Ohm og høyttalere? hjelp!

601

Medlem
Ble medlem
18.07.2008
Innlegg
9
Antall liker
0
Har ikke fått helt takety på dette med ohm på høyttalere. Vurdere å gå fra ett par Raidho x-monitor til ett par vienna acustic strauss. Lurer da på om min forsterker som "er i 8 ohm", det står det i manualen i allefall, klarer overgangen fra 6 ohm til 4 ohm da det er flere ellementer osv på straussene.

mvh
 

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Innlegg
1.106
Antall liker
215
Torget vurderinger
4
Jeg skal prøve meg, men rett meg gjerne hvis jeg tar feil.
Ohm=motstand.

Forsterkere måles ikke i ohm, men effekten på forsterkere måles ved gitte parametre blandt annet ohm. Kort forklart jo lavere ohm en høytaler har (den varierer med lydfrekvensene man spiller) jo mer strøm kreves av forsterkeren.

Eks:

Forsterker 1 er oppgitt til 70watt i 8ohm.
Forsterker 2 er oppgitt til 80watt i 8ohm.

Hvis alle andre måleparametre (forvrenging, frekvensgang, volt) er like ser det ut som om forsterker 2 er kraftigere enn forsterker en, MEN hvis forsterker 1 er oppgitt til 140w målt i 4ohm, altså dobbel effekt på halvert motstand, og forsterker 2 er oppgitt til 110watt målt på 4 ohm, altså godt under dobbel effekt på halvert motstand, vil man oppdage at forsterker 1 er mer strømsterk enn forsterker 2 og siden en høytaler har varierende motstand vil forsterker 1 være kraftigere siden den leverer mer strøm når motstanden blir mindre.

Hvis en høytaler har hatt stabil motstand på 8ohm gjennom hele frekvensspektret ville forsterker 2 vært kraftigere, for da hadde det ikke spilt noen rolle hvor mye mer den har ytet når motstanden har blitt mindre.

En høytaler har varierende motstand over hele frekvensregistret den spiller, men man velger å gå ut ifra en nominell standard, foreks 4 ohm, eller 6ohm for den del.
Det betyr ikke at en høytaler på enkelte lydfrekvenser går ned på 3ohm, og på andre frekvenser oppe i 7ohm. selv om den er oppgitt til 4 ohm.

Dette sier ingenting om hvordan en høytaler spiller, men om hvor mye strøm som kreves for å drive høytaleren.

Jeg tror dette er riktig.
 

601

Medlem
Ble medlem
18.07.2008
Innlegg
9
Antall liker
0
Men kan en forsterker ta "kvelden" hvis den greit klare en høyttaler på 6 ohm (raidho) og så må over på en som er i 4 ohm (vienna strauss)og som har flere og større ellementer, det dreier seg om en rotel rb 1070.

Da jeg bygger opp igjen anlegget er det ikke noe poeng å forklare meg at rotelen ikke står i stil med disse høytalerene, men den må levere til det kommer penger inn igjen på konto....

mvh tomas
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.409
Antall liker
1.138
Torget vurderinger
4
601 skrev:
Men kan en forsterker ta "kvelden" hvis den greit klare en høyttaler på 6 ohm (raidho) og så må over på en som er i 4 ohm (vienna strauss)og som har flere og større ellementer, det dreier seg om en rotel rb 1070.

Da jeg bygger opp igjen anlegget er det ikke noe poeng å forklare meg at rotelen ikke står i stil med disse høytalerene, men den må levere til det kommer penger inn igjen på konto....

mvh tomas
Rotelen er nok sannsynligvis mye bedre enn mye annet på markedet og med tanke på at den tåler brikobling er ikke Vienna Strauss noe problem for den.
 

601

Medlem
Ble medlem
18.07.2008
Innlegg
9
Antall liker
0
Å du tror ikke høyttaler eller forsterker tar kvelden om de kobbles sammen, selv med bare en 1070?

mvh tomas
 

Tor

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.11.2002
Innlegg
807
Antall liker
538
Jeg spiller i skrivende stund med Rotel RB 1050 på mine Martin Logan Vantage elektrostater som dipper ned til 0.8 Ohm. Riktignok i diskantområdet, men dog. Ingen problem å melde her
 
Topp Bunn