Omega eller andre lettdrevne htère som passer til klasse-A ( med nok watt )

B

brand-x

Gjest
Er i søkeområdet for lettdrevene Ht`ere som passer til Klasse-A forsterkere med "nok" watt...

Har gjort en "brutal" ( etter mitt syn ) omprioritering hva forsterkeri angår, mest pga. plassmangel men også fordi tiden var inne til å gå andre rettninger i lydgjengivelsens tjeneste...

Håper og tror mange kan bidra i den betalbare ende uten å måtte ta turen til banken :) :)

Har derfor vurdert Omega, wlm "diva" og Audio note + Klipsh for å nevne noen kandidater...

Litt info om forsterkeriet: ca. nok watt ? ;D, 200 ampere spiss-strøm og trafo på 1000va..
( Det var meningen å presentere bilder men sliter med opplasting, men det kommer )..

Hvis noen vurderer å selge aktuelle kandidater så send for all del pm... :)

mvh
Kjell P..

B

brand-x

Gjest
Glemte å nevne musikklisten...

Jazz både akustisk og elektrisk og blues/rock/fusion..... ingen gjengivelse som driver idrett, men musikalitet... :)

mvh
Kjell P..

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
System Audio er også et alternativ, litt uortodoks kanskje men allikevel.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.759
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
living voice avatar obx-r2

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Triangle fra Altea til Stratus Volante bør også nevnes.

Samme bør høyttalerene fra Amphion og da tenker jeg i hovedsak på Xenon.

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Antall liker
73
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
Har du hørt disse Omega-høyttalerne egentlig? Det er jo ikke akkurat noen allrounder.

B

brand-x

Gjest
DIY_dude !

Har ikke hørt Omega sine htère.... Og trenger derfor innputt fra dere som har hørt disse..
Hva mener du er begrensingen ??... har jo litt laidback musikksmak...

Grunnen til denne vurdering er følsomheten og konstruksjonsprinnsippet...( har lest div. tester på 6moons ).... alt jeg besitter av utstyr er kjøpt uten å ha testet det i egen hule....
Det må jeg også gjøre denne gangen...

mvh
Kjell P.. :)

Thumper

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.09.2007
Antall liker
1.347
Sted
Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
Av de du nevner mener jeg WLM Diva er den greieste kandidaten. Jeg hadde et sett tidligere, og har foret de med EL84, KT88 og 6C33C rør forsterkere, og Densen og Cyrus transistor. Det er vel den høyttaleren jeg har hatt som har vært mest "anvendelig til alt". Spiller musikk!

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Antall liker
73
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
Jeg har hørt et sett med Omega-høyttalere en kort periode. Det er en type høyttaler jeg ikke ville brukt uten EQ. Den har i mine ører en veldig ujevn bass, noe pågående vokal og manglende diskant. Sånn blir det med høyttalere med ett element. Da kan du like gjerne kjøpe et 10" element til gitar og koble rett på forsterkerutgangen... synes jeg da. Derfor må du ikke finne på å kjøpe disse høyttalerne uten å lytte først.

U

utgatt19288

Gjest
DIY_dude skrev:
Jeg har hørt et sett med Omega-høyttalere en kort periode. Det er en type høyttaler jeg ikke ville brukt uten EQ.
Spot-on DIY_dude. Dette er jo akkurat hva Doktoren beskriver når man bruker SS mot fulltone-elementer. Regner med at du ikke brukte rør mot Omega?

"By comparison, the “best” solid-state state amplifiers make them sound more like transistor radios – less bottom and a, occasionally strident upper midrange. If you are a solid-state kind of guy (like me) you start wondering how that could be, and if you are a tube aficionado, you smirk and say, “I told you so.” The solid-state guy probably starts fixing the response with a parametric equalizer, and the tube guy enjoys his music with a nice glass of wine."

Nelson Pass om fulltoner, rør og transistor.

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Har du nok strøm, så trenger du egentlig ikke lete etter lettdrevne eller lettstyrte høyttalere...........? ::)

Rent praktisk, hvor høyt kan man spille med et par høyttalere med 90db følsomhet på 9 watt.?
90db pr høyttaler x 2, siden det tross alt er snakk om stereo, så er vi oppe i 96db på 1 enslig watt..
Dobbler vi til 2 watt så kan vi spille 99db..
Dobbler vi en gang til, opp til 4 watt så kan vi spille 102db..
8 watt = 105 db osv..

Om delefilteret er enkelt, så trenger man ikke stort med strøm/ampere for å ha kontroll heller..

I mine øyne kan du med den klasse A ampen bruke det aller meste som finnes på markedet..
Men det kommer an på om du skal spille tordnende høyt, eller om du spiller på normale lyttevolum..
Hvor kontroll du skal ha på elementene..
(noen skal ha mer kontroll på elementer enn det låter IRL også, da blir det brutalt å feil i mine ører - kunstig krydder som ikke finnes IRL er ikke High-End.! ;))

Min anbefaling er at du får låne med deg høyttalere hjem, for å høre om rommet spiller sammen med høyttalerene..
Det finnes ingen viktigere parametre når det kommer til høyttalere enn akkurat dette.!
Som branseaktør så vet du kanskje dette fra før, men det er kanskje andre som leser og som leter etter høyttalere, som kanskje ikke tenker på at rom og høyttalere skal spille sammen..

Feil høyttaler til feil rom, eller visa versa klarer du ikke å rette opp med kabler eller elektronikk.!
Har i gamle dager prøvd meg på dette, da gikk jeg skoa av meg økonomisk sett :-[

Om det er snakk om stue eller normale oppholdsrom, så se deg om etter høyttalere som er beregnet til den bruken, da vil du spare deg for mye sløsing med tid og energi..
Har du et lytterom, så leter du etter høyttalere som er beregnet til lytterom..

Det er ren idioti at produsenter ikke oppgir hva slags rom de har konstruert høyttalerene i.!!!

En annen ting er alle testene som er i blader, vi vet litt om elektronikken og kablene som de har brukt, men rommet enser de ikke en tanke..
Så mange som handler høyttalere uten å tenke på rom, som kaster de ut på bruktbørsen etter kort tid å kanskje skriver shit om de på forum etterpå..
Ene og alene for at de har lest en enkel test, der høyttalerene funker bra i testerens rom, og ikke minst at de tiltaler hans egen smak..
Vi må bli flinkere til å bruke våre egne sanser............ Stole på oss selv og magefølelsen..

Om vi skal holde oss til lettstyrte og lettdrevne høyttalere, som tross alt er trådstarters spørsmål, så har jeg følgende tanker basert på egne erfaringer hos meg selv og hos andre:

Jeg er slettes ikke sikker på at det er et must med horn på diskanten, da ville jeg heller ha valgt et delefilter som ikke ødelegger holografien å driti i om det er horn eller kalotter..
Med hånden på hjertet så kan jeg ikke si at hornladede diskanter er noe å hige etter, det er garantert ikke dårligere enn kalotter, men jeg kan ikke si at det er bedre på noen måte heller, ikke i nevneverdig grad hvertfall..

Mellomtone i horn er en helt annen verden enn mellomtoner på baffel, her er det utrolig mange produsenter som synder i mine ører, veldig trist at det er så få høyttalere med hornladede mellomtoner.!

Jeg er ikke i tvil om at hornløsninger i bassen er det eneste riktige.!
Meget kraftig påstand fra min side, spesielt siden jeg aldri har hatt eid fulltoner med hornbass..
Men mer vektløs og naturlig/naturtro gjengivelse har jeg aldri noen gang hørt med andre konstruksjoner..
Det er ikke ofte man kan sitte der å lukke øynene å være tilstede å høre detaljer krystallklart, som normalt sett høres ut som grums med andre konstruksjoner..
Veldig trist at mine ønsker/drømmer finnes i svært få konstruksjoner, og de som har slike høyttalere sitter der å nyter musikken, i stedet for å legge de ut på bruktbørsen slik at andre kan få prøve dette :'(

Slike løsninger som Klipsch har på en del modeller med passiv slave, det er ikke langt unna hornbass egenskaper..
Har ikke mest erfaring med slavebass i høyttalere, men Klipsch er de eneste som er ganske nære hornbass gjengivelse i grunnoktavene jeg har hørt..

Dette var mitt bidrag..
Ønsker deg lykke til, brand-x..
Mvh
Thorvald Thåke Rex

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Baard skrev:
DIY_dude skrev:
Jeg har hørt et sett med Omega-høyttalere en kort periode. Det er en type høyttaler jeg ikke ville brukt uten EQ.
Spot-on DIY_dude. Dette er jo akkurat hva Doktoren beskriver når man bruker SS mot fulltone-elementer. Regner med at du ikke brukte rør mot Omega?

"By comparison, the “best” solid-state state amplifiers make them sound more like transistor radios – less bottom and a, occasionally strident upper midrange. If you are a solid-state kind of guy (like me) you start wondering how that could be, and if you are a tube aficionado, you smirk and say, “I told you so.” The solid-state guy probably starts fixing the response with a parametric equalizer, and the tube guy enjoys his music with a nice glass of wine."

Nelson Pass om fulltoner, rør og transistor.
Dette er også min erfaring..
Å bruke transistor på høyttalere som er konstruert til rør går galt, i de aller fleste tilfeller..
I mange tilfeller så går det galt med rør på værsting-transistor baserte høyttalere også..
Å følge en viss rød tråd er nok ikke så galt..
Koster ikke stort å ta kontakt med produsent å høre hva de har brukt under utvikling av høyttalerene, både elektronikk og rom..
Det ville nok spart mange for dyrbare erfaringer vi kunne vært foruten..

Har ingen erfaring med Omega selv, men har hørt av andre at det ikke er så veldig bra, selv på dyrt rør-utstyr..
Uansett må man ha det hjem for å prøve..

Har veldig lyst til å skyte inn her at transistor forandrer på frekvensgangen i forhold til hvor høyt man spiller, men tror jeg skal la være å slippe en slik påstand en gang til..
Sist gang så fikk jeg mange på nakken ;D
Enten er det noe galt med mine ører, eller så er det noe galt med dems ører, men transistor er uansett en fellesnevner her 8)
Grunnen til at jeg lurte på å nevne dette, er for DUI-Dude sin påstant om feil frekvensgang, men jeg skal fortsatt holde helt kjeft her ;D

Mvh
Thorvald Thåke Rex

knheggen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.03.2007
Antall liker
1
Hei,

Tenkte jeg kunne bidra med mine intrykk vedr. Omega Høytalere. Helt objektiv er jeg ikke, da jeg har to forskjellige par.
Havnet tilfeldig opp med et par Omega Super 5 XRS (4,5") i kontoranlegget, da jeg ikke klarte å matche lydsignaturen jeg hadde i hovedanlegget med "vanlige" høytalere. Tenkte da å prøve noe helt annet, og gikk da for SET forsterker og fulltone høytalere. Jeg ble kjempefornøyd!
Det spilte så gjennomsiktig og åpent. Detaljrikdommen og 3D bilde ga meg en helt annet lytteopplevelse enn stueanlegget som da var VTL 5,5 forforsterker, aktive ATC SCM 100. Selvfølgelig skortet det i begge ender, spesielt bass. Men den sømløse integreringen av alle frekvenser og den naturlige mellomtonen, veier opp.
Pga. et vanskelig rom (stua) og lysten etter å prøve en større utgave av Omega høytalerene, solgte jeg ATC´ene og kjøpte et par av de helt ny-konstruerte Omega Super 8 Alnico XRS. Innspillingstiden er laaang på disse hempmembranene og ventetiden var slitsom. Alle kjente og kritiserte lydbeskrivelser om fulltone var sanne. Dårlig bunn og skarp topp. En helt annen innspillingsopplevelse enn med de mindre høytalerene på kontoret.
Nå etter ca 300 timer, er jeg meget godt fornøyd med resultatet. De har mange av de samme fordelene som de mindre Omega Super 5 XRS, og spiller mer fyldig og har betydelig mer i bunn.
Tror ikke det finnes så mange Omega høytalere i Norge enda, iallefall i flg. produsenten. Jeg har en følelse av at det demoparet som Uppgrade Audio brukte på Hortenmessen, er den referansen som blir henvist til her på sentralen. Jeg hørte de på Hortenmessen, etter jeg hadde bestilt mine fra produsenten. (Var ikke klar over at Omega hadde fått en Norsk distributør da) Jeg ble kjempe skuffet. De låt ikke bra og ikke i nærheten av mine Mindre Omega høytalere. Jeg var meget spent i ventetiden til mine egne kom inn i stua. Jeg tror ikke at de høytalerene som ble vist frem på Hortenmessa var innspilt, ei heller hadde de alnicomagneter. Det er sikkert andre elementer som spiller inn også, som akustikk, elektronikk, osv
I dag benytter jeg en KR SET forsterker og har en helt annerledes lytteopplevelse enn jeg hadde med ATC´ene. Jeg er godt fornøyd, men annerledes behøver ikke bety bedre, bare annerledes.
Er man ute etter en fulltonehøytaler vil jeg anbefale å sjekke ut Omega. Nå har de jo en norsk importør også, som gjør underverker med tilgjengeligheten og muligheten til å prøvelytte.
8" er tross alt på listen "2007 Editor Choice Awards" til TAS, og det uten alnico oppgraderingen.

Mvh
Knut

B

brand-x

Gjest
Rotekroken !

Du besitter helt klart kunnskaper jeg ikke er i nærheten av hva ang. ht-tillpassning og fallgruver..
Min "tåkeverden" er hva jeg ønsker og hva jeg som regel oppnår... Geografisk ligger jeg dårlig ant med hensyn til tilgjengelighet... Klin umulig å få hørt noe på hjemmefronten som ikke den lokale kunnskapen fører... Så her kommer jeg altså til kort... :-[

mvh
Kjell P... :)

R

Rojoh

Gjest
brand-x skrev:
Glemte å nevne musikklisten...

Jazz både akustisk og elektrisk og blues/rock/fusion..... ingen gjengivelse som driver idrett, men musikalitet... :)

mvh
Kjell P..
Godt mulig at den nye jubileumsutgaven av Amphion Argon 2 kunne passe veldig fint. Særdels åpen og ren gjengivelse som jeg tror kler en god klasse-A forsterker. Ikke veldig høyttspillende på 20-30wpc, men kanskje det rekker?
Test HiFi4all

Harbeth kan også tenkes å være en god kandidat. Jeg selv liker jo Tannoy, og disse vil jeg også tro vil trives med en slik forsterker du beskriver.

Mvh. Johan

the_eye

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.05.2008
Antall liker
2
pirke litt ;D

Rotekroken skrev:
Rent praktisk, hvor høyt kan man spille med et par høyttalere med 90db følsomhet på 9 watt.?
90db pr høyttaler x 2, siden det tross alt er snakk om stereo, så er vi oppe i 96db på 1 enslig watt..
feil. 2 høyttalere gir 93db.
Rotekroken skrev:
Om delefilteret er enkelt, så trenger man ikke stort med strøm/ampere for å ha kontroll heller..
det vil jeg også si er feil. specsene produsenten oppgir er de samme uansett hvordan filteret ser ut.
fasevinkler, lave impdesanser har ikke nødvendigvis noe med det å gjøre heller.

Rotekroken skrev:
I mine øyne kan du med den klasse A ampen bruke det aller meste som finnes på markedet..
Men det kommer an på om du skal spille tordnende høyt, eller om du spiller på normale lyttevolum..
Hvor kontroll du skal ha på elementene..
(noen skal ha mer kontroll på elementer enn det låter IRL også, da blir det brutalt å feil i mine ører - kunstig krydder som ikke finnes IRL er ikke High-End.! ;))
hva folk hører som "kontroll på elementene" er forvrengning, ikke hvor mange watt og ampere det er i "reserve" et sted.

Rotekroken skrev:
Det er ren idioti at produsenter ikke oppgir hva slags rom de har konstruert høyttalerene i.!!!
mener du at flere hundre seriøse høyttalerprodusenter utelater denne opplysningen fordi de ikke vet hva de driver med?
det første og viktigeste de skjønner seg på er målinger, i et ekkodødt rom. det er der man konstruerer.
Rotekroken skrev:
En annen ting er alle testene som er i blader, vi vet litt om elektronikken og kablene som de har brukt, men rommet enser de ikke en tanke..
det er jo klart. de prøver ut ulike plasseringer i helt normale hjem. en faktor som rom bør egentlig resonneres vekk hos en erfaren lytter som skal gi en vurdering av et produkt.

Rotekroken skrev:
Jeg er slettes ikke sikker på at det er et must med horn på diskanten, da ville jeg heller ha valgt et delefilter som ikke ødelegger holografien å driti i om det er horn eller kalotter..
hm. delefilter som ødelegger holografien, kan du gi et eksempel?

Rotekroken skrev:
Mellomtone i horn er en helt annen verden enn mellomtoner på baffel, her er det utrolig mange produsenter som synder i mine ører, veldig trist at det er så få høyttalere med hornladede mellomtoner.!
hva er hensikten? gode mellomtoner tåler mer enn nok effekt og gir bedre spredning på en baffel enn i et horn.

Rotekroken skrev:
Jeg er ikke i tvil om at hornløsninger i bassen er det eneste riktige.!
snakker vi forvrenging så har du nok rett.

Meget kraftig påstand fra min side, spesielt siden jeg aldri har hatt eid fulltoner med hornbass..
Rotekroken skrev:
Men mer vektløs og naturlig/naturtro gjengivelse har jeg aldri noen gang hørt med andre konstruksjoner..
Det er ikke ofte man kan sitte der å lukke øynene å være tilstede å høre detaljer krystallklart, som normalt sett høres ut som grums med andre konstruksjoner..
da bør du prøve bass i åpen baffel og.

Rotekroken skrev:
Slike løsninger som Klipsch har på en del modeller med passiv slave, det er ikke langt unna hornbass egenskaper..
Har ikke mest erfaring med slavebass i høyttalere, men Klipsch er de eneste som er ganske nære hornbass gjengivelse i grunnoktavene jeg har hørt..
tja klipsch lager jo nesten ingenting som ligner en fullstendig hornhøyttaler.selv la scala fungerer som en lukket kasse i store deler av bassen.

Topp Bunn