert for å dra nytte av dette. Et operahus er laget for formålet og er litt dødere for at stemmer skal være tydelige, men ren orkestermusikk lider under dette. En steinkirke har på sin side gjerne enda mer etterklang enn enn en konsertsal, noe som utnyttes i bruken av kor i kirkemusikk. Et godt orkester vil uansett tilpasse seg sin hall, men det blir jo begrensninger om hallakustikken er utilfredstillende.
 

LS

Medlem
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
14
Antall liker
0
Kan henge meg på utsagnene til Olaf. Har også spilt noen ganger i Konserthuset, og jeg hadde akkurat den samme følelsen. Av de konserthusene jeg har spilt i i Norge, er det i Oslo det dårligste! (Stavanger, Bergen) Det samme vil jeg si som publikummer. Dårlig. Pr i dag er det Bergen som har det beste konsertlokalet av en viss størrelse.
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
LS skrev:
Kan henge meg på utsagnene til Olaf. Har også spilt noen ganger i Konserthuset, og jeg hadde akkurat den samme følelsen.
Jeg også. Pleide å få følelsen av "jøss, er det bare jeg som speller?"
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.353
Antall liker
11.313
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Noen musikere nevner Olavshallen i Trondheim som Norges beste akustikk for orkestermusikk, i alle fall bedre enn Oslo Konserthus.
Kristiansand får snart konserthus, og i Stavanger bygges det nytt og det loves strålende akustikk.
København har nytt konserthus, Helsinki får det snart. Dit vil jeg dra når det står ferdig.

Leif Ove Andsnes uttalte i Aftenposten at "Jeg tror ikke Filharmonien, og Oslos musikkliv i det hele tatt, blir bra før man har en ny konsertsal".

God akustikk er ikke garantert fordi om man bygger nytt, og god akustikk kan være så mangt. I København er man uenig om akustikken i Danmarks Radios nye konserthus. Noen syns den er for tørr og analytisk og mer tilpasset lydteknikere enn publikum.
http://www.nrk.no/kanal/nrk_klassisk/1.6504248

Oslo er ikke den eneste hovedstaden med mangelfull akustikk i de viktigste konsertsalene. Selv London står langt tilbake selv med sine prestisjetunge institusjoner. Hverken Royal Albert Hall eller Barbican Hall er spesielt vellykket akustisk. Musikk-metropolen over alle bør kunne konkurrere i verdenstoppen også når det gjelder konsertsal-akustikk.
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.654
Antall liker
1.412
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Jøgga skrev:
Noen musikere nevner Olavshallen i Trondheim som Norges beste akustikk for orkestermusikk, i alle fall bedre enn Oslo Konserthus. Kristiansand får vel snart eget konserthus, og i Stavanger bygges det nytt og det loves strålende akustikk.
København har nytt konserthus, Helsinki får det snart.

Leif Ove andsnes uttalte i Aftenposten at "Jeg tror ikke Filharmonien, og Oslos musikkliv i det hele tatt, blir bra før man har en ny konsertsal".

God akustikk er ikke garantert fordi om man bygger nytt, og god akustikk kan være så mangt. I København er man uenig om akustikken i det nye Danmarks Radios nye konserthus. Noen syns den er for tørr og analytisk og mer tilpasset lydteknikere enn publikum.
http://www.nrk.no/kanal/nrk_klassisk/1.6504248

Oslo er ikke den eneste hovedstaden med mangelfull akustikk i de viktigste konsertsalene. Selv London står langt tilbake selv med sine prestisjetunge institusjoner. Hverken Royal Albert Hall eller Barbican Hall er spesielt vellykket akustisk. Musikk-metropolen over alle bør kunne konkurrere i verdenstoppen også når det gjelder konsertsal-akustikk.
Ble ikke PA lyden i olavshallen ødelagt av "oppgradering"?
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
29.554
Antall liker
23.310
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg skjønner ikke hvorfor man skulle ønske gode forhold for PA-lyd i en sal for symfonisk musikk.
 
U

utgatt60135

Gjest
Bach_Man skrev:
Et operahus er laget for formålet og er litt dødere for at stemmer skal være tydelige, men ren orkestermusikk lider under dette.
Ahh.. det tenkte jeg ikke på, men du har helt sikkert rett i det. Virker logisk. Men etterklangen kan jo også justeres endel i operahuset. Men jeg synes tidsforskjellen var for stor i konserthuset sist jeg lyttet kritisk der, riktignok uten publikum.
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.654
Antall liker
1.412
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Valentino skrev:
Jeg skjønner ikke hvorfor man skulle ønske gode forhold for PA-lyd i en sal for symfonisk musikk.
Nei det er jeg helt enig i, men til andre ting så! :)
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.666
Antall liker
9.969
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Lyden i Konserthuset ble brukt som et argument (vet ikke om det var et vikarierende et) av Mariss Jansons da han sluttet. Bla at lyden på scenen var så "hul" at det var vanskelig for musikerne å få tilbakemeldinger på det de spilte, og at salen ga klare begresninger på hvor godt orkesteret noensinne ville kunne bli. Og det er et kjent faktum (jeg var mye i salen de første årene etter åpningen, jeg bodde 6 år i Oslo på den tiden) at i store deler av salen er lyden ufokusert og du sitter liksom i et akustisk hulrom.

Hovedproblemet er at formen på tomta gjør det vanskelig å få en god grunnform på salen. Jeg har vært en god del i alle "de tre store" salene i Norge og synes at Olavshallen er klart best, og tviler på at det er tilfeldig at den salen også er den som har den mest klassiske rektangulære formen, mens både Grieghallen (som er klart bedre enn konserthuset) og konserthuset er mer kileformet, en form som er relativt diskreditert internasjonalt når man snakker om gode konsertsaler.
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Å bygge en god sal er enkelt, det er bare å kopiere Musikverein eller Concertgebouw. Men så kommer arkitetene inn i bildet og skal lage noe spektakulært og moderne med masse sitteplasser (hva er poenget egentlig, klassiske konserter er sjeldent utsolgt).
 

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Innlegg
1.413
Antall liker
118
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Ok, dette har jeg ikke greie på ..

Men er ikke operaen et brukandes konserthus ? hvis ikke, hvorfor bygde vi den ? (er det ikke lov å spille bra musikk DER?) ;D

Trenger vi et som er spesielt for ANNEN musikk (som ikke er rock og ikke opera)??
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.759
Antall liker
8.068
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Ta ein tur til Hjertneshallen i Sandefjord. Der får du god lyd. Grieghallen er også utmerka. Nye-operaen har eg ikkje vore i så langt, men eg har billettar i veke 42 (nei, ikkje den i Oslo, det er Nasjonaloperaen. Nye-operaen, verdas nyaste konserthus, finn du på Nordfjordeid. Eg er veldig spent på korleis akustikken funkar i denne relativt måtehaldne konsertsalen, men nokre eg har snakka meg seier han er bra.
http://www.operahuset.no/
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.666
Antall liker
9.969
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
pstraums skrev:
Ok, dette har jeg ikke greie på ..

Men er ikke operaen et brukandes konserthus ? hvis ikke, hvorfor bygde vi den ? (er det ikke lov å spille bra musikk DER?) ;D

Trenger vi et som er spesielt for ANNEN musikk (som ikke er rock og ikke opera)??
Behov og prioriteringer er nå en sak som jeg ikke skal ta her, men et operahus er bygd for å ivareta balansen mellom sangerne som er på scenen, og orkesteret som er foran scenen og fortrinnsvis mest mulig skjult. Og scenen er også designet som en teaterscene med masse forhold tilrettelagt for det dramatiske. Å flytte orkesteret på scenen vil ikke uten videre funke akustisk, og det er derfor heller ikke vanlig at operahus benyttes som konsertarenaer, dvs for elektrisk musikk vil det nok kunne fungere, men ikke for orkestermusikk.
 

kibsgard

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
818
Antall liker
1
erato skrev:
pstraums skrev:
Ok, dette har jeg ikke greie på ..

Men er ikke operaen et brukandes konserthus ? hvis ikke, hvorfor bygde vi den ? (er det ikke lov å spille bra musikk DER?) ;D

Trenger vi et som er spesielt for ANNEN musikk (som ikke er rock og ikke opera)??
Behov og prioriteringer er nå en sak som jeg ikke skal ta her, men et operahus er bygd for å ivareta balansen mellom sangerne som er på scenen, og orkesteret som er foran scenen og fortrinnsvis mest mulig skjult. Og scenen er også designet som en teaterscene med masse forhold tilrettelagt for det dramatiske. Å flytte orkesteret på scenen vil ikke uten videre funke akustisk, og det er derfor heller ikke vanlig at operahus benyttes som konsertarenaer, dvs for elektrisk musikk vil det nok kunne fungere, men ikke for orkestermusikk.
Ut i fra konsert med Oslo Filharmoniske i fjor er visst lyden i Operahuset slående mye bedre også for et orkester enn i Konserthuset. Problemet er at det ikke er tilstrekkelig kapasitet i Operahuset til å huse alt.
 
Topp Bunn