OK Open Baffle & Horn & Kasse & Kaffeslaberas

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• roadrune

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Antall liker
    1.175
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Behringer inuke med dsp er jo gull, var en 3000 til salgs for 2k på fb siden til avforum ganske nylig, kanskje den ikke er solgt?

Minuset er vifte, men bytter du til Noctua så er det ikke mye lyd i den.

El-retur

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Antall liker
    1.879
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Hvorfor ikke prøve feks en av de store zapsolute forsterkerene masse klasse a watt og masse varme.
    Ser de av og til på fin til ok priser...

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Dette er morro gutter! :D
    Takk for gode forslag!

LAB gruppen:
    Er det noen spesielle som utmerker seg her, eller er det bra alt sammen?
    Hva slags LAB gruppen har du stene?

Behringer Inuke:
    Utålelig utseende, men er jo billige nye også! Noen førstehånds erfaringer? Bare lest Bergfinn har slitt litt med et par Behringer?

ZAPsolute:
    Aldri hørt om før, men tøft!! Må lese litt mer. Men må sette en grense for størrelse og varme, må plasseres i benken fremme.
    Doxan gikk på millimetern inn der.

roadrune

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Antall liker
    1.175
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har en Ipuke3000dsp til subene, funken som faen til det, ikke prøvd til noe annet.

Den er penest bortgjemt slik min er.

Kjøling går kun mellom front og rygg, slik at den kan gjemmes bort bak en rack e.l.

Stene

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.10.2009
    Antall liker
    378
    Sted
    Røyken
    Torget vurderinger
    11
    Jeg har en LAB gruppen 1600, fikk ihvertfall bra liv i bass horna mine som hadde PD1850/2 elementer .

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Jeg googler i vei etterhvert som forslaga kommer! :D
    Gøy dette!!

De Bryston ampene er jaggu litt av noen beist!! Hadde vert grisefett å prøve men blir for digert desverre..

Bra roadrune, med god referanse setter jeg den rimelige Inuke på lista. Kan kanskje svartlakkes... :)

LAB gruppen virker interessant! Jeg har Volvo og liker svenske kvalitetsprodukter :D Må lese litt mer om disse!
    Ser det er noen på finn.no!

Kjør på med forslag! Jeg tror vi rett og slett må si masse watt og masse dempefaktor, da får jeg prøvd noe helt annet enn hva jeg til dags dato har eigd av forsterkere!
    Doxaen er faktisk det kraftigste jeg noengang har eigd.

Stene

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.10.2009
    Antall liker
    378
    Sted
    Røyken
    Torget vurderinger
    11
    På Finn.no nå :Lab-Gruppen LAB IP 2100 -2500,-
    2 x 700w i 4 Ohm .

Stene

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.10.2009
    Antall liker
    378
    Sted
    Røyken
    Torget vurderinger
    11

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Dette høres lovendes ut. Har en del lytteavstand + varmepumpe i staua så tåler litt støy.

trosse1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    75
    Du finner diy Holton amper for 4000k-5000 og oppover på sentralen innimellom- som du vet selges diy ofte for 1/3-1/4 av nybyggerprisen- tror nok ikke Crown osv kan hamle opp med en sånn amp uansett- mye skryte patametre i de PA ampene

trosse1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    75
    Behringer Inuke hadde jeg styrt unna, har lest endel om de,også utalelser fa folk her på sentralen.
    De mindre modellene har rett å slett ikke nok power til å holde styr på 4 -15" elementene dine, det sier i grunn det meste om kvaliteten på Bedringer ampene, for skrytewatt har de nok av.

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Gode innspill trosse! :)
    Selv leser jeg effekt tallene med en klype salt.

På en annen side har jeg hørt hva PA amper, ikke så dyre, klarer å utføre på 18" klipscher.
    Men med tilhørende støy og sus fra hele riggen.

Spørs om ikke heller se effekt på antall kilo isteden :)

Stene

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.10.2009
    Antall liker
    378
    Sted
    Røyken
    Torget vurderinger
    11
    Gode innspill trosse! :)
    Selv leser jeg effekt tallene med en klype salt.

På en annen side har jeg hørt hva PA amper, ikke så dyre, klarer å utføre på 18" klipscher.
    Men med tilhørende støy og sus fra hele riggen.

Spørs om ikke heller se effekt på antall kilo isteden :)
    Nå har jeg kun kjørt LAB'n på basshorna og JBl 4645 og har ikke opplevd noe støy.

På jobben så har jeg Klipsch rf63 koblet opp med en JBL mp600 Pa forsterker og Benchmark dac 2 pre- er ikke antydning til noe sus der ! Spiller faktiske meget bra og mye bedre enn mye annet jeg har hatt av hifi forsterkere.

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Det vil alltid vere litt delte meninger om forsterkere.
    Jeg tror og hører dere alle sammen i deres erfaringer :)

Det er kjekt med forskjellige innspill!

En ting jeg tror er dersom det dukker opp en Crown, LAB gruppen eller lignende her i hjemmet er at disse ampene vil mest sansynlig jobbe på tomgang.
    Da vil vreng tall ligge lavt.

Jeg høypasser bassene ved 20hz, er ikke noe å hente særlig under 40hz uansett.
    Med dette så har jeg prøvd et par ganger på full guffe med Doxan, og har ikke klart å tømme den for krefter.
    Ellers holder jeg nivå fornuftig så jeg beholder hørselen best mulig, lengst mulig :)

Siden Doxa selges, så vil jeg prøve noe helt annet på bassene for å se hvordan det vil låte.
    Det hinsides effektuttaket kommer jeg ikke til å klare benytte meg av, men kanskje mest spennende hvordan en kraftverk forsterker vil oppføre seg ved normalt lyttenivå :)

Frode

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.12.2002
    Antall liker
    175
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har hatt en Lab 1000 som jeg byttet vifter i. Nå har jeg en C48:4 med som er tiltenkt subdrift. Har kjøpt inn nye vifter til den også, men ikke byttet ennå. Jeg har kjørt den fullrange på høyttalere med følsomhet på 100dB uten problemer med støy. Ser at det ligger en 28:4 på finn.no dersom du trenger 4 kanaler.

Frode

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Bra greier! :D

Ser noen av LAB gruppen har linjær PSU, andre har SMPS.
    Meninger og erfaringer om dette?

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Tja!

Jeg har jo en del erfaring med LabGruppens IP-450. Det er en nokså konvensjonell klasse AB-sak med linjær PSU. Vifteløs og beregnet på å drive mindre, passive studiomonitorer (aka Dynaudio siden både LabGruppen og Dynaudio eies av TCSound). Utover det er det vanskelig å si noe helt konkret. For en del år siden hadde vi en svær debatt om Hifi vs. PA-effekttrinn.
    http://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/71736-en-brannfakkel.html
    Det gikk så langt at jeg faktisk kjøpte en QSC GX-5 bare for å teste. Jeg tilbød vel også å sende den rundt for test om jeg ikke husker helt feil. Her er det rene påskekrimen å lese.;)

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Har prøvd google litt etter chipamps men er litt effektsvake.
    Når Asbjørn & Armand blir ferdige skulle det vert artig å prøve :D

Takker for innspill Vegard! Er aktuelt!

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.373
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Var og prøvde et par Zapsolute 118W blokker på Robert Blindheims Watt/Puppy-kloner for mange år siden. De var helt håpløse ift til kontroll. Maken til slappe greier skal du lete lenge etter. De anbefaler jeg overhodet ikke.

Prøv et par Hypex UcD400 HxR med en SMPS400. Knallkontroll i bunn på 180W lillebroren, ihverfall.

Ta å regne litt i WinISD ift effektpådrag kontra max utsving på høttalerne, og se hva du egentlig kan utnytte av effekt...

Johan-Kr

El-retur

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Antall liker
    1.879
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Har vært borti en del rimeligere pa amper som qsc/australian monitor/the t.amp/c audio/soundcraft.
    Effekt,jepp...
    Lyd kvalitet over 100hz,nei.
    Tror en må over 20k kr for å få pa med hifi kvalitete,men så dyre har ikke jeg vært borti...

Sist redigert:

El-retur

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Antall liker
    1.879
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Var og prøvde et par Zapsolute 118W blokker på Robert Blindheims Watt/Puppy-kloner for mange år siden. De var helt håpløse ift til kontroll. Maken til slappe greier skal du lete lenge etter. De anbefaler jeg overhodet ikke.

Prøv et par Hypex UcD400 HxR med en SMPS400. Knallkontroll i bunn på 180W lillebroren, ihverfall.

Ta å regne litt i WinISD ift effektpådrag kontra max utsving på høttalerne, og se hva du egentlig kan utnytte av effekt...

Johan-Kr

Nei de har ikke så veldig kontroll,men fin lyd i disse:)
    Men de fleste normale forsterkere hadde sikkert slitt med watt/puppy cloner vil jeg tro?

Sist redigert:

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Karmøy - Rogaland

Johan-Kr
    Litt simulering over hva som skjer er ikke dumt. Spesielt her hvor man vurderer å kjøre et PA-element i lukket konfig med EQ i bunn. Lukket kasse blir også litt annerledes ift. fasevinkler og forsterkerens evne til kontroll sammenlignet med bassrefleks. Så her er det mange baller i luften for tiden.

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3

Johan-Kr
    Litt simulering over hva som skjer er ikke dumt. Spesielt her hvor man vurderer å kjøre et PA-element i lukket konfig med EQ i bunn. Lukket kasse blir også litt annerledes ift. fasevinkler og forsterkerens evne til kontroll sammenlignet med bassrefleks. Så her er det mange baller i luften for tiden.

Her tror jeg både Fenalaar og Rojoh er inne på sakens kjerne, HØYTTALERNE!!

Ut i fra de jeg hører med mine egne ører at jeg har kontroll på de bassene med 15w klasse A når kassene er lukket.
    Med BR kasser? Glem det!

Kan dere hjelpe meg med WinISD, fasevinkler osv.....ja jeg er helt blank, men er ganske sikker på at dere er begge i sakens kjerne!

Kom til side 10 i brannfakkelpåskekrimmen, da kryssa øynene seg, men jeg skjønner poenget :)

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.254
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Adyton xp3 er jo en go gammel sigliva jævel som drar godt. Med litt mod spiller de vel bra et stykke oppover i frekvens også :)
    Dukker opp på finn fra 3-6 lapper

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Goodies Leikis!! :D
    Adyton har jeg bare hørt navnet på tidligere!
    Bra innspill!!

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Prøver leke litt winisd....

Blå er lukket kasse.
    Grønn er BR tuna til 40hz.
    Bege er kasse på 225 liter.

SPL:
    SPL.jpg

Impedans:
    Impedans.jpg

Impedansfase:
    Impedansfase.jpg

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Hmmm. Svær greie dette, men jeg kjenner jo hovedlinjene i systemet ditt. Hvis jeg skulle tenkt optimalt, så tenker jeg separate suber i tillegg. JBL 2226 er en vits i dypbassen uansett hvordan man kobler og loader den. Man sikkert tvinge litt dypbass utav den, men det finnes bøttevis av bedre alternativer. Så det er et motvindsprosjekt.

Jeg solgte mine 2226 da jeg ikke syntes de låt særlig bra. Likte bedre de Precision Devices elementene jeg hadde fra før. Her er det lagt opp til litt "kill your darlings".

Med ditt system ternker jeg at du har to gode alternativer:
    -Enten en reflex-løsning som jobber fra rundt 500Hz og ned så langt det rekker. Da må du ha amper som har kontroll hele veien ned. Hypex som Fenalaar nevner, er et godt forslag. Det finnes PA-amper som også klarer brasene, men oppover i frekvens låter det ikke like bra - (type billig PA-amp). PA-amper som faktisk er jevnbyrdige med Hypex og Ice koster fort skjorta. Jeg er ikke i tvil. Hvorfor bale med vifter og unødig støy når det finnes HiFi-amper som gjør jobben bedre? Effekt er neppe et stort problem hvis man ikke skal spille 120dB+.

-Eller en lukket konstruksjon som jobber ned mot 80-100Hz, og så får hjelp av dedikerte suber. Putter man en 2226 i et lukket kabinett, begynner responsen å falle i dette området. En enkel last, og man kan bruke grov skyts under ~80Hz.

Det var mine tanker rundt oppsettet og utfordringen.

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Kompromissene er jeg klar over. Lommeboka styrer strengt over hele greia, viktigste er å ha det morro, lære og spille god musikk :)

Skal en under 40hz kan en presse med port tuning + litt EQ vil jeg tro.

Med lukket kasse når jeg 40 med masse EQ, kan bare glemme under.

Subber har jeg ikke plass til.

Alt du nevner er riktig Rojoh, du veit hva jeg lytter til ;)

El-retur

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Antall liker
    1.879
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Kompromissene er jeg klar over. Lommeboka styrer strengt over hele greia, viktigste er å ha det morro, lære og spille god musikk :)

Skal en under 40hz kan en presse med port tuning + litt EQ vil jeg tro.

Med lukket kasse når jeg 40 med masse EQ, kan bare glemme under.

Subber har jeg ikke plass til.

Alt du nevner er riktig Rojoh, du veit hva jeg lytter til ;)
    Mye god musikk over 40 hz;)
    Drit i pa amp og heller kjøpe en god hifi amp.

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Ja, vi er jo nokså på samme spor og jeg er enig. Viktigst er å ha litt moro i prosessen. Jeg er selv bare underveis. Ingen vits å stresse. Akkurat nå er alt nedkoblet, og det har ikke vært sammenkoblet riktig heller.
    .
    Jeg forstår godt at du liker lukket kasse med disse elementene/kassene. Mitt beste tips for å komme et steg videre, er å se på kassen. Her er en fin kassesimulator for å finne innvendige resonanser:
    Internal Standing Wave Calculator for Loudspeaker Enclosures and Rooms
    Begynn med å splitte volumet i kassen i to. Prøv å få dyttet resonansen over arbeidsområdet til driveren (2226).:) Jo høyere i frekvens resonansene oppstår, jo mer virkningsfull blir dempematerialet innvendig.

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    El-retur:
    Jeg som nettop har lovd vekk en helt toppers hifi amp ;)

Finner på noe etterhvert, ingen hast. Takk for alle innspill! :D

Rojoh:
    Ja jeg liker lyden med lukka :)
    Nyttig info! Den kalkisen må jeg se på!
    Dele rommet i to har jeg ikke tenkt på, det kan nok hjelpe!
    Takker! :)

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Dritkul!!! :D

Men den kommer til å slite opphenget av seg for å følge opp resten!

Her må innføres skikkelig Anarki!! :D

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Så sitter man i sola og leser litt :D

Godeste Snickers synest jeg er flink, og kopierer en aldri så liten opplysning fra denne tråden:
    http://www.hifisentralen.no/forumet/tech-hja-rnet/67329-bassrefleks-vs-lukket-kasse.html

De elektriske fasevinklene er tunge å drive, spesielt for klasse AB-forsterkere. En slik forsterker kan levere ganske mye strøm, men det er kun når spenningen ut av forsterkeren er på topp at den kan levere virkelig mye strøm. Med en elektrisk fasevinkel på +65 grader skal strømmen leveres 65 grader på sinuskurven etter at spenningen var på topp, mens når fasen ligger på minussiden skal den tilsvarende leveres før spenningstoppen. Dette gjør at forsterkeren må levere maksimalt med strøm ut når det er stort spenningsfall over transistoren fordi den skal levere ut lav spenning og mye strøm samtidig. All denne strømmen må gjennom transistoren og i tillegg til at den får problemer med å beholde sin linearitet trekkes det enormt med ekstra strøm fra strømforsyningen som kun blir til varme i transistoren. I en klasse A-forsterker løses dette bedre ved at strømmen allerede sendes gjennom transistorene, og i stedet for å sende den ekstra strømmen gjennom den motsatte transistoren sendes den ut til høyttaleren i det øyeblikket den trengs. I en klasse D er transistorene alltid lukket eller åpne, så det ekstra strømtrekket gir ingen betydelig økning i lasten. Derfor er også klasse D svært godt egnet til å kontrollere laster.

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Ovenstående innklipping om forsterkere sammen med dempefaktor, så er jeg ikke i tvil om at forskjellige forsterker vil slå ut i frekvensrespons.
    Jeg har også erfart dette i en viss grad.

Wannabe Fluewatten som jeg har bygget selv låt veldig mykt og rørete opp mot MI10 og Doxa.
    Men med fikling i DSP så er ikke dette noe som skinner gjennom lenger.

På hornet tenker jeg forsterker som spiller reint er viktigste. Resten kan en faktisk fikse med voicing.

Eneste faktor en da sitter igjen med er at Wannabe Fluewatten har mye lavharmonisk vreng.
    Men med 110dB horn....klarer en høre forskjell på 0.01% og 0.00001% vreng....?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn