Nytt U2 ablum gratis på iTunes

U

Utgatt24668

Gjest
For alle de som ikke har Apple-produkter og ikke ser Apples nyheter fra California - U2s nye album ble lagt ut gratis på iTunes i kveld.

U

utgatt60135

Gjest
Hos meg så kuttes sporene selv om det står "kjøpt". Noe jeg gjør feil?

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
Kommer den ut på fysisk format ? Tror jeg venter litt på det.

mvh.s,

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.259
Torget vurderinger
4
Når var de sist relevante annet enn som et innbringende poporkester og talestol for frelseren Bono ? Midten av 90-tallet?

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.635
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Når var de sist relevante annet enn som et innbringende poporkester ......?
Det er kan du jaggu si om mange, feks:

"Når var Stones sist relevante annet enn som et innbringende poporkester og utstillingsvindu for narsissisten Jagger ? Midten av 70-tallet?"

Lanseringen av albumet på iTunes stiller imidlertid en del andre og ganske ubehagelige spørsmål som anmelderen i BT i linken over berører.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.259
Torget vurderinger
4
God anmeldelse som også sier en god del tenkevekkende om misbruk av markedsmakt:

Markedstilpasningens kunst - Bergens Tidende

Jeg ble ikke spesielt mer glad i verken U2 eller Apple som fenomener etter å ha lest dette.
"U2 anno 2014 høres ut som et Coldplay-substitutt"

Og jeg som alltid har ansett Coldplay som et veikt og kjønnsløst U2-substitutt !

Eviledorf

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
1.055
Sted
Bergen
Tanken til Apple er nok at selv om det er lenge siden Apple kom med noe nytt og banebrytende, er det enda lenger siden U2 gjorde det. Hva U2 tenker er vanskelig å vite. Man får ikke akkurat cred ved å hore med verdens mest kommersielle selskap.

Jeg lastet nå uansett ned platen. Var et voldsomt strev da jeg ikke vil ha itunes og all bloatware som følger med installert på noen av mine PCer. Ble til at jeg satte opp en virtuell maskin. Mye jobb bare for ett ganske så middelmådig album.

Eviledorf

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
1.055
Sted
Bergen
Vente på at U2 kommer med the America songbook vol 1 kanskje?

U

Utgatt24668

Gjest

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Antall liker
8.619
Sted
Pt. Høvik
Jeg har et par tusen vinylskiver. Men, U2 har jeg aldri kjøpt. Det sa seg selv for mange år siden. Og sier seg selv fortsatt. Noen band får jeg fullstendig i vrangstrupen. Men, hver sin smak. Jeg elsker rakfisk, sønnen gjør det ikke. Og jeg elsker sønnen min. :)

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Antall liker
34.902
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
Syns de var bra på midten av 80-tallet, husker en bra konsert på Kalvøya i 1983.

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Antall liker
6.786
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Finnes heldigvis løsninger på det meste:p
Sakset fra en nettavis.

Det er ikke direkte enkelt å få Songs of Innocence fjernet. Lokale sanger kan slettes, men de forblir tilgjengelige i iTunes. De kan ikke slettes permanent fra nettskyen - man kan imidlertid skjule musikk som ikke er lastet ned til iPhone ved å gå inn på innstillinger, musikk, og deaktivere «Vis all musikk». Deretter bør man gå inn på iTunes og App Store-innstillingene, og skru av automatiske nedlastinger for musikk. Dermed vil man være garantert at uønsket musikk ikke blir lastet ned automatisk.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.259
Torget vurderinger
4
Takke meg til The Alarm
Tenke seg til at en sommer...for sånn omtrent en istid siden....da spilte de to gruppene på samme scener, på de samme festivalene, og man diskuterte hvem av dem som ville bli de virkelig store i årene fremover.

Vedlegg

Espen L

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2010
Antall liker
11.419
Sted
Skien
Synes plata vokser å vokser etter mer jeg hører på den, skal lytte mye mer på den før jeg uttaler meg men har festet meg med flere låter som jeg liker svært godt.

Mvh: Espen L

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.635
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Kan vi få et Bono removal tool for Internetsider også?

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Antall liker
93.677
Sted
Nedre Tonsåsen
Torget vurderinger
99
For alle de som ikke har Apple-produkter og ikke ser Apples nyheter fra California - U2s nye album ble lagt ut gratis på iTunes i kveld.
Og jeg har fått dette albumet påtvunget via iCloud. Hvordan fjernes dette mest nennsomt?

hifi4everdude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.12.2004
Antall liker
86
Torget vurderinger
8
Fy faen! Hva har skjedd med verden? Folk tyter som en gjeng med barnehageunger over å få noe gratis. Hvor patetisk er ikke dette? Jeg brukte 10sek på å slette dette albumet fra min epleuniværs av 4 enheter. Men om siste U2 albumet hadde blitt igjen i bibloteket mitt, så hadde jeg sannsynligvis brukt mange dager på finne den tilfeldige albumet jeg fikk GRATIS igjen.... KRISE!

Kan noen forklare meg hva som er galt med gratis musikk? Handler ikke Hi-Fi hobbyen vår om musikk?

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Antall liker
2.038
Sted
Sortland
Etter minmening er detter ett godt eksempel på feil fokus:

Fy faen! Hva har skjedd med verden? Folk tyter som en gjeng med barnehageunger over å få noe gratis. Hvor patetisk er ikke dette? Jeg brukte 10sek på å slette dette albumet fra min epleuniværs av 4 enheter. Men om siste U2 albumet hadde blitt igjen i bibloteket mitt, så hadde jeg sannsynligvis brukt mange dager på finne den tilfeldige albumet jeg fikk GRATIS igjen.... KRISE!

Kan noen forklare meg hva som er galt med gratis musikk? Handler ikke Hi-Fi hobbyen vår om musikk?
...Nei - Jeg vil ikke at andre skal legge musikk inn i mine biblioteker.
Ferdig. (eller: 'Period' som det heter på nynorsk.)

..Og; Nei - jeg skal ikke bruke noe som helst av min tid på å fjerne slik musikk fra mine biblioteker. Det er å stjele av min tid.
Min tid er dyrebar. Og den er bare min. Jeg velger selv hva den skal brukes til.
Særlig i den tiden jeg ikke er på jobb. Eller oppfyller sosiale forpliktelser.

Apple kan ta seg en pinne!

Til saken: Ingenting gærn't med gratis musikk. Bare ikke installer det på mine spillere, det er gærnt!

• Liker
Reaksjoner: TT.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
10.593
Sted
Trondheim
...Nei - Jeg vil ikke at andre skal legge musikk inn i mine biblioteker.
Ferdig. (eller: 'Period' som det heter på nynorsk.)
Det er IKKE Apple som har kopiert musikken inn i ditt bibliotek. Det har du gjort selv ved å velge "Automatisk nedlastning av musikk" i innstillingene i iTunes'. Jeg har (selvfølgelig) ikke krysset av for dette (jeg vil selv bestemme hva jeg legger inn i biblioteket mitt).

Jeg har heller ikke krysset av for "Vis kjøp i iTunes i nettskyen", så jeg måtte lete for å finne dette U2-albumet som dere maser sånn om. Så kanskje hvis dere satte dere inn i hvordan programvaren dere bruker fungerer så kunne dere slippe å få hjerteinfarkt fordi noen vil gi dere noe gratis.

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Antall liker
93.677
Sted
Nedre Tonsåsen
Torget vurderinger
99
Jeg har krysset av automatisk nedlastning av musikk av den enkle grunn at jeg har 5 Apple enheter og da slipper jeg å hele tiden måtte koble dem mot iTunes for å synke. Helt greit å få noe gratis, men da bør man kunne si ja eller nei. Her får man det uten å kunne velge

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
10.593
Sted
Trondheim
Du har selv valgt å ha det sånn. Apple har ikke pålagt deg å laste ned noe fra dem automatisk, det er noe du har valgt selv. Som du sier - det er stort sett praktisk, men ikke alltid. Da får du veie det ene mot det andre. Er ulempene større enn fordelene kan du bare slå det av. Det er ditt valg.

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Antall liker
93.677
Sted
Nedre Tonsåsen
Torget vurderinger
99
Ja, det har jeg valgt selv, men synes måten Apple gjør det på blir feil. Hvis du kjenner appen "12 days of Christmas", så gir Apple bort gratis programmer og musikk i juletiden. Der kan man velge om man vil laste det ned eller ikke, men her snikes det inn "bakveien", det er dette jeg synes blir litt feil. Dette roter dessuten til mine musikklister.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
10.593
Sted
Trondheim
Det blir jo noe annet enn denne fullstendige fordømmelsen som enkelte står for. Apple kunne gjort det på en annen måte, men å kritisere dem for å ikke gi deg valget er jo helt feil - du har valget.
Hvis du f.eks. slår av automatisk nedlasting av kjøp og samtidig slår på "vis iTunes kjøp i nettskyen" vil det som er kjøpt (eller gratis som f.eks. U2 albumet) vises på enheten din med et skysymbol bak seg, og laster den ned ved å klikke på skyen. Hvis du ikke gjør noe blir det ikke lastet ned.

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Antall liker
93.677
Sted
Nedre Tonsåsen
Torget vurderinger
99
Tror vi er enige om å være uenige, sånn er det bare. Tenker fløyta hadde fått en annen tone om de tvar feks Rune Rudberg eller DDE som ble tilbudt/påtvunget.

Ja, jeg får vel leve med denslags markedsføring da jeg har "valgt" det selv iom at jeg benytter Apples sine produkter. Ha en riktig god helg!

Sist redigert:

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
10.593
Sted
Trondheim
For meg spiller det ingen rolle hva det er i og med at jeg bare laster det ned hvis jeg vil. Det kan dere også. Det er ikke spesielt vanskelig.
Legg forøvrig merke til at jeg ikke har sagt at den måten Apple har gjort dette på er ideell. De kunne godt gjort det på en annen måte, men jeg skjønner ikke at det skal være et slikt forferdelig problem.

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Antall liker
2.038
Sted
Sortland
''Automatisk nedlasting av kjøp'' - som altstå betyr at musikk jeg har betalt for automatisk blir lastet ned til mine enheter.
Hva er det med denne funksjonen som gjør at jeg må forstå at Apple kan laste inn det de ønsker av dritt til de samme enhetene?
Eller ethvert produkt fra en produsent som Apple finner det opportunt å samarbeide med.
Syns du det er greit at det sitter en gjeng i USA og bestemmer hva du skal ha tilgjengelig på dine enheter?

Ser du ikke at dette er et invasivt overgrep?

(Mene hva man vil om U2, dritt er ment som et generellt skjellsord, og ikke begrenset til (eller nødvendigvis betegnende for) dette eksempelet)

Nå har vel U2 snart tidenes mestselgende album. De trekker neppe fra de som blir slettet.

Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: TT.
Topp Bunn