OAS hos LMC

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.903
Antall liker
13.162
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
et litt uheldig utsnitt fra seansen i så måte...
mvh
Leif
 

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Innlegg
7.408
Antall liker
12.893
Hvorfor lage en tråd om et hjemmebesøk om man ikke har til hensikt å beskrive inntrykket fra besøket?
Helt enig, her var det ikke mye kommentarer fra dem som var der og opplevde dette. Har over lengre tid håpet på å få en "Hjemme-hos"-reportasje om hvordan dette anlegget høres ut, og heldigvis kom jo POB med en flott og grundig beskrivelse, som var så godt skrevet at man nesten føler man har vært der...
Hvorfor det ikke er skrevet eller publisert noe på OAS sin hjememside vet jeg ikke.
Forøvrig foreligger det jo en utmerket hjemme hos reportasje et par nummer tilbake i Watt, skrevet av R.E.S.
Kanskje den kan være til trøst så lenge?
 
S

Syncrolux

Gjest
etterklangstid er 44msek untatt i bassen 33
Jeg tillater meg å tvile på det, siden det ikke er noen akustisk tiltak noe sted. Og slike tall er omtrent det man får i et ekkofritt rom (i bassen). Hadde det sått en null bak - dvs 10 ganger lengre etterklangstid - så hadde det fortsatt vært veldig dødt.

Typisk etterklangstid i et trehus uten noen akustisk tiltak (med med normal møblering) er i området 0,5 sek (500ms), som stiger til 1 sek (1000ms) i den lave enden.
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.966
Antall liker
6.057
Torget vurderinger
32
Hvorfor det ikke er skrevet eller publisert noe på OAS sin hjememside vet jeg ikke.
Forøvrig foreligger det jo en utmerket hjemme hos reportasje et par nummer tilbake i Watt, skrevet av R.E.S.
Kanskje den kan være til trøst så lenge?
Tror du må få sjekket synet ditt, Power'n.

? OAS hos LMC

Selv om vi i OAS ønsker å fortelle om aktiviteten vår, og hva vi holder på med, er det dessverre ingen automatikk i at alle aktivitetene våre ender i tråder på Hifisentralen eller på egne nettsider. Årsaken til det skyldes blant annet at det ikke er så veldig mange som tar på seg akkurat den oppgaven.

Dermed er det minst fire måter å gjøre det på når det gjelder å forteller verden om steder vi har besøkt.

1. Ikke gjøre noe.
2. Lage en hjemme-hos-artikkel på OAS sin hjemmeside, der kun den som har tatt på seg å skrive om besøket, gjør det.
3. Lage en hjemme-hos-artikkel på OAS sin hjemmeside, der den som har tatt på seg å skrive om besøket, gjør det først, men oppfordrer de andre besøkende til å fylle ut med egne inntrykk.
4. Vente med å lage en hjemme-hos-artikkel til alle som var der har sendt inn sine inntrykk til en som sammenfatter alt.

I dette tilfelle valgte jeg som ansvarlig å gå for punkt 3, men om det er ønskelig, så kan jeg godt slette alt som ligger ute om besøket helt til jeg har fått svar fra alle, for deretter å legge det ut samla.

Da blir vel alle fornøyd :)

Roy
OAS-formann
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.966
Antall liker
6.057
Torget vurderinger
32
Hvorfor lage en tråd om et hjemmebesøk om man ikke har til hensikt å beskrive inntrykket fra besøket?
Helt enig, her var det ikke mye kommentarer fra dem som var der og opplevde dette. Har over lengre tid håpet på å få en "Hjemme-hos"-reportasje om hvordan dette anlegget høres ut, og heldigvis kom jo POB med en flott og grundig beskrivelse, som var så godt skrevet at man nesten føler man har vært der...
Hadde du lest Watt, kunne du lest om anlegget til LMC for flere måneder siden ;)

Roy
 

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.975
Antall liker
2.889
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
etterklangstid er 44msek untatt i bassen 33
Jeg tillater meg å tvile på det, siden det ikke er noen akustisk tiltak noe sted. Og slike tall er omtrent det man får i et ekkofritt rom (i bassen). Hadde det sått en null bak - dvs 10 ganger lengre etterklangstid - så hadde det fortsatt vært veldig dødt.

Typisk etterklangstid i et trehus uten noen akustisk tiltak (med med normal møblering) er i området 0,5 sek (500ms), som stiger til 1 sek (1000ms) i den lave enden.
Finnes det noe tall eller målinger for etterklangstid i treskaller :rolleyes::confused:
Med og uten akustiske tiltak :confused:
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.903
Antall liker
13.162
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
etterklangstid er 44msek untatt i bassen 33
Jeg tillater meg å tvile på det, siden det ikke er noen akustisk tiltak noe sted. Og slike tall er omtrent det man får i et ekkofritt rom (i bassen). Hadde det sått en null bak - dvs 10 ganger lengre etterklangstid - så hadde det fortsatt vært veldig dødt.

Typisk etterklangstid i et trehus uten noen akustisk tiltak (med med normal møblering) er i området 0,5 sek (500ms), som stiger til 1 sek (1000ms) i den lave enden.
mulig jeg roter med tallet, men etterklangstiden ble målt for noen år siden av en "proff" med Clio og var for 63Hz og ble karakterisert som "meget tørr"
extremt store vindusflater, som flekser, påvirker bassen veldig..dessuten er åpent volum i tilknytning til lytterom/stue ca 250m3
ellers har jeg "naturlige" akustiske tiltak, med tunge tepper, doble tunge gardiner, trepaneler og irregulære flater med opptil 5,5m takhøyde
mvh
Leif
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.966
Antall liker
6.057
Torget vurderinger
32
Jeg tror også det at rommet er så stort, og med god "lufting" bak subwoofere og høyttalere bidrar til at ikke bassen "stikker av". I tillegg til det store rommet, er det jo trapp både opp og ned.

Men det var stor forskjell på bassen når jeg satt kroken slik jeg gjorde først på OAS-seansen, og i sofaen der du vanligvis sitter når jeg var der på Watt-besøk. I kroken ble det litt for mye av det gode.

Roy
 
S

Syncrolux

Gjest
Generelt kan man si at jo større rommet er, jo lengre blir etterklangstiden også.

Store vindusflater vil "slippe ut" mye bass, og det vil korte ned etterklangstiden i bassen.
En enkel test er å gå ut og høre hvor mye lyd som slipper ut av huset. Det er en indikasjon på hvor mye energi som forsvinner ut, i stedet for å reflekteres tilbake i rommet.

Hvis jeg skal synse litt, så tror jeg de tallene du oppga mangler en null bak. Hvis det så er 440 ms, så er det forholdsvis dødt.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.903
Antall liker
13.162
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
godt mulig.....330 på 63 500 på 500 og 440 på resten tror jeg det var
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.204
Antall liker
101.691
Torget vurderinger
23

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.966
Antall liker
6.057
Torget vurderinger
32
Dette var det jeg skrev i Watt om lyden hos LMC:

Dette var mitt første besøk hos Leif på mange år. Den gang imponerte dynamikken meg, mens jeg synes det manglet litt oppløsning i toppen i forhold til det jeg var vant til med Magnepan MG3,6R-høyttalere som jeg hadde da. Nå satt jeg helt fjetret og hørte på musikkstykke etter musikkstykke. Det låter totalt uanstrengt. Det er dynamikk i bøtter og spann, det er kjellerdyp bass (opptil flere kjelleretasjer, faktisk) og en kropp og et nærvær som er fullstendig magisk. Jeg ble stort sett bare sittende å smile og tenke at dette låter som på konsert – i uttrykkets aller beste mening. Det aller meste annet jeg har hørt låter komprimert lydmessig i forhold til dette oppsettet, og jeg tror jeg sjelden har hatt en større opplevelse av å «være der». Særlig imponerende var lyden av trommer. Jeg har vært vokalist i band, og vet hvordan ekte trommelyd høres ut når du står to meter foran et trommesett. Akkurat slik hørtes det ut nå også. Mine eneste ankepunkt er at det var litt uvant med så høyt lydbilde, og at dybdeperspektivet ikke var så bra som jeg er vant til hjemmefra. Uten at det svekket musikkopplevelsen. Makeløst.

Roy
 

Hunsbedt

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.05.2013
Innlegg
617
Antall liker
2.626
Sted
Kvinesdal
Torget vurderinger
1
Dette var det jeg skrev i Watt om lyden hos LMC:

Dette var mitt første besøk hos Leif på mange år....

Roy
Takk for tipset Roy, skal sjekke i "arkivet" om jeg har det aktuelle nummeret. Hvis ikke, så kan det jo muligens bestilles. Ellers er vel det meste oppsummert her etterhvert. Hadde vært gøy å oppleve dette fantastiske anlegget en gang...:)
 

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Innlegg
7.408
Antall liker
12.893
Hvorfor det ikke er skrevet eller publisert noe på OAS sin hjememside vet jeg ikke.
Forøvrig foreligger det jo en utmerket hjemme hos reportasje et par nummer tilbake i Watt, skrevet av R.E.S.
Kanskje den kan være til trøst så lenge?
Tror du må få sjekket synet ditt, Power'n.

� OAS hos LMC

Selv om vi i OAS ønsker å fortelle om aktiviteten vår, og hva vi holder på med, er det dessverre ingen automatikk i at alle aktivitetene våre ender i tråder på Hifisentralen eller på egne nettsider. Årsaken til det skyldes blant annet at det ikke er så veldig mange som tar på seg akkurat den oppgaven.

Dermed er det minst fire måter å gjøre det på når det gjelder å forteller verden om steder vi har besøkt.

1. Ikke gjøre noe.
2. Lage en hjemme-hos-artikkel på OAS sin hjemmeside, der kun den som har tatt på seg å skrive om besøket, gjør det.
3. Lage en hjemme-hos-artikkel på OAS sin hjemmeside, der den som har tatt på seg å skrive om besøket, gjør det først, men oppfordrer de andre besøkende til å fylle ut med egne inntrykk.
4. Vente med å lage en hjemme-hos-artikkel til alle som var der har sendt inn sine inntrykk til en som sammenfatter alt.

I dette tilfelle valgte jeg som ansvarlig å gå for punkt 3, men om det er ønskelig, så kan jeg godt slette alt som ligger ute om besøket helt til jeg har fått svar fra alle, for deretter å legge det ut samla.

Da blir vel alle fornøyd :)

Roy
OAS-formann
Takk for den du :rolleyes:
Det jeg mente å si var at hjemme hos besøket ikke hadde avstedkommet tastatourettes i kategori 4, slik at de ville horder hadde blitt mer tilfredse.
dermed hadde man unngått en del mas og gnagsår i øya.
Det som er lagt ut er hyggelige bilder, og noen korte kommentarer på initiativ fra deg (kategori 3), fordi materien i klubben er så inderlig treg.
Takk skal du ha for det. Siden jeg abonnerer på Watt, for en del år siden har fått lov til å komme til LMC, kjenner mange av dere som var der nå og hvilke lydpreferanser dere har, så klarer jeg og innbille meg hvordan det låter.
Men joda, sjekk av syn og nye briller står på dagsorden.
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.387
Antall liker
3.120
Jeg driver og lurer på en ting som kanskje er lit utenfor tråden, men skitt au;

som jeg føler gir litt mere ro i musikken
Hva er denne roen i musikken som alle trakter etter?

Jeg har vokst opp med musikk på akustiske instrumenter,
har vært på utallige konserter, både klassisk, rock og jazz,
og jeg har aldri hørt noe "ro i musikken", i hvert fall ikke hvis musikken er noe å høre på.
Musikk er "urolig"!

ok, jeg har sikkert missforstått noe vesentlig .... :)
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.966
Antall liker
6.057
Torget vurderinger
32
Det er kommet til et par nye lytteinntrykk i tillegg til mine, i besøksreportasjen på OAS sin nettside.

? OAS hos LMC

Roy
 

Morty

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
529
Antall liker
88
Torget vurderinger
7
Takk for fine bilder og informative "rapporter".
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.903
Antall liker
13.162
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
det hittil mest uforståelige imo
vanskelig å sette i en sammenheng uten å vite hva forfatteren har som referanse
men alle er meningsberettiget
mvh
Leif
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.460
Antall liker
2.119
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Jeg driver og lurer på en ting som kanskje er lit utenfor tråden, men skitt au;

som jeg føler gir litt mere ro i musikken
Hva er denne roen i musikken som alle trakter etter?

Jeg har vokst opp med musikk på akustiske instrumenter,
har vært på utallige konserter, både klassisk, rock og jazz,
og jeg har aldri hørt noe "ro i musikken", i hvert fall ikke hvis musikken er noe å høre på.
Musikk er "urolig"!

ok, jeg har sikkert missforstått noe vesentlig .... :)
For egen del så mener jeg det er mere ro i musikken, eller lydbildet om du vil når rommet er noe dempet og refleksjoner fra tak vegger ikke forstyrer direkte lyden fra høyttalerne. Mulig jeg liker det litt mere en andre ? Mulig det var et dårlig ordvalg med mere ro i musikken, men det jeg kom på i farten :)
Hos meg er musikken urolig i kontrolerte former :rolleyes:
 
Topp Bunn