O grekk & skru :((

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Innlegg
1.329
Antall liker
7
På tors opplevde jeg noe som jeg knapt nok tør å drømme om i mine villeste mareritt, eller i våken tilstand for den saks skyld... huff. Som de fleste sikkert vet er volumet på filmer lavere enn på cd, ergo har jeg volumet som regel høyere når jeg ser film enn når jeg hører på musikk. Etter at jeg hadde sett en film skulle jeg høre på musikk, og da skjedde det...

Volumet sto vel på 70-80 når jeg slo på cdspilleren, og det sinnsyke infernoet av skurring og forvrenging som velta imot meg de sekundene det varte var bare gruseferdelig rett og slett, fikk vel en stresspuls på minst 350 og hjertet hoppa nesten ut av brystet, heldigvis rakk jeg å slå av anlegget før elementene ble sprengt så det gikk bra tross alt heldigvis :D :D

Mvh :)
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.365
Antall liker
6.578
Torget vurderinger
2
Det hender så mangt en lørdagskveld.
 

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Innlegg
1.329
Antall liker
7
PS antar forøvrig at jeg ikke er den eneste her inne som har opplevd dette ? ? ;D

Mvh :)
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
24.533
Antall liker
41.515
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Klarer ikke forsterkeren din å holde kontroll på høyttalerne dine ;)

mvh
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.050
Antall liker
1.853
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Dette minner meg om da jeg var fem år og lekte at pappa sin volum kontroll var gassen på en bil. Jeg skrudde den frem og tilbake, hadde det veldig moro. Neste dag da pappa skulle sette på radioen fikk ha seg en liten overraskelse når volumet sto på maks ;D
 

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Innlegg
1.329
Antall liker
7
motoren skrev:
Klarer ikke forsterkeren din å holde kontroll på høyttalerne dine ;)

mvh
Tja, kommer an hvor mye gain jeg kjører det vettu ;) Kjører som regel med max gain så jeg ikke trenger å spille så høyt sånn sett, mao foretrekker dynamikk kontra høyt volum ;)

Mvh :)
 

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Innlegg
1.329
Antall liker
7
John_Harald skrev:
Dette minner meg om da jeg var fem år og lekte at pappa sin volum kontroll var gassen på en bil. Jeg skrudde den frem og tilbake, hadde det veldig moro. Neste dag da pappa skulle sette på radioen fikk ha seg en liten overraskelse når volumet sto på maks ;D
Hmm, da ble vel pappa happy, og du extra populær tenker jeg ;D men da våkna han vel i det minste ;D

Mvh :)
 

XLNT

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.05.2009
Innlegg
99
Antall liker
0
DoMentor skrev:
.... hjertet hoppa nesten ut av brystet ....
Jeg kan godt gi litt hjertemassasje og munn til munn :D <3
 

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Innlegg
1.329
Antall liker
7
Hmm, akkurat som om jeg ikke var nok traumatisert ? ? :p jaja, masse hjertelig takk for tilbudet kjæreste gooojenta mi :D

:-*
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.869
Antall liker
1.484
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Har samme problem på hjemmekino anlegget, når man ser film med dolby digital eller dts så er det mye lavere nivå enn pcm på andre tv kanaler eller ps3, viktig å huske å stille kyden tilbake til normalt nivå...
 

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Innlegg
1.329
Antall liker
7
Milenko skrev:
Har samme problem på hjemmekino anlegget, når man ser film med dolby digital eller dts så er det mye lavere nivå enn pcm på andre tv kanaler eller ps3, viktig å huske å stille kyden tilbake til normalt nivå...
Ikke sant, heldigvis var det første, og forhåpentligvis siste gang dette skjedde ;D

Mvh :)
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
For noen år siden hadde jeg en bakoversveisgenererende opplevelse. Jeg hadde vaglet meg opp i godstolen for å høre på musikk, trykket på Play på remoten til cd-spilleren, og fikk en kaskade av lyd rett i fleisen. I reneste Morgan Kane-fart fikk jeg trykket på Stop.
Det viste seg at volumkontrollen på min Tandberg preamp var skrudd på max, men heldigvis slapp mine KEF 104.2-høyttalere unna uten varig mén. Jeg hadde ikke vært borti denne volumknappen. Den hadde stått på det samme i lang tid.
Jeg ringte til Akers Mic, hvor jeg hadde kjøpt preampen, og klaget min nød. Der fikk jeg vite at slikt ikke kunne skje. Jeg prøvde å forklare at det faktisk hadde skjedd. "Da har ungene tuklet med anlegget, eller så har du vart borti remoten til preampen". Jeg nevnte at jeg hverken hadde unger eller fjernkontroll, uten at det gjorde nevneverdig inntrykk.
Jeg klistret noe tjærebånd over remote-sensoren på preampen, og siden opplevde jeg ikke dette problemet. Men jeg lurer på om remoten til cd-spilleren kunne være en årsak? Jeg husker ikke hvilken spiller jeg hadde på den tiden.
Stuen min lå slik til at det ble ganske intenst lyst om ettermiddagen. Kan det være grunnen tro?
 

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Innlegg
3.021
Antall liker
752
Steinar_Lund skrev:
For noen år siden hadde jeg en bakoversveisgenererende opplevelse. Jeg hadde vaglet meg opp i godstolen for å høre på musikk, trykket på Play på remoten til cd-spilleren, og fikk en kaskade av lyd rett i fleisen. I reneste Morgan Kane-fart fikk jeg trykket på Stop.
Det viste seg at volumkontrollen på min Tandberg preamp var skrudd på max, men heldigvis slapp mine KEF 104.2-høyttalere unna uten varig mén. Jeg hadde ikke vært borti denne volumknappen. Den hadde stått på det samme i lang tid.
Jeg ringte til Akers Mic, hvor jeg hadde kjøpt preampen, og klaget min nød. Der fikk jeg vite at slikt ikke kunne skje. Jeg prøvde å forklare at det faktisk hadde skjedd. "Da har ungene tuklet med anlegget, eller så har du vart borti remoten til preampen". Jeg nevnte at jeg hverken hadde unger eller fjernkontroll, uten at det gjorde nevneverdig inntrykk.
Jeg klistret noe tjærebånd over remote-sensoren på preampen, og siden opplevde jeg ikke dette problemet. Men jeg lurer på om remoten til cd-spilleren kunne være en årsak? Jeg husker ikke hvilken spiller jeg hadde på den tiden.
Stuen min lå slik til at det ble ganske intenst lyst om ettermiddagen. Kan det være grunnen tro?

Fjernkontrollen til TV'n da? Hos meg er volum på TV og volum på 3080 felles, gir inniblant sjokkartede opplevelser.
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Det kan jo være, men jeg pleier ikke å ha TV'n på mens jeg lytter til musikk, men sikker kan jeg jo ikke være.
 

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Innlegg
1.329
Antall liker
7
Steinar_Lund skrev:
For noen år siden hadde jeg en bakoversveisgenererende opplevelse. Jeg hadde vaglet meg opp i godstolen for å høre på musikk, trykket på Play på remoten til cd-spilleren, og fikk en kaskade av lyd rett i fleisen. I reneste Morgan Kane-fart fikk jeg trykket på Stop.
Det viste seg at volumkontrollen på min Tandberg preamp var skrudd på max, men heldigvis slapp mine KEF 104.2-høyttalere unna uten varig mén. Jeg hadde ikke vært borti denne volumknappen. Den hadde stått på det samme i lang tid.
Jeg ringte til Akers Mic, hvor jeg hadde kjøpt preampen, og klaget min nød. Der fikk jeg vite at slikt ikke kunne skje. Jeg prøvde å forklare at det faktisk hadde skjedd. "Da har ungene tuklet med anlegget, eller så har du vart borti remoten til preampen". Jeg nevnte at jeg hverken hadde unger eller fjernkontroll, uten at det gjorde nevneverdig inntrykk.
Jeg klistret noe tjærebånd over remote-sensoren på preampen, og siden opplevde jeg ikke dette problemet. Men jeg lurer på om remoten til cd-spilleren kunne være en årsak? Jeg husker ikke hvilken spiller jeg hadde på den tiden.
Stuen min lå slik til at det ble ganske intenst lyst om ettermiddagen. Kan det være grunnen tro?
Hmm, skummelt uansett, huf :( men godt at det gikk bra tross alt da :D

Mvh :)
 

Morty

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
529
Antall liker
91
Torget vurderinger
7
Steinar_Lund skrev:
For noen år siden hadde jeg en bakoversveisgenererende opplevelse. Jeg hadde vaglet meg opp i godstolen for å høre på musikk, trykket på Play på remoten til cd-spilleren, og fikk en kaskade av lyd rett i fleisen. I reneste Morgan Kane-fart fikk jeg trykket på Stop.
Det viste seg at volumkontrollen på min Tandberg preamp var skrudd på max, men heldigvis slapp mine KEF 104.2-høyttalere unna uten varig mén. Jeg hadde ikke vært borti denne volumknappen. Den hadde stått på det samme i lang tid.
Jeg ringte til Akers Mic, hvor jeg hadde kjøpt preampen, og klaget min nød. Der fikk jeg vite at slikt ikke kunne skje. Jeg prøvde å forklare at det faktisk hadde skjedd. "Da har ungene tuklet med anlegget, eller så har du vart borti remoten til preampen". Jeg nevnte at jeg hverken hadde unger eller fjernkontroll, uten at det gjorde nevneverdig inntrykk.
Jeg klistret noe tjærebånd over remote-sensoren på preampen, og siden opplevde jeg ikke dette problemet. Men jeg lurer på om remoten til cd-spilleren kunne være en årsak? Jeg husker ikke hvilken spiller jeg hadde på den tiden.
Stuen min lå slik til at det ble ganske intenst lyst om ettermiddagen. Kan det være grunnen tro?
Fjernkontrollen til noen av Tandbergs forforsterkere lar seg påvirke av sollys. Jeg hade selv et slikt sett imange år, og har ved flere anledninger sett volumet øket mot maks, uten at jeg rører fjernkontrollen. Direkte sol lys var årsaken, fant jeg ut.
Morty
 
C

Cappuccino

Gjest
Slike ting minner om at det er veldig praktisk med enheter hvor man stille inn maks. volum.
 

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Innlegg
1.054
Antall liker
16
Steinar_Lund skrev:
For noen år siden hadde jeg en bakoversveisgenererende opplevelse. Jeg hadde vaglet meg opp i godstolen for å høre på musikk, trykket på Play på remoten til cd-spilleren, og fikk en kaskade av lyd rett i fleisen. I reneste Morgan Kane-fart fikk jeg trykket på Stop.
Det viste seg at volumkontrollen på min Tandberg preamp var skrudd på max, men heldigvis slapp mine KEF 104.2-høyttalere unna uten varig mén. Jeg hadde ikke vært borti denne volumknappen. Den hadde stått på det samme i lang tid.
Jeg ringte til Akers Mic, hvor jeg hadde kjøpt preampen, og klaget min nød. Der fikk jeg vite at slikt ikke kunne skje. Jeg prøvde å forklare at det faktisk hadde skjedd. "Da har ungene tuklet med anlegget, eller så har du vart borti remoten til preampen". Jeg nevnte at jeg hverken hadde unger eller fjernkontroll, uten at det gjorde nevneverdig inntrykk.
Jeg klistret noe tjærebånd over remote-sensoren på preampen, og siden opplevde jeg ikke dette problemet. Men jeg lurer på om remoten til cd-spilleren kunne være en årsak? Jeg husker ikke hvilken spiller jeg hadde på den tiden.
Stuen min lå slik til at det ble ganske intenst lyst om ettermiddagen. Kan det være grunnen tro?
Tandberg forforsterkerne reagerer på nærmest alt som det er mulig å reagere på.Garasjeportåpnere,andre fjernkontroller,og ganske riktig;sterkt sollys-som du nevnte.
Trass i at jeg mener de har sine andre fortrinn,noen av dem,så er/var altså ikke remotesystemet et av dem!
Med,nesten alt av Philips/Marantz kontroller fra den tiden kan du kontrollere alle funksjoner på disse pre-ene med en eller annen knapp,og mye av det andre utstyret likeså.
Det er derfor en utfordring å benytte de i et oppsett som involverer TV og andre merker,da du ofte finner ut at du betjener to apparater på samme tid.
Mvh Rune
 

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Innlegg
1.320
Antall liker
73
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
Det er derfor det lønner seg å tilpasse gain i kilden til inngangsfølsomheten på forsterkeren. I mitt system kan jeg spille kontinuerlig på fullt volum uten at noe blir ødelagt. Dacen klarer rett og slett ikke å drive forsterkeren til klipping. Og forsterkerene klarer ikke å svi noen av elementene. At man får angst og hjerteproblemer er en helt annen sak 8)
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
30.329
Antall liker
24.963
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Gubra skrev:
Fjernkontrollen til TV'n da? Hos meg er volum på TV og volum på 3080 felles, gir inniblant sjokkartede opplevelser.
Har hatt preamper i Tandberg 3000-serien samtidig men Philips-TV. Det kunne gi overraskelser.

I disse moderne tider kunne det være ønskelig med en (programmerbar) autodempefunksjon på PCM-signaler slik at man slapp unna både hjertemassasje og munn til munn.
 
Topp Bunn