Nyttig oppfinnelse for hobbysnekkere..

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
Kanksje håp for folk med 10 tommeltotter, og som ønsker å fortsette med det....


 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.315
Antall liker
16.396
Sted
Østfold
Hmm, utrolig smart, men har den fuktighetssensor? Hva er sjansen for "falsk alarm" på den der om man har en viss fuktighet i trevirket, eventuelt litt sære treslag?
 

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Innlegg
1.224
Antall liker
6
Stilig.
Snickers, det er ikke fuktighetsensor. De legger en elektrisk ladning/spenning på sagbladet og overvåker dette. Ved kontakt med ledende materiale, f.eks salt kjøtt ;), så dropper spenningen noe og trigger bremsesystemet. Man kan derfor ikke kutte elektrisk ledende materialer med systemet aktivert.
http://www.sawstop.com/how-it-works-overview.htm
 

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Innlegg
1.877
Antall liker
9
Wow! Det der kommer garantert til min arbeidsplass ganske fort! Genialt var det! Litt urovekkende, dog, at instruktøren brukte pølse. Falsk trygghet trenger vi ikke. Jeg jobber i et firma som har som overordnet HMS-mål ingen arbeidsulykker. Alle skal forlate jobben like friske som da de ankom.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.315
Antall liker
16.396
Sted
Østfold
Veggen skrev:
Stilig.
Snickers, det er ikke fuktighetsensor. De legger en elektrisk ladning/spenning på sagbladet og overvåker dette. Ved kontakt med ledende materiale, f.eks salt kjøtt ;), så dropper spenningen noe og trigger bremsesystemet. Man kan derfor ikke kutte elektrisk ledende materialer med systemet aktivert.
http://www.sawstop.com/how-it-works-overview.htm
Utrolig smart prinsipp.
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.071
Antall liker
3.059
Torget vurderinger
2
jowil skrev:
Wow! Det der kommer garantert til min arbeidsplass ganske fort! Genialt var det! Litt urovekkende, dog, at instruktøren brukte pølse. Falsk trygghet trenger vi ikke. Jeg jobber i et firma som har som overordnet HMS-mål ingen arbeidsulykker. Alle skal forlate jobben like friske som da de ankom.
Etter at HMS-begrepet festet seg i bedriftlederes bevissthet, er det vel ingen som har som mål: "Noen Ulykker ! Men ganske få !" ;D

Neida, jeg har vært nok på verft og verkstededer til å vite at oppfinnelser som dette er det behov for. Selv har jeg en litt stutt pekefinger etter en sen kveld over en stol-prototyp på en svær stor sag. Heldigvis sto jeg på den siden der sagbladet kommer opp...
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
jowil skrev:
Wow! Det der kommer garantert til min arbeidsplass ganske fort! Genialt var det! Litt urovekkende, dog, at instruktøren brukte pølse. Falsk trygghet trenger vi ikke. Jeg jobber i et firma som har som overordnet HMS-mål ingen arbeidsulykker. Alle skal forlate jobben like friske som da de ankom.
Forslag til utvidet test før man bestemmer seg. Først kapper man en finger for så å erstatte pølsen med fingeren, genialt?

Men seriøst, hvis man først trigger denne, så er det ikke nok å starte på nytt etter at eventuelle fingre eller pølser er fjernet, den må nok inn på service/kalibrering av enten produsent eller importør eller lignende for utskifting av skadd safety-arrangement, dog sikkert langt billigere for samfunnet enn påsying av fingre/armer....
 

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Innlegg
1.224
Antall liker
6
I følge produsenten er det bare å bytte sagblad og "bremsekloss". Skal kun ta noen minutter, så er saga klar til bruk igjen.
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
Veggen skrev:
I følge produsenten er det bare å bytte sagblad og "bremsekloss". Skal kun ta noen minutter, så er saga klar til bruk igjen.
Er dette noe man gjør selv?
 

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Innlegg
1.877
Antall liker
9
superhkm skrev:
jowil skrev:
Wow! Det der kommer garantert til min arbeidsplass ganske fort! Genialt var det! Litt urovekkende, dog, at instruktøren brukte pølse. Falsk trygghet trenger vi ikke. Jeg jobber i et firma som har som overordnet HMS-mål ingen arbeidsulykker. Alle skal forlate jobben like friske som da de ankom.
Etter at HMS-begrepet festet seg i bedriftlederes bevissthet, er det vel ingen som har som mål: "Noen Ulykker ! Men ganske få !" ;D

Neida, jeg har vært nok på verft og verkstededer til å vite at oppfinnelser som dette er det behov for. Selv har jeg en litt stutt pekefinger etter en sen kveld over en stol-prototyp på en svær stor sag. Heldigvis sto jeg på den siden der sagbladet kommer opp...
Mange bedrifter er fornøyde med sine HMS-rapporter selv om tallene ikke er 0. Arbeidsulykker med dødsfall på anlegg er mange og mindre synlige enn for eksempel trafikkulykker. Jeg kjenner mange forsiktige menn med korte fingre. Dessuten syns jeg det blir latterlig av dere som drar inn kostnader som en grunn til at dette bør unngås. Kostnadene er fullstendig uvesentlige for arbeideren, de er kun interessante for blårussene. Vi har råd.
 
Topp Bunn