oks81
Æresmedlem
Kveldens DSP
Vedlegg
-
186.1 KB Visninger: 112
jeg turte med mine gamle Altec, i H baffler, du værden å høyt det spilte og så mye morro en hadde før det gikk galt)Gjerne ikke første en tenker når kommer til bassgitar å bruke GPA 515...
Men, i gode gamle dager så lagde Altec også instrument drivere. Til bass så lagde de Altec 421.
Vis vedlegget 818231
421 har veldig mange likjetstrekk med 515.
Egentlig eneste store forskjellen jeg har funnet er aludustcap på 421.
En ting en bør passe på med klassiske JBL og Altec/GPA er slaglengden før de bunner.
De var konstruert i en tid med effektsvake rørforsterkere. Denger en til med dagens klasse D med mye effekt bør en tenke seg om to ganger på hvor høyt en skal tørre å spille.
Til hjemme øving duger det rikelig.
Kan ikke se den grense under vann!Bare å få lånt seg en jolle og en hagle!
Det går nok fint å dra på palejakt i oslofjorden!
steike, har du råd til å kjøreKlasse A med disse strøm prisene på svart metallen.Mornings Tor
Jeg kan veldig fint lytte til slik musikk på lavt volum. Så må vel nesten si at varierer med humør.
Kanskje rart men jeg slapper på en måte av med slik musikk.
Siden anlegget står i stuen så må volum også til tider tilpasses omstendighetene....og gjerne ikke alltid slik musikk passer.
Heldigvis liker hus sjefen slik musikk, men gjerne ikke i så store doser som meg...
Jeg er enig i at et bra anlegg så fungerer det meste på forskjellige volum.
Gjør det ikke det så er noe ikke helt korrekt.
Hornet her har jo bra kapasitet, men i bassen har jeg egentlig ganske dårlig kapasitet.
Det er midbassdrivere som presses til å spille bass.
JBL 2220 har bare 1mm slaglengde før spolen begynner å forlate gapet (har underhengt motor) og de nederste JBL E140 har ikke stor mer.
Så de blir ganske for ulinjære med påfølgende forvrengning om en drar på.
Som en test satte jeg inn 2x15w Malmin klasse A på bassene og har ikke giddet bytte igjen, og det hjelper heller ikke på kapasitet.
Likevel er det ganske artig hvor høyt en egentlig kan spille med så lite effekt når en har drivere med korte ettlags spoler og relativt høy flux i gapet.
Må dra flytte lasset nord over, dette ranet klarer vi ikke merAkkurat nå koster strømmen 6øre sier Tibber
Hehe..... man må jo støtte opp om noe !!!Da skal jeg ikke nevne det neste gang