Det er blitt noen kjøkken med årene, og man har lært litt om hva som er fornuftig. Ikke bygg det for stort, og jobb med arbeidsstrekningene, slik at det blir gjennomtenkt og ikke trangt.
Kjøkkenet jeg har nå fungerer, men ble planlagt av forrige innehaver av leiligheten. Ved å innføre en "kjøkkenøy" har jeg gjort det arbeidsvennlig, men det er for stor avstand fra vask/ovn til kjøleskap/fryser og vaskekummen er tåpelig (standardløsning som er ugjennomtenkt, og med en dårlig kran som jeg burde skiftet ut).
Vel - bildet viser mitt forrige kjøkken, det beste jeg har hatt. Kompakt og praktisk. Jeg gjorde om en stue til kjøkken/spisestue da jeg overtok huset.
Kjøkkenet brukte jeg en del tid på å planlegge. Steinplate som det er lett å rengjøre på begge sider av ovnen, og heltre teakplate med innebygd kjøkkenvask i tre (så slipper man klirr av metall og porselen mot stålvask).
To ovner, gasselement.
Jeg satte avtrekksvifte/motor på utsiden av huset, på en gummi-isolert opphengt plattform, slik at jeg ikke skulle kunne høre viften når den kjørte. Vibrasjonsisolert fra husvegg og ventilasjonsrør. Herlig tyst.
Mitt inntrykk er at folk har altfor mange skap og uttrekksskuffer på dagens kjøkken. Det meste som ligger/står i disse blir aldri brukt ...
Kjøkkenøy, som jeg i mitt neste hus skal ha med innebygd vask/utslag med kvern.
Hovedoppgaven var å sørge for at alt var innen tre steg, og at kjøleskap fryser var rett ved siden av, om man stod ved kjøkkenøyen.
Såpass fornøyd med dette at jeg nok kommer til å gjenta det ved neste korsvei. Og personlig syns jeg at kjøkken og spiseplass hører sammen. Blir veldig trivelig, og som planlagt endte vi opp med å nesten aldri bruke det som ble stuen i det huset. Litt det samme hvor jeg bor nå, der spiseplass/kjøkken er kombinert - som regel bryter vi ikke opp og går inn i stuen.
Hovedinvesteringen var i den teakbenken, samt i peisen, som ble laget slik at jeg kunne bruke den for å grille/rotisserie. Kjøleskap/fryser og ytterligere skap er bak peisen.
Teakplaten (ett stykke, perfekt bearbeidet) med innebygd to-kums trevask kom herfra:
http://www.williamgarvey.co.uk/choice/sinks-basins
EDIT: la inn rett link til teakbenk/vask