OB slash pil og bue blink slash skjærefjøl for hel gris.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Keevenru

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.06.2017
    Innlegg
    236
    Antall liker
    221
    Torget vurderinger
    2
    Fikk pådratt meg et par Lii audio f15 elementer.
    Sammen med disse tegningene på open baffel til dem fra Decware, model zf15m.

    Valgte å bygge i heltre, valnøtt og lønn siden det matcher vizzer conen i disse elementene.

    Emnene til baffel er i utgangspunktet heltre plank, 50mm, ca 25-30cm bredde.
    Siden jeg ikke er noen fan av decware løsningen med føtter forran baffelen så ble det en annen løsning på dettee. Decware har i tillegg et "raiser" kit som vinkler baflene noe bakover, jeg valgte da en 10 graders bakover vipp i konstruksjonen, men denne kan varierer begge veier ved å justere bena den står på.

    Fremgangsmåte:
    1. Handlet emner som ble høvlet for meg fra Lars på hardtre.no (som anbefales hvis du trenger trevirke av noe slag, hyggelig og hjelpsom er han også)
    2. Limte sammen stavene i to runder, husk rikelig med lim. Fikk låne 8 stk 1 meter lange tvinger som ble brukt i prosessen.
    3. Var så heldig at jeg kjenner noen med tilgang til benkeplate slipemaskin, så han slipte ned de limte platene så de fikk javn tykkelse på ca 45mm. Alternativt hadde det blitt å gå over dem med fres.
    4. Lagde en full size modell med målene på zf15m i papir
    5. Fikk omsider et påskudd til å kjøpe meg en fleksibel fresemal som jeg har hatt lyst på en stund men egentlig ikke hatt bruk for :) helt genial.
    6. Freste meg så ut en mal for sidene ved å legge frelsemalen over tegninga, feste denne og frese spor gjennom ei mdf plate, men en rett fres og kopi ring
    7. La malen over trefjølene og freste så ved å la overfresen med kopi hylse følge sporet i mdf plata.
    8. Freste ut hull til element og hull for nedfelling av elementet da det skulle felles inn fra baksiden. Benyttet overfres, rett fresestål og jiggen for sirkulære hull som fulgte fresen.
    9 Fot: denne ble laget i heltre, men for å øke egenvekten på den så ble den gjort hul. Lars bidro med skjæring og liming av denne. Det ble brukt eik i delen som blir liggende mot baffelen. Denne delen ble skjært i 10grader, det ble borret gjennomgående hull. I baffelen ble det skrudd inn 4 rampaer i hver slik at baffel og fot kan deles lett ved behov. Mer om dette senere.
    10. For å unngå rette kanter i treverket forrran og bak elemtet så ble kantene i hullet rundet av med fres, takk til Øyvind/Inselwind for lån av stål, han har et noe bedre utvalg av verktøy til treforedling en gjennomsnittet :)
    11. Skrudde inn rampaer for feste av stålplater i foten, og rampaer til justerbare bein.
    Stålplatene fikk jeg lagd til av en nabo som har tilgang til å skjære disse. 7 plater ga en totalvekt på ca 19 kg, så du skal gå inn for det hvis du ønsker å velte dem fremover. Bidrar også positivt hvis baflene skal benyttes som blink til pil og bue senere og det samtidig skulle blåse friskt.
    12. Pusset, pusset og pusset litt til.
    13. Oljet med hardvoks olje fra osmo, Matt, slipt inn med 240 papir.
    14. Montert alt sammen.

    Jeg har vel egentlig litt lite lydrom for open baffel, så forventningene var deretter, men ble positivt overasket over at det var greit med bass. Forsterkeriet er 16 elleville watt fra consonanse cyber 211 og det holder i massevis siden følsomheten på elementene er rundt 96-97db.

    Førsteinntrykket er stor lyd, savner ikke umiddelbart noe i toppen selv om disse elementene skal rulle av rundt 14k Hz et sted, men på den andre siden er det muligens en avrulling på ørene til han som hører på dem også, fra fylte 40 går det jo kjapt utforbakke med det meste av sanser :)

    Så hvorfor muligheten til å dele fot fra baffel. Tanken er at hvis jeg savner mer nedover så har Nelson Pass en slob løsning som vil kunne integreres greit med disse baflene. Så langt har det ikke vært noe behov og jeg regner med at elementene vil åpne seg ytterligere opp med innspilling. Det ligger uansett et par eminence 15" å slenger her, så det blir vel å teste ut den slob løsningen uansett tenker jeg.

    Fyller på med litt bilder av prosessen og skal få tatt noen målinger etter hvert. Etter det jeg leser så trenger elementene noen timer med innspilling for å gå seg til, så avventer målingen litt.
     

    Vedlegg

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Artig! Må få hørt dette en dag :giggle:. Stemmer det at du fant trafo i Russland forresten?
     

    Keevenru

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.06.2017
    Innlegg
    236
    Antall liker
    221
    Torget vurderinger
    2
    Artig! Må få hørt dette en dag :giggle:. Stemmer det at du fant trafo i Russland forresten?
    Hei :)
    Ja, lette opp og ned alle forum som var å oppdrive og til slutt fant jeg en kar som hadde et par liggende i skuffen. De sitter i nå, sammen med nye kondensatorer. Ble bra 👍
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hei :)
    Ja, lette opp og ned alle forum som var å oppdrive og til slutt fant jeg en kar som hadde et par liggende i skuffen. De sitter i nå, sammen med nye kondensatorer. Ble bra 👍
    Helt utrolig historie egentlig. Godt den endte bra :giggle:
     

    Keevenru

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.06.2017
    Innlegg
    236
    Antall liker
    221
    Torget vurderinger
    2
    Helt utrolig historie egentlig. Godt den endte bra :giggle:
    Ja, var temmelig spent på hva som kom i posten etter 5 uker, historien var at han hadde bygget om sine totalt, satt inn noen israelske utgangstrafoer som vistnok er veldig bra. Fint for meg 😊
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Keevenru

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.06.2017
    Innlegg
    236
    Antall liker
    221
    Torget vurderinger
    2
    Ja, var temmelig spent på hva som kom i posten etter 5 uker, historien var at han hadde bygget om sine totalt, satt inn noen israelske utgangstrafoer som vistnok er veldig bra. Fint for meg 😊
    Hører foresten med til historien at jeg fant koblingsskjemaet på cyber 211 blokkene på et bilde i et kinesisk hifi blad fra tidlig 2000 tallet 😂
     
    • Haha
    Reaksjoner: HCS
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn