Nytt komplett High-End anlegg til kr.5000 !

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Innlegg
3.477
Antall liker
4.290
Torget vurderinger
10
Hva skal jeg velge? Som ivrig leser av de tekniske tråder på forumet her begynner jeg å forstå at jeg har gjort noen skikkelige bomkjøp!
Her finnes det jo High-End Cd-spillere til kr.2000 (selvfølgelig med innebygd volumkontroll),kraftpakker av forsterkere og halv-veis høytalere som burde få dette til å låte skikkelig Hi-Fi! På kabel siden burde det duge lenge med jernsulfid trukkede skolisser og klesklype terminering, eller kanskje rett og slett ett godt gammelt flaggstikk? Håper å få rundt 20000 for mitt gamle anlegg, da kan jeg kjøpe 4 nye anlegg, stue, kjøkken, soverom og toalett får da godlyd! Sistnevnte rom benyttes flittig, omtrent like mye som Sentralens ivrigste debatanter bruker stereo`n sin......
Kom med veilednig/forslag til innkjøp!
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.429
Antall liker
25.921
Torget vurderinger
24
Hva er vitsen med å legge opp til denne typen krangle-tråder?
 

heggaII

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
199
Antall liker
0
Hva skal jeg velge? Som ivrig leser av de tekniske tråder på forumet her begynner jeg å forstå at jeg har gjort noen skikkelige bomkjøp!
Her finnes det jo High-End Cd-spillere til kr.2000 (selvfølgelig med innebygd volumkontroll),kraftpakker av forsterkere og halv-veis høytalere som burde få dette til å låte skikkelig Hi-Fi! På kabel siden burde det duge lenge med jernsulfid trukkede skolisser og klesklype terminering, eller kanskje rett og slett ett godt gammelt flaggstikk? Håper å få rundt 20000 for mitt gamle anlegg, da kan jeg kjøpe 4 nye anlegg, stue, kjøkken, soverom og toalett får da godlyd! Sistnevnte rom benyttes flittig, omtrent like mye som Sentralens ivrigste debatanter bruker stereo`n sin......
Kom med veilednig/forslag til innkjøp!
God morgen! Sovet godt? ;D

By the way, bra innlegg, om enn noe angripende :D
 
K

kbwh

Gjest
Beklager, SAL, ordentlig digitallyd starter ved 6500,- i form av en RME ADI-2 DAC, som du også kan bruke som forforsterker. Ekte high end har som kjent ikke fjernkontroll.
Du trenger dvd-spiller i tillegg til 500,-, så du får snurret plater.
Prøv så et par aktive Fostex-monitorer til 2000,- (?) på 70cm stativer 600,- (?) godt ut fra veggene og lytt i nærfelt.
Digitalkabel og signalkabel for 400,- til sammen fra f.eks Prolyd.

Doble budsjettet ditt m.a.o.  ;D
 

Humdinger

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.08.2004
Innlegg
150
Antall liker
37
Torget vurderinger
1
Hva er vitsen med å legge opp til denne typen krangle-tråder?
Mulig mitt innlegg her virker mot sin hensikt, men jeg ville bare si at jeg fant trådstarterens innlegg nokså fornøyelig ;D ;D ;D. Et fornøyelig, serdeles overdrevet harselas over hvordan mange innlegg i high-end diskusjoner kan oppfattes. Morsomt kort og godt :)

Jeg er sikker på at hvis vi legger selvhøytideligheten bort et øyeblikk og tar innlegget for det det er, så kan alle smile litt av både trådstarter og seg selv, og ta dette som en humoristisk start på dagen. Ingen grunn til å begynne å krangle dette :) :) :)
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
Mulig mitt innlegg her virker mot sin hensikt, men jeg ville bare si at jeg fant trådstarterens innlegg nokså fornøyelig ;D ;D ;D. Et fornøyelig, serdeles overdrevet harselas over hvordan mange innlegg i high-end diskusjoner kan oppfattes. Morsomt kort og godt :)

Jeg er sikker på at hvis vi legger selvhøytideligheten bort et øyeblikk og tar innlegget for det det er, så kan alle smile litt av både trådstarter og seg selv, og ta dette som en humoristisk start på dagen. Ingen grunn til å begynne å krangle dette :) :) :)
Kunne ikke vært mer enig ;D.

Mvh.
 

Silisium

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.05.2003
Innlegg
89
Antall liker
0
Hva skal jeg velge? På kabel siden burde det duge lenge med jernsulfid trukkede skolisser og klesklype terminering, eller kanskje rett og slett ett godt gammelt flaggstikk? Sistnevnte rom benyttes flittig, omtrent like mye som Sentralens ivrigste debatanter bruker stereo`n sin......
Kom med veilednig/forslag til innkjøp!
HAHAHAHAHA, godt med en slik start på dagen. Og gøyalt at folk blir fornærmet også...haha
 

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Innlegg
3.258
Antall liker
424
Sted
Friedrichstadt
Beklager, SAL, ordentlig digitallyd starter ved 6500,- i form av en RME ADI-2 DAC, som du også kan bruke som forforsterker. Ekte high end har som kjent ikke fjernkontroll.
Du trenger dvd-spiller i tillegg til 500,-, så du får snurret plater.
Prøv så et par aktive Fostex-monitorer til 2000,- (?) på 70cm stativer 600,- (?) godt ut fra veggene og lytt i nærfelt.
Digitalkabel og signalkabel for 400,- til sammen fra f.eks Prolyd.

Doble budsjettet ditt m.a.o.  ;D
Godt forslag! Kan t.o.m. tenkes at en får tak i utstyret pent brukt, og kommer i mål med budsjettet ;)
 

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.700
Antall liker
140
Sted
Bergen
Hei

Jeg har observert samme forestilling om hva som er mulig å få til for en billig penge av enkelte her inne. De er selvfølgelig i sin fulle rett til å mene dette, men min fulle rett er å mene at de tar feil. All min erfaring gjennom mange år med utprøving av forskjellige komponenter i forskjellige prisklasser har vist meg at pris og lydkvalitet følger hverandre som hånd i hanske. Dette er forbannet trist, men det er en realitet.
Derfor trenger hverken du eller jeg eller andre som har investert mer enn 5000,- i oppsettet sitt, å se seg tilbake og lure på om vi har gjort noe dumt. :)

Endre
Hva skal jeg velge? Som ivrig leser av de tekniske tråder på forumet her begynner jeg å forstå at jeg har gjort noen skikkelige bomkjøp!
Her finnes det jo High-End Cd-spillere til kr.2000 (selvfølgelig med innebygd volumkontroll),kraftpakker av forsterkere og halv-veis høytalere som burde få dette til å låte skikkelig Hi-Fi! På kabel siden burde det duge lenge med jernsulfid trukkede skolisser og klesklype terminering, eller kanskje rett og slett ett godt gammelt flaggstikk? Håper å få rundt 20000 for mitt gamle anlegg, da kan jeg kjøpe 4 nye anlegg, stue, kjøkken, soverom og toalett får da godlyd! Sistnevnte rom benyttes flittig, omtrent like mye som Sentralens ivrigste debatanter bruker stereo`n sin......
Kom med veilednig/forslag til innkjøp!
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.429
Antall liker
25.921
Torget vurderinger
24
Mulig mitt innlegg her virker mot sin hensikt, men jeg ville bare si at jeg fant trådstarterens innlegg nokså fornøyelig ;D ;D ;D. Et fornøyelig, serdeles overdrevet harselas over hvordan mange innlegg i high-end diskusjoner kan oppfattes. Morsomt kort og godt :)

Jeg er sikker på at hvis vi legger selvhøytideligheten bort et øyeblikk og tar innlegget for det det er, så kan alle smile litt av både trådstarter og seg selv, og ta dette som en humoristisk start på dagen. Ingen grunn til å begynne å krangle dette :) :) :)
Jeg er ikke i nærhet av å bli provosert. Jeg ser ellers humoren i innlegget. Så bare dette som et sleivspark til realistene (mulig jeg misforstod), og dem mener jeg det er mange nok tråder å krange med i.
 
A

Aubi

Gjest
Trådstarter har brakt lyset til meg også! Jeg har gått med tanker om å bytte ut Cremonaene mine med et par Amatier, men nå inser jeg at det er tilstrekkelig å slutte å spille kopierte CD'er. Dette burde da utgjøre mer en kvalitets forskjellen på høytalerene.
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
;D ;D ;D ;D
SAL, det er ikke du som er lurt. De som er lurt er de som ikke hører forskjell men allikvel handler i bøtter og spann med stæsj for å imponere noen eller kompensere for manglende potens eller no.
Jeg er såpass heldig at jeg kan besøke de som har brukt MYE penger på anlegg og storkose meg med lyden og deretter returnere hjem og entusiastisk dele opplevelsen med kona (som selvsagt er kjeeeempeinteressert i hva jeg har å si).
Deretter er det bare å vente til neste dag før jeg fyrer mitt eget anlegg og opplever at det låter sånn 60-70% av det jeg hørte kvelden før og slå meg til ro med at de siste 30-40% koster 3-400% mer enn de første 60-70%

Hilsen HIFISNYLTEREN ;D ;D ;D
 
A

Aubi

Gjest
Amatier? Det er da i det minste high end!
Ikke det nei, for jeg kommer til å ødelegge alt med å ikke ta hensyn til alle utenomjordiske faktorer som vil ødelegge resultatet.
 
K

kbwh

Gjest
Åh nei da, Aubi, det er Yter-kabler inni Amati Anniversario. 8)
 
A

Aubi

Gjest
Åh nei da, Aubi, det er Yter-kabler inni Amati Anniversario.  8)
Bare vent, jeg skal bryte de opp og rive ut disse Yter-kablene som våre italienske venner i sin enfoldighet har montert. De kan nok lage høytalere, men jeg kan lett konkludere at lurium kablene mine vil få de opp på Stradivari nivå. ;D
 
K

kbwh

Gjest
Kjøp heller Strader og sett luriumkabler i dem. Nirvana!
 
P

Parelius

Gjest
Håper å få rundt 20000 for mitt gamle anlegg, da kan jeg kjøpe 4 nye anlegg, stue, kjøkken, soverom og toalett får da godlyd! Sistnevnte rom benyttes flittig, omtrent like mye som Sentralens ivrigste debatanter bruker stereo`n sin......
Kom med veilednig/forslag til innkjøp!
Gitt ditt syn på "Sentralens ivrigste debatanter", så er jeg redd for at du har pådratt deg en forstoppelse. Foreslår apoteket fremfor Elkjøp.
 

lux

Medlem
Ble medlem
02.03.2007
Innlegg
49
Antall liker
0
Kom med veilednig/forslag til innkjøp!
Squeezebox 3 - kr 2500,-
Sonic Impact T-Amp m/ PSU - kr 1000
Dynavoice Challenger S-6 - kr 1500,-
;)
 

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Innlegg
3.477
Antall liker
4.290
Torget vurderinger
10
Gitt ditt syn på "Sentralens ivrigste debatanter", så er jeg redd for at du har pådratt deg en forstoppelse. Foreslår apoteket fremfor Elkjøp.
Takker for glimrende tips, etter en runde på trykkammeret løsnet kabelen, holder på å koble den opp nå.... Låter sikkert møkk? :)
 

Humdinger

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.08.2004
Innlegg
150
Antall liker
37
Torget vurderinger
1
Takker for glimrende tips, etter en runde på trykkammeret løsnet kabelen, holder på å koble den opp nå.... Låter sikkert møkk? :)
Ja, noe mer bedriten lyd tror jeg du må lete lenge etter ;D
 

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Innlegg
3.477
Antall liker
4.290
Torget vurderinger
10
Kjører nå ett diesel-strømagregat fra Biltema som PSU, det gir renere strøm og bedre lyd! Eneste er at jeg opplever muligens litt brumm i trafoen, eller er det muligens kast i veiva?
 

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Innlegg
3.477
Antall liker
4.290
Torget vurderinger
10
Hah, platespilleren min har 630VA ringkjernetrafo.
Stabilere med sveiv........................
 
K

kbwh

Gjest
Jeg har sveivegrammofon også. I hickory. Balltretre altså...
 
K

kbwh

Gjest
Nei, men ben kunne kunne trenge fjær. Og litt tjære til lageret.
 

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Innlegg
3.477
Antall liker
4.290
Torget vurderinger
10
Nei, men ben kunne kunne trenge fjær. Og litt tjære til lageret.
Du stiller hastigheten med viskositeten på tjæra !
 
B

BjornE

Gjest
"Kvalitet og pris hånd i hanske" - det største pølsevevet jeg har lest her hittil!

I såkalt High End finnes overhodet ingen korrelasjon mellom pris og kvalitet, men en ganske sterk korrelasjon mellom pris og snobbefaktor.
 

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Innlegg
3.477
Antall liker
4.290
Torget vurderinger
10
"Kvalitet og pris hånd i hanske" - det største pølsevevet jeg har lest her hittil!

I såkalt High End finnes overhodet ingen korrelasjon mellom pris og kvalitet, men en ganske sterk korrelasjon mellom pris og snobbefaktor.
Ofte riktig, du må begynne å høre på tingene før du handler! Gikk i samme fellen selv...... :)

Ps. Har kastet voltmeteret.
 
O

om.s

Gjest
I såkalt High End finnes overhodet ingen korrelasjon mellom pris og kvalitet, men en ganske sterk korrelasjon mellom pris og snobbefaktor.
Som SAL sier det "ofte riktig" men å hevde at det overhodet ikke er noen korrelasjon er alikevel, skivebom.

Man kan også "snobbe ned", hvilket man ofte kan få inntrykk av utgjør en større faktor enn å "snobbe opp", hvilket jeg synes du understreker ganske bra med ditt innlegg her...

mvh
 
B

bender

Gjest
med tanke på alle tester jeg har lest fra lyd og bilde og ymse de siste 10årene konkluderer med "gir mer lyd enn hva man kunne forvente til prisen" så burde det kanskje være mulig å få high end til 5k nå ja hehe
 
O

om.s

Gjest
med tanke på alle tester jeg har lest fra lyd og bilde og ymse de siste 10årene konkluderer med "gir mer lyd enn hva man kunne forvente til prisen" så burde det kanskje være mulig å få high end til 5k nå ja hehe
....high low end, minner dette ex mer om, lyd &bilde, ja det er det samme som Donald i denne sammenhengen, imo...

mvh
 

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.700
Antall liker
140
Sted
Bergen
Du har nok litt igjen å lære.

Mitt første oppsett for mange år siden kostet vel rundt 5000,-. Så har jeg gått gradene etter hvert, og fått litt erfaring. Pris og kvalitet følger hverandre som hånd i hanske.

Dyrere, bedre lydkvalitet. La det også være sagt at jo dyrere, jo mindre blir forskjeldene etter hvert som du kryper oppover prisstigen.

Endre
"Kvalitet og pris hånd i hanske" - det største pølsevevet jeg har lest her hittil!

I såkalt High End finnes overhodet ingen korrelasjon mellom pris og kvalitet, men en ganske sterk korrelasjon mellom pris og snobbefaktor.
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.880
Antall liker
5.726
Torget vurderinger
1
Ok folkens, nå begynner det å bli litt hakk i plata.

Det er veldig populært om dagen å diskutere hva som er high-end, om produktene kan forsvares prismessig osv., men disse diskusjonene ender bare med en masse unødvendig krangling med masse synsing.

Kan vi ikke heller forholde oss til ting vi har hørt og erfaringer vi faktisk har opplevd.

Jeg flytter forøvrig tråden over i Off-topic da den fra trådstarter var ment som ironi.

Mvh
Høvdingen
 
O

om.s

Gjest
Kan vi ikke heller forholde oss til ting vi har hørt og erfaringer vi faktisk har opplevd.
Ugh Ugh!!, herlige ord big chief (ikke ironisk ment)....

mvh
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.161
Antall liker
2.675
Ok folkens, nå begynner det å bli litt hakk i plata.

Det er veldig populært om dagen å diskutere hva som er high-end, om produktene kan forsvares prismessig osv., men disse diskusjonene ender bare med en masse unødvendig krangling med masse synsing.

Kan vi ikke heller forholde oss til ting vi har hørt og erfaringer vi faktisk har opplevd.

Jeg flytter forøvrig tråden over i Off-topic da den fra trådstarter var ment som ironi.

Mvh
Høvdingen
Enig med Sjefen! Denne tråden har ingenting å gjøre under HiFi generelt.
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
Squeezebox 3 - kr 2500,-
Sonic Impact T-Amp m/ PSU - kr 1000
Dynavoice Challenger S-6 - kr 1500,-
;)
+pc/mac(5000) = 10000

PK
 
Topp Bunn