OL uten Northug?

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.262
Antall liker
6.634
Endelig en fyr som skaper litt liv og røre i langrennsleiren. Men så får vi ikke se ham i OL?

Skandale!

Dette kan bli tidenes kjedeligste OL.
Hvordan skal det f.eks gå på stafetten med en ankermann som så ut som han sto stille i spurten i NM-stafetten?
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.300
Antall liker
21
Det er klart man ikke ta med en ny konkurrent. Tenk om han slo Skjejdal og hindret ham i å ta en ny 8 plass.
Sleiven
 

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Innlegg
1.343
Antall liker
1
Jeg har alltid lurt på hvorfor de som er virkelig gode (som bjørgen, dæhlie, bjørndalen osv) i det hele tatt ORKER å gå nm, for ikke å snakke om kretsmesterskap.
I choose sofa, hadde jeg sagt. Jeg skal nemlig lade opp til OL, eller VM, for den del
 

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
572
Antall liker
5
Torget vurderinger
2
Skandale! Dette ligner kameraderi på høyt nivå! Aukland har ikke prestert noe som helst i år, men taes med fordi han er flittig middagsgjest hjemme hos familien Sørgård. Jan Egil Andresen har ikke prestert noe siden november, og er ustabil som få. Petter Northug Jr har riktignok ikke bedre enn 20.plass i ordinær verdenscup (12.plass i sprint, men dette er ikke skikkelig langrenn, bare spør Anders Eide!), men formkurven er stigende, og NM viste greit hvor god han er. OL hadde vært glimrende både for Petter og Norge som lag; Petter hadde fått lære om viraken i store mesterskap og prøvd seg mot de beste i sin beste form, og Norge hadde hatt en virkelig joker som kunne steppet inn på alle distanser ved eventuell sykdom.
Men Håkensmoen/Sørgård sier at junioren er uaktuell, selv om han hadde vunnet et verdenscuprenn! Dette tar kaka! Hvilke signaler gir dette til unge fremadstormende løpere? "Du kan få gå så fort på ski du bare vil, men å slippe deg til i de virkelige fristende og store konkurransene kan du bare glemme. Jeg har nemlig noen gamle kamerater her som gikk fort allerede på tidlig 90-tall, og som nå gjerne vil gå en par renn til selv om de ikke er gode lenger."
Dæhlie, Ulvang, Wassberg og Svan er eksempler på løpere som har fått prøve seg i ung alder, og disse overlevde aldeles utmerket.
Før starten gikk på dobbel jaktsstart ble Sørgård spurt om Petter var aktuell til OL, og han uttaler halveis leende og litt flåsete at; "Ja hvis han vinner så skal vi se på det." Dette hadde han tydeligvis ikke tro på! Petter selv derimot har troen; Onsdag gikk han ut i Adresseavisen og uttalte han skulle vinne dobbel jaktstart i NM. Som sagt så gjort.
Som tidligere langrennsløper (jeg er nå 27 år, tynn i håret, og kan knapt bære skiene mine) og trønder forbeholder jeg meg retten til å være særdeles provosert av uttaket, og føler for å forsvare Petter som den trønderen han er, og som den utrolig lovende langrennsløperen han er!!!!
Avslutter med å sitere Petter selv etter stafetten; "Lett!" "Lett!"
 

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Innlegg
1.457
Antall liker
2
Laguttak er alltid vanskelig når det er kun er person som bestemmer eller oligarkene i skidynastiet.

Laguttak må underlegges folkevalgte organer eller folkeavstemminger. SMS avstemminger er jo så populære. La oss være populistiske ;)

Så litt mer seriøst.
Laguttak er vanskelig. Dersom OL er viktig, bør man også ta hensyn til formkurven før OL. De som har drevet litt med trening vet at toppformen ikke kan holdes en hel vinter igjennom. God form er avhengig av mengdetrening. Med mye mengdetrening blir ytelsen lavere i en periode og dermed også topprestasjonene.

De beste OL utøverne timer slik at formen er sånn noenlunde bra at de blir utatt til OL men blir betraktelig mye bedre under OL. Man bør merke seg treningsopplegget til f.eks. Bjørndalen, Bjørgen, Poiree.

Med tanke på OL blir det litt feil å ta ut personer som har prikket inn toppformen en måned før OL.

For all del. Northug er såpass talentfull at man burde fått sjansen til å være med som læregutt slik Bjørn Dæhlie var.

Willi Railo ga i sin tid ut en bok som heter "Best når det gjelder". Nå gjelder det å være best i OL og ikke NM.
 

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
572
Antall liker
5
Torget vurderinger
2
Bare en liten kommentar; Northug har i utgangspunktet kjørt formoppladning mot Jr-VM, dette går omtrent samtidig med OL.
 

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Innlegg
1.457
Antall liker
2
Godt å høre det fra hans personlige trener ;)
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.388
Antall liker
11.211
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Jeg har alltid lurt på hvorfor de som er virkelig gode (som bjørgen, dæhlie, bjørndalen osv) i det hele tatt ORKER å gå nm, for ikke å snakke om kretsmesterskap.
I choose sofa, hadde jeg sagt. Jeg skal nemlig lade opp til OL, eller VM, for den del
Fordi de skal i likhet med andre hedre sitt eget forbund som har fått dem fram til det produktet de er. De er trekkplaster og dermed inntektsbringende for nm arrangører og andre internt. Om ingen av de gode er med, så er det ingen som gidder å se på.
Dessuten er det nettopp det som har vært problemet de siste år. De beste uteblir og NM blir totalt uinteressant. Skremmende når utøvere ikke har evnen til å se at det er et helt apparat som står bak dem, og ikke ønsker å "gi noe tilbake" til lokale arrangører.
NM bør være obligatorisk i oppkjøringen til store mesterskap. Å ikke legge slike arrangement inn i planen er ikke bra, sett ifra mine øyne.
Det samme kan man si om cupen i fotball. Gidder ikke å være med fordi vi er for gode..... Ja det hadde tatt seg ut.
 

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Innlegg
1.457
Antall liker
2
En kan ikke påtvinge noen til å delta i NM.
Vil man ikke gå, så vil man ikke.

Men det hadde blitt morsomt dersom skibossene hadde dyttet utøverne gjennom hele løypa. Kanskje det hadde fått opp interessen omkring NM.
 

hugin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
229
Antall liker
2
Torget vurderinger
4
Det er fullstendig skandale!
 

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Innlegg
1.343
Antall liker
1
Det er jo det jeg prøver å si, nm er totalt uinteressant, derfor skjønner jeg ikke hvorfor utøverne gidder.
Huske de som fikk de frem, jommen sa jeg smør. Hadde folk husket noe som helst i dette landet hadde f.eks frp IKKE eksistert.
Dessuten er langrenn individualisme så det holder.

En annen kuriositet kan være likheten mellom northug og hans mor, begge har fjortisdun :p
 

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
363
Antall liker
1
Gutten burde desidert gå siste etappe i OL stafetten, alt annet er GALSKAP.
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Gjesp...
Unggutten får flere sjanser. Han har vel fint lite å vise til, bortsett fra at han traff formtoppen et par uker for tidlig ;)

O.
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
Hvem skulle vi sendt til junior-VM istedet for Northug? Oddbjørn Hjelmeseth!? Sikkert lurt å gå gradene. Men, at det råder kameraderi på landslaget, er det ikke tvil om!
 

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
572
Antall liker
5
Torget vurderinger
2
Godt å høre det fra hans personlige trener  ;)
Hadde det bare vært så vel at jeg var hans personlige trener, så hadde jeg også hatt noe å skryte av! Men det hadde ikke blitt noe OL-tur på meg da...... :eek:
 

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
363
Antall liker
1
En løper av det kaliberet har INGENTING i Jr. VM å gjøre, han slår de beste seniorene våre og må sendes til OL når formen er så bra nå.
Vi så jo at ankermannen vår på stafett for øyeblikket blir knust av flere, vi trenger en rakett for å vinne stafetten, ellers har vi ikke sjans. Hvem bryr seg om Jr. VM?? Drit i det, send han dit han hører hjemme.
 

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
10.683
Antall liker
6.371
Sted
Holmestrand
Det er merkelig at alle her vet bedre enn de som trener guttene?
Northug får sin sjanse hvis han er av det kaliberet alle mener.
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Jeg er en av de som ble skikkelig provosert av at Northug ikke ble tatt ut.

Ikke fordi jeg tror han ville utgjort noe forskjell i OL, for noe medaljekandidat i dette OL tviler jeg på at han er.

Når en som Anders Aukland blir uttatt på bakgrunn av en lovende duathlon i NM og Northug som vant samme løpet ikke blir vurdert fordi NM ikke holdt høyt nok nivå.

Vi har ingen skikkelige duathlon kandidater utenom Frode Estil i OL. Tore Ruud har vist for dårlig form i klassisk dette året, men han er jo altid en farlig mann om han er i form. De har snakket om å bruke harer på den klassiske delen, og det utgjør 2 personer. Jeg skjønner ikke hvorfor ikke Northug kunne få prøvd seg i dette løpet. Fellesstart krever ikke så ekstrem fysikk som i enkeltstartene, så en slik taktiker som Northug som er god i begge stilarter kunne kanskje vært en bombe. Han er uannsett en mann for framtiden som hadde hatt godt av å kjenne på kroppen hvor nivået ligger i et OL.

Det er signaleffekten ved å ikke ta med en slik løper jeg ikke liker.
Ingen må si til meg at en Tore Ruud i form har en bedre spurt i OL enn på NM. De gikk seg ikke akkurat til stiv muskelatur.
 

Bortne

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.09.2004
Innlegg
90
Antall liker
0
Jeg synes også det er dumt at han ikke ble tatt ut. Han gikk 2 veldig gode løp under NM. Og nå sa de jo at NM skulle telle på uttaket. Og når det ikke gjør det er det jo ikke så rart at folk blir litt irriterte.
 

CFD

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.01.2006
Innlegg
66
Antall liker
0
Se hva som skjedde med per elofson (eller noe slikt). Han var veldig lovende også så ble han helt vekke. Tror nok personene med utdannelse innen dette har mer peiling enn oss. Velger da å tro at det de gjør er riktig.
 

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
572
Antall liker
5
Torget vurderinger
2
Se hva som skjedde med dæhlie, ulvang, svan, wassberg, brå, alsgaard!
 

CFD

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.01.2006
Innlegg
66
Antall liker
0
Men ekspertene lot de slippe til.. Dæhlie var kanskje med som læregutt i calgary ,men da synes ekspertene det var ok. Nå gjør dem ikke det. Dette er folk som sikkert har en lang utdannelse og virkelig vet hva de driver med. Så skal mange personer si at "vi vet bedre fordi vi ser på TV".. hvem tror du har rett? Og ikke kom med noe ibsen nå (flertallet har alltid feil)
 

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
993
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Aftenposten skriver at god oppdragelse gir suksess

Siden Northug ikke er nevnt, er det vel oppdragelsen det skorter på? Eller skøyteteknikken?  ::)
Folk som ikke er ydmyke og er høye på pæra allerede i 20 års alderen har godt av å bli satt litt på plass. Når Norstoga eller hva han heter gikk over målstreken i NM pekte han på seg selv... litt på samme måte som Robbie McEwen i sykkel når han vinner... Og det er ingen som liker han eller har noe sympati for han når det går dårlig. Det er meg meg meg, og atter meg, er det noe igjen etterpå så tar jeg det også. Tenk å lage slikt oppstyr rundt egen person! Oppblåste egoister har ingenting i OL å gjøre, de vil forsure miljøet rundt seg. Hold deg hjemme og lær litt av de store gutta.
 

Bortne

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.09.2004
Innlegg
90
Antall liker
0
Har 2 gull i Junior VM på 2 distanser.
 

hugin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
229
Antall liker
2
Torget vurderinger
4
Folk som ikke er ydmyke og er høye på pæra allerede i 20 års alderen har godt av å bli satt litt på plass. Når Norstoga eller hva han heter gikk over målstreken i NM pekte han på seg selv... litt på samme måte som Robbie McEwen i sykkel når han vinner... Og det er ingen som liker han eller har noe sympati for han når det går dårlig. Det er meg meg meg, og atter meg, er det noe igjen etterpå så tar jeg det også. Tenk å lage slikt oppstyr rundt egen person!  Oppblåste egoister har ingenting i OL å gjøre, de vil forsure miljøet rundt seg. Hold deg hjemme og lær litt av de store gutta.
Janteloven lever i beste velgående hører jeg. :p :p
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.262
Antall liker
6.634
Jaja....

Da har vi sett en av øvelsene Northug burde gått i OL. Det vi så var at vi hadde med 2 menn som endte to og et halvt minutt bak teten, mens Estil, som Northug slo klart i NM, endte 0,2 fra gullet i går.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
16.028
Antall liker
9.116
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Nå var det jo andre nordmenn som ikke kom til OL som slo ham i helgen!

Mvh
OMF
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Tviler på at Northug hadde gått inn til medalje i går, men han hadde heller ikke gått dårligere enn de to andre norske. Han hadde hatt godt av å lære.

Hvem slo han i helgen, i hvilken øvelse?
 
O

OldBoy

Gjest
Huff! Enda en idrettsdust:

"Uvirkelig"? Han har da bare gått en liten skitur, ikke drevet med metafysikk.

"Skjønte egentlig ikke hva som skjedde"? Han gikk bare litt fortere enn de andre og vant, hva er det som er så vanskelig å forstå med det?

Eller er det bare journalistene som ikke forstår?
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.262
Antall liker
6.634
Jeg hadde definitivt ikke skjønt hva som skjedde dersom jeg hadde parkert verdenseliten på ski. ;D

Og jeg skjønner fremdeles ikke hva som skjedde da Northug ikke fikk være med i de olympiske vinterlekene. Var de redd for at vi faktisk skulle få gull i ski?
 
O

OldBoy

Gjest
Jeg hadde definitivt ikke skjønt hva som skjedde dersom jeg hadde parkert verdenseliten på ski. ;D
Ikke jeg heller. Men nå er vel verken du eller jeg i gå-fort-på-ski-bransjen. ;D

Jeg synes imidlertid fortsatt at en som har som forretningsidé å gå fortest mulig på ski, ikke burde bli altfor overrasket hvis han skulle lykkes. Men det er mulig at det hele skyldes fantasiløse journalister og at Northug egenlig har det hele under full kontroll.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.262
Antall liker
6.634
Nåja, det går unna når jeg langer ut innover skauen, skal jeg si deg! Men likevel, kan ikke huske å ha passert noen verdenselite på søndagsturen ;D

Jeg lurer på om vi kan skimte Nils Arne Eggens etterfølger når det gjelder å uttrykke seg. ;D
 
O

OldBoy

Gjest
Nåja, det går unna når jeg langer ut innover skauen, skal jeg si deg! Men likevel, kan ikke huske å ha passert noen verdenselite på søndagsturen ;D
Dårlig søndagshukommelse kan skyldes helt andre ting, det. Spørs for eksemepel hva du gjorde på lørdag. ;D
 
Topp Bunn