Det gør den også hvis du laver dine højtaler ordenligt, så det er ikke noget argument, og ordentlige delefilter komponenter er tit væsentligt bedre end dem der bruges standart på småsignal niveau, faktisk lyder signalet tit bedre og mere rigtigt når det har passeret en DCA kondensator. og hvad gør en computer algoritme ved lyden, jeg har stadigvæk også her til gode at høre en computer løsning der virker overbevisende, og ser man på hele op-sættet er der intet mærkeligt i det.Valentino skrev:En ubestridt fordel med aktiv deling ifm. dynamiske elementer er at effektforsterkerne vil se en resistiv/svakt induktiv last. Da trenger man ikke ta like stort hensyn til deres utgangsimpedans og driveevne ved store fasevinkler.
Passive delefiltere på småsignalnivå er også rimeligere å realisere skulle jeg mene.
Forstår mig ret jeg filosofere over årsagen til at den bedste kilde jeg har hørt er en grammofon og den bedste forstærker er en analog klasse A OTL, og de dårligste højtalere jeg har hørt har været hornhøjtaler, og de bedste er med lukket kabinet, og passivt filter med DCA komponenter, en undtagelse som sagt Poseidon som er delvis aktiv med analoge klasse A forstærker.slowmotion skrev:I alle gode høyttalere med passive fitre er det også eq, men det er en del av filteret.
Rørforsterkere fungerer utmerket med aktive filtre, enten de er digitale eller ikke.
De første hifianlegg jeg hørte om som brukte digitale filtre var satt sammen av franske rør og horn entusiaster.
Og om man liker vinyl eller digitale kilder best har da ingenting med aktive eller passive filtre og gjøre.
Ingenting....Og det er fordelen med digital filtre.....så kan man koble på en god forsterker med mindre enn 0,001% forvrenging.Lydarne skrev:Ps. Hvad er bedst i serie med en diskant
Lydarne skrev:Ps. Hvad er bedst i serie med en diskant en DCA kondensator af den bedste slags, eller en middelmådig digital forstærker med middelmådige standart komponenter som EQ eller måske en computer algoritme, prisen er nok cirka det samme.
OMF skrev:Ingenting....Og det er fordelen med digital filtre.....så kan man koble på en god forsterker med mindre enn 0,001% forvrenging.Lydarne skrev:Ps. Hvad er bedst i serie med en diskant
Mvh
OMF
Ikke meningen å drive med flisespikkeri eller virke grinete, men Gaia har gardert seg i denne sammenheng. Det er nemlig en kombinasjon av både aktiv og passiv deling.Valentino skrev:Hva skal man gjøre for å få denne tråden til å ta ordentlig av? Er liksom ikke helt popcorn ennå synes jeg.
Jeg aner en konspirasjon: pedal (passive delefiltere) besøker Karma (passive delefiltere) og skryter Gaia opp i skyene.
På vegne av flere! Alarm!! ;D ;D ;D ;D ;D
Man kan jo diskutere dette i det uendelige, men det finnes ting som er best i teorien.R.Solhaug skrev:OMF skrev:Ingenting....Og det er fordelen med digital filtre.....så kan man koble på en god forsterker med mindre enn 0,001% forvrenging.Lydarne skrev:Ps. Hvad er bedst i serie med en diskant
Mvh
OMF
Ingenting er teoretisk best. Men aktive filtre er da såmenn mer enn ingentig. Foruten forlenget signalvei må signalet vitterlig filtreres også ved aktiv deling, og den uungåelige signaldegradering man der oppnår er i praksis tilsvarende den man ville få i et passivt filter. Det er på strømsiden man evt. slipper bedre/lettere unna ved aktiv filtrering, signaldegraderingen er uansett avhengig av komponentkvalitet.
Så snart man gir seg til å anvende komponenter paralellt med signalet vil man degenerere fase/amplitude osv. Noen tror de kan "rette opp" dette ved å la signalet gå gjennom ytterligere komponenter, dem om det.
Det nærmeste man kommer ingenting er 1.ordens filter, da såfremt det holdes minimalt uten "korreksjonskretser". Om man så vil gjøre dette aktivt eller passivt får bli opp til konstruktøren.
Mvh. RS
Samme her. En kombinasjon (saus?) av passiv deling og aktiv analog og digital deling.Karma skrev:Ikke meningen å drive med flisespikkeri eller virke grinete, men Gaia har gardert seg i denne sammenheng. Det er nemlig en kombinasjon av både aktiv og passiv deling.Valentino skrev:Hva skal man gjøre for å få denne tråden til å ta ordentlig av? Er liksom ikke helt popcorn ennå synes jeg.
Jeg aner en konspirasjon: pedal (passive delefiltere) besøker Karma (passive delefiltere) og skryter Gaia opp i skyene.
Pedal kjøre 3 veis aktive deling på linjenivå, og bruker 2 stk DP A5 til å drive diskant/Mellomtone og en liten A1b til bassene.Valentino skrev:Samme her. En kombinasjon (saus?) av passiv deling og aktiv analog og digital deling.Karma skrev:Ikke meningen å drive med flisespikkeri eller virke grinete, men Gaia har gardert seg i denne sammenheng. Det er nemlig en kombinasjon av både aktiv og passiv deling.Valentino skrev:Hva skal man gjøre for å få denne tråden til å ta ordentlig av? Er liksom ikke helt popcorn ennå synes jeg.
pedals er vel DRC foran aktiv og passiv analog deling. Mener å huske at det "bare" er to stereoeffektforsterkere i treveissystemet hans.
Selvsagt!R.Solhaug skrev:Man uttaler seg selvfølgelig på bakgrunn av sin erfaring og forståelse.
Uh, har han to av de kolossene? Jøje meg så dårlig jeg husker!OMF skrev:Pedal kjøre 3 veis aktive deling på linjenivå, og bruker 2 stk DP A5 til å drive diskant/Mellomtone og en liten A1b til bassene.
Selvfølgelig! Er man på DRC-galeien er jo analoge delefiltere bare ekstrafiltrering, hehe.Ingen passive filter! Men han burde jo oppgradere til digital filtre....
Jo, det er nok flere veier til Rom. Men motorveien setter mindre krav til hjulopphenget enn kjerrestien.. ;DR.Solhaug skrev:Man uttaler seg selvfølgelig på bakgrunn av sin erfaring og forståelse. Antakelig kan svært gode høyttalere konstrueres på mer enn en måte, bare kokken er tilstrekkelig dyktig.
Mvh. RS
Hva gjelder bakgrunn og forståelse har SL et aldri så lite forsprang på oss..OMF skrev:Selvsagt!R.Solhaug skrev:Man uttaler seg selvfølgelig på bakgrunn av sin erfaring og forståelse.
Mvh
OMF
Valentino skrev:Hva gjelder bakgrunn og forståelse har SL et aldri så lite forsprang på oss..OMF skrev:Selvsagt!R.Solhaug skrev:Man uttaler seg selvfølgelig på bakgrunn av sin erfaring og forståelse.
Mvh
OMF
Valentino skrev:
Det er en munnfull, RS. Fortell hvordan du har kommet til denne konklusjonen.R.Solhaug skrev:Valentino skrev:
Han må gjerne skrive og forelese, men produktene holder ikke mål.
Mvh. RS
Valentino skrev:Det er en munnfull, RS. Fortell hvordan du har kommet til denne konklusjonen.R.Solhaug skrev:Valentino skrev:
Mvh. RS
8)R.Solhaug skrev:Valentino skrev:Det er en munnfull, RS. Fortell hvordan du har kommet til denne konklusjonen.R.Solhaug skrev:Valentino skrev:
Mvh. RS
Det burde vel være rimelig innlysende, du vet da hvordan man bedømmer høyttalere. Allverdens morsomme forelesninger osv til tross, the proof is in the..filter
Mvh. RS
Så vidt jeg kan se er det almindelig filter teknik plus Linkwitz Transform Biquad Bas og Q korgiering, så det burde være lige til for en som er vant til at arbejde med DSP.coolbiz skrev:Har forresten noen av dere DSP-eksperter satt dere nok inn i Linkwitz' ASP-konstruksjoner til å kunne si noe hva som må til for å implementere dem digitalt? Hva må evt. til av hardware?
Valentino skrev:Hvilke av Linkwitz' konstruksjoner har du hørt, RS?
Takk til Valentino og Lydarne for info.Valentino skrev:Basishardwaren kunne være RME Fireface UC og en enkel laptop. Velg avspillingsprogram og DSP-software og -algoritmer etter ønske. Jeg fjonger meg med Transporterens DAC til diskantene.
Dette var et par år siden. Off-the-shelf DSPer har antagelig blitt tilstrekkelig kapable siden den gang. PC-løsninger også. Forresten er det interessant at han snakker om enkelhet og kostnad, ikke ytelse. Hadde uansett vært artig å prøve seg.The location of each function block in the signal path is critical for obtaining the desired amplitude and phase response and to control signal levels at each stage for minimum distortion and noise.
The function of the ASP could be duplicated with a digital signal processor, DSP, by realizing the poles and zeros of the different transfer functions, and following the same signal flow and gain distribution. Still great care must be taken to have enough dynamic range for each number processing stage to minimize non-linear distortion. Such custom DSP design is not trivial and requires good firmware programming knowledge and technique.
I doubt that off-the-shelf DSP based crossovers have enough flexibility to duplicate the three outputs of the ORION ASP in magnitude, phase, distortion and noise level. It certainly is not just a matter of adjusting for similar magnitude response since the ASP is not minimum-phase. But, it could be a worthwhile learning exercise in digital filtering to obtain not only the magnitude and phase response, but also the dynamic range, distortion and noise performance of the ASP. It probably can be done, but it is not trivial. I would want to see actual measured analog output response and distortion data, taken over a realistic signal level and frequency range, to be convinced that off-the-shelf DSP is a simpler, or less costly way, to make an ORION crossover/equalizer.
Det er med respekt å melde ikke redelig å påberope seg å kjenne smaken på puddingen når alt man har gjort er å smake noen helt andre retter som har noen få, felles ingredienser.R.Solhaug skrev:Etter mange år med tuning og lytting behøver jeg bare kaste et blikk på anvendte biter og filterløsninger for å se høyttalernes naturlige begrensninger. De anvendte elementene kjenner jeg godt.Valentino skrev:Hvilke av Linkwitz' konstruksjoner har du hørt, RS?
Mvh. RS
coolbiz skrev:Det er med respekt å melde ikke redelig å påberope seg å kjenne smaken på puddingen når alt man har gjort er å smake noen helt andre retter som har noen få, felles ingredienser.R.Solhaug skrev:Etter mange år med tuning og lytting behøver jeg bare kaste et blikk på anvendte biter og filterløsninger for å se høyttalernes naturlige begrensninger. De anvendte elementene kjenner jeg godt.Valentino skrev:Hvilke av Linkwitz' konstruksjoner har du hørt, RS?
Mvh. RS
Her går det i OPA2134. Jeg har noen LM4562 liggende som andre Orion-eiere mener er bedre dårligere annerledes, men det har ikke blitt til at jeg har prøvd dem ut. Visstnok er det i diskant-delen i Orions ASP at de gjør mest av seg. Hvorvidt de lavere forvrengningsdataene oppveier ulempene med høyere støynivå i en konstruksjon laget for 2134, strides de (u)lærde om.Skink_123 skrev:Hvilke op amper bruker dere i deres delefilter? Om dere bruker dette?
Du må gjerne argumentere for eller mot Siegfrieds valg av løsninger og komponenter, men når du bruker uttrykket "the proof of the pudding is in the eating" på en slik måte at du gir inntrykk av at du har hørt sakene som du så skråsikkert uttaler deg om, må du nok pent finne deg i at bløffen din blir påpekt.R.Solhaug skrev:coolbiz skrev:Det er med respekt å melde ikke redelig å påberope seg å kjenne smaken på puddingen når alt man har gjort er å smake noen helt andre retter som har noen få, felles ingredienser.
Redelig? Dette er det meningsløst å debattere.
Mvh. RS
I motsetning til deg har jeg i det minste smakt på den puddingen som du snakket om.R.Solhaug skrev:du aner ikke hva du snakker om
Jeg snakker med han som prøvde å gi inntrykk av at han hadde smakt på puddingen, dvs. hørt noen av Linkwitz' konstruksjoner. Men hadde det slett ikke.R.Solhaug skrev:du aner ikke [...] hvem du i denne sammenheng snakker med for den saks skyld.
Akkurat, ja.R.Solhaug skrev:Med all respekt;