Hi-Fi forretninger Om noen skulle bry seg - Vennerød & Dahl Eftf. legger ned..

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Antall liker
152
Hei

Trist at de gamle radioreperatørene blir borte og jeg tenker det er lite man kan få gjort med denne utviklingen. Men dessverre forsvinner kunnskapen med i dragsuget..
Men det kan alltids være noen der ute som ser muligheter;)

Sakset fra et innlegg på Facebook..

"Vi som bor i Oslo og er glade i byens mangfold, opplever nå at byen blir fattigere på viktige nisjetilbud. Unike forretninger forsvinner, som: O. Mysterud på Sagene (nedlagt 2015), Laksen Fisk & Vilt på Bjølsen (2021), Bare Jazz Café i Grensen (2020), Hegdehaugsveien Jernvarehandel i Bogstadveien (stenger i nov 2024) – for å nevne noen få spesialbutikker utenom mange kjøtt-, fisk- og skoforretninger osv.
Og nå skal Vennerød & Dahl Eftf. i Bygdø Allé også stenge! Den helt spesielle butikken hvor man kunne komme med gamle radioer, platespillere, båndopptakere, høyttalere osv. – de kunne bli reparert, solgt eller gitt bort. Omforming av gamle Tandberg FM-radioer til en fullt brukbar DAB+-radio var en enkel sak for innehaveren - den kyndige og hjelpsomme Roald H. Ramsdal. Men nå må han gi seg; han er pensjonist på 10. året! Ett eksempel: jeg spurte for noen år siden etter stålstifter til en sveivegrammofon; det hadde han (selvfølgelig)!
En slik butikk MÅ leve videre - basert på kompetanse, service, gjenbruk, reparasjon og miljøbevissthet. Sirkulærøkonomi i praksis! Hovedproblemet er ARVTAKER – Ramsdal kjenner ingen entusiaster/idealister som vil (eller kan?) overta en slik unik nisjebutikk. Men det må da finnes et yngre, kompetent og teknologikyndig menneske som vil videreføre en slik butikk (kanskje i nye lokaler?) i Oslo-området. Men hvem?
Kontakt meg med tips eller forslag – jeg vil videreformidle. Sverre Røed-Larsen. E-post: sverre.rl@wemail.no; mobil: 911 01 305.
DEL! DEL! DEL!
Vennerød & Dahl Eftf Roald H. Ramsdal i Bygdøy Allé 35 – en helt unik butikk!"

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
12.965
Sted
Ytterst i havgapet...
Problemet i dette er at det ikke lenger er økonomi i å dreve et slikt sted/verksted slik at man forsvarer utgiftene og har noe som ligner en anstedig inntekt av det..
Det aller meste er nå basert på bruk og kast, - det er bare å ta en tur innom nærmeste returpunkt og se omfanget av el-skrot som går til gjenvinning det er nesten ikke lønnsomt å reparere noe som helst - hvis man i det hele får tak i deler til nyere elektronikk.... eller annet småelektrisk..

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
3.501
Ja det er trist at det ikke er mulig å få slik til å gå rundt annet som hobby. Momsfritak på reprasjon av varer med verdi under 10-15.000,- burde være en enkel sak å få til for myndighetene. Slik at brune, hvitevare, sko og klær kan vare lenger.

Nå er det noen lyspunkter vedrørende retur av elektronikk. Bergen sine kommunale renovasjonsanlegg har bl.a. sammarbeid med skoler hvor noe av det returnerte elutstyret blir reparert og forsøkt solgt. Og dem har foruten såkalte gjenbruksstasjoner hvor man kan sette ifra seg ting og ta med seg gratis alt fra møbler, lamper til DVD, bøker m.m nå også åpnet en ren butikk hvor andres "penere" skrot faktisk selges. Og slik jeg forstår til slutt skal være med å holde renovasjonsavgiften til innbyggere lavere.

Og dem vokter nå disse elafallsbingene strengere enn enkelte kunstutstillinger i Norge. Forsøkte lure med med en volumknapp fra en forsterker, men måtte pent kaste den i restavfall heller at den fikk leve videre. Så noe missforstått rolle enkelte medarbeidere er tildelt.

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
3.919
Leste et innlegg på Facebook som satte i gang noen tanker. I den butikken som her omtales, kjøpte jeg min første plate (Apache med The Shadows). Jeg legger ut teksten fra fb-inlegget her. Svært relevant problemstilling for "hifi-generellt", synes jeg.

ETTERLYSNING: TEKNOLOGIKYNDIG OG BEVARINGSBEVISST ENTUSIAST I OSLO!!
Vi som bor i Oslo og er glade i byens mangfold, opplever nå at byen blir fattigere på viktige nisjetilbud. Unike forretninger forsvinner, som: O. Mysterud på Sagene (nedlagt 2015), Laksen Fisk & Vilt på Bjølsen (2021), Bare Jazz Café i Grensen (2020), Hegdehaugsveien Jernvarehandel i Bogstadveien (stenger i nov 2024) – for å nevne noen få spesialbutikker utenom mange kjøtt-, fisk- og skoforretninger osv.
Og nå skal Vennerød & Dahl Eftf. i Bygdø Allé også stenge! Den helt spesielle butikken hvor man kunne komme med gamle radioer, platespillere, båndopptakere, høyttalere osv. – de kunne bli reparert, solgt eller gitt bort. Omforming av gamle Tandberg FM-radioer til en fullt brukbar DAB+-radio var en enkel sak for innehaveren - den kyndige og hjelpsomme Roald H. Ramsdal. Men nå må han gi seg; han er pensjonist på 10. året! Ett eksempel: jeg spurte for noen år siden etter stålstifter til en sveivegrammofon; det hadde han (selvfølgelig)!
En slik butikk MÅ leve videre - basert på kompetanse, service, gjenbruk, reparasjon og miljøbevissthet. Sirkulærøkonomi i praksis! Hovedproblemet er ARVTAKER – Ramsdal kjenner ingen entusiaster/idealister som vil (eller kan?) overta en slik unik nisjebutikk. Men det må da finnes et yngre, kompetent og teknologikyndig menneske som vil videreføre en slik butikk (kanskje i nye lokaler?) i Oslo-området. Men hvem?
Kontakt meg med tips eller forslag – jeg vil videreformidle. Sverre Røed-Larsen. E-post: sverre.rl@wemail.no; mobil: 911 01 305.
DEL! DEL! DEL!
Vennerød & Dahl Eftf Roald H. Ramsdal i Bygdøy Allé 35 – en helt unik butikk!

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.935
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Er par tråder under og samme info ble lagt ut igår