Alt til hus og bolig Olje til eikedør/port utendørs.

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Innlegg
5.393
Antall liker
3.577
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Vi har en eikedør/port som trenger olje og lurer på om noen av dere med trekunnskaper har noen forslag til olje. Generellt liker jeg veldig godt produkter fra Osmo, men jeg vet ikke om de har noe som er egnet?
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.934
Antall liker
587
Jeg har nylig behandlet et teakbord (Caneline) med Liberon olje for utemøbler. Ser bra ut så langt :)

Edit: teakbord
 
Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.954
Antall liker
11.358
Sted
Ytterst i havgapet...
Kommer litt an på om du vil ha blank eller matt overflate.... Benarolje, Oxanolje eller Owatrol 1+2 er tradisjonelt mye brukt på hardved utendørs... Owatrol særlig på skipsdekk..
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.934
Antall liker
587
Ja, Liberon er matt og må oppfriskes i løpet av sesongen. Men det er superraskt å smøre på.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.753
Antall liker
13.243
Linolje er hva som gjelder for best lyd i alle fall.
 

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Innlegg
5.393
Antall liker
3.577
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Jeg vil helst bruke noe som varer lenge og ikke kan forårsake selvantenning (linoljekluter) :LOL:
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.522
Antall liker
102.856
Torget vurderinger
23
Jeg har nylig behandlet et teakbord (Caneline) med Liberon olje for utemøbler. Ser bra ut så langt :)

Edit: teakbord
Blir treet veldig mørkt etter behandling med denne oljen eller trekker den seg godt inn og gjør lite av seg?
Har to stoler og et bord jeg kunne tenke meg å slipe/olje overflatene på.
 
2

2xJ

Gjest
Jeg vil helst bruke noe som varer lenge og ikke kan forårsake selvantenning (linoljekluter) :LOL:
Så og si all olje kan selvantenne ved rett temperatur, ALT av "oljekluter/papir" blir lagt i bålpanna og satt fyr på.. så enn har ting under kontroll.

Rett olje til rett trev(æ)erk, og til det som er brukt tidligere. Slip uansett godt for og få feste og for og få bort fiberreis.
Vask med rødsprit først for og få bort fett. Så og si homesafe etterpå !!
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.954
Antall liker
11.358
Sted
Ytterst i havgapet...
Liberon har mange tilsynelatende bra produkter, - men til nokså absurde priser... Når ting runder 1000kr literen blir jeg mildt sagt nokså skeptisk...
Jeg googla dette, og i tillegg til all rosende markedsføring, er det ut til at dette er en blanding av tung olje ( kinesisk treolje - ikke tungolje), linolje og tynnet med enten white sprit eller terpentin. Den "eventyrlystne" kan jo evt google selv... Kinesisk treolje finnes hos flere leverandører, - samme med teakolje.
Benar- og oxanolje danner overflate film, som man kanskje ikke vil ha....
OB-BB er vel en som kunne svart på dette, men han har jeg ikke sett på ei god stund...
 
Sist redigert:

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.934
Antall liker
587
Blir treet veldig mørkt etter behandling med denne oljen eller trekker den seg godt inn og gjør lite av seg?
Har to stoler og et bord jeg kunne tenke meg å slipe/olje overflatene på.
Nei, bordet ble som for 20+ år siden, slik som jeg liker det! Jeg skrapte av gammel, mørknet olje med en hardmetall-skrape så den kom av i tynne "osteskiver", en overraskende hurtig jobb på et ca Ø130 cm bord. Oljen trekker inn og danner ikke film. Må nok ettersmøres i løpet av sesongen.
Hovedspørsmålet er hvordan du skal få pusset ned krumme flater. En slipemaskin vil vel gjøre jobben. Men på bordflaten brukte jeg bare malingsskrapen.

Jeg takler ikke dette med at teak skal stå ute og få det som andre kaller den fine, grå patinaen :)

@Aurora: Ja, det er en absurd literpris, men det var et dyrt bord rundt år 2000 også, og nå er det nesten som nytt. Så får vi se hvor lenge det varer!
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.270
Antall liker
1.173
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Sist jeg oljet garasjen brukte jeg simpleste terrasse olje. Har brukt Benar olje og liknende dyre produkter, men terrasse oljen er best til nå....
 
Topp Bunn