Jeg skjønner jeg er blitt gammel, for jeg har alltid trodd at et kameras tegning først og fremst har med optikkens egenskaper å gjøre. Det er i hvert fall slik jeg husker det var i gamle dager. Linjer, særlig i hjørner, tegnes aldri bra av dårlig optikk, trodde jeg, men så er det da også mange år siden jeg drev på med foto.
Vel, der avslørte jeg hvor dårlig peiling jeg har. Jeg vil allikevel gi et innspill til trådstarter. Bær over med meg om jeg er for personlig og brukerfokusert, og for lite opptatt av semiprofesjonell bruk og tekniske data.
Da guttungen (16) nylig skulle kjøpe seg speilrefleks nybegynnerkamera led han valgets kvaler. Skulle han kjøpe Nikon, eller Canon, slike som kompisene hans hadde? Jeg anbefalte ham Canon, etter å ha rådført meg med mine langt mer kompetente venner og kollegaer. Jeg hadde imidlertid et gammelt og godt Olympus OM-1 og noe originaloptikk (Zuiko) liggende, og guttungen syntes dette var lekkert. Han havnet derfor med et nytt Olympus E-450 kit på tilbud til 2 500 kroner. Jeg hadde ingen store motforestillinger, for i tillegg kunne han kjøpe et adapter (1 000 kroner), som gjør det mulig å benytte de gamle objektivene jeg hadde liggende. Slik gammel optikk kjøper du svært billig brukt, men jeg hadde altså både tele, vidvinkel- og normalobjektiv liggende.
Steike, så mye kamera han fikk for pengene, selv om det er særdeles lett og nett! Investerer han i pancake, så er det jo nesten som et kompaktkamera og speilrefleks i ett. Kameraet er underlig godt å holde i, og greit å betjene, både for ham med middels store hender og for meg med mine større, på tross av den beskjedne størrelsen. Knapper og hjul er smart plasserte. Programvaren i kameraet er oversiktlig og lett å forstå for en nybegynner. Programvaren til pc/Mac er grei nok, men kommer neppe til å bli særlig brukt. Det finnes bedre alternativer å få for en rimelig penge.
Live view er greit å ha når du bruker stativ og skal arrangere et stilleben (av f.eks. vinylsingler), eller når du skal ta snap shot og street shot. Kan også brukes som preview under mer alminnelig fotografering. Vi skatter altså live view høyere enn hva baluba gjør, selv om jeg er helt enig i at vridbar skjerm er et stort pluss.
Funker den gamle optikken? Jess, veldig, veldig bra. Guttungen har falt pladask for normalobjektivet. Den gamle telen og vidvinkelen har han ennå ikke funnet bruk for, men det kommer nok, smått om senn. Det gamle normalobjektivet tegner bedre enn kitobjektivet,

selv om kitobjektivet visst nok slett ikke er så dårlig sammenlignet med konkurrentenes.
Ser enkelte kritikere beklager bildestøy ved høy ISO, men jeg kan ikke si dette er noe problem, så langt, for amatører som oss. Vi har ennå ikke funnet bruk for ISO høyere enn 800, men behovet er ikke utenkelig.
Noen minuspunkter? Ja, søkeren er for liten og mørk etter min smak, vant som jeg er til den store og klare jeg har i min OM-1. Guttungen kjenner knapt til noe annet, så han er overhodet ikke misfornøyd med denne.
Blitsen brukt i sterkt motlys fra sol funker som forventet greit. Blitsen brukt for å kompensere for lite lys gir som regel overraskende dårlige bilder, men guttungen er i full gang med å lære seg å ta best mulig bilder uten blits, framfor å lære seg å ta minst mulig dårlige bilder med blits. I den anledning spanderte jeg et rimelig godt stativ, men jeg er imponert over hvor uavhengig blits guttungen allerede er, selv med håndholdt kamera. Kameraet er klargjort for trådløs blits, men en slik en er ganske kostbar.
Jeg vet ikke om fravær av bildestabilisator kan sies å være en alvorlig mangel, men med trådstarters romslige budsjett, så hadde jeg gått for en modell med en slik. Olympus E-520 har antishake, sogar i huset, slik at du kan ha nytte av denne også med gammel optikk. Mitt forslag er å gå enda et hakk opp, til Olympus E-620 kit m pancake (7 500 kroner), med fare for at dama legger beslag på denne. I tillegg ville jeg ha kjøpt en rimelig zoom. Olympus PEN E-P2 kit m 17mm Pancake (9 500 kroner) er stilig, hvis du kommer på tanken å gi video prioritet, men også denne kan du risikere at dama finner for fristende.
Edit: En grusom skrivefeil.