I går var vi invitert til et besøk i kinoen til BEF. Dette er en flott kjellerkino på ca 28m2, med sitteplasser for 8 (mener jeg det var). 3 fremme og 5 på bakerste rad. Kilden i kino delen er en Oppo BDP-95 sonefri fra fabrikk. Bilde kommer fra den flotte Sony VPL-VW95 som kjent også sender ut 3D film. Kraften til alle 18" 15" og 10" kommer fra PA verdenen og fra kjente Crown og deres I-Tech-modeller. I racket står det syv I-Tech 4000 og to stykker av I-Tech 8000. De to Tech 8000 bruker Bjørn til å fore subbene med strøm. Totalt levere disse ampene 44.000w, Osten... ble du skremt nå?
Høyttalerene til Bjørn, har han bygget selv i en godt utstyrt snekkerbod.. 8x18" basselementer som spiller nedover godt under 20Hz.. Noe som for meg var en vannvittig opplevelse for meg. Jeg har vert på en del konserter og på rave party, og dette var som å komme rett dit igjen, men bare med mye bedre lyd hifi messig.
Vi som var tilstede fikk flere turer i sweetspot og opplevelsen av fysisk musikk er helt hinsides. Det er første gang jeg har fått brystkasse trøkk av en kontrabass og av vokaler.
Så kommer vi til det som jeg ble mest imponert over, den akkustiske behandlingen av rommet. Har var det 3d diffusorer på bakvegg og i tak, de i taket hadde innfelt spotter. Som var en svært flott måte å gjøre dette på.
Jeg vet på en måte ikke hva jeg skal skrive om opplevelsen jeg fikk av å vere i denne kinoen, for det er nok det dette først og fremst var. Jeg er vant til musikk fra 2 høyttalere og kanskje en liten 10" subb. Dette var helt på den andre siden om dere forstår hva jeg mener.
Det å høre infected Mushrums på det nivået vi hadde innimellom (bjørn nevnte ca 110db) var rett og slett sykt, Når så mange store elementer beveger seg så er det jaggu meg mye luft som flyttes....
Jeg vil bare benytte meg av muligheten til å takke Bjørn (og kona) for en fantastik opplevelse med lyd. Og man må jo også takke hunden som berga oss ifra å putte i oss for mange kalorier. Takk skal du ha Jenny!
På tampen så snakket Bjørn mye om dette med hjemmebygg, og jeg ser ikke bort ifra at det kommer opp et bassystem her også, og Bjørn skulle vere behjelpelig med å tegne og forklare for meg. Og for de andre som ikke kunne denne gangen, Bjørn inviterte oss til et treff til ved en senere annleding. Jeg skal ivertfall tilbake. For dette var rett og slett TØFT: