Har du nok strøm, så trenger du egentlig ikke lete etter lettdrevne eller lettstyrte høyttalere...........? :
Rent praktisk, hvor høyt kan man spille med et par høyttalere med 90db følsomhet på 9 watt.?
90db pr høyttaler x 2, siden det tross alt er snakk om stereo, så er vi oppe i 96db på 1 enslig watt..
Dobbler vi til 2 watt så kan vi spille 99db..
Dobbler vi en gang til, opp til 4 watt så kan vi spille 102db..
8 watt = 105 db osv..
Om delefilteret er enkelt, så trenger man ikke stort med strøm/ampere for å ha kontroll heller..
I mine øyne kan du med den klasse A ampen bruke det aller meste som finnes på markedet..
Men det kommer an på om du skal spille tordnende høyt, eller om du spiller på normale lyttevolum..
Hvor kontroll du skal ha på elementene..
(noen skal ha mer kontroll på elementer enn det låter IRL også, da blir det brutalt å feil i mine ører - kunstig krydder som ikke finnes IRL er ikke High-End.!
)
Min anbefaling er at du får låne med deg høyttalere hjem, for å høre om rommet spiller sammen med høyttalerene..
Det finnes ingen viktigere parametre når det kommer til høyttalere enn akkurat dette.!
Som branseaktør så vet du kanskje dette fra før, men det er kanskje andre som leser og som leter etter høyttalere, som kanskje ikke tenker på at rom og høyttalere skal spille sammen..
Feil høyttaler til feil rom, eller visa versa klarer du ikke å rette opp med kabler eller elektronikk.!
Har i gamle dager prøvd meg på dette, da gikk jeg skoa av meg økonomisk sett :-[
Om det er snakk om stue eller normale oppholdsrom, så se deg om etter høyttalere som er beregnet til den bruken, da vil du spare deg for mye sløsing med tid og energi..
Har du et lytterom, så leter du etter høyttalere som er beregnet til lytterom..
Det er ren idioti at produsenter ikke oppgir hva slags rom de har konstruert høyttalerene i.!!!
En annen ting er alle testene som er i blader, vi vet litt om elektronikken og kablene som de har brukt, men rommet enser de ikke en tanke..
Så mange som handler høyttalere uten å tenke på rom, som kaster de ut på bruktbørsen etter kort tid å kanskje skriver shit om de på forum etterpå..
Ene og alene for at de har lest en enkel test, der høyttalerene funker bra i testerens rom, og ikke minst at de tiltaler hans egen smak..
Vi må bli flinkere til å bruke våre egne sanser............ Stole på oss selv og magefølelsen..
Om vi skal holde oss til lettstyrte og lettdrevne høyttalere, som tross alt er trådstarters spørsmål, så har jeg følgende tanker basert på egne erfaringer hos meg selv og hos andre:
Jeg er slettes ikke sikker på at det er et must med horn på diskanten, da ville jeg heller ha valgt et delefilter som ikke ødelegger holografien å driti i om det er horn eller kalotter..
Med hånden på hjertet så kan jeg ikke si at hornladede diskanter er noe å hige etter, det er garantert ikke dårligere enn kalotter, men jeg kan ikke si at det er bedre på noen måte heller, ikke i nevneverdig grad hvertfall..
Mellomtone i horn er en helt annen verden enn mellomtoner på baffel, her er det utrolig mange produsenter som synder i mine ører, veldig trist at det er så få høyttalere med hornladede mellomtoner.!
Jeg er ikke i tvil om at hornløsninger i bassen er det eneste riktige.!
Meget kraftig påstand fra min side, spesielt siden jeg aldri har hatt eid fulltoner med hornbass..
Men mer vektløs og naturlig/naturtro gjengivelse har jeg aldri noen gang hørt med andre konstruksjoner..
Det er ikke ofte man kan sitte der å lukke øynene å være tilstede å høre detaljer krystallklart, som normalt sett høres ut som grums med andre konstruksjoner..
Veldig trist at mine ønsker/drømmer finnes i svært få konstruksjoner, og de som har slike høyttalere sitter der å nyter musikken, i stedet for å legge de ut på bruktbørsen slik at andre kan få prøve dette :'(
Slike løsninger som Klipsch har på en del modeller med passiv slave, det er ikke langt unna hornbass egenskaper..
Har ikke mest erfaring med slavebass i høyttalere, men Klipsch er de eneste som er ganske nære hornbass gjengivelse i grunnoktavene jeg har hørt..
Dette var mitt bidrag..
Ønsker deg lykke til, brand-x..
Mvh
Thorvald Thåke Rex