Olje til Systemdek IIx/900?

rwiker

Medlem
Ble medlem
02.03.2007
Innlegg
16
Antall liker
0
Mens jeg venter på nytt armboard til min Systemdek IIx/900 har jeg begynt å å gjøre litt annet vedlikehold på denne 16 år gamle platespilleren. Blant annet har jeg tatt ut kulen i lageret, og renset den for gammel olje.

Er det noen som har noe tips på hva jeg skal fylle på igjen? Er symaskinolje greit nok, eller finnes det noe annet som fungerer bedre? Jeg mener å ha lest, ett eller annet sted, om noe som proff-syklister bruker, og som også skulle passe godt til platespillere, men kan ikke komme på hva det heter.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Det beste du kan gjøre er å bestille "Booster oil kit" Fra Audio Origami. Bedre olje til platespillere tror jeg rett og slett ikke eksisterer. Ikke koster den skjorta heller....
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.813
Antall liker
404
Torget vurderinger
3
Du kan jo kjøpe oljen Linn selger til LP12.
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
Hei
Vet ikke om det er forskjell på IIXe og IIX900
Men på IIx skal det være: .8ml H.P.90 olje

På min IIXelectronic så er det ei rille i plateakselen som fører olje opp og smører under avspilling.
Derfor bør denne oljen hverken være for tynn eller for tykk
Mvh Jan I
 

rwiker

Medlem
Ble medlem
02.03.2007
Innlegg
16
Antall liker
0
Hmmm... jeg ser at den oljen Audio Origami selger er en syntetisk olje med teflon (PTFE)... det kan jo være jeg kan få tak i noe slikt lokalt. Ellers har jeg sett gear-olje nevnt som et brukbart alternativ.

I følge bruksanvisningen skal jeg bruke 0.5 ml olje i min IIx/900, men det står altså ikke noe om type olje... annet enn at jeg skal bruke den typen som Systemdek leverer :)

Ser ut til at jeg får kikke litt omkring, og evt bruke symaskinolje elns mens jeg venter på en leveranse fra Audio Origami eller andre som har slikt.
 

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Innlegg
563
Antall liker
0
rwiker skrev:
Er det noen som har noe tips på hva jeg skal fylle på igjen? Er symaskinolje greit nok, eller finnes det noe annet som fungerer bedre? Jeg mener å ha lest, ett eller annet sted, om noe som proff-syklister bruker, og som også skulle passe godt til platespillere, men kan ikke komme på hva det heter.
Du må ikke under noen omstendigheter bruke symaskinolje, da kan du risikere å ødelegge lageret. Oljen forstøves under trykkbelastning og spilleren kan rett og slett stoppe og lageret ripes opp.

De fleste oljer som selges som spesialolje til platespillerlager av metall/messing med kule, er egentlig gearolje type hypoid. Rega anbefaler f.eks gearolje type EP80 eller EP90 til sine spillere. Et par dråper er nok, ellers blir det mye søl.
 

rwiker

Medlem
Ble medlem
02.03.2007
Innlegg
16
Antall liker
0
CBA skrev:
De fleste oljer som selges som spesialolje til platespillerlager av metall/messing med kule, er egentlig gearolje type hypoid. Rega anbefaler f.eks gearolje type EP80 eller EP90 til sine spillere. Et par dråper er nok, ellers blir det mye søl.
Ok, da har jeg en backup-plan om jeg ikke kjøper fra Audio Origami... ser at biltema selger denne oljen for rundt 40 kr literen... dersom jeg fortsetter å bytte olje hvert 16. år burde en liter vare 32000 år :)
 

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Innlegg
563
Antall liker
0
rwiker skrev:
CBA skrev:
De fleste oljer som selges som spesialolje til platespillerlager av metall/messing med kule, er egentlig gearolje type hypoid. Rega anbefaler f.eks gearolje type EP80 eller EP90 til sine spillere. Et par dråper er nok, ellers blir det mye søl.
Ok, da har jeg en backup-plan om jeg ikke kjøper fra Audio Origami... ser at biltema selger denne oljen for rundt 40 kr literen... dersom jeg fortsetter å bytte olje hvert 16. år burde en liter vare 32000 år :)
Ellers kan du trå til med en genial business-plan ved å tappe over Biltema-oljen til flasker av 50ml og kalle den "Ultra-High-End platespillerolje" som du så selger til kr 200,- pr flaske, noe som gir et påslag på 9900% eks arbeid og emballasje (hvis du selger disse RILUM). Dessverre er vel markedet noe begrenset.
 

rwiker

Medlem
Ble medlem
02.03.2007
Innlegg
16
Antall liker
0
Jeg endte opp med å kjøpe olje fra Audio Origami... totalpris inklusive frakt £18 - under 200 kr. Bestilte sist torsdag, og fikk satt opp platespilleren i går.

Audio Origami har to typer olje; den ene er mer tyktflytende. Jeg var litt usikker på hvilken type jeg skulle ha, men Johnnie7 (mannen bak Audio Origami) sendte begge variantene til samme prisen. Det fulgte også med endel annet i pakken - dråpetellere, protractor og stroboskop i god kvalitet, kluter og bomullspinner til rengjøring.

Alt i alt en meget god handleopplevelse, så jeg kan anbefale Audio Origami på det varmeste.

Jeg har forresten finlest "manualen" til platespilleren, og der står det faktisk at den skal ha 0.8 ml HP 90 olje... dersom jeg hadde lest bruksanvisningen nøyere i første omgang, ville jeg sannsynligvis ikke ha spurt her, og ville endt opp med en dårligere løsning (les: gearolje fra Biltema).
 
Topp Bunn