Nytt h. kort og intrigert lydkort

opptatt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.06.2010
Antall liker
59
Sted
Tredje sten vest av Sola
Hei
Jeg lurer på å bygge ny musikk pc
Og i den anledning lurer jeg på..
Er der noen hovedkort leverandører som utpeker seg
med bedre intrigert lydkort enn andre??

Pfh
Takk

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.472
Torget vurderinger
1
Hei
Jeg lurer på å bygge ny musikk pc
Og i den anledning lurer jeg på..
Er der noen hovedkort leverandører som utpeker seg
med bedre intrigert lydkort enn andre??

Pfh
Takk
Gigabyte hadde noen litt ekstra påkostede lydkort for noen år tilbake, det mener jeg Asus også har hatt. Ikke de biligste seriene på hovedkortene som har dette skal nevnes.
Ellers så er det USB DAC da flere har en egen USB som har bedre isolering og mer beregnet til lyd og er merket med det på hovedkortet også, det har de litt mer rimeligere kortene også.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.974
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Tråd flyttet fra hifi-generelt til data og streamer hjørnet.

Kaj.

Medlem
Ble medlem
11.11.2023
Antall liker
75
Sted
Aalborg, Danmark
ASUS var for mere end 15 år siden leveringsdygtig i HiFi-grade lydkort til montering på bundkortet i stationære PC'er. Og er det fortsat. I versioner som i HiFi og Surround sammenhæng særligt henvender sig til gameren. ESS DAC chip på deres bedste udgaver.

Men taler vi ren HIFI i bedste kvalitet vil jeg anbefale brugen af en lydløs laptop med SSD disk, USB tilsluttet en ekstern DAC af ønsket kvalitet via dertil hørende ASIO drivere, så lyddata asynkront sendes udenom laptoppens påvirkning af dens styresystem. Streamingstjenesternes og lokale lydfiler administreres og styres af software som Foobar2000, JRiver Mediacenter eller tilsvarende.

En fremgangsmåde jeg med stor succes har benyttet mig af i mere end 15 år. Startende med en ASUS Essence One DAC forsynet med Texas Instrument Burr Brown DUAL PCM 1795 DAC chip, jeg fortsat ejer sideløbende med flere andre DAC's. Der er siden da kommet langt bedre DAC's, som også anvender ASIO drivere, som er afgørende for den bedste lydkvalitet i PC sammenhæng.

asus-xonar-essence-one.jpg

opptatt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.06.2010
Antall liker
59
Sted
Tredje sten vest av Sola
ASUS var for mere end 15 år siden leveringsdygtig i HiFi-grade lydkort til montering på bundkortet i stationære PC'er. Og er det fortsat. I versioner som i HiFi og Surround sammenhæng særligt henvender sig til gameren. ESS DAC chip på deres bedste udgaver.

Men taler vi ren HIFI i bedste kvalitet vil jeg anbefale brugen af en lydløs laptop med SSD disk, USB tilsluttet en ekstern DAC af ønsket kvalitet via dertil hørende ASIO drivere, så lyddata asynkront sendes udenom laptoppens påvirkning af dens styresystem. Streamingstjenesternes og lokale lydfiler administreres og styres af software som Foobar2000, JRiver Mediacenter eller tilsvarende.

En fremgangsmåde jeg med stor succes har benyttet mig af i mere end 15 år. Startende med en ASUS Essence One DAC forsynet med Texas Instrument Burr Brown DUAL PCM 1795 DAC chip, jeg fortsat ejer sideløbende med flere andre DAC's. Der er siden da kommet langt bedre DAC's, som også anvender ASIO drivere, som er afgørende for den bedste lydkvalitet i PC sammenhæng.

Vis vedlegget 1088157
Takk for greie svar til dere begge :)

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Antall liker
470
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Vil si at lyden på hovedkort i dag er generelt sett ganske bra!

Jeg hadde(har) et lydkort fra Asus, som kunne modifiseres med bedre opamper.
Dette byttet jeg opamper i, til Burson V5. Lyden i dette var/er veldig bra sammen med mine Sennheiser HD600.

Asus lydkort med originale opamps.

Da jeg bygget «ny PC» i fjor droppet jeg å sette inn igjen lydkortet, og jeg har ikke savnet det.
Den forrige PC-en ble bygget i 2015.
Jeg har blitt gift etter dette, og stereoanlegget blir brukt mer til lytting nå, PC-en bare til surfing og se videoer på YouTube.

Om du vil ha et annet lydkort, så er de eksterne blitt veldig bra, som det som er foreslått heri tråden.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.472
Torget vurderinger
1
Asus hadde vel også for noen år tilbake utbyttbare opamps lydkortet som er integrert på hovedkortet også, om jeg husker rett.

Topp Bunn