Det er et par ting som jeg stusser litt på..
Spark / Cayin 743, er det en bastard (i ordets beste forstand.!) som kan brukes som integrert og effekt.?
Har den da mulighet for å koble til en pre.?
Sitter det en billig passiv pot i 743'n.?
Når det ikke er "større" forskjeller mellom Copland med EL-34 og en Spark 300B, så får dette meg til å undres litt, det er et eller annet som ikke harmonerer her..
Har siden torsdag vært uten pre, og det låter langt fra så bra å kjøre spiller rett i effekt, det er mye som jeg savner her..
Sammen med Copland pre så var det mye mer hurtighet, timing, bedre 3D, innsyn, gjennomsiktighet, det låter langt fra så bra som med pre, det er så lite engasjerende at jeg har brukt svært få timer foran anlegget de siste dagene..
Samme var det når jeg kjørte Copland CTA-501 rett fra spiller også, samme har det vært hver eneste gang jeg har kjørt med passiv pre eller passiv pot, samme også med volum rett fra spiller, i mine ører så er en aktiv pre det eneste som funker..
Teoretisk så skulle man kanskje ikke tro at det var så store forskjeller, man slipper pre og man slipper en kabel ekstra, men i praksis så er det som sagt en helt annen historie..
Espen, for latskapens skyld så har du vel kjørt Vincent CD-S6 med volum rett i 743.?
Om du har det, IKKE gjør det, test hvertfall uten på 743 og gi den en sjanse..
Sett på en plate og juster volum slik du ønsker mens du står ved 743, juster volum ned mot 0 og stopp plata, så setter du opp volum og setter deg ned, trykker på PLAY eller nr på den sangen du skal lytte på og kos deg..
Prøv gjerne begge muligheter, både volum fra spiller og volum på amp, hør om det er forskjeller i LYDKVALITET, glem de headbanger faktorene..
Vil legge til her at det er forskjell på å lytte og høre på musikk, her er hvertfall min "oppskrift"..
Å høre på musikk er det samme som at du har på musikk uten å sitte i sweetspot, eller å sitte litt hengslengt..
Jeg hører en del på musikk når jeg holder på med noe annet, gjerne noe husarbeide, matlaging osv..
Å lytte på musikk, første man må gjøre er å sette telefoner på lydløs, fjerne alle ting som kan være forstyrrende og dempe belysningen, så må du rense hodet litt, gjerne sette deg ned i par minutter med lukkede øyne og slappe av, litt sånn meditasjon gjør ikkeno, det er bare positivt..
Hører du noen forstyrrende lyder nå du "mediterer" så fjern de med en gang.!
Slike forstyrrende lyder kan plage psyken din og gjøre deg "gal" om de ikke fjernes med en gang..
Du kjenner hele kroppen synker litt sammen, alle muskler slapper av og du kjenner alle sanser våkner til live, legg merke til stillheten, nye lukter som kan dukke opp, følelser er til å ta og føle på......
Når alt er klappet og klart, så setter du på en sang og nyter den med lukkede øyne, kjenner du at musikken forteller deg noe, så er du klar til å lytte..
Start gjerne med noe rolig musikk som du kan nyte..
Dette fordrer jo at høyttalere og lytteposisjon er satt opp fra før, justert, vinklet og perfeksjonert..