Nytt leketøy, Zhaolu 2.0 DAC

kiss

Medlem
Ble medlem
16.05.2006
Innlegg
9
Antall liker
0
Hei,

Her er en uhøytidelig lyttetest av Zhaolu Dac i kombinasjon med nytt anlegg. Flytting til ny leilighet og montering av kjøkken har tatt lenger tid enn planlagt, derfor litt forsinket...

Beklager forresten hvis jeg med dette avbryter (enda en) fruktbar tråd mellom de religiøse ”alt-billig-er-dårlig” og ateistene ”alle-som-kjøper-dyrt-er-overtroiske-idioter”.

For ordens skyld. Avsnittet over bør leses med en viss porsjon ironi. Selv tror jeg på den gyldne middelvei, hvis den finnes.

Anlegget:

Kilde: Apple iBook. iTunes. Musikk rippet i Apple Lossless, noe Aac 320 kbps.
Transport: AW-D3 USB ? SPDIF transport
Dac: Zhaolu 2.0 (CS 4398 )
Amp: Audiodigit 2020 T-amp
Høyttalere: B&W DM 601 S2
Streng: Diverse av det jeg hadde for hånden. Standard optisk kabel, diverse flertrådig kopper / lampettledning..

Tidligere anlegg/referanse: NAD C 320 / C520 / B&W 601

Det står en single TDA-1543 på USB-transporten. Den er god sammenlignet med interne/eksterne lydkort. I rettferdighetens navn har jeg kun kjørt den med strøm fra USB-porten. Med ekstern strømforsyning hadde den nok blitt vesentlig bedre. Mot Zhaolu kommer den uansett til kort, og jeg har ikke tatt den med i sammenligningen under.

Under er beskrivelse av systemet, ikke dacen i seg selv. Er du kun interessert i en test av Zhaolu 2.0 anbefaler jeg et Google-søk.

Noen bilder. Er ikke forsterkeren liten og søt..? Jeg vet loddingen av USB-transporten ikke er helt i vater, men det var mitt første DIY-prosjekt. Jeg er godt fornøyd med at den i det hele tatt virker..

Stereo


AW-D3


T-amp



Så. Hvordan låter det? Først en liten disclaimer. Jeg har ingen high-end referanser, hva nå det er. Jeg kan kun sammenligne med mitt tidligere anlegg, som har vært trofast i 4-5 år. Ikke et kremanlegg for dere med platinaører, men tross alt et ok budsjettsystem. Prismessig ligger de to alternativene noenlunde likt, alt inkludert (eksl. iBook, selvfølgelig). Rommet anlegget står i er L-formet ca 30 kvm, kun møblert med anlegg og en stol. Parkett og store vinduer gjør at høyt volum uansett anlegg fort blir slitsomt. Akustikken er forferdelig..

I starten var systemet veldig lett i bassen. Etter noen døgns innspilling er dette helt på linje. Ikke på høyde med NADen, men jeg mistenker at den er satt opp til å støtte små og bassvake høyttalere. T-ampen er mer nøytral, og det er egentlig like greit. De oppgitte 20 watt per kanal er forresten mer enn nok til å få elementene til å danse, og gi et ubehagelig høyt volum. Selvpinere på jakt etter tinitus bør finne noe sterkere. For meg holder det i massevis.

Det som er tydelig fra starten er at detaljnivået er av en annen verden enn med det gamle systemet. Det er som å komme til optikeren for synstest. Du tror du ser godt, helt til optikeren skrur på linsen. Verden fremstår mye tydeligere enn noen gang før.. Stereobildet er bredere, dypere og mer presist. Det høres veldig godt at Johnny Cash var tørr i munnen under innspillingen av Hurt. Den litt sære ”analoge” miksen av Teardrop gir plutselig mening. Under The Girl in the Other Room føler jeg meg nesten som Elvis Costello. Musikken har en tilstedeværelse som jeg aldri har opplevd før. Det er vel det vi er på jakt etter?

Et problem er at systemet er ubarmhjertig avslørende. Jeg hører for første gang at overgangen mellom elementene i høyttalerne ikke er bra. Visse pianotoner skjærer i ørene. Billig amp/dac blir med andre ord dyrt... Jeg må handle nye høyttalere.

En annen ting som må nevnes er lydsignaturen til systemet. Litt framoverlent og nesten påtrengende. Spisse sss-er.. Jeg mistenker det kan tilskrives chipen i t-ampen. Med Zhaoluen fikk jeg tre alternative op-amper som visstnok skal tone ned de øvre oktavene i systemer hvor det er nødvendig. I og med at oppsettet er så til de grader midlertidig har jeg ikke brydd meg med dette enda. Først nye høyttalere, aktive crossovere, aktiv sub, streng etc. Hvis lyden fortsatt er påtrengende kan jeg starte med finjustering.

Konklusjonen er at dette er langt fra Audio-Nirvana. Men det er et godt utgangspunkt, både for lommebok og ører. Å sammenligne med det gamle anlegget er urettferdig, mot Naden. Hvis du er glad i selvbygg, ”tweaking” og justering er dette kjempemessig. Vil du ha plug&play finnes det nok bedre alternativ.

Håper dette var av interesse.

-j
 

p0gg

Medlem
Ble medlem
08.01.2006
Innlegg
32
Antall liker
0
Ikke dumt skrevet, kiss. Pluss i boka. ;)
 
C

cosmos

Gjest
lytteinntrykk blir desverre nærmest ikke vits med et slikt sammenlignings-grunnlag og de høyttalerene...
er det noen som kan se på kretsen kanskje?
 

kiss

Medlem
Ble medlem
16.05.2006
Innlegg
9
Antall liker
0
lytteinntrykk blir desverre nærmest ikke vits med et slikt sammenlignings-grunnlag og de høyttalerene...
er det noen som kan se på kretsen kanskje?
oj, så blaserte vi ble..

jeg forstår dette er et hifi-forum for spesielt interesserte. hva er inngangsbilletten for å få lov til å komme med innlegg? system til 10k, 20k, 100k, anlegg finansiert med pant i bolig..?

hvis det ble så uinteressant kan du finne en annen tråd å kommentere. eventuelt kan du vel starte en teknisk tråd som ser på dac-kretsen?

-j
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.163
Antall liker
3.301
Torget vurderinger
2
oj, så blaserte vi ble..

jeg forstår dette er et hifi-forum for spesielt interesserte. hva er inngangsbilletten for å få lov til å komme med innlegg? system til 10k, 20k, 100k, anlegg finansiert med pant i bolig..?

hvis det ble så uinteressant kan du finne en annen tråd å kommentere. eventuelt kan du vel starte en teknisk tråd som ser på dac-kretsen?

-j
det burde ikke kosta så mye å finne noe bedre åp
sette høyttalerne dine på enn plaststoler, det villekanskje økt kredibiliteten noe,
men jeg tror allikevel lyttetesten din har verdi, synd du ikke fikk prøvd den direkte på referansen din.
 

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.612
Antall liker
159
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
lytteinntrykk blir desverre nærmest ikke vits med et slikt sammenlignings-grunnlag og de høyttalerene...
er det noen som kan se på kretsen kanskje?
Skam deg cosmos!!
Flott initiativ kiss :) Fortsett slik!
Greitt nok at mange synes det ikke er godt nok utsyr ellers i kjeden, men det er vel mange med rimelige anlegg som kan ha nytte av slike erfaringer likevel?

Noe av det morsomste med denne hobbien er å finne komponenter som låter bedre enn forgjengeren, og gir et løft lydmessig. Nettopp dét er vel en fellesnevner uansett hvor man befinner seg på denne "HiFi-stigen"......
At forbedrede komponenter avslører andre svakheter i anlegget gjør imidlertid dette til en risikosport ;)

Mvh
 

Horny

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2004
Innlegg
1.012
Antall liker
1.370
Torget vurderinger
5
Synes dette virker som et godt utgangspunkt for et glimrende budsjettanlegg. Med bedre og mer lettdrevne høyttalere pluss skikkelige stativer så tror jeg du kan få noen av de blaserte til å heve øyenbrynene!
Bruker selv en Charlize forsterker i samme gaten som t-ampen på Avantgarde Uno, så jeg vet hva potensialet er. Vil heller ikke overraske meg om Zhaolu konker ut dyrere dacer.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Denne dacen trenger ikke å skamme seg i anlegg langt over budsjettkategorien.
Jeg kjøpte meg en litt av nysgjerrighet,litt for å komme i gang med nethandel (første gang for meg) og at jeg uansett vil komme til å trenge en (i det alternative rommet hvor hovedanlegget antagelig ikke vil komme til å stå) og da som dac formidlet fra iMac og AirportExpress.
Jeg fikk den av postmannen på tirsdag og har spilt på den etter det.
La det være sagt med en gang, dette er ikke kun et "leketøy", den spiller bra, faktisk svært bra så langt mine evner til å bedømme slikt strekker seg.
Jeg gikk for den med Blackgate oppgraderingen og det hele kom meg på ca.1750.- levert på døra av postbudet.

http://www.diykits.com.hk/dac.html

Jeg startet med å koble den optisk opp mot Airportxpress og musikk fra min iMac ukomprimert.
Mellom dac og pre bruker jeg en flatsølv/bomull kabel med web.next gen plugger.
Det sto veldig raskt klart for meg at dette som sagt ikke er (kun) et leketøy, men en absolutt oppegående dac.
Etter noen dagers lytting mener jeg å kunne konkludere med at den er litt mer "frempå" generelt litt lysere i klangen? superkontroll i bassen fin på oppløsning og detaljer.
Kort og greit så ble det vel litt mer "liv" og dynamikk?
Jeg føler meg slettes ikke sikker i en slik situasjon hvor jeg skal ordlegge meg om hva jeg virkelig opplever (av forskjeller), men det er så godt jeg evner å gjøre det og kun min subjektive mening.
Kjempemye og god dac for prisen kan jeg i hvert fall med rimelig stor sikkerhet påstå at den er.
I dag prøvde jeg den optisk fra mitt Denon drivverk (2900) og sitter med en liten flelse at det ble mer ordinært (slettes ikke sikker på om det er riktig antagelse)
Jeg føler som sagt at det var opp mot iMac det virket som det ble best og da var det faktisk veldig bra.
Jeg vil legge til at jeg godt kan ha blitt utsatt for fascinasjonen over anderledesheten, som for meg står frem som mer detaljer,kontantet og dynamikk?
Jeg har tatt noen bilder av "innmaten" så kunne det vært artig å få noen komentarer på hva de som skjønner seg godt på slikt ser.
Jeg har markert (med hvit ring) det jeg tror er opamper som eventuelt kan byttes ut med tre stykk jeg har fått med (eget bilde)
Lite kabinett,tynn aluminiumsfrontplate, meget enkel embalasje,bruksanvisning kun på kinesisk, men dog både digitalkabel,optisk kabel og netkabel ;)
Jeg bare legger inn bildene fortløpende og de medgølgende opampene til slutt.
Bilde1

bilde2

bilde3

bilde4

bilde5

bilde6

bilde7

Her ser dere balansert ut.

Og til slutt de medfølgende (3 i tallet) opampene.


Denne må jo være mye for pengene og jeg vil nok søke å få de andre i klubben til å lytt og kommentere denne på sikt.

Mvh.KW
 

styx

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.12.2004
Innlegg
806
Antall liker
3
Veldig interessant! Gratulerer med kjøpet :)

Artig tilfeldighet at du skulle gjenopplive denne tråden nå; jeg har faktisk brukt mesteparten av dagen på å lese om den på headfi. Den nye, diskrete hodetelefonforsterkeren skal visst være veldig god til prisen, og å bytte op-ampene til DY2000 skal visst også være feiende flott. Det er visst også billigere å kjøpe det rett fra Zhaolu (en fyr som heter Eddie) enn å kjøpe det fra DIYKit...

Edit: hvilken DAC-chip valgte du?
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.256
Antall liker
2.855
Torget vurderinger
16
De beste konverterchipene koster ca 10 dollar, man kan lage en DAC state-of-the-art hele veien gjennom uten at prisen ender i fantasiklassen. "High-end" betyr flott navn og innpakking, fordi man allerede ved noen tusenlapper får en ytelse hvor det med dagens teknologi simpelt hen ikke er mer å hente.
Hvis det ikke er noe mer å hente og det finnes flust med relativt rimelige 'state of the art' løsninger hvorfor gidder du da å designe en ny dac ?
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Jeg kjøpte den med cs4398 ,chips +blackgate oppgradering.
280 usdollar med frakt som utgjør 62,14. direkte

Her er adressen til Zhaolu direkte
http://www.zhaolu.com/index1.htm
Mye uforståelig, men leit deg frem og jeg fant ut at prisen var dyrere her enn på diykits , men kun noen få HK.dollar.
Noen som veit hva HK dollar står i?
Jeg har nettopp nå leita etter chipsen (cs4398 ) på bildene og tror det er den litt til høyre på bilde 4, men dette har jeg ikke greie på og teksten er noe utydelig.
Her håper jeg på litt komentarer om hva som er hva (av noen kyndige, Løkken?)
Disse bildene bør vel være knask for deg?
Ser det brukbart ut? :) :)
Det er de to (litt store mørke helt øverst på bilde 1 som er Blackgate kondisene og jeg mener å huske at det sto 50v og 100 uf på de?
Kan det stemme?

Mvh.KW
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
De beste konverterchipene koster ca 10 dollar, man kan lage en DAC state-of-the-art hele veien gjennom uten at prisen ender i fantasiklassen. "High-end" betyr flott navn og innpakking, fordi man allerede ved noen tusenlapper får en ytelse hvor det med dagens teknologi simpelt hen ikke er mer å hente.
Hvis det ikke er noe mer å hente og det finnes flust med relativt rimelige 'state of the art' løsninger hvorfor gidder du da å designe en ny dac ?
Hensikten med et doktorgradsarbeide er å forske på morgendagens teknologi og "state of the art", ikke dagens. Jeg jobber forøvrig ikke med DAC i forstand "hifi-boks", men DAC i forstand chip. Med andre ord noe som ser sånn
ut og koster i området $5.

Jeg har nettopp nå leita etter chipsen (cs4398 ) på bildene og tror det er den litt til høyre på bilde 4, men dette har jeg ikke greie på og teksten er noe utydelig.
Her håper jeg på litt komentarer om hva som er hva
Ja den er til høyre, 8414 til venstre er SPdif-receiveren. Resten på bildet er klokkekrystall og div motstander og kondensatorer.
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Jeg hevder at alle digitalkabler og nettkabler låter likt. Jeg hevder at alle signalkabler og høyttalerkabler med samme elektriske karakteristika låter likt...


Det er fascinerende når selv en som konstruerer/forsker på DAC ikke greier å overbevise "menigheten" om hvordan man lager DAC. For de vet alltid best =)

-k
-k
De beste dacene (chiper) lages av AKM ;) Sitter og spiller inn en spiller med 40 stk slike inni og jeg må si, "du tror det ikke før du hører det" ;D
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Og du tror sikkert at utviklerne hos AKM sitter og finlytter på chipene sine. Jeg har korrespondert med folk fra Asahi Kasei Microsystems og de forstår ett språk; ligninger. Hvis du tror at jeg er en vitenskapsfundamentalist skulle du tatt en snakk med utviklingspersonellet hos feks AKM eller Cirrus. Du ville løpt fra stedet skrikende mens du rev ut ditt eget hår.
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Og du tror sikkert at utviklerne hos AKM sitter og finlytter på chipene sine. Jeg har korrespondert med folk fra Asahi Kasei Microsystems og de forstår ett språk; ligninger. Hvis du tror at jeg er en vitenskapsfundamentalist skulle du tatt en snakk med utviklingspersonellet hos feks AKM eller Cirrus. Du ville løpt fra stedet skrikende mens du rev ut ditt eget hår.
Har JEG sagt de sitter og finlytter? Jeg sa de var best ;D Det er vel en vesensforskjell på dette`Eller forsøker du å lage 10 høns av en fjær?
Richard Kulavik (AKM) skriver:
"The AK4396 uses a new patented modulator design that virtually eliminates out of band noise products. This is very different from Cirrus new DAC topology. From the engineer side, if you look at the noise shaping response of the cirrus part you will find that it rises almost 60dB out of the noise floor as you pass 30kHz. All this noise is injected into your post stage and can cause problems with it. This noise has no limit actually if you look our at 100K and 200K you get a huge amount of noise only 60dB down. I don't like to listen to noise no matter where it is in the spectrum personally.

The AK4396 does not do this, we changed the modulator design in the part to run more efficiently and to shape the noise products, created by all delta sigma designs, to be effectively flat from DC to well past 1Mhz. This makes the AK4396 more like older R-2R type parts that have been so well recieved by the high end audio industry. This DAC is the only one of its kind in the industry to do such a thing.

Another major difference in the parts electrically is AKM uses a phase linear filter in the design. Cirrus uses non-phase linear filters in the CS4398, this can play with the imaging of the music in a large way. AKM does not want to alter the intended imaging that is why we spent the money for the phase linear design.

I am also surprised by your comment on AKM being the lower cost or lower end guy. AKM is the world's largest suppier of Audio converter IC's almost 2X what cirrus is.

We do make parts from the low end to the high end. The AK4396 comes from our Pro product line and is generally used by the mastering studios. While the specs read in the datasheet that cirrus has us in THD+N that can be misleading. Cirrus to get the spec requires a 7th order filter post the DAC. This can destroy listening tests when this much filtering is used and they only get -107dB when this filter is used. The -100dB AKM quotes is with another above a 1st order filter.

You also mention the CS5381 their 120dB ADC, in this player it is not applicable but, the AK5394A is a far superior ADC. I am biased but I can say I have tested both personally and the difference is very large. Again the noise shaping in the cirrus parts cuts in very early. The AK5394A is the only Audio ADC in the industry that has a flat noise floor to FS/2 no matter what the sample rate. The AK5394A also costs about 2X the cirrus part, not a low cost solution by any means.

If you want plots or engineering tests I am happy to provide them if you email me directly.

I know that engineering tests and plots are not always the predictions of overall sound quality that is why I suggest you take the time to listen to the parts your self and make the call.

We listen to every part we make at AKM and have even killed off parts because we didn't like the sound. Not a cheap idea when it costs over $1M to design and make the first one. But datasheet numbers do not tell the story your ears will.

Take a listen if you get a chance."
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
"We listen to every part we make at AKM and have even killed off parts because we didn't like the sound. Not a cheap idea when it costs over $1M to design and make the first one. But datasheet numbers do not tell the story your ears will.

Take a listen if you get a chance."

Dette sier AKM selv, du påstår noe annet, hvem skal vi tro? :eek:
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
"We listen to every part we make at AKM and have even killed off parts because we didn't like the sound. Not a cheap idea when it costs over $1M to design and make the first one. But datasheet numbers do not tell the story your ears will.

Take a listen if you get a chance."

Dette sier AKM selv, du påstår noe annet, hvem skal vi tro? :eek:
Tar det for gitt at Richard Kulavik tilhører "ondskapens akse"; marketing avdelingen. Hvis han mot all formodning er en av"the good guys"; ingeniørene, er jo dette uhyre interessant, for å si det sånn.... ;)
 
N

nb

Gjest
Google sier

Richard Kulavik, AKM’s Manager of Marketing and Applications Engineering,

Men fyren har tydligvis også forfattet noen papers, da er han nok teknolog.
 
K

knutinh

Gjest
Spørsmålet er vel ikke om utviklerene har lyttet til komponentene i 0 eller 10 timer, men om de er ingeniører som forholder seg til fakta, eller om de er religiøse som store deler av hifi-bransjen?

Jeg tolk Ivar som at hans forståelse av firmaet er at de bruker matematiske metoder for å utvikle nye design. Er det noen som bestrider det??

-k
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Spørsmålet er vel ikke om utviklerene har lyttet til komponentene i 0 eller 10 timer, men om de er ingeniører som forholder seg til fakta, eller om de er religiøse som store deler av hifi-bransjen?

Jeg tolk Ivar som at hans forståelse av firmaet er at de bruker matematiske metoder for å utvikle nye design. Er det noen som bestrider det??

-k
Så du mener at det finnes firmaer som ved bønn alene er i stand til å mane fram microchips? Det var jo også uhyre interessant... ::)
 

yel

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.03.2006
Innlegg
677
Antall liker
1
hva med disse her da?  
 

noen komentarer?
har en 4-5k jeg kunne tenkt å fyre av i retning av en dac...

-y
 
K

knutinh

Gjest
Så du mener at det finnes firmaer som ved bønn alene er i stand til å mane fram microchips? Det var jo også uhyre interessant...  ::)
Nei, jeg mener ikke det.

Men jeg mener at store deler av hifi-konsumentene tror det.

Jeg mener også at markedsførerne hos hifi-produsentene vil ha dere til å tro det.

For fakta og etterrettelighet er det verste som kan skje med en bransje basert på religion.

-k
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
hva med disse her da?  
 

noen komentarer?
har en 4-5k jeg kunne tenkt å fyre av i retning av en dac...

-y
Hei!
Problemet er at det ikke er lett å finne noe nærmere og bedre informasjon (så langt jeg vet) om en del av dette utstyret (fra Kina)
Den du linker til vil komme på litt i underkant av 2500,- norske kroner med frakt og så kommer eventuelt moms i tillegg.
Veldig CA. så kan du gange HK dollar med 0,75 for å finne ca.pris i norske kroner (veldig lett utregnet i hodet på en ikke lengre ung mann ;) )
Mvh.KW
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
"We listen to every part we make at AKM and have even killed off parts because we didn't like the sound. Not a cheap idea when it costs over $1M to design and make the first one. But datasheet numbers do not tell the story your ears will.

Take a listen if you get a chance."

Dette sier AKM selv, du påstår noe annet, hvem skal vi tro? :eek:
Så de har kastet et $1mill maskesett og og prototypet en perfekt fungerende krets på nytt fordi en eller annen "ikke likte lyden". Hehe, ja den er god. Videre skryter han av at løsningen deres er dyr, i et marked med ekstrem fokus på lav kost. Denne uttalelsen er skreddersydd, hvor har du funnet den?
 
T

theStig

Gjest
Hm... føles godt å vite at jeg har AK4396 konvertere i anlegget mitt... Nå låt det bedre med en gang. :)
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Den er fra APLHiFi sine hjemmesider. www.aplhifi.com, ligger i foumet der. Rene vekkelsesmøtet den siden.
Har du hørt NWO-2 spilleren min så tror jeg du hadde gått inn og tatt noen Halleluja også ;)
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Spørsmålet er vel ikke om utviklerene har lyttet til komponentene i 0 eller 10 timer, men om de er ingeniører som forholder seg til fakta, eller om de er religiøse som store deler av hifi-bransjen?

Jeg tolk Ivar som at hans forståelse av firmaet er at de bruker matematiske metoder for å utvikle nye design. Er det noen som bestrider det??
-k
Dette bestrider jeg selvsagt ikke, men de sier selv at de ikke KUN går etter matematikken, det lyttes også i etterkant :)
 
N

nb

Gjest
Har du hørt NWO-2 spilleren min så tror jeg du hadde gått inn og tatt noen Halleluja også ;)
Jeg tar sjelden Halleluja, så det er vel heller tvilsomt;) Fint at du er fornøyd etter den lange ventetiden og krøllet med levering etc. CD-spiller til så mange dollares er dog ikke særlig relevant for mitt vedkommende
 
K

knutinh

Gjest
Dette bestrider jeg selvsagt ikke, men de sier selv at de ikke KUN går etter matematikken, det lyttes også i etterkant :)
Meget mulig. Uten spesiell innsikt i konstruksjon av DAC-kretser så vil jeg si at dette må være noen av de komponentene som er "enklest" å konstruere.

Med det mener jeg at en DAC har en veldig enkel ideell oppførsel: rekonstruer en båndbegrenset digital tallrekke til en analog kurveform, så nært opp til idealet definert av Nyquist som mulig.

At det er vanskelig å nå det idealet vises vel av at Ivar tar doktorgrad på det. Men i forhold til å konstruere f.eks en høyttaler, så er innslaget av "subjektive, håndverksmessige betraktninger" betydelig lavere, og en ren fysikalsk/matematisk tilnærming burde gi betydelig større sannsynlighet for å gi godt resultat.

Sagt på en annen måte:
En DAC skal ikke ha "fet bass", "godt 3d-perspektiv" etc.

-k
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Den er fra APLHiFi sine hjemmesider. www.aplhifi.com, ligger i foumet der. Rene vekkelsesmøtet den siden.
Jeg ser det. Jaja, for noen år siden var det store "buzzwordet" Burr Brown, nå er det altså AKM. Fint det, AKM er bra på pris og i kvanta på 1000 koster ikke AK4396 mer enn $2.60 pr. stk (kilde).

CD-spiller til så mange dollares er dog ikke særlig relevant for mitt vedkommende
Slapp av, vaskekte AK4396 fås i mindre eksotisk innpakning enn det, så som lydkort fra Creative. Kanskje vi går mot en Soundblaster-æra i high-end audio.
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Jeg tar sjelden Halleluja, så det er vel heller tvilsomt;) Fint at du er fornøyd etter den lange ventetiden og krøllet med levering etc. CD-spiller til så mange dollares er dog ikke særlig relevant for mitt vedkommende
Det er det jo selvsagt lov å mene ;) Den har alle rett på :) Ventetiden har vært lang, men Alex og Brent Rainwater har hele tiden dokumentert årsakene til forsinkelsene og vært svært raske til å besvare mine mail. Upåklagelig fra det holdet :) Men det viktige nå er lyden, og den er hisides alt annet jeg har hørt og jeg har faktisk hørt ganske mye ;)
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Jeg ser det. Jaja, for noen år siden var det store "buzzwordet" Burr Brown, nå er det altså AKM. Fint det, AKM er bra på pris og i kvanta på 1000 koster ikke AK4396 mer enn $2.60 pr. stk (kilde).


Slapp av, vaskekte AK4396 fås i mindre eksotisk innpakning enn det, så som lydkort fra Creative. Kanskje vi går mot en Soundblaster-æra i high-end audio.
Alex sier at det viktigste i en spiller er selve drivverket og analogdelen samt preampdelen han har konstruert.
 
N

nb

Gjest
At analogdelen er der hvor de største utfordringene ligger har vel vært påpekt før. Men Alex mener jo også, om jeg husker en av linkene dine til Audiogon riktig, at man ikke kan spille av fra f.eks. harddisk, fordi man da har bruk "el chepo" CD-leser for å kopiere inn dataene. Det sliter i alle fall jeg litt med å ta alvorlig.
 
T

theStig

Gjest
Alex (hvem nå enn det er) må få lov til å mene hva han vil... men:
Jeg har testa mange rare drivverk mot en god DAC... ingen forskjeller å spore i det hele tatt. Viktigheten av drivverket er helt underordnet med en god DAC, det er nå min og mange andres mening.

Forøvrig mener jeg også at det er på digitalsiden all skaden skjer i DAC's. Med litt kjennskap til kretsløpskonstruksjon, ser man at det er fint lite analogdelen klarer å føkke opp, med mindre den er utrolig idiotisk konstruert.
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Alex (hvem nå enn det er) må få lov til å mene hva han vil... men:
Jeg har testa mange rare drivverk mot en god DAC... ingen forskjeller å spore i det hele tatt. Viktigheten av drivverket er helt underordnet med en god DAC, det er nå min og mange andres mening.

Forøvrig mener jeg også at det er på digitalsiden all skaden skjer i DAC's. Med litt kjennskap til kretsløpskonstruksjon, ser man at det er fint lite analogdelen klarer å føkke opp, med mindre den er utrolig idiotisk konstruert.
Han mener vel ikke bare akkurat, han har testet og funnet ut at drivverket er enormt viktig for resultatet, det er eneste grunnen til at han modder en så, i utgangspunktet, kostbar spiller. Det beste VRDS drivverket kan ikke kjøpes OEM og derfor kjøper han spilleren-enkelt og greit. Han har også koblet all verdens PC konstellasjoner inn på NWO-spillerne og de holder ikke samme klasse, det er bra, men et VRDS drivverk gjør det bedre iflg. de og de han testet sammen med.
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
At analogdelen er der hvor de største utfordringene ligger har vel vært påpekt før. Men Alex mener jo også, om jeg husker en av linkene dine til Audiogon riktig, at man ikke kan spille av fra f.eks. harddisk, fordi man da har bruk "el chepo" CD-leser for å kopiere inn dataene. Det sliter i alle fall jeg litt med å ta alvorlig.
Du må slite med å ta det alvorlig, men han har testet og har et enormt erfaringsgrunnlag og faglig (teknokrat) bakgrunn. Jeg velger vel mer å stole på dem som har vist i tester hjemme og moddet og konstruert i massevis av år enn sofaeksperter som påberoper seg mye teorikunnskap, men som ikke har laget noen verdens ting. Det blir det samme som sofadømming..............................
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
1. Viktigheten av drivverket er helt underordnet med en god DAC, det er nå min og mange andres mening.

2. Forøvrig mener jeg også at det er på digitalsiden all skaden skjer i DAC's.
1. 100% enig.
2. 100% uenig.
 
T

theStig

Gjest
Det at man lager noe, behøver ikke å bety at man "har rett" eller har peiling... Kenny G er et godt eksempel her.

Hvor kompleks er så analogdelen i en DAC? Så vidt meg bekjent består den normalt av EN (1) OP-AMP. Hvor vanskelig kan det være å få til da?
 
K

knutinh

Gjest
Du må slite med å ta det alvorlig, men han har testet og har et enormt erfaringsgrunnlag og faglig (teknokrat) bakgrunn. Jeg velger vel mer å stole på dem som har vist i tester hjemme og moddet og konstruert i massevis av år enn sofaeksperter som påberoper seg mye teorikunnskap, men som ikke har laget noen verdens ting. Det blir det samme som sofadømming..............................
Jeg har nå rippet CD-samlinga mi og har noen erfaringer fra det. Når sjekksummen fra rippinga mi blir identisk med alle andres ripping av samme CD så føler jeg meg relativt trygg.

At ikke alle CD-er lar seg rippe så lett er en annen sak. Varierende alder og tilstand gjør at enkelte ikke lar seg lese feilfritt uansett.

-k
 
Topp Bunn