OAS: Påsketreff med OVK 2024

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.978
    Antall liker
    6.153
    Torget vurderinger
    32
    Bedre med en dram i timen enn en time i Drammen. Eller var det motsatt?

    hifi.jpg


    Har du lyst til å møte likesinnede hifi-freaker og musikkelskere, så har du sjansen til å sjekke ut hva som er best på årets påsketreff for medlemmer i OAS og OVK, onsdag 27. mars kl. 17-23.

    Roy har nemlig flyttet fra Bødalen i Røyken til Drammen. Stua er blitt større, LP-platene flere, og anlegget er nesten helt nytt. Dog er jakten på nye høyttalere ikke over, så hvilke høyttalere som står i stua i påsken, er ikke godt å si.

    Men Ypsilon Phaethon integrert forsterker, TechDas Air Force III Premium S platespiller med Reed 3P Gold 12-tommers tonearm og Hana Umami Red pickup, Accuphase C-47 riaa-trinn, Hifi Rose RS130 nettverksspiller, Accuphase DP-750 sacd-spiller/dac og Lab12 Gordian strømrenser er i hvert fall på plass.

    Roy stiller med mineralvann og godteri, samt at jeg bestiller pizza. Ønsker du noe annet å drikke, tar du det med selv.

    Transport:
    Adressen er Drafnkollen 92E, Drammen.

    Kjører du bil kan du parkere mellom garasjerekkene i Drafnkollen 92 og 98, eller stå utenfor garasje nr. 12 og 13 ved Drafnkollen 92.

    Du kan også ta tog og buss.
    Ta tog til Drammen stasjon. Ta deretter buss nr. 3 mot Fjell fra perrong G utenfor Drammen jernbanestasjon. Gå av på stoppested Skogerveien. Bussen går hvert hele tiende minutt, og turen tar ca. tolv minutter. Deretter er det 750 meter å gå til meg. Det er ca. 35 høydemeter opp (se kart)

    buss-hjem.jpg

    PS. Vanligvis stopper bussen rett utenfor døra, men den ruta går ikke i påskeuka.

    Ring på dørklokka merket Solstad til høyre for inngangsdøra, så lukker jeg dere inn. Gå deretter tre trapper opp, så er inngangsdøra mi til venstre.


    Påmelding til roysolstad@gmail.com innen palmesøndag.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.480
    Antall liker
    35.318
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Virkelig raust Roy Ervin(y)
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.978
    Antall liker
    6.153
    Torget vurderinger
    32
    Virkelig raust Roy Ervin(y)
    Jeg har arrangert slike påsketreff mange ganger, og det er veldig hyggelig. Nå har jeg vært altfor lite aktiv i OAS og OVK det siste året, så får gjøre litt gjengjeld denne påska. Er det påskeblot det heter? :ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.978
    Antall liker
    6.153
    Torget vurderinger
    32
    Påmeldingsfrist i kveld.
     

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.026
    Antall liker
    288
    Sted
    Tranby
    Takk til Roy Ervin for hyggelig vertskap for påsketreff.
    En liten gjeng som hadde møtt opp hadde en fin kveld med mye snakk om hifi, men også tanker om nesten like viktige temaer ble tatt opp.
    Tilkoblet Roys eminente elektronikk sto et par Harbeth M40.3 XD, som i følge reklamen skulle være særs musikalske.
    Det var enighet om at det låt meget bra
    IMG_7407.jpg

    IMG_7398.jpg


    IMG_7396.jpg
     

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.026
    Antall liker
    288
    Sted
    Tranby
    IMG_7409.jpg

    Undertegnede ble utdannet både i døråpning og musikk som burde vært kjent.
    IMG_7405.jpg

    Nødvendig utstyr for å frembringe lydsignal frem til høyttalere.
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.978
    Antall liker
    6.153
    Torget vurderinger
    32
    At døra ut til verandaen var litt kinkig, har jeg full forståelse for, men skulle man ut å hente kald drikke, så var det veien :)

    At du ikke hadde hørt om Berlioz' Symphonie Fantastique, var litt mer overraskende. Den er ofte kjent godt utover de som er interessert i klassisk musikk.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.143
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Veldig hyggelig påsketreff dette, med god musikk og gode diskusjoner. Jeg lærte blant annet at Apple Watch faktisk fungerer som trygghetsalarm type (High End). Ja vi er altså kommet i den alderen.:sneaky:Et flott oppsett både for ører og øyne. Juvelen i kronen må være platespilleren. Wow som den spiller musikk.
    Takk for meg og tusen takk til den utmerkede vert R.E.S.
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.978
    Antall liker
    6.153
    Torget vurderinger
    32
    Veldig hyggelig påsketreff dette, med god musikk og gode diskusjoner. Jeg lærte blant annet at Apple Watch faktisk fungerer som trygghetsalarm type (High End). Ja vi er altså kommet i den alderen.:sneaky:Et flott oppsett både for ører og øyne. Juvelen i kronen må være platespilleren. Wow som den spiller musikk.
    Takk for meg og tusen takk til den utmerkede vert R.E.S.
    Du spilte jo også noen klassiske godbiter i går, blant annet en annen versjon av Symphonie Fantastique av Berlioz. Kunne du delt hvilke dette var med oss her i tråden, så kan flere enn vi som var her i går få noen tips til gode innspillinger. Og det kan jo tenkes at de som var her i går ikke husker hva som ble spilt også, he-he...

    Selv spilte jeg disse klassiske platene:

    CD: Gary Karr/Harmon Lewis: Adiagio D'Albinoni
    CD: Drotningholm Baroque Ensemble: 4 Seasons (Vivaldi)
    LP: Boston Symphony Orchestra/Seiji Ozawa: Hector Berlioz - Symphonie Fantastique (Deutsche Grammophon, Original Source-serien fra 2023, utgitt i kun 3000 ex, katalognr. 486 4506)
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.143
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Du spilte jo også noen klassiske godbiter i går, blant annet en annen versjon av Symphonie Fantastique av Berlioz. Kunne du delt hvilke dette var med oss her i tråden, så kan flere enn vi som var her i går få noen tips til gode innspillinger. Og det kan jo tenkes at de som var her i går ikke husker hva som ble spilt også, he-he...

    Selv spilte jeg disse klassiske platene:

    CD: Gary Karr/Harmon Lewis: Adiagio D'Albinoni
    CD: Drotningholm Baroque Ensemble: 4 Seasons (Vivaldi)
    LP: Boston Symphony Orchestra/Seiji Ozawa: Hector Berlioz - Symphonie Fantastique (Deutsche Grammophon, Original Source-serien fra 2023, utgitt i kun 3000 ex, katalognr. 486 4506)
    Symphonie Fantastique utgaven jeg spilte er denne:
    En audiofil Schlager fra gamle dager. Mye dynamikk og mye bass. En mørktklingende og mektig innspilling. Musikalsk foretrekker jeg Ozawa foran denne.
     

    Vedlegg

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.143
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Så til Tchaikovsky sin fiolinkonsert. Den finnes i et utall utgaver. Denne synes jeg er veldig fin. Har den på LP, med Tchaikovsky og Sibelius sine fiolinkonserter. Kritikerne er spesielt begeistret for denne versjonen av Sibelius fiolinkonsert. Mullova på fiolin i et litt varmt opptak:
     

    Vedlegg

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.143
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Så sist, men ikke minst. Smetanas Moldau med Szell og Clevelands suverene strykerrekke. Første klassiske LP jeg kjøpte. Synes denne versjonen fortsatt er den beste. Man hører elven Moldau bukte seg nedover i rolige partier og fossefall. Herlig musikk. I motsetning til de to foregående, Ikke mørktklingende denne:


    God Påske
     

    Vedlegg

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.026
    Antall liker
    288
    Sted
    Tranby
    At døra ut til verandaen var litt kinkig, har jeg full forståelse for, men skulle man ut å hente kald drikke, så var det veien :)

    At du ikke hadde hørt om Berlioz' Symphonie Fantastique, var litt mer overraskende. Den er ofte kjent godt utover de som er interessert i klassisk musikk.
    Jeg lyttet litt på symfonien i går kveld. I formiddag fiksa jeg Denon A-1 "univers"-spilleren jeg nevnte ikke fungerte. Flatkabel som satt skjevt. Hører nå på SA-CD for å teste vidundret. Så den nye laseren ser ut å virke bra.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.717
    Antall liker
    7.843
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Du spilte jo også noen klassiske godbiter i går, blant annet en annen versjon av Symphonie Fantastique av Berlioz. Kunne du delt hvilke dette var med oss her i tråden, så kan flere enn vi som var her i går få noen tips til gode innspillinger. Og det kan jo tenkes at de som var her i går ikke husker hva som ble spilt også, he-he...

    Selv spilte jeg disse klassiske platene:

    CD: Gary Karr/Harmon Lewis: Adiagio D'Albinoni
    CD: Drotningholm Baroque Ensemble: 4 Seasons (Vivaldi)
    LP: Boston Symphony Orchestra/Seiji Ozawa: Hector Berlioz - Symphonie Fantastique (Deutsche Grammophon, Original Source-serien fra 2023, utgitt i kun 3000 ex, katalognr. 486 4506)
    Beklager å snike meg inn i tråden til OAS, men ser du nevner at dere hørte på Albinoni. Som selvutnevnt Albinoni-entusiast vil jeg tipse om dette albumet:

    Finnes også i fysisk utgave på CD. Dette er dog mye lystigere klassisk musikk enn Adagio, litt mer i gate av Vivaldi sine fire årstider. Albinoni så veldig opp til Vivaldi, noe som ikke var så rart siden begge var fra Venezia og begge levde størstedelen av sine liv i samme tidsepoke.

    Vokste opp i en vanlig arbeiderfamilie hvor faren jobbet på papirfabrikk. Når eieren av fabrikken dør, så arver faren hele fabrikken og en prakteiendom ettersom eieren var barnløs. Fra da ble familien veldig velstående og han kunne studere musikk. Artig historie 👍🏻
     
    Sist redigert:

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.642
    Antall liker
    15.510
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    KWs klassiske påsketreff har til vår glede og utnyttelse vært videreført av R.E.S. -Dette må være den syvende, eller åttende gangen på rad hjemme hos deg R?

    Den musikalske velsignelsen som gis av R..E.S. den Gode, forfører oss inn i påskehøytiden på de beste betingelser. Dessuten klarte Roy Ervin å mette et ti-talls munner med nesten like mange store pizzaer. Det var igrunn godt gjort, til tross for at et tilsvarende fenomen allerede ble vist offentlig for et par tusen år tilbake.

    I tillegg til musikk og alskens elektroniske formidlere, så var jeg dypt imponert over den nye terrasseleiligheten. Der ville jeg fint ha klart å klore meg fast til siste åndedrag :). Det musikalske lydbildet låt ditto luftig og schwææææert med en behagelig Harbeth-sound som ble foret av en god kombinasjon, bestående av vekselvis streamer fra Hifi-Rose og platespiller fra TechDas . --> Accuphase --> Ypsilon. Alle komponenter virket å trives godt ilag og var totalt foruten defekter.

    Tusen takk for en god inngang til påsken og resten av livet. Det skal du ikke ha gjort for ingenting Roy Ervin, så takk skarru' ha! 😍


    2024-03-27 OAS Paasketreff hos RES.jpg
     
    Sist redigert:

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jeg lar Pondus forklare mitt fravær nokk en gang.
    Ser ut som en veldig hyggelig samling
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.978
    Antall liker
    6.153
    Torget vurderinger
    32
    Jeg har aldri vært tilhenger av å tviholde på snø og vinter når det endelig er blitt vår.
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.598
    Antall liker
    2.213
    Bittelitt malapropos - men, dog.
    Ser ut som det var en veldig hyggelig happening, og utsøkt selskap.

    Jeg bruker siden her til å høre litt om det kan være interesse for at "tradisjonen" med sommerfest hos meg skal opprettholdes og datoen 22 juni kan anvendes?
    Det er ikke spesielt mange andre mulige dager tilgjengelig.
    Det vil ikke være samme kremutstyr tilgjengelig hos meg, men nye høyttalere i forhold til de siste fem år er på vei inn.
    Send gjerne PM eller annen lyd om dette kan ha interesse. Legger ut på hjemmesiden til OAS også.
    Mvh
    JM
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.978
    Antall liker
    6.153
    Torget vurderinger
    32
    Nå ligger vel ikke ditt kremutstyr noe tilbake for det som det ble spilt på i påsken, så det ville jeg ikke bekymret meg for. Sommerfestene på Odden er jo en høydare hvert år.
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.598
    Antall liker
    2.213
    Nå ligger vel ikke ditt kremutstyr noe tilbake for det som det ble spilt på i påsken, så det ville jeg ikke bekymret meg for. Sommerfestene på Odden er jo en høydare hvert år.
    Hyggelig sagt det. Bekymret er jeg vel ikke når det gjelder lyd og utstyr. Det vil "alltid" være masse som er bedre enn det jeg selv har - og ofte til priser som er uinteressante. Men, jeg må nok si jeg tror det låter veldig bra hos deg nå.
    Samtidig som det fra torsdag neste uke også kan bli "ny" lyd hos meg. Med noe jeg vil anse som en kombinasjon av utstyr jeg rett og slett forventer meg ganske mye av...
    Mvh
    JMK
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn