Om distribusjon og priser på ZYX USA

P

Parelius

Gjest
Det kan se ut som om ZYX har endret distribusjonen på den andre siden av dammen. SORASound er visstnok ute og et forhandlernett under ny importør (KT Audio?) For oss forbrukere innebærer det høyere priser.

Fra ett av innleggene på Audiogon:

I don't know the folks at KTAudio either, but they'll have to go a long way to match, never mind beat, the customer service ZYX owners in North America are accustomed to. They just boosted the price for an entry-level Bloom from < $400 to $1,000. The Atmos/4D just jumped by $1,500. KTAudio's dealers are going to have to provide incredible service to justify such premiums.

The overnight escalation of prices, as with Shelter and S&B before, is what must happen when additional links are inserted into a distribution chain. Nobody works for free (except the generous bloggers on sites like this one, though the inventory carrying costs for talk are quite low!). ZYX apparently wanted a traditional distributor/dealer model, not the direct sales approach adopted with much success by SORAsound.

As others noted, Mehran is selling off his existing stock at even deeper discounts than usual, a unique opportunity for those in the market. I've seen the emails Mehran received from both ZYX and Shibatech confirming full warranty coverage and rebuilding/retipping services for his remaining ZYX products. For them to do any less would kill the brand.

KT Audio (and previously some European dealers) say the Atmos and 4D are different cartridges. Sorasound says they are the same.

SORAsound is quoting an email from Nakatsuka-san himself. I've seen it. Mehran offered several times to get anyone a 4D instead of an Atmos if they wanted one with that name - at the same price. The other dealers are just employing marketing speak to distance themselves from SORAsound (or, to be precise, SORAsound's pricing).


Hele tråden finner dere her.

Ja, ja, den som bare hadde cash klar; da skulle det blitt en UNIVerse før den doblet seg i pris. Men som det heter; business as usual.
 

Hifi Stasjonen

Bransjeaktør
Ble medlem
02.05.2007
Innlegg
293
Antall liker
59
Parelius skrev:
Det kan se ut som om ZYX har endret distribusjonen på den andre siden av dammen. SORASound er visstnok ute og et forhandlernett under ny importør (KT Audio?) For oss forbrukere innebærer det høyere priser.
Dette er jo bare tull !

For norske kunder har det ikke vært dyrere å kjøpe ZYX i Norge enn å importere selv fra Sorasound, USA.
Hifi Stasjonen har forholdt seg til de priser opplyst på Sorasound sine websider.
Hifi Stasjonen har ingen planer om å øke sine priser, og dermed blir det BILLIGERE for norske kunder å kjøpe i Norge enn å importere selv. Dette gjelder de aller fleste ZYX modellene.
Så hvor er de høyere prisene?

Universe er en modifisert Airy 3 som er gått ut av produksjon.

Men, dersom du er interessert i en ZYX i denne prisklassen, og da snakker jeg om standard prisen Sorasound solgte Universe for som var 4950USD om ikke jeg husker feil, vil jeg anbefale deg en NYHET: ZYX OMEGA som blir sluppet på markedet i disse dager.
Dette er en mye bedre pickup til ca prisen av en rabattert Universe.

ZYX OMEGA :



Mvh
Hifi Stasjonen
Tlf butikk : 62416121
Tlf mobil : 40850814
Email : mail@hifistasjonen.no

WEB : www.hifistasjonen.no
 

Hifi Stasjonen

Bransjeaktør
Ble medlem
02.05.2007
Innlegg
293
Antall liker
59
For at ikke det skal bli forvirring om hvilke pickup'er som er billigere i Norge, kan jeg si ifra med en gang at det KUN er de 2 topp modellene ZYX Sigma 2 og ZYX DIAMOND som er omtrent likt priset med USA.
Alle andre ZYX modeller er rimeligere i forhold til ny USA-importørs prisliste.


ZYX Sigma 2 :



ZYX DIAMOND :



Mvh
Hifi Stasjonen
Tlf butikk : 62416121
Tlf mobil : 40850814
Email : mail@hifistasjonen.no

WEB : www.hifistasjonen.no
 

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Innlegg
522
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
Enig, det kan jeg skrive under på! Ikke noe å hente på import fra det store utland, ihvertfall ikke på ZYX! Og det må vel være bra. ;)
 
P

Parelius

Gjest
Hifi Stasjonen skrev:
Parelius skrev:
Det kan se ut som om ZYX har endret distribusjonen på den andre siden av dammen. SORASound er visstnok ute og et forhandlernett under ny importør (KT Audio?) For oss forbrukere innebærer det høyere priser.
Dette er jo bare tull !

For norske kunder har det ikke vært dyrere å kjøpe ZYX i Norge enn å importere selv fra Sorasound, USA.
Hifi Stasjonen har forholdt seg til de priser opplyst på Sorasound sine websider.
Hifi Stasjonen har ingen planer om å øke sine priser, og dermed blir det BILLIGERE for norske kunder å kjøpe i Norge enn å importere selv. Dette gjelder de aller fleste ZYX modellene.
Så hvor er de høyere prisene?
ZYX Atmos (4D): $ 2.495 (= 20.375 inkl moms fra Sorasound) Ca. 40.000 fra Hifistasjonen.

Hva er tull her? Du må gjerne opplyse meg.
 
P

Parelius

Gjest
anekdoten skrev:
Enig, det kan jeg skrive under på! Ikke noe å hente på import fra det store utland, ihvertfall ikke på ZYX! Og det må vel være bra. ;)
Kan du gi belegg for den påstanden!
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Parelius skrev:
Hifi Stasjonen skrev:
Parelius skrev:
Det kan se ut som om ZYX har endret distribusjonen på den andre siden av dammen. SORASound er visstnok ute og et forhandlernett under ny importør (KT Audio?) For oss forbrukere innebærer det høyere priser.
Dette er jo bare tull !

For norske kunder har det ikke vært dyrere å kjøpe ZYX i Norge enn å importere selv fra Sorasound, USA.
Hifi Stasjonen har forholdt seg til de priser opplyst på Sorasound sine websider.
Hifi Stasjonen har ingen planer om å øke sine priser, og dermed blir det BILLIGERE for norske kunder å kjøpe i Norge enn å importere selv. Dette gjelder de aller fleste ZYX modellene.
Så hvor er de høyere prisene?
ZYX Atmos (4D): $ 2.495 (= 20.375 inkl moms fra Sorasound) Ca. 40.000 fra Hifistasjonen.

Hva er tull her? Du må gjerne opplyse meg.
:eek: :eek:

Det skiller jo vanvittige summer her Parelius , som du opplyser og linker til .

Da Blir det feil å argumentere over her som ett annet forum-medlem gjør....

Håper prisene kan bekreftes / avkreftes fra Norsk importør .

Zyx er svært spennede pickuper , det er det ingen tvil om-.

Kan jeg spørre hva den runde kulen foran huset på den nye pickupen er med på å gjøre fornoe ?

Espen
 
P

Parelius

Gjest
Hifi Stasjonen skrev:
Universe er en modifisert Airy 3 som er gått ut av produksjon.

Men, dersom du er interessert i en ZYX i denne prisklassen, og da snakker jeg om standard prisen Sorasound solgte Universe for som var 4950USD om ikke jeg husker feil, vil jeg anbefale deg en NYHET: ZYX OMEGA som blir sluppet på markedet i disse dager.
Dette er en mye bedre pickup til ca prisen av en rabattert Universe.
UNIverse ble solgt for rundt 4.500 USD (= 37.500 inkl. moms) ZYX Omega tar du 60-70.000 for. Det er vel samme prisklasse.

Galskapen satt i system!

Siden du nå er her i tråden, så kunne det vært fint om du kunne opplyse oss litt om hva som foregår.

Du sier at en UNIVerse er en modifisert R1000 Airy 3, om jeg forstår deg rett (Er det forskjell på Airy 3 og R1000 Airy 3?). Hva er forskjellen på at det er en annen modell og at en modell er modifisert? Spørsmålet er ikke tatt ut av luften, all den tid INGEN anser at det er det minste sammenheng mellom produksjonskostnader og utsalgspris på disse typer PU-er. Spørsmålet er altså ikke bare om det foreligger en eller annen modifikasjon, men om lyden også er tilsvarende på en modifisert og ikke-modifisert sak. Er det tilfellet også?

Sorasound selger UNIVerse til det dobbelte av prisen av en R1000 Airy 3. Er dette en markedsføringssartighet, når det nå bare dreier seg om en modifisering? Har du belegg for dette som kan legges frem, eller er det alt sammen gjort på en intern «need to know» basis?

Sorasound har vært billigere på alt enn hva andre distibutører har vært tidligere. Det kan se ut som om prisingen til Sorasound har vært en en ubehagelighet for de andre som selger ZYX; hvordan skal vi da forstå at Sorasound opererer med slik en uhyrlighet prismessig på en modifisert Airy 3 (som altså skulle være en UNIverse)?

Du har tidligere hevdet at 4D og Atmos er to forskjellige PU-er. Sorasound hevder at det er den samme. Hvem skal vi tro på? Har du belegg du kan fremvise i sakens anledning. Har du også belegg for å hevde at R1000 Airy 3 er en «modifisert» UNIVerse?

Jeg spør ikke for å være vanskelig, men galskapen i prisingen avføder en viss skepsis selv for en bruker av parfymePU-er som meg selv. Det er mye prat ute og går. Facts hadde vært artig for en gangs skyld.

(Nei, jeg har ikke fasiten på noen av spørsmålene.)
 
R

rico

Gjest
Da ble man litt forvirret...

Sitat:"Universe og Atmos er 2 modeller som blir solgt i USA grunnet en egen avtale.
4D som er en ny modell fra ZYX, er en bedre PU enn Atmos."

Sitat:""Outside North America, the Atmos is actually called the 4D. The two are identical in every way except the name."
 
P

Parelius

Gjest
anekdoten skrev:
Enig, det kan jeg skrive under på! Ikke noe å hente på import fra det store utland, ihvertfall ikke på ZYX! Og det må vel være bra. ;)
Pr. idag så kan det se ut til at du har rett! Men det varer vel ikke evig.

kurs 6,54 m/moms veil. norsk

ATMOS (4D) $2,495 16.290 20.362 40.000
Airy 3-SB $1,895 12.373 15.466 31.500
Fuji $1,195 7.803 9.753 18.000
R100 Yatra $895 5.844 7.305 14.000
R100 $695 4.538 5.672 11.000
R50 Bloom $445 2.905 3.631 6.000
Headshell $325 2.122 2.652 ?
ARTisan phono stage $2,495 16.290 20.362 43.500
CPP-1 Pre-preamp $995 6.497 8.121 18.900
 

Hifi Stasjonen

Bransjeaktør
Ble medlem
02.05.2007
Innlegg
293
Antall liker
59
ssm skrev:
Parelius skrev:
Hifi Stasjonen skrev:
Parelius skrev:
Det kan se ut som om ZYX har endret distribusjonen på den andre siden av dammen. SORASound er visstnok ute og et forhandlernett under ny importør (KT Audio?) For oss forbrukere innebærer det høyere priser.
Dette er jo bare tull !

For norske kunder har det ikke vært dyrere å kjøpe ZYX i Norge enn å importere selv fra Sorasound, USA.
Hifi Stasjonen har forholdt seg til de priser opplyst på Sorasound sine websider.
Hifi Stasjonen har ingen planer om å øke sine priser, og dermed blir det BILLIGERE for norske kunder å kjøpe i Norge enn å importere selv. Dette gjelder de aller fleste ZYX modellene.
Så hvor er de høyere prisene?
ZYX Atmos (4D): $ 2.495 (= 20.375 inkl moms fra Sorasound) Ca. 40.000 fra Hifistasjonen.

Hva er tull her? Du må gjerne opplyse meg.
:eek: :eek:

Det skiller jo vanvittige summer her Parelius , som du opplyser og linker til .

Da Blir det feil å argumentere over her som ett annet forum-medlem gjør....

Håper prisene kan bekreftes / avkreftes fra Norsk importør .

Zyx er svært spennede pickuper , det er det ingen tvil om-.

Kan jeg spørre hva den runde kulen foran huset på den nye pickupen er med på å gjøre fornoe ?

Espen
Til opplysning:
Veil pris sorasound for Atmos : 4500USD x 7(ink overf.gebyrer og vekslingsgebyrer) x 1.1(fullverdiforsikret frakt) x 1.25 mva = 43312,50,-

Som jeg skrev : Hifi Stasjonen har forholdt seg til de veiledende priser sorasound har brukt.

At du nå henviser til en pris sorasound selger ut sitt restlager med tap? har ingenting med de faktiske veiledende priser sorasound hele tiden har brukt.

Kanskje Espen også fikk sin forklaring her ;)

Mvh
Hifi Stasjonen
 

Hifi Stasjonen

Bransjeaktør
Ble medlem
02.05.2007
Innlegg
293
Antall liker
59
Parelius skrev:
Hifi Stasjonen skrev:
Universe er en modifisert Airy 3 som er gått ut av produksjon.

Men, dersom du er interessert i en ZYX i denne prisklassen, og da snakker jeg om standard prisen Sorasound solgte Universe for som var 4950USD om ikke jeg husker feil, vil jeg anbefale deg en NYHET: ZYX OMEGA som blir sluppet på markedet i disse dager.
Dette er en mye bedre pickup til ca prisen av en rabattert Universe.
UNIverse ble solgt for rundt 4.500 USD (= 37.500 inkl. moms) ZYX Omega tar du 60-70.000 for. Det er vel samme prisklasse.

Galskapen satt i system!

Siden du nå er her i tråden, så kunne det vært fint om du kunne opplyse oss litt om hva som foregår.

Du sier at en UNIVerse er en modifisert R1000 Airy 3, om jeg forstår deg rett (Er det forskjell på Airy 3 og R1000 Airy 3?). Hva er forskjellen på at det er en annen modell og at en modell er modifisert? Spørsmålet er ikke tatt ut av luften, all den tid INGEN anser at det er det minste sammenheng mellom produksjonskostnader og utsalgspris på disse typer PU-er. Spørsmålet er altså ikke bare om det foreligger en eller annen modifikasjon, men om lyden også er tilsvarende på en modifisert og ikke-modifisert sak. Er det tilfellet også?

Sorasound selger UNIVerse til det dobbelte av prisen av en R1000 Airy 3. Er dette en markedsføringssartighet, når det nå bare dreier seg om en modifisering? Har du belegg for dette som kan legges frem, eller er det alt sammen gjort på en intern «need to know» basis?

Sorasound har vært billigere på alt enn hva andre distibutører har vært tidligere. Det kan se ut som om prisingen til Sorasound har vært en en ubehagelighet for de andre som selger ZYX; hvordan skal vi da forstå at Sorasound opererer med slik en uhyrlighet prismessig på en modifisert Airy 3 (som altså skulle være en UNIverse)?

Du har tidligere hevdet at 4D og Atmos er to forskjellige PU-er. Sorasound hevder at det er den samme. Hvem skal vi tro på? Har du belegg du kan fremvise i sakens anledning. Har du også belegg for å hevde at R1000 Airy 3 er en «modifisert» UNIVerse?

Jeg spør ikke for å være vanskelig, men galskapen i prisingen avføder en viss skepsis selv for en bruker av parfymePU-er som meg selv. Det er mye prat ute og går. Facts hadde vært artig for en gangs skyld.

(Nei, jeg har ikke fasiten på noen av spørsmålene.)
hmm tja, sorasound veil pris Universe : 7650 USD x 7(ink overf.gebyrer og vekslingsgebyrer) x 1.1(fullverdiforsikret frakt) x 1.25 mva= 73631,25,-

Sorasound tilbud audiogon 4950USD x 7(ink overf.gebyrer og vekslingsgebyrer) x 1.1(fullverdiforsikret frakt) x 1.25 mva = 47643,75,- og etter hva jeg vet ble Universe kun solgt med kobber coil. Etter hva du har sagt i tidligere tråd, skrev du da at du hadde sett Universe på Audiogon til 5500USD som tilsvarer kr. 52937,50,-.
OMEGA med kobber coil koster veil. kr 60.000,- i Norge. Det skiller 12000,- / 7000,- mellom standard tilbud Universe og en helt annen pickup. Og ja, jeg vil si at om det er ca 50.000,- for en pickup eller om det er 60.000,- er i omtrent det samme området, når det gjelder et slikt prisnivå.
Min erfaring er ihvertfall at dersom en kunde har valget mellom to forskjellige produkter i nevnte prisklasser, blir også produktet til 10.000,- mer vurdert dersom kunden har råd til det.

Ja, jeg sier at Universe er en modifisert Airy 3, så du har forstått meg rett. Airy 3 er i R1000 familien, som også Sigma 2 er. Dersom du syntes at det fremdeles er noe uklart, er det bare å spørre.
Ifølge den emailen jeg fikk fra mehran, som visstnok var en kopi av email til deg, skrev mehran kun at han hadde hørt 'det samme ryktet' og at dette vissnok skulle oppstått etter at han mistet agenturet. Han skrev ingenting om at 'ryktet' var usant.
Vi ga jo deg denne beskjeden i begynnelsen av januar i 2008, over 1 år før han mistet agenturet.
Om dette var via PM her på sentralen, i en tråd, email eller telefon er jeg usikker på.

Nei, Sorasound har ikke vært billigere på ZYX produkter enn Hifi Stasjonen med tanke på veiledende priser.
Sorasound sine priser har derfor aldri vært noe problem for oss, og ikke medført noe ubehag.
At du påstår noe annet, er ditt problem.
Du må klare å skille mellom sorasound sine tidligere veiledende priser og sorasound sine nåværende dumping priser.

Ang 4D fikk vi beskjed 24.08.07 at dette var en ny pickup som var sluppet på markedet. Nakatsuka skrev følgende i sin produkt katalog 01.08.07 : "Further, 4D model has come out with newly added features each of which is upgraded for better sound image orientation, clearer outline expression, purer stereophonic soundfield, and more realistic acoustic space so that you will recognize again the amazing sound information of analog playback."
Hifi Stasjonen var blant de første som fikk 4D på slutten av 2007.

Ang Airy 3 / Universe gir vi samme svaret som for over 1 år siden : Presidenten for selskapet som er verdens distributør for ZYX sier (hentet fra email) : UNIverse: This another exclusive model to Sora is a version of R1000 Airy3.
Ganske klar tale spør du meg.
Vi forholder oss til hva produsent og internasjonal distributør gir oss av informasjon.

Men, strengt tatt....er det ikke bare å kjøpe en Universe fra Sorasound da?
Hva er problemet ? Ingen nekter deg å gjøre det.

Mvh
Hifi Stasjonen
 
P

Parelius

Gjest
Hifi Stasjonen skrev:
hmm tja, sorasound veil pris Universe : 7650 USD x 7(ink overf.gebyrer og vekslingsgebyrer) x 1.1(fullverdiforsikret frakt) x 1.25 mva= 73631,25,-

Sorasound tilbud audiogon 4950USD x 7(ink overf.gebyrer og vekslingsgebyrer) x 1.1(fullverdiforsikret frakt) x 1.25 mva = 47643,75,- og etter hva jeg vet ble Universe kun solgt med kobber coil. Etter hva du har sagt i tidligere tråd, skrev du da at du hadde sett Universe på Audiogon til 5500USD som tilsvarer kr. 52937,50,-.
OMEGA med kobber coil koster veil. kr 60.000,- i Norge. Det skiller 12000,- / 7000,- mellom standard tilbud Universe og en helt annen pickup. Og ja, jeg vil si at om det er ca 50.000,- for en pickup eller om det er 60.000,- er i omtrent det samme området, når det gjelder et slikt prisnivå.
Min erfaring er ihvertfall at dersom en kunde har valget mellom to forskjellige produkter i nevnte prisklasser, blir også produktet til 10.000,- mer vurdert dersom kunden har råd til det.
Du må gjerne sette opp dollarene, den svinger jo uansett. Jeg satte dagens kurs. Den har vært lavere, den har vært høyere. Gjør altså ikke min utregning feil.

Ja, veiledene for Universe var USD 7.500. Det var ikke det den ble solgt for. Stort sett gikk den for rundt USD 4.500. Rundt der var det også som ble betalt av en venn av meg om jeg husker rett. Vi må derfor lære oss å skille mellom veiledende (villedende) og virkelige utsalgspriser her. For kunden er det vel den virkelig utsalgsprisen som er interessant, vil jeg tro.

Så får vi overlate til hver enkelt å bli så prisblind som de selv ønkser å være.

Ja, jeg sier at Universe er en modifisert Airy 3, så du har forstått meg rett. Airy 3 er i R1000 familien, som også Sigma 2 er. Dersom du syntes at det fremdeles er noe uklart, er det bare å spørre.
Ifølge den emailen jeg fikk fra mehran, som visstnok var en kopi av email til deg, skrev mehran kun at han hadde hørt 'det samme ryktet' og at dette vissnok skulle oppstått etter at han mistet agenturet. Han skrev ingenting om at 'ryktet' var usant.
Vi ga jo deg denne beskjeden i begynnelsen av januar i 2008, over 1 år før han mistet agenturet.
Om dette var via PM her på sentralen, i en tråd, email eller telefon er jeg usikker på.
Tja, det siste kan jeg ikke huske - du får finne det frem -, men om så var? Hvilken forskjell skulle det utgjøre? Du er - så langt jeg har greid å bringe på det rene - den eneste som har sagt at Airy 3 og Universe er den samme PU-en (ser en bort fra hva som nå sies på ryktebørsen etter at Sorasound er ute av gamet). Om så er tilfellet, så er det jo mer enn overraskende for de fleste. Ikke minst det at Sorasound da kjører en veilendede pris på USD 7.500!!!!!! Heftig prisstigning på en Airy 3.

Men jeg har ikke noe problem med dette; det vel mer Hifistasjonen som må stå inne for denne påstanden. At det hersker klarhet i denne saken, det vedkommer flere.

Nei, Sorasound har ikke vært billigere på ZYX produkter enn Hifi Stasjonen med tanke på veiledende priser.
Sorasound sine priser har derfor aldri vært noe problem for oss, og ikke medført noe ubehag.
At du påstår noe annet, er ditt problem.
Du må klare å skille mellom sorasound sine tidligere veiledende priser og sorasound sine nåværende dumping priser.
Som nevnt, det er forskjell på veiledene pris og faktisk prisk (Universe veil. USD 7.500 vs faktisk ca. USD 4.500) Så hvorfor kan ikke du også lære deg å skille mellom disse?

Hvorfor jeg skulle ha noe problem, det forstår jeg ikke. Heller ikke har jeg påstått at Hifistasjonen har noe problem. De gjør da akkurat som de vil for meg hva angår prising. Andre opplysninger derimot, det blir en annen sak.

Ang 4D fikk vi beskjed 24.08.07 at dette var en ny pickup som var sluppet på markedet. Nakatsuka skrev følgende i sin produkt katalog 01.08.07 : "Further, 4D model has come out with newly added features each of which is upgraded for better sound image orientation, clearer outline expression, purer stereophonic soundfield, and more realistic acoustic space so that you will recognize again the amazing sound information of analog playback."
Hifi Stasjonen var blant de første som fikk 4D på slutten av 2007.
Hvor står det her at 4D er en annen PU enn Atmos, og at 4D er bedre; begge dele ting du har påstått her på forumet (se linken tidligere i tråden). Heller ikke offisielle forhandlere av ZYX utenfor USA går av veien for å si at Atmos og 4D er samme PU. Hvem skal vi tro på? Eller er det ZYX sentralt som spiller et spill her?

http://www.puremusicgroup.com/cart/index.php?act=viewProd&productId=110

Ang Airy 3 / Universe gir vi samme svaret som for over 1 år siden : Presidenten for selskapet som er verdens distributør for ZYX sier (hentet fra email) : UNIverse: This another exclusive model to Sora is a version of R1000 Airy3.
Ganske klar tale spør du meg.
Vi forholder oss til hva produsent og internasjonal distributør gir oss av informasjon.
Fint med litt belegg. Så spørs det bare hva «version» betyr i denne sammenhengen.

Men er det ikke litt merkverdig dette: Forhandlere av ZYX sier at Atmos og 4D både er identiske og ikke-identiske. Forhandlere av ZYX sier at Airy 3 og Universe er identiske og ikke-identiske. Alltid greit med forhandlere som er enige med hverandre. Så kan en jo lure på hva ZYX driver med.

Men, strengt tatt....er det ikke bare å kjøpe en Universe fra Sorasound da?
Hva er problemet ? Ingen nekter deg å gjøre det.
Jeg skal da ikke kjøpe en ZYX. Jeg startet tråden ut fra antagelsen om en allmenn interesse i det hele. Ingen grunn til å bli personlig.

Men nå for tiden er det muligheten for gode kjøp av ZYX! Problemet for de utenfor USA (eller land som har distributør) er at Sorasound ikke tråkker i bedene til andre. Men for de som er interessert, så fins det vel omveier her også.
 

Hifi Stasjonen

Bransjeaktør
Ble medlem
02.05.2007
Innlegg
293
Antall liker
59
Parelius skrev:
Det kan se ut som om ZYX har endret distribusjonen på den andre siden av dammen. SORASound er visstnok ute og et forhandlernett under ny importør (KT Audio?) For oss forbrukere innebærer det høyere priser.
Dette var utgangspunktet ditt for denne tråden. Som forøvrig fremdeles er bare tull.
I forhold til ny importørs prisliste, er ZYX billigere i Norge.

Jeg går utifra at du fant ut det samme, og derfor henviste til sorasound's nåværende dumping priser?
En smule mer reelt dersom du hadde henvist til de priser sorasound har hatt siden slutten av 2007 inntil nå.

Jeg setter ikke dollar opp, jeg må forholde meg til de priser Hifi Stasjonen får ved overførsel til utlandet og regne ut ifra det. Slik er det bare.
Jeg forstår jo at du gjerne vil sørge for at informasjonen du gir setter Hifi Stasjonen i et dårligst mulig lys.
Hvorfor vet jeg ikke.
Det er mulig at du som privatperson får laveste dollarkurs til enhver tid, uten noen form for gebyrer.
Men det gjør ikke Hifi Stasjonen som firma, med mindre det er snakk om overførsel på 100.000 USD eller mer.
Da kan vi diskutere litt pris, men det er aldri snakk om laveste dollarkurs uansett.
Hvor ofte tror du man har mulighet til å kjøpe pickup'er i den skala i et land med 4.5mill innbyggere?

Og det er vel neppe noen forhandlere som har sagt at Universe og Airy 3 er identiske. Det stemmer ikke.

I en tidligere tråd, skrev du at Universe lå ute på audiogon til 5500USD.
Jeg hadde sett den til 4950USD. Nå sier du at vanlig standard pris er 4500USD?
Jeg regnet nå om i forhold til hva jeg hadde sett denne til ang pris, samt din uttalelse i tidligere tråd.
Ikke annet enn det.
Jeg er likevel litt forvirret, når du i et avsnitt skriver at man kun skal forholde seg til faktisk salgspris og så i neste avsnitt klinker til med 14 utropstegn etter 7500USD som den eneste trosretning.

Denne kommentaren er jo en smule merkelig : "Som nevnt, det er forskjell på veiledene pris og faktisk pris.Så hvorfor kan ikke du også lære deg å skille mellom disse?"
Hifi Stasjonen setter aldri en veiledende pris på sine produkter, for så å selge disse på tilbud på Finn.no.

ZYX har derimot en god innbytte pris hos Hifi Stasjonen. Man får 40% av nypris på den ZYX pickup man har i innbytte mot kjøp av samme pickup eller dyrere. Dette er noe alle får beskjed om. En totalrenovering er rimeligere, men tar lengre tid.

Ang 4D : Når Nakatsuka skriver - " newly added features each of which is upgraded for better sound image orientation, clearer outline expression, purer stereophonic soundfield, and more realistic acoustic space" - Ja, da får jeg følelsen av at han mener bedre og da skriver jeg det. Skyt meg.

Du skriver : "Ingen grunn til å bli personlig" Hmm når jeg leser det du har skrevet i denne tråden, får jeg følelsen av at du beskylder meg for å lyve så det renner, svindle kunder og å være en grådig satan som folk bør holde seg unna. Kan det bli mer personlig ? Tror du ikke det er mulig at man kan ta seg nær av slike ting?

Men, heldigvis så er det mest hyggelige folk man har kontakt med som setter pris på det man gjør.

Jeg har nå prøvd å svare på en best mulig måte, men nå setter jeg strek for min del.
Er det seriøse spørsmål om ZYX, svares det på email og telefon.

Mvh
Hifi Stasjonen
 
P

Parelius

Gjest
Hifi Stasjonen skrev:
Denne kommentaren er jo en smule merkelig : "Som nevnt, det er forskjell på veiledene pris og faktisk pris.Så hvorfor kan ikke du også lære deg å skille mellom disse?"
Hifi Stasjonen setter aldri en veiledende pris på sine produkter, for så å selge disse på tilbud på Finn.no.
All ære til Hifistasjonen for det. Nå var det ikke Finn.no Sorasound brukte som sin kanskje viktigste salgskanal, men Audiogon (om en skal tro hva som sies). Muligens var det denne salgsstrategien som ikke ble helt goutert av ZYX etter at Sorasound hadde bydg opp merket i USA over flere år, nettopp på denne måten. Med full service, garantier etc. Ikke akkurat den jevne Finn.no annonse du harselerer over her.

Før i tiden stod følgende å lese på Sorasounds sine sider, skal en tro på webarkivet:




Det skulle vel også få bort noe av forvirringen:

Jeg er likevel litt forvirret, når du i et avsnitt skriver at man kun skal forholde seg til faktisk salgspris og så i neste avsnitt klinker til med 14 utropstegn etter 7500USD som den eneste trosretning.
Dette gjaldt da den økning i anbefalt utsalgspris som skjedde med en Airy 3 når den ble «omdøpt» til Universe - om vi nå følger dine påstander. Om dine opplysninger stemmer vedr. disse to PU-er, så står vi vel overfor en skikkelig oppskrivning av verdi, men nå fra Sorasounds side. Derav utropstegnene. Det gjør selvfølgelig ikke slike manøvre noe bedre i mine i øyne. Men hva som er korrekt og ukorrekt i dette er jeg fremdeles ikke helt klar over. Personlig må jeg si at jeg finner denne dobbelte prising (anbefalt utsalgspris og faktisk pris*) irriterende. Men slik var nå tilstanden på det nordamerikanske markedet, en prispolitikk som du nok var klar over. Nå er det vel avskaffelsen av denne distribusjonsmåten (Sorasound/Audiogon) som vil høyne prisene (?), og som lå til grunn for mitt første innlegg og lenken til diskusjonen på Audiogon.

Og det er vel neppe noen forhandlere som har sagt at Universe og Airy 3 er identiske. Det stemmer ikke.
Du må gjerne snakke semantikk. Det var slik jeg forstod deg - om enn ikke identisk i streng forstand, men det forstod du vel også i det jeg sa –, og som du også forstod deg selv når du på nettsidene dine averterte Airy 3 som Universe. Det er vel som når en forhandler til kunde sier: Det er den samme PU-en. (Lydmessig har jeg ikke lest noen beskrive dem som det samme. Selv har jeg ikke sett/hørt Airy 3.)

ZYXAiry 3 -S/X (Universe u/ mod.)

ZYX Universe som kun blir solgt fra USA er den samme pickup som Airy 3 bortsett fra terminalplate i annet materiale. Ellers er Airy 3 og Universe identiske.
(Fra Hifistasjones nettside)

Og jeg forstår ennå ikke henvisningen din vedr. 4D. Jeg tviler ikke på at du siterer korrekt når du hevder:

Ang 4D : Når Nakatsuka skriver - " newly added features each of which is upgraded for better sound image orientation, clearer outline expression, purer stereophonic soundfield, and more realistic acoustic space" - Ja, da får jeg følelsen av at han mener bedre og da skriver jeg det. Skyt meg.
Problemet er bare at de komparative beskrivelser og forbedringer ikke forteller noe om hva 4D her er sammenliknet med. Skal jeg forstå det slik at det er en direkte sammenlikning mellom Atmos og 4D Nakatsuka her foretar? Om det er tilfellet, så skal ihvertfall ikke jeg skyte deg. Men det står i da i motsetning til hva Sorasound hevder, hva tidsskrift på nett hevder og hva ZYXs egen forhandler i Australia forutsetter i sin markedsføring. (se tidligere linker). På en slik bakgrunn er det du sier mer enn interessant. Hvis det ikke er tilfellet, ja da vet jeg ikke hva du prøver å si.

Avslutningsvis; jeg har da aldri hatt noe imot Hifistasjonen eller ZYX. Universe er noe av det ypperste jeg har hørt, og det som er blitt meg fortalt av folk som har hatt noe med Hifistasjonen å gjøre (jeg har selv ikke det) har bare vært positivt. Men det du sier om Atmos/4D og Airy 3/Universe forvirrer meg mer enn godt er. Og det er ikke bra.

–––––––––––––––––––

*)

Jeg går utifra at du fant ut det samme, og derfor henviste til sorasound's nåværende dumping priser?
En smule mer reelt dersom du hadde henvist til de priser sorasound har hatt siden slutten av 2007 inntil nå.
Uheldigvis har jeg ikke lagret prisene Sorasound tok for ZYX sine forskjellige modeller før «dumpingssalget», men jeg fant følgende som vel skulle være ganske korrekt i forhold til min egen hukommelse. (Min venn gav som sagt $ 4.500.)


While I highly recommend this extraordinary cartridge, there are still some serious alternatives available at this time. Since the cost will be an important consideration for most audiophiles, I went to Audiogon as this was written (July 17), and wrote down the latest direct-to-public prices from the distributor, SoraSound.
The ZYX Airy 2 is $ 1,950.
The ZYX FS Fuji is $ 1,540.
The ZYX Airy 3 is $ 2,350 and (Tillegg Parelius: Med Hifistasjonens utregningsmetode skulle dette bli NOK 22.618. Hifistasjonen tar 31.500)
The ZYX UNIverse is $ 4,950.
There is also the ("Class A") Dynavector XV-1S, which retails for $ 4,000.
 

Hifi Stasjonen

Bransjeaktør
Ble medlem
02.05.2007
Innlegg
293
Antall liker
59
Kjære vene, det er da merkelig at all den tid du er opphengt i priser på et produkt du overhodet ikke er interessert i å kjøpe etter hva du selv sier, så klarer du enda ikke å forholde deg til de veiledende priser Soraound har hatt og som var utgangspunktet.

Prisene du henviser til er fremdeles 'tilbudspriser' hentet fra Audiogon, juli 2008 dersom jeg forstår riktig det som er skrevet. Vi kan også hjelpe til litt ang hukommelse: veil pris (ditt eksempel) Airy 3 sorasound webside var : 3450USD i 2008. På samme tidspunkt kostet Airy 3 i Norge 28500,-

Når det er sagt, så var også våre eksportpriser like de priser du henviser til på Audiogon, eller 20400,- om du foretrekker. Vi solgte en kort periode til Danmark før det ble egen distributør i henhold til avtale med ZYX, og 20400,- x 1.1 x 1.25(dansk mva v/ innførsel danmark) er?

Finn.no er en størrelsesmessig ekvivalent til Audiogon. Ikke den jevne Finn.no annonse sier du?
Uh, det er da en haug med firma som har salgsannonser på finn.no på samme måte som det er firma på audiogon. Norske firma som reklamerer / har salgsannonser på finn.no må forholde seg til den norske kjøpsloven som alle andre, med tanke på service, garantier etc. Visste du ikke det?

Hmm når en produsent slipper en ny modell på markedet, med nye ting som er blitt gjort som fører til forbedringer så tror jeg de aller fleste tenker 'sammenlignet med tidligere modeller som er gitt ut'.

Men, jeg forstår at du mener sorasound er den eneste sannhet og det er helt ok.
Og jeg har forstått hva du mener om meg/Hifi Stasjonen.

Som en liten ekstra hjelp til hukommelsen : Jo, du har ihvertfall sett Airy 3. Under Horten messen 2007. Du kom inn og spurte om å få se ZYX pickup'er, hvor jeg henviste deg til et lite bord med glasslokk på og sa 'her er alle modellene fra ZYX'. Etter du hadde tittet litt ga du meg tilbakemelding om at jeg kunne jo ikke si at alle modellene var på utstilling, fordi (daværende) toppmodellen Sigma ikke lå der. Jeg sa da at hele den vanlige serien var på utstilling, men å ta med seg en pickup til over 100.000,- som ligger i en liten eske og er enkel å få med seg, blir det rimelig umulig å gjøre når man er alene på en slik messe. Jeg husker den episoden godt kan man si.

Men, jeg ser ingen grunn til å bruke mer tid på denne tråden.

Mvh
Hifi Stasjonen
 
P

Parelius

Gjest
truth on atmos / 4D?

May 22, 2009 by mehran

based on my verbal and email exchanges with ZYX and Sibatech, ATMOS and 4D are the same. in fact, on dec. 10, 2007, i had requested ZYX/Sibatech to make some SORAsound 4D empty boxes and manuals for me, so i could take pictures of them as a proof that we could have 4D available to our customers if they wanted. this was mainly to address some rumors in germany that SORAsound could not get 4D and that 4D was better than atmos and UNIverse.

here you see one of SORAsound/4D pictures. relabeling my existing ATMOS inventory to 4D was going to cost me 7,000 yen per cartridge but i decided to stick with atmos, mainly because we had done some reviews of it, and also, because i wanted to easily identify the gray market 4D (a friend/associate of mine had unfortunately contributed to that).

based on a comment recently posted, allegedly on behalf of these companies, they are different. i think it is pure BULL. but now i have to say when it comes to ZYX, i do not know the truth anymore. i hope these words are not from nakatsuka san as i still have a lot of respect for him.


Det bisarre i denne såpeoperaen er at ZYXs distributør for Australia, New Zealand og Singapore – Puremusicgroup – gjør den samme identifikasjonen når de viser til omtale av 4D. «Read Review of ZYX Atmos (4D) in SoundStage "Vinyl Word - April 2008" magazine».

Det får en til og undres når den nye importøren på andre siden av havet hevder:

«The ZYX Atmos and 4D are NOT the same cartridge contrary to what Mehran is saying.»

Uansett hvilken vei en snur det, så ser det ikke bra ut. Synd, for ZYX er bra!
 
Topp Bunn