Bil, båt og motorsykkel Oljeflekk under bilen, etterfylle pakningsfornyer?

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.250
Torget vurderinger
96
Ligger en flekk olje etter at bilen har stått en stund. Bunnpanne ser fin ut, men noen tynne rør/stag har olje rundt seg under der. Kan det funke å fylle på pakningsfornyer, de selger jo sånt mange steder. Ingen varsler i instrumenter. Gode tips mottas med takk.

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Antall liker
9.728
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Finn først ut hva slags olje det er. Er jo ingen vits å helle luriium 2000 på motoren hvis det er olje fra automatkassa.

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.250
Torget vurderinger
96
Finn først ut hva slags olje det er. Er jo ingen vits å helle luriium 2000 på motoren hvis det er olje fra automatkassa.
Nå er jo dette velkjent teknologi som skal fungere hvis det bare er gamle pakninger som er problemet, er det noe annet som lekker vil det selvsagt være bortkastet. Koster ikke mye å prøve da. Har ikke automat.

palmaris

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
1.305
Torget vurderinger
1
I utgangspunktet vil ein god pakningsfornyer stoppa lekkasjer grunna uttørka og harde pakninger. Er pakningen morkna eller fysisk defekt vil ikkje dette ha noko for seg, men erfaringsmessig er det ofte harde pakninger som er problemet.

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Antall liker
9.728
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Nå er jo dette velkjent teknologi som skal fungere hvis det bare er gamle pakninger som er problemet, er det noe annet som lekker vil det selvsagt være bortkastet. Koster ikke mye å prøve da. Har ikke automat.
Grunnen til at jeg tenkte på automat er at du skriver at det er noen tynne rør der....
Men jeg har aldri prøvd tettemiddel på boks for å tette pakninger til motoren, men jeg har reparert en liten vannlekkasje fra radiatoren med tettemiddel og det fungerte en god stund. :)

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
12.979
Sted
Smurfeland
Får vel ikke opp noen varsellamper for olje før oljetrykket er borte? Når du sier bunnpanna ser fin ut, regner jeg med det gjelder bunnplugg og pakning der også.

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.250
Torget vurderinger
96
Får vel ikke opp noen varsellamper for olje før oljetrykket er borte? Når du sier bunnpanna ser fin ut, regner jeg med det gjelder bunnplugg og pakning der også.
Jeg brukte ett minutt mens jeg var på jobb, men ja, bunnplugg og undersiden rundt den ser tørt ut.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
12.979
Sted
Smurfeland
Jeg brukte ett minutt mens jeg var på jobb, men ja, bunnplugg og undersiden rundt den ser tørt ut.
Kanskje prøve det gamle trikset med å legge en papplate under bilen neste gang du parkerer hjemme, så ser du hvor det lekker fra, og hvor mye av gangen.

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.250
Torget vurderinger
96
Ved nærmere sjekk så tror jeg det er bensin som drypper. Det er ikke mye, men det er nok ikke bra... Fikk heldigvis time på verksted rett ved jobben i morgen tidlig.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
12.979
Sted
Smurfeland
Bensinlekkasje er ingen spøk, nei. Men da finner dem det ut på verkstedet.

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Antall liker
1.893
Sted
Sunndalsøra
Oljeflekk kan være at bunnpanna ikker jamt tilskrudd m moment. Jeg oppdaget at det var lite automatolje på ei automatkassa. Da viste det seg at bunnpannen ikke var riktig til skrudd. Dette var etter en overhaling av automatkassa. Skal ikke stole helt på service folket;)

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
12.951
Sted
Ytterst i havgapet...
En kollega av meg hadde sin relativt nye bil på merkeservice.... på tur avgårde etter service skar motoren, da oljefiltret ikke var skrudd til, og faktisk ramla av....
Dette var en Mondeo Mk3, hvor oljefiltret henger på skrå nedover.....

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
12.979
Sted
Smurfeland
Oljefilteret skrur man jo bare til for hånd, så er vel ikke utenkelig at noen kan prestere å glemme det i en travel hverdag.

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.250
Torget vurderinger
96
Fikk bilen tilbake på dagen. Var bare bensin filter som måtte byttes. Tok oljeskift i samme slengen.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
12.979
Sted
Smurfeland
Fikk bilen tilbake på dagen. Var bare bensin filter som måtte byttes. Tok oljeskift i samme slengen.
Ah, samme om jeg blir trodd eller ikke, men jeg skrev faktisk at det kunne være tett bensinfilter, før jeg slettet det igjen fordi det ikke var noe poeng å spekulere. Har nemlig vært borti akkurat det før. Bra de fant ut av det! :D

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.250
Torget vurderinger
96
Jeg ante ikke at et slitent bensinfilter kunne forårsake lekkasje. Jeg tenkte at det var en morken eller rusten slange/rørdel, defekt klemme eller i verste fall lekk tank.

Artig at de sa at bilen ellers var i grei stand. Jeg har to prinsipp når jeg kjøper bruktbil: Helst nylig EU ok og den skal ikke koste mer enn noen hovedkomponent i anlegget :p

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
12.979
Sted
Smurfeland
Hadde nok ikke visst det jeg heller, hvis ikke en venninne av meg hadde det samme problemet på en gammel Opel for flere år siden. 🙂

Topp Bunn