K
kbwh
Gjest
Et vanlig godt lasertrimmet potmeter er nøyaktig innenfor 0,25dB. Stereopotmeterne i to preamper som sammenliknes kan altså lure en stakkar trill rundt.
Hm, hva med å svitsje fram og tilbake og så justere lyden til at det låter like sterkt med bare ørene? Mange hevder at ørene er det beste måleinstrumentet.....omholt skrev:Radio Shack kan kjøpes bl.a. hos L-Sound og man kan laste ned gratis sinus toner:
http://www.lsound.no/nor/index.php?side=info&group=499&subgroup=0&id=1445
Radio Shack, here we come!Oh yes, we did match the levels of the CD player and the DAT deck - by ear.
Tror ikke jeg kunne vært stort mer enigfrans skrev:Det beste ville nå være å la være å kjøpe CDer og heller gå på konsert.
Jeg har nylig hatt gleden av å ha en cdspiller til 110' koblet opp i anlegget mitt. Den ble ikke nivå matchet mot min egen, heller ikke direkte sammenlignet med andre spillere som nylig har vært på besøk her.......men så ville det heller ikke gjort noe fra eller til.Valentino skrev:Ble temmelig stille etter svar #35, gitt.
Kanskje hifianmelderne her inne kan si noe om hvorfor presis nivåmatching og direkte sammenlikning er unødvendig?
;D ;D ;D Glimrende innlegg Big Swifty!BigSwifty skrev:IMHo er det trådstarter her siterer det reneste bullshit, bortsett selvsagt fra det med rummet.
Men det får så være.
Det som jeg etterhvert finner interessant, er å iaktta skeptikernes måte å argumentere på. Det minner ubehagelig om de fleste av våre politikere, som er mer opptatt av å slå folk i hodet med sine meninger, enn i emnet som diskuteres.
Beviset på dette er jo alle inkarnerte skeptikere som bryter seg inn i enhver tråd, der det spørres om konkrete råd ifb med f.eks. kabler, tweaks o.l.
Det virker som om mange av dem misser det for meg viktigste ved vår hobby - det skal være moro!
For meg er teknikken en spennende reise på veien til å få mest mulig ut av mine mange tusen cd-er og lp-er.
Vi som har et åpent sinn til ulike ikke-bevisbare fenomener i vår hobby blir ofte beskyldt for å være "religøse". Jeg syns skeptikerne minner mest om et humørløst presteskap med monopol på de udødelige sannheter.
Utover at det er fjas, så kanskjePowerpoint skrev:;D ;D ;D Glimrende innlegg Big Swifty!BigSwifty skrev:IMHo er det trådstarter her siterer det reneste bullshit, bortsett selvsagt fra det med rummet.
Men det får så være.
Det som jeg etterhvert finner interessant, er å iaktta skeptikernes måte å argumentere på. Det minner ubehagelig om de fleste av våre politikere, som er mer opptatt av å slå folk i hodet med sine meninger, enn i emnet som diskuteres.
Beviset på dette er jo alle inkarnerte skeptikere som bryter seg inn i enhver tråd, der det spørres om konkrete råd ifb med f.eks. kabler, tweaks o.l.
Det virker som om mange av dem misser det for meg viktigste ved vår hobby - det skal være moro!
For meg er teknikken en spennende reise på veien til å få mest mulig ut av mine mange tusen cd-er og lp-er.
Vi som har et åpent sinn til ulike ikke-bevisbare fenomener i vår hobby blir ofte beskyldt for å være "religøse". Jeg syns skeptikerne minner mest om et humørløst presteskap med monopol på de udødelige sannheter.
Du sa det fint du 8)
Så, så ikke så eplekjekk nå Topline 8)topline skrev:Jeg har nylig hatt gleden av å ha en cdspiller til 110' koblet opp i anlegget mitt. Den ble ikke nivå matchet mot min egen, heller ikke direkte sammenlignet med andre spillere som nylig har vært på besøk her.......men så ville det heller ikke gjort noe fra eller til.Valentino skrev:Ble temmelig stille etter svar #35, gitt.
Kanskje hifianmelderne her inne kan si noe om hvorfor presis nivåmatching og direkte sammenlikning er unødvendig?
Jeg tror vi kunne sittet på loftet eller i kjelleren og blindtestet denne spilleren, det var forskjeller som ikke har noe med nivå og gjøre. Men for sikkerhets skyld pleier jeg alltid å skru opp nivået på min egen i håp om at det skal utligne forskjellene.......man kan jo leve i håpet... :
Desverre er det ubehagelig å komme over det som er normalt høyt lyttnivå, - det blir bare bedre til et visst nivå eller??
Fikk også gleden av å høre på anlegget til KW i går, med et forsterkersett til nærmere 200' som hjerte i anlegget. Her trengtes det ikke volum til i det hele tatt.Jeg har aldri hørt noe anlegg spille slik på lavt nivå som hans gjør nå. Utrolig!!
Blindtest my ass... ;D ;D ;D
Skjønner ikke helt hva du sikter til her. Hva er det du diskuterer/argumenter for/imot egentlig? At artikkelen i første innlegg er lærbok, og av den grunn: Uangriplig?nb skrev:Uenig: Tenk deg at en tilfeldig HiFi-dude snakker f.eks med Rhesus eller noen andre som har godt over gjennomsnittelig koll: "Jeg forventer at du skal drite en lang en i alt du kan om elektronikk og relaterte temaer og hvordan basebånd vekselstrøm oppfører seg i alle andre sammenhenger enn HiFi. Du skal høre på meg: Jeg har nemmelig lyttet. Hjemme hos meg selv i ro og mak. Hva som står i lærebøkene dine gjelds ikke, du har bare ikke skjønt det selv. Det er hva jeg synes som gjelder."
Nei, bare at det ser ut som at folk som etter alle landermerker har peil og skjønner noe av hva som foregår gjerne og har visse basale krav til metode kommer til litt andre konklusjoner og andre prioriteringer enn hva som ofte oppfattes som gjengs HiFi-visdom. For meg ser det ofte ut som at ehver påstand, uansett hvor absurd den måtte være, av mange godt kan tenkes å være gyldig så lenge det er et stereoanlegg man snakker om.Rojoh skrev:Skjønner ikke helt hva du sikter til her. Hva er det du diskuterer/argumenter for/imot egentlig? At artikkelen i første innlegg er lærbok, og av den grunn: Uangriplig?nb skrev:Uenig: Tenk deg at en tilfeldig HiFi-dude snakker f.eks med Rhesus eller noen andre som har godt over gjennomsnittelig koll: "Jeg forventer at du skal drite en lang en i alt du kan om elektronikk og relaterte temaer og hvordan basebånd vekselstrøm oppfører seg i alle andre sammenhenger enn HiFi. Du skal høre på meg: Jeg har nemmelig lyttet. Hjemme hos meg selv i ro og mak. Hva som står i lærebøkene dine gjelds ikke, du har bare ikke skjønt det selv. Det er hva jeg synes som gjelder."
Mvh. Johan
Interessant poeng, og stemmer helt med min erfaring. Jeg oppgraderte fra et par dynaBel Euforia drevet av et par AW180M (som ikke har nok krefter til å kontrollere de høyttalerne) til aktiv drift med digital korreksjon av høyttalere og rom, og ca 1000 W Class-D pr kanal. Signalkildene, høyttalerkassene og membranene er de samme. Tidligere måtte jeg ganske langt opp i volum for at det skulle "være noe"; nå er det mye mer musikkglede på lavere volumer. Jo bedre system/mer kraftreserve, desto lavere kan man tydeligvis spille med stort utbytte.topline skrev:Desverre er det ubehagelig å komme over det som er normalt høyt lyttnivå, - det blir bare bedre til et visst nivå eller??
Fikk også gleden av å høre på anlegget til KW i går, med et forsterkersett til nærmere 200' som hjerte i anlegget. Her trengtes det ikke volum til i det hele tatt, har aldri hørt noe anlegg spille slik på lavt nivå som hans gjør nå. Utrolig!!
Blindtest my ass... ;D ;D ;D
Det er vel ikke særlig mye bedre om man drar konklusjonene lenger enn hva som kan regnes som forsvarlig - selv om utgangspunktet er en sunn metodikk?nb skrev:Nei, bare at det ser ut som at folk som etter alle landermerker har peil og skjønner noe av hva som foregår gjerne og har visse basale krav til metode kommer til litt andre konklusjoner og andre prioriteringer enn hva som ofte oppfattes som gjengs HiFi-visdom. For meg ser det ofte ut som at ehver påstand, uansett hvor absurd den måtte være, av mange godt kan tenkes å være gyldig så lenge det er et stereoanlegg man snakker om.
De fleste som har prøvd disse "boksene" rapporterer om hørbare forskjeller. Å hevde at man hører feil, og at det ikke eksisterer hørbare forskjeller; det er vel omtrent like sannsynlig som at målingene som beviser graden av forvrengning, er mangelfulle eller feilaktig forstått?Valentino skrev:@Rojoh: Hvordan skal man kunne høre forskjell på to bokser hvor forvrengningstallene på begge er minst ti ganger under hva som er hørbart?
Her måles evt. intet unntatt lydtrykk:Rojoh skrev:De fleste som har prøvd disse "boksene" rapporterer om hørbare forskjeller. Å hevde at man hører feil, og at det ikke eksisterer hørbare forskjeller; det er vel omtrent like sannsynlig som at målingene som beviser graden av forvrengning, er mangelfulle eller feilaktig forstått?Valentino skrev:@Rojoh: Hvordan skal man kunne høre forskjell på to bokser hvor forvrengningstallene på begge er minst ti ganger under hva som er hørbart?
Kan vi stole på de som sier det ikke er forskjell?Valentino skrev:Her måles evt. intet unntatt lydtrykk:Rojoh skrev:De fleste som har prøvd disse "boksene" rapporterer om hørbare forskjeller. Å hevde at man hører feil, og at det ikke eksisterer hørbare forskjeller; det er vel omtrent like sannsynlig som at målingene som beviser graden av forvrengning, er mangelfulle eller feilaktig forstått?Valentino skrev:@Rojoh: Hvordan skal man kunne høre forskjell på to bokser hvor forvrengningstallene på begge er minst ti ganger under hva som er hørbart?
Dersom folk vi ønsker å stole på sier at de hører forskjell på boks A og B (eller ledning A og B, eller format A og B), kan vi egentlig stole på det de sier (altså deres vurdering som en kjøpsanbefaling) dersom de ikke har sammenliknet direkte med matchede nivåer?
Nei, det ville ikke være lurt. Nivåmatching er et grep som øker presisjonen i vurdering av utstyr, og da spesielt linjenivå-utstyr.Valentino skrev:Her måles evt. intet unntatt lydtrykk:
Dersom folk vi ønsker å stole på sier at de hører forskjell på boks A og B (eller ledning A og B, eller format A og B), kan vi egentlig stole på det de sier (altså deres vurdering som en kjøpsanbefaling) dersom de ikke har sammenliknet direkte med matchede nivåer?
4. Forventer du at vanlige forbrukere skal sjekke frekvensgang og lineært arbeidsområde når de skal velge seg produkter til anlegget sitt? Slik dette punktet er formulert, så blir det mer desinformasjon enn det motsatte. Det ER hørbare forskjeller på forsterkere. Det er noe man må forholde seg til og ikke noe man kan definere seg bort fra med teknisk informasjon som vanlige hifientusiaster ikke har mulighet til å vurdere.Valentino skrev:4: I ABX-rapportene du henviser til er det forsterkere som ikke møter Aczels kriterier mhp. frekvensgang og lineært arbeidsområde.
5: Hva gjør de hørbare forskjellene?
7: Skal man tilføre forvrengning og/eller fast EQ eller ikke, that's the question. Korreksjon (EQ) for elendig kildemateriale kan man allikevel ha som mulighet? Rør eller ikke i linjetrinn er et spørsmål om kostnad og levetid skriver han. Er ikke det fair?
Er enig i alt, men alt for overdrevet selvsagt. Absolutt sannheter er absolutt usannheter. Åhhhh hadde det bare vært så enkelt som han skriver. Ellers er jeg uenig i at kabler ikke er bra innvendig i høyttalerne, og derfor kjøpe like dårlige som han mener fram til høyttalerne. Det som er tapt føre høyttalerne er tapt for evig. Dessuten har de fleste seriøse høyttalerfabrikanter faktisk bra kvalitet på innvendig wiring, og de er en del av konstruksjonen sammen med elementer og delefiler, som man skal være forsiktig med å bytte ut. Infinity f.eks vet jeg iverfall før ble innvendig wiret med Monstercable. Jeg kjøper også musikken først og fremst for musikens del. Men ofte får vi både i pose og sekk, en av mine favoritter Ry Cooder f.eks har meget god lyd på nærsagt alt han har gitt ut.Valentino skrev:TAC igjen (som vanlig vil noen sikkert mene, men skitt la gå):
Hva mener du?
Det er et virkningsfullt og spennende verktøy. Velger man ikke å gå den veien, så fremstår rør som en farbar vei mot muligheten til å "fintune" klangen i anlegget. Intet er vel tristere enn et statisk transistoranlegg som ikke har de ønskede klang/lydegenskapene? Da ender man fort på bruktbørsen i blind jakt på lyden sin.Valentino skrev:7. Ikke en EQ, men det er ikke lange veien fra digitalt implementert EQ til DSP. Etter førstegangsivesteringen blir jo tweakingen gratis!
4. Jeg for min del ser underholdningsfaktoren i å beskrive følelsene rundt opplevelsen med et produkt. Men jeg er samtidig enig i at i den grad det er mulig så burde nivåmatchet AB-testing og tekniske målinger også kunne inngå som informative komponenter. Stereophile gjør ihvertfall forsøk på teknisk måling der de ser det hensiktsmessig.Valentino skrev:@roffe.
4. Nei. Men jeg kunne ønske at hifipublikasjoner var mer etterettelige i sin vurdering av komponentene. Enkle svitsjede A/B-tester med nivåmatching mot kjent referanse ville holde for meg. Jeg ville tro at blomsterspråket ville avta i samme slengen.
5. Vinyl/RIAA har avvik som er nesten like ille som en høyttalers. Det ideelle må vel være at "matching blir unødvendig? Vil ikke det gavne forbrukeren?
7. Ikke en EQ, men det er ikke lange veien fra digitalt implementert EQ til DSP. Etter førstegangsivesteringen blir jo tweakingen gratis!
Tar den NB. Hvordan rangerer så du innledende eplekjekke herres artikkel om hva som er viktig mhp avspilling av musikk i et stereoanlegg for at det for deg skal lyde mest mulig musikalsk og kildetro?nb skrev:Uenig: Tenk deg at en tilfeldig HiFi-dude snakker f.eks med Rhesus eller noen andre som har godt over gjennomsnittelig koll: "Jeg forventer at du skal drite en lang en i alt du kan om elektronikk og relaterte temaer og hvordan basebånd vekselstrøm oppfører seg i alle andre sammenhenger enn HiFi. Du skal høre på meg: Jeg har nemmelig lyttet. Hjemme hos meg selv i ro og mak. Hva som står i lærebøkene dine gjelds ikke, du har bare ikke skjønt det selv. Det er hva jeg synes som gjelder."
Det handler vel også om ulike måter og teste på. Man opplever i blant at hva som er et naturlig lyttenivå kan være forskjellig på komponent A vs B.Valentino skrev:@ topline, asbjbo: Å sammenlikne uten matchede nivåer kan lure en trill rundt, ref. sitatet i svar #35. Jeg synes dere skriver som om matchede nivåer er helt unødig.