Alt til hus og bolig Nytt kjøkken og nye gulv - Gulv under eller rundt kjøkken?

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
10.614
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Skal bytte ut kjøkkenet (skal på tegnetime i dag)

Stue og kjøkken går i ett i type L-form og gulver (laminat) må også byttes.
Er det mest vanlig å legge laminat først og da også under kjøkkenet (dette antar jeg blir montert på vegg med kun støtteben mot gulvet), eller er det mest vanlig at kjøkkenet settes opp først og at man legger gulv/laminaten inntil kjøkkenet?

Hvis man skulle måtte bytte gulvet før neste kjøkkenbytte vil det vel trolig by på problemer om gulvet går under kjøkken, eller?

Takk for innspill :)

C

cruiser

Gjest
Det er mest vanlig å legge det under, men velg et skikkelig gulv som kan etterbehandles og vedlikeholdes.

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
10.614
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Det er mest vanlig å legge det under, men velg et skikkelig gulv som kan etterbehandles og vedlikeholdes.
Ja tenker et bra laminatgulv egentlig. Mest pga unger på 4 og 7. Selv om parkett kan slipes og behandles flere ganger kan jeg ikke få folk til å gjøre det hver gang de "små" har kjørt noe over gulvet.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.125
Pergo, og sikkert andre, har et vinylgulv som legges på samme måte som laminat (og parkett) Laminat har lett for å bli litt kaldt å gå på.

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
10.614
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Pergo, og sikkert andre, har et vinylgulv som legges på samme måte som laminat (og parkett) Laminat har lett for å bli litt kaldt å gå på.
Takk for tips, ja ulempen med laminat er jo at det er litt kaldere.. Selv om jeg ikke har tenkt så mye over det med den laminaten som ligger der i dag.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.125
Jeg driver å langtidsplanlegger nytt kjøkken selv, med det det medfører av jobb også i stue da jeg har tenkt å åpne en vegg mot stuen. Antageligvis blir det parkett i stuedelen og vinyllaminat på kjøkkenet.

(Jeg er redd dette prosjektet mitt baller på seg litt mer enn nytt kjøkken.)

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.301
Jeg har linoleumsfliser (legges som parkett og kan legges i mange mønstre) fra Forbo og er superfornøyd. Behagelig å gå på, slitesterkt og tåler søl veldig bra. Jeg har gulvvarme under.

Marmoleum Modular

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
956
Mener det ikke er vanlig å legge gulvet under kjøkken simpelten fordi det har lite for seg.

Vi la heltre furugulv som er vokset. Med vannbåren varme er dette meget behagelig. Billig og sunt.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg har lagt under, ut fra en tanke om at kanskje noen skulle komme på at de ville ha bort et benkeskap. Men sånn i ettertid synes jeg ikke det er spesielt sannsynlig. Ulempen er vel at man setter press på oversiden av parketten med føttene til et skap som samtidig er skrudd fast i veggen. Gulvet blir ikke flytende da, sånn strengt vurdert.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
28.641
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Vi la gulv først i vårt ombygging/oppussing/kjøkkenprosjekt. Det er linoleumsfliser limt til sponplategulv. Tynn stållist skrudd i overgangen mellom kjøkkengulv og parkett i 15m langt hovedrom. Ingen høydeforskjell. Linoleum er deilig. Naturmateriale er det også.

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
10.614
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Hadde kontrollmåling fra de som trolig skal sette opp kjøkkenet i dag, og han anbefalte å legge under sa han.
Skulle man være uheldig og at gulvet må byttes så er det ikke umulig å få fjernet gulvet..

Ble medlem
12.03.2012
Antall liker
8.275
Sted
Laksevåg - Bergen
Skiftet kjøkken fra topp til tå for 6 år siden. Har Boen eikeparkett på gulvet. Jeg lå parkett på hele kjøkkengulvet før selve kjøkkenet ble montert. Er superfint, men et lite varsko : På et kjøkken er det veldig lett å miste ned ting som lager hakk og striper i gulvet. Jeg har noen parkettbord til overs, men den dagen det er behov for å skifte ut en stav i parketten, er det enklere å gjøre dette hvis parketten slutter like innenfor den avtakbare sokkelen.

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Antall liker
114
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
Så er det greit å huske på at det hender at det kommer en del vann ned til gulv der kjøkkeninnredningen står. Det kan være fra utslag, vann koplinger eller fra oppvaskmaskin etc. Hadde en lekkasje nettopp fra en årsgammel miele oppvaskmaskin på grunn av en matrest eller noe hårdt som la seg akkurat der tettningslisten er. Har du parkett så sveller det lett opp, litt vanskeligere om det er heltre eik, dvs da er du nok safe. Greit nok om du har justerbare føtter, men litt værre om du går for god gammeldags sokkel..Glad jeg har fliselagt gulv (med reservefliser:)

Topp Bunn