Nytt Rom

Espen L

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2010
Innlegg
3.991
Antall liker
10.650
Sted
Skien
Hei
Har kjøpt en hel 2 mannsbolig med full kjeller og skal nå plassere anlegget, (flytter ca 1 september) Jeg har ekstremt mange muligheter med tanke på lytterom på sikt. Kan ha anlegget i leilighet nr 2 og gjøre akkorat som jeg ønsker med tanke på akustiske tilltak osv... Annet alternativ vis jeg leier ut leilighet nr 2 er å bygge lytterom i kjeller. Men i første omgang så skal jeg plassere det i stuen, da jeg har en snill konemor som lar meg spille musikk når jeg selv ønsker det (bare hun har et eget tv rom) så er i utgangspunktet ikke noe problem å ha det i stuen bortsett fra at det begrenser seg noe med akustiske tilltak. Målte opp der hvor jeg kan ha anlegget og målene var: 4,2x 4,8 Avstanden blir lik for begge høyttalerene ut mot sidevegg. Noen som har noen tanker rundt disse målene?
Er fullstendig klar over at det beste er å bygge eget rom som mest sannsynlig skjer på sikt.
Spørsmålet mitt er om noen har erfaringer/meninger om målene i romet ?
Mvh: Espen L
 
Sist redigert:

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Innlegg
1.256
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
Er det standard takhøyde på 240cm, vil dette nesten gå opp i bredde og lengde og det kan bli bra med stående bølger her.
Har en kompis med nesten samme mål og løsningen der ble høyttalere godt plassert ut til sidene ca. 60cm fra frontvegg og lytteposisjon helt inn mot bakvegg med skikkelig demping rett bak stol.
Dette var Magnepaner som nok er litt enklere med tanke på utfasinger, men vi fikk også til 2 12" subber nærmere midten av rommet foran.
Lykke til med nytt prosjekt, og jeg ville prioritert eget lytterom med frie tøyler på akustikkfronten så fort som mulig.
Rommet har veldig mye å si på godlyden :)
 

Espen L

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2010
Innlegg
3.991
Antall liker
10.650
Sted
Skien
Er det standard takhøyde på 240cm, vil dette nesten gå opp i bredde og lengde og det kan bli bra med stående bølger her.
Har en kompis med nesten samme mål og løsningen der ble høyttalere godt plassert ut til sidene ca. 60cm fra frontvegg og lytteposisjon helt inn mot bakvegg med skikkelig demping rett bak stol.
Dette var Magnepaner som nok er litt enklere med tanke på utfasinger, men vi fikk også til 2 12" subber nærmere midten av rommet foran.
Lykke til med nytt prosjekt, og jeg ville prioritert eget lytterom med frie tøyler på akustikkfronten så fort som mulig.
Rommet har veldig mye å si på godlyden :)
Hei EHED
takk for input, at lytterom har mye å si for lyden er jeg meget klar over men at utstyr tillpasset rom kan også hjelpe noe er jeg også klar over og erfart + målt :) merket godt dette når jeg byttet høyttallere. Men det var ikke det som var poenget her.
Takhøyden er standard, noe enkle akustiske løsninger med tanke på etterklang og noen refleksjonspunkter for jeg nok lov av konemor.
Halve den ene veggen er åpen ut mot spisetue del, trur du dette har noe innvirking positivt eller negativt?
Mvh: Espen L
 
Sist redigert:

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Innlegg
1.256
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
Har du en rask tegning av rommet?
 

Espen L

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2010
Innlegg
3.991
Antall liker
10.650
Sted
Skien
Har du en rask tegning av rommet?
Skal sende det senere og få målet det helt nøyaktig opp, landet nettopp på Mallorca så nå blir det 14 dager med sol og flytende kornprodukter :)
Mvh: Espen L
 
D

DL

Gjest
Grattis med ny kåk Espen.
Skal bli moro å høre lyden hos deg, når du er kommet i hus.

Blir kanske ett besøk av audioteknikker hos deg, som sist? :)

Forrige gang så ble stua innredet etter anlegget, denne gangen bygger du det kansje fra grunnen av og opp, eller?



DL
 

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Innlegg
3.475
Antall liker
4.280
Torget vurderinger
10
Ja, gratulerer så mye!
Dette blir knallbra, her er det bare å velge neste alternativ om man ikke er fornøyd enten det er lyden eller fruen som ikke sitter riktig!

Mvh.
SAL
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Grattis Espen.

Jeg har troen på at rommet kan fungere, men det er ikke vanskelig å til noe i kjelleren heller hvis man er hendig med verktøy og materialer, evt kan betale en snekker..

Kos deg i Magaluf.
 

2m

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2002
Innlegg
2.217
Antall liker
1.326
Sted
Skien...
Torget vurderinger
1
Gratulerer med nytt hus med mange muligheter (hifi)! Ha en fin ferie på Mallorca.
 

Espen L

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2010
Innlegg
3.991
Antall liker
10.650
Sted
Skien
Grattis med ny kåk Espen.
Skal bli moro å høre lyden hos deg, når du er kommet i hus.

Blir kanske ett besøk av audioteknikker hos deg, som sist? :)

Forrige gang så ble stua innredet etter anlegget, denne gangen bygger du det kansje fra grunnen av og opp, eller?



DL
Hei DL
Du er velkommen når ting er på plass i vårt nye hjem :) Ja det blir nok et besøk av en Profesjonell Akustikker i den nye stuen også. Var veldig fornøyd med han jeg brukte sist (Han har mastergrad i akustikk) Blir det bygging av nytt rom etterhvert så blir det jo litt artig, da setter jeg anlegget mitt ute i et stort rom og bygger nytt rom rundt anlegget :) med god kyndig hjelp av akustikker fra A til Å.
Nå er det første prioritert og få kommet i det nye huset og få koblet opp anlegget og igjen få lyttet til musikk, har hatt anlegget koblet ned i en del uker på grunn av flyttingen så merker at det er et stooort savn og ikke få koset meg med musikk, deretter har jeg lovet Konemor en dobbel Garasje + diverse andre ting i forbindelse med huset så etter dette for vi se om det blir et lytterom.
Mvh: Espen L
 

Espen L

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2010
Innlegg
3.991
Antall liker
10.650
Sted
Skien
Gratulerer med nytt hus med mange muligheter (hifi)! Ha en fin ferie på Mallorca.
Takk for d 2m
Koser oss her nede på Magaluf :)
Sol + Varme + flytende kornprodukter
= :)
Mvh: Espen L
 
  • Liker
Reaksjoner: 2m

Espen L

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2010
Innlegg
3.991
Antall liker
10.650
Sted
Skien
Grattis Espen.

Jeg har troen på at rommet kan fungere, men det er ikke vanskelig å til noe i kjelleren heller hvis man er hendig med verktøy og materialer, evt kan betale en snekker..

Kos deg i Magaluf.
Hey Griffen
Jeg har også tru på at rommet kan fungere rimelig greit, utgangspunktet er uten tvil bedre en mitt forrige rom, så med tanke på den lyden jeg der greide og få til etter noen tilltak så blir jeg overrasket om jeg ikke for det vel så bra i det nye rommet.
Men et eget rom med helt frie tøyler er uten tvil det beste :)
Mvh: Espen L
 
T

tce-teams

Gjest
Hei Espen L gratulerer med ny bolig , har du til rådighet ein kjeller du kan gjør om til lytterom , har jeg ville gått for det. Man får så mye meir frihet til og gjøre ting rundt hifi anlegget , jeg og kjerringa har også funnet oss et lite hus , så jeg holder på og pakker faktisk i dette øyeblikk , flyttebilen kommer denne torsdagen kl 15.00.
Jeg får ikke den gleden du har med kjeller , så jeg er nødt til og bruke stuen til lytte rom , men borte i huset der er det nødt til og gjøre noen akustiske tiltak. Hørte det var litt gjenklang i stuen der borte , men dette kommer seg når gardiner , bilder , møbler osv osv kommer opp , kansje er jeg nødt til og kjøpe noen akustiske plater og henge opp , men dette tar jeg etterhvert som det kommer :)
 

Espen L

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2010
Innlegg
3.991
Antall liker
10.650
Sted
Skien
Hei Espen L gratulerer med ny bolig , har du til rådighet ein kjeller du kan gjør om til lytterom , har jeg ville gått for det. Man får så mye meir frihet til og gjøre ting rundt hifi anlegget , jeg og kjerringa har også funnet oss et lite hus , så jeg holder på og pakker faktisk i dette øyeblikk , flyttebilen kommer denne torsdagen kl 15.00.
Jeg får ikke den gleden du har med kjeller , så jeg er nødt til og bruke stuen til lytte rom , men borte i huset der er det nødt til og gjøre noen akustiske tiltak. Hørte det var litt gjenklang i stuen der borte , men dette kommer seg når gardiner , bilder , møbler osv osv kommer opp , kansje er jeg nødt til og kjøpe noen akustiske plater og henge opp , men dette tar jeg etterhvert som det kommer :)
Hei og takk for det, gratulere med nytt hus til dere også :) Er noen fordeler med å ha anlegget i stuen også vetdu, mer sosialt med resten av de som bor i huset og ikke minst: Den beste musikken er den du deler med andre :)
Mvh: Espen L
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Grattis med nytt hus.
Blir spennende å følge med her. :)

Mvh
Frank S
 
Topp Bunn