nytt kamera ca 5000.-

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
bjornh skrev:
Altså, Olympus E-520 og E-620 tilbyr utrolig mye for pengene: jeg har hatt sistnevnte i et par ukers tid og tatt masse bilder, og bortsett fra mangelen på film, støy ved høy ISO og på mitt eksemplar litt mye dead-pixels (12-13 er litt mye og skjemmende spesielt ved mørkefotografering) så synes jeg kameraet var veldig bra. En oppdatert modell ville uten tvil vært en killer til 5000,-.
E-620 er det mest spennende konsumentkameraet jeg har sett på lang tid. Det er et virkelig annerledes kamera i forhold til resten av horven. Greit nok at også andre har god live view, men i kombinasjon med et så kompakt hus og med vribar skjerm så utgjør den en klasse for seg selv. Personlig ville jeg valgt kombinasjonen E-3 + Pen + E-620 hvis jeg bare skulle brukt FourThirds. Jeg kunne meget gjerne tenkt meg å ta med E-620 med en Zuiko 14-45 (kompakt størrelse) på en lang reise ut i verden. Men jeg måtte hatt en Zuiko 50/2 liggende i en liten skulderveske eller fotovest for å føle meg komplett. Selv om jeg ofte synes liten dybdeskarphet er en billig måte å slippe unna vanskelige komposisjoner på så er det tilfeller der det ikke er noe valg hvis bildet skal bli estetisk, og noen ganger bare må jeg leke med den visuelle effekten som det gir jeg også. Men utover det så føler jeg ofte at liten dybdeskarphet er et resultat av manglende evne til å bruke omgivelsene effektivt i portrettsammenheng.

Skål for det gode fotografi!

Den enkle løsningen.

Slik skal det gjøres, sier rakkaren min. Og ædda bædda til alle som ikke er like flinke som pappa... ::)

Men også et godt 3mp kompaktkamera fra forne dager kan brukes til portretter med litt kreativ tenking.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.779
Sted
Østfold
Kamerahus er også ganske kurrant å kjøpe brukt. Med kamerahus som er gamle nok til å ha mistet nyhetens verdi kan man ofte gjøre svært gode kjøp. Jeg ser selv Canonmann, så jeg har best oversikt der. Nå er for eksempel 40D et veldig godt kjøp som man fort kan få ned i 3500kr. Så varsles det om at en kommende 60D er nært forestående. Etter en slik lansering vil nok 50D også følge etter med et lite hopp nedover i pris. Tilsvarende mekanismer gjelder selvsagt også for Nikon og andre merker.

Børser:
http://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonser.cgi
http://www.finn.no/finn/bap/all/result?CATEGORY/SUBCATEGORY=3923&CATEGORY/MAINCATEGORY=73&

Her er et kanonkjøp: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=22353286
Ellers ser det ut til at D5000 og flere av Olympus sine modeller holder seg godt innenfor budsjett.

Med litt tålmodighet kan du faktisk få deg et fullformat kamera. 5D MKI begynner å krype ned under 6k ved noen tilfeller uten batterigrep.

Disse tre artiklene gir et innblikk ikke bare i kameraet men også i hva som er greia med fullformat:
http://www.akam.no/artikler/tanker_om_canon_eos_5d/18495
http://www.akam.no/artikler/banebrytende_fra_canon/18298
http://www.akam.no/artikler/test_av_canon_eos_5d/20928

Jeg vil si at optisk søker er et stort fortrinn som taler for SLR, men om du har planer om å ha ett objektiv med stort brennviddeområde og ingen ting mer vil jeg derimot oppfordre deg til å vurdere et superzoom kamera i stedet.

corydoras

Medlem
Ble medlem
25.04.2010
Antall liker
0
Utrolig med så god respons på ett spørsmål jeg trodde skulle være enkelt å besvare.
Hadde i utgangspunktet bestemt meg for D5000 nå, men etter å ha lest alle svarene her samt mye annen lektyre på internett heller jeg litt mer over mot Olympus.
Skal på en shoppingrunde nå i helgen så jeg får titte litt rundt og ikke minst kjenne litt på produktene før jeg bestemmer meg.
Syns det er greit å få kjent litt på byggekvaliteten og hvordan det ligger i hånden før ett kjøp.
Siden jeg er helt nybegynner vil jeg tro at valg av merke egentlig er likegyldig så lenge jeg skjønner menyen og syns det ligger godt i hånden.
Litt off topic, men skal til Gøteborg i helgen, noen gode hifi butikker som burde besøkes der, eller for den saken skyld noe annet man burde få med seg der?
Mvh
Morten

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.225
Torget vurderinger
1
Som sagt: hadde Olympus, byttet til D5000. likte det valget best.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.225
Torget vurderinger
1
Har canon, handheld with 7.62mm....

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Hadde Nikon i 23 år før jeg skiftet til Canon og Olympus. Beholdt Rolleiflex og Olympus XA til film. Bruker fortsatt 35 år gammel Nikkor-optikk på Canon. La godfølelsen avgjøre valget. Jeg hadde mange år på baken som fotograf og hadde bevisste egenskaper jeg var ute etter. Jeg var ute etter en karakter som på den tiden kun fantes i Canons kamerahus. Tilfeldigvis fikk jeg et godt tilbud på 20D, for 350D ga meg ingen godfølelse. Og det er drawbacket til Canons rimeligste modeller. En Canon uten magnesiumhus gir meg ingen god følelse. Andre merker får til det der med plast bedre enn Canon. Både Nikon og Olympus virker mye mer velbygd i den prisklassen.

For en som ikke er på jakt etter en egen karakter eller spesiell tegning og andre spesielle sensoregenskaper så vil ikke det ha noen betydning. Etter noen år vil du kanskje få en filosofi som forandrer dine valg. Det har skjedd med meg, at jeg har skiftet format eller filmtype som førstevalg. Det kan veldig godt hende at du skifter merke med tiden.

Olympus har mistet mange brukere på grunn av trange søkere og dårlig ytelse mtp støy ved høy iso og dynamikk. Og det var stort sett hovedårsakene, hvis ikke en eller annen form for spesialfotografering tvang dem over på merker med spesialutstyr/optikk. Men alle søkerne var små før, og mange der det enda. Min 20D er ikke imponerende, men det er søkeren i familiens E-3. Også E-30 skal ha en imponerende søker, så med det er det også løselig å få en Olympus med stor og lys søker. Det argumentet som var en av hovedårsakene for to år siden er altså ikke gyldig lenger.

Og så var det støyen, da. ::) Den var fryktelig på alt over iso 400 på modeller frem til og med E-510. 800 iso kunne kun benyttes i nødstilfeller etter min smak med E-510, som jeg disponerte en stund. Men 50 f/2 overbeviste om at det var et kapabelt kamera etter min smak bildemessig, og svakheten på høy iso ble tildels rettferdiggjort med en velfungerende IS for en som tar bilder med så lite action som jeg stort sett gjør. Dessuten var E-510 klart bedre bygget enn Nikon og Canon i samme prisklasse, i den rekkefølgen. Men det med iso var et problem som betyr mye for mange, og det er lett å forstå hvorfor noen syntes at å skifte til Canon gav stort utbytte, spesielt hvis de byttet til Canon med IS-optikk. Men også det argumentet har mistet det meste av sin gyldighet, for etter E-510 har det gått veldig kjapt oppover for fourthirds. Stigningen i kurven har vært mye brattere enn for de andre, slik at de har tatt de andre igjen i sin egen prisklasse. Det handler nemlig også om hvilken type støy det er snakk om, ikke bare mengden. Det lille ekstra støy som kan spores fra et fourthirds-kamera av samme generasjon som E-3 er av typen luminansstøy, noe som tolkes som filmkorn av øynene våre. De er nemlig monochrome, i motsetning til den mer stygge chroma-støyen. Kodak-sensorene til de eldre modellene hadde ufyselig chroma-støy, noe som forandret seg med skifte til Panasonic som leverandør av sensorer. Og etter det jeg har lest har den bratte forbedringskurven fortsatt like rakt oppover med de enda nyere modellene.

Dermed er de to gyldige tekniske svakhetene ved fourthirds blitt nøytralisert de siste to årene. Derfor mener jeg at de som har skiftet fra Olympus til Canikon bør vurderer om de skiftet av en av de tre årsakene om å tenke seg om før de nevner det. Hvis det var behovet for spesialoptikk eller f.eks. ekstremt høy burstrate så bør dere spesifisere det, hvis ikke så har argumentet veldig liten verdi. For hvis det var av de klassiske årsakene som støy og søker så er det ikke gyldige argumenter lenger. Min godfølelse er min, og din er din. Den kan vi ikke lære han noe om. Det vi kan gjøre er å gi ham selvtillit til å foret et valg, uansett hvilket han foretar. For en som føler for det kameraet vedkommende har i hendene vil fort bli en bedre fotograf enn en som har kjøpt en annens godkamera. Og det må kombineres med saklig informasjon om våre valg, ikke utsagn som ikke forteller annet enn at man finner det ene merket bedre enn det andre. Slikt vil fort bare skape forvirring. Hvis jeg hadde skrevet at jeg foretrekker Canon men har brukt Nikon hele mitt liv, ville noen tenkt at det må være slik at han mener Canon er bedre enn Nikon. Og han har grunn til å hevde det, for han har hatt Nikon tidligere. Det er ikke nyttig for noen å vite slik når de skal foreta sitt eget valg.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Graks skrev:
Prøvde en Canon 550D, synes det var veldig plastic-fantastic feeling over det kameraet. Huset var altfor lett, hjulvelgeren var som like slarkat som på et leketøy og linsa var ikke av noe forventet byggekvalitet. Meget skuffende. Synes ikke 550D kan sammenlignes bygge kvalitetsmessig med Nikon D5000/D90.
Det er som regel et spørsmål om hvilker kompromisser man liker best. Jeg ville som sagt gått for 550D på grunn av videomulighetene. Dersom disse ikke betyr stort bør man sikkert se etter noe annet. Jeg valgte selv eos 7D framfor andre kamera bl.a. på grunn av videofunksjonen, og jeg valgte 7D foran 5D mk II fordi det var viktigere for meg å ha et lynraskt kamera framfor fullformatkamera med enda bedre bildekvalitet. Dersom videofunksjonen var uvesentlig ville jeg trolig endt opp med Sony A850 som gikk for under 10k i butikken jeg var på.

akam.no sin tester er fine. De får fram hvilke kompromisser som er gjort med de ulike modellene på en lettfattelig måte, synes jeg.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Ja, alt er et kompromiss. Det er en selvfølge at de mindre kjente gir mer for pengene enn de to på topp, for slikt er det nå engang. De andre har IS i kamerahuset, og årsaken er at Canikon utviklet sin antishake i filmens dager. Da var optisk IS eneste alternativ, og den teknologien føler de seg nå låst til. Av den grunn alene føles det som om man får mer for pengene med Pentax.

Men det er alltid kompromisser. Jeg velger lett bort innebygget blits for å få plass til en FF-sensor. Jeg ofrer gjerne en stor objektivpark for å ende opp med tre objektiver og FF-sensor.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.779
Sted
Østfold
Jeg har hovedsaklig valgt bort zoom for å få best mulig optisk kvalitet.

corydoras

Medlem
Ble medlem
25.04.2010
Antall liker
0
Hei og vel overstått med nasjonaldagen får man håpe.
Nå er kamera innkjøpt, etter å ha prøvd og testet litt i butikken falt valget tilslutt på D3000.
Kombinasjonen av pris,brukervennlighet og hvordan det var å holde ble utslagsgivende for min del.
Men skjønte fort at det er greit å ha bruksanvisningen for hånden den første tiden, mange innstillinger å velge i ;)

Takk for alle nyttige og gode råd underveis.
Mvh Morten

Musikkmannen

Musikk i fokus
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
21.374
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
corydoras skrev:
Mitt forrige Nikon var av den gamle analoge typen så tviler på om objektivet passer fra det, tenkte mer på at menyer osv er mye av det samme, pluss at det lå utrolig godt i hånda ved bruk.
Jeg bruker objektivet fra min analoge Nikon F55 på min Nikon D80.. det går meget godt.

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
4.009
Sted
Øya
Torget vurderinger
1

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.225
Torget vurderinger
1
Men ikke alle Nikon kameraer er kompatible med så gamle objektiv, bortsett fra at de passer.

corydoras

Medlem
Ble medlem
25.04.2010
Antall liker
0
Prøvde med mitt gamle objektiv fra F55 og det passet, men autofokus fungerte ikke på det, greit å ha i bakhånd som reserve kanskje.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.225
Torget vurderinger
1
Det er akkurat det.

Musikkmannen

Musikk i fokus
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
21.374
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Nå viser det seg at det er F65 og ikke 55 jeg har, til den brukte jeg et Sigma 70-300 F4-5.6 objektiv, autofokusen fungerer både på F65 og på min D80

Topp Bunn