Da har det ringt inn til JBL timen! SITT STILLE OG FØLG MED!!
Dem som ikke følger med får lapp med hjem og utspørring i JBL tabellen i morgen!!
Har hatt et par JBL 2226 liggende på loftet, den ene ok men den andre med skadet membran som har blitt lappet sammen.
Så kanskje prøve med reconing?
Men 2226 har jeg ikke fått helt til å låte like bra som 2227 og 2220 som jeg har.
Mye JBL går om hverandre, men 2226 sin VGC motor så kan en ikke uten videre recone denne til en annen JBL driver.
Etter litt tankevirksomhet og undersøkelse så er det på vei et par med E140 basket med posten. 2226 byttes ut.
Så blir det vel å teste ut om pølsefingrene og dumskallen i det hele tatt har evner til å jobbe med lim og papp
E140 basket har SFG motor, og er samme som til E130.
En kan også benytte 2225, 2234 og 2235 recone kit i E140/E130 basket.
Eneste forskjell er litt større magnet i E130/E140 motoren som har 1,35T i gapet mot 1,2T for dem andre.
Så om en reconer 2225 i E130/E140 basket vil en få litt høyere BL og litt lavere Qes.
Har vurdert dem forskjellige for hva som kan være aktuelt å recone.
Har ikke bestilt enda, men frister mest med E140.
En faktor er Qms, den er 5 på E140, på dem andre er den rundt 2.
Dette kan tyde på alu voicecoil former på dem andre. Metallisk VC former fører til Eddy Currents som igjen virker som en mekanisk brems som en igjen ser på Qms.
Litt om motorene:
SFG: Symetric Field Geometry.
Første ferritt motorene etter en sluttet med AlNiCo.
SFG har en alu ring nedenfor gapet som skal stabilisere flux i gapet. Derav navnet.
Vis vedlegget 713459
VGC: Vented Gap Cooling
Dette er motoren til 2226 bl.a.
Denne har utfresinger i gapet der en har kjøling og får dermed høyere effekt tålighet enn SFG.
Vis vedlegget 713474
SVG: Super Vented Gap
Motoren til 2227.
Denne har flere forbedrende tiltak, bl.a kobber kortslutningsring.
Vis vedlegget 713470
En takk til dem som har bistått med info og har svart på mine spørsmål utenfor HFS
Mvh
oks