Nytt husalter!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • H.Are.Felle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2008
    Innlegg
    312
    Antall liker
    760
    Sted
    Porsgrunn
    Tiden flyr, og på 10 år har hus alteret blitt for lite. Fra 2 veis passivt til 3 veis aktiv, ble det for lite plass til alt og jeg måtte tenke mer langsiktig.
    Den gamle benken kunne vel ikke kalles alter, men alle starter et sted.

    p0.JPG



    Etter litt planlegging ble det kjøpt inn 3 benkeplater og en del hylleplater i eik. Eik er noe dritt og jobbe med, men for meg var det ikke noe annet alternativ siden det er en del av temaet i gutterommet. Står i en 30kvm garasje som jeg må ut av når kona vil ha inn bilen.

    Har her frest alle kanter og begynt å samle platene i sammen.

    p1.jpg


    Festools domino maskin er perfekt til dette og fungerer utmerket til dette formålet.



    p2.jpg


    Kjøpte skuffeskinner på biltema med fulldempet lukking for sidemontasje til skuffene. Sporet til skuffebunnene ble kuttet på splittsaga.

    p3.jpg


    Skuffene ferdig med unntak av frontene. Har brukt 6mm mdf som skuffebunner.

    p5.jpg


    Hopper litt frem, og her er det ferdige resultatet.

    p6.jpg


    Dype skuffer med god plass var noe jeg savnet, og en høy sokkel gjør at det ble god plass til kabler. Størrelsen på fakka gjør at det blir plenty med luft rundt komponentene.
    Kan også nevne at benken ble lagd i seksjoner da vekta rundet 100 kg og med en lengde på 170 cm ble dette ikke flyttbart fra garasjen.

    p7.jpg


    Freste inn et "Nelson pass" spor nederst på skuffene.

    p8.jpg


    Andre detaljer, freste sidevanger. Ellers er alle hjørner på alle plater i front faset.

    p9.jpg


    Tilpassing mot sideveggene er også viktig

    p10.jpg


    p11.jpg


    For å utnytte plassen på veggen bak tenkte jeg også å få opp noen hyller.
    Da ble det påen igjen med dominofresen. Her freses hyllesporene i sidevangene.

    h1.jpg


    Her er hyllene klare. Hylleplatene ble kjøpt på Biltema, her må man være nøye i utplukkingen, da det var mange stygge plater, og mange med feil.

    h2.jpg


    Alt klart for montering.

    h3.jpg


    Så til det ferdige resultatet. Med riktig belysning kommer treverket til sin rett. Hyllene rommer 750 cd plater,
    men har så langt fylt opp med ca 450. Det blir ikke særlig flere i samlingen da streaming har overtatt.

    Siden guttungen tok med seg platespilleren når han flyttet, ser jeg ikke bort i fra at det havner en ny en på benken.

    h4.jpg


    Følger opp med et bilde som gir en mere helhet av hvordan hus alteret passer inn i rommet

    h5.jpg
     
    Sist redigert:
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Ser helt fabelaktig ut. Langt finere enn typiske hifi-benker, inkludert high-end-greier. Jeg misunner dere som er så flinke til sånt arbeid.
     

    H.Are.Felle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2008
    Innlegg
    312
    Antall liker
    760
    Sted
    Porsgrunn
    Takker for det! 😊
    Har blitt noen benker gjennom årene, og for hver gang legger jeg lista et hakk høyere.
    Hadde jeg hatt et fast sted å stå uten å måtte rydde hver ettermiddag, kunne jeg lakt enda mere tid inn i prosjektene.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Her er det bare å bøye seg i pussestøvet. Dette var presisjonsarbeid!
     

    H.Are.Felle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2008
    Innlegg
    312
    Antall liker
    760
    Sted
    Porsgrunn
    Da ble det mer helhet når 70 tall's delen av anlegget kom på plass. Dual plinten fungerer som tenkt, og det er en befriende opplevelse å senke skuldrene og bare godta lyden av det analoge 70 tallet. (helt uten å tenke på prestanda eller data).

    IMG_20210411_174917 (2).jpg
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn