Jeg visste det var noe! Og dette sniker folk inn i boller? Trojanske hestekuler, kaller jeg det!plasma skrev:Sukat
Av ren nysjerrighet så googlet jeg "Hrotapungir" og fikk ingen treff. Søkte deretter opp "iceland national dish" og fant en liste over Islandske delikatesser på Wikipedia. Å fyttikatta sier bare jeg...Audiophile-Arve skrev:Prøvd kokt jur?
Elles skal islandsk nasjonalrett Hrotapungir, også vere ei utfordring.
For min del spiser jeg det meste, men er ikke noen fan av marsipan, kjøttfarse i form, eller veldig spesielle retter som foreksempel lutfisk, rakfisk, smalahove.Þorramatur consists of many different foods, including:
* Kæstur hákarl, putrefied Greenland shark
* Súrsaðir hrútspungar, the testicles of rams pressed in blocks, boiled and cured in lactic acid.
* Svið, singed and boiled sheep heads, sometimes cured in lactic acid
* Sviðasulta, head cheese or brawn made from svið, sometimes cured in lactic acid
* Lifrarpylsa (liver sausage), a pudding made from liver and suet of sheep kneaded with rye flour and oats
* Blóðmör (blood-suet; also known as slátur, meaning slaughter), a type of blood pudding, which is made from lamb's blood and suet, kneaded with rye flour and oats
* Harðfiskur, wind-dried fish (often cod, haddock or seawolf), served with butter
* Rúgbrauð (rye bread), traditional Icelandic rye bread
* Hangikjöt, (hung meat), smoked and boiled lamb or mutton, sometimes also eaten raw.
* Lundabaggi, sheeps loins wrapped in the meat from the sides, pressed and cured in lactic acid
* Selshreifar, seal's flippers cured in lactic acid
Nettopp !Jøgga skrev:Ernæringslærens grunnprinsipp er:
Drep ´an og et ´an!
Jo fjernere fra dette, jo kjedeligere smaker det.
Raffiner sukker f.eks. , det er bare til å bli kvalm av.
Jepps, og selv om mye sikkert smaker litt underlig av de islandske spesialiteter så er det mat som utvilsomt smaker noe og er spennende og nytt. Det er mye hyggeligere å lage mat til folk som har vært gjennom denne listen enn folk som titter skeptisk i gryten og undrer seg på hva den rare grønnsaken du har brukt er noe og heller hadde foretrukket en toropose.cruiser skrev:Islenderne er hvertfall ærlige, vi spiser stort sett det samme i form av pølse, pressa pålegg, pizza, industrikabonader, industrikjøttkaker etc.
Jeg kan skriver under på den, men det finnes mat som er fæl også. Den fæleste maten jeg har spist er tørrfisk fra Victoriasjøen. Små, utrolig beiske og med en million ekle bein. Pføy... :-Xrolfozzy skrev:Det er som med musikken, jeg sluker det meste.
Er fra Sunnhordaland selv. Hos oss serveres komle med følgende: Komlekjøtt (salt får/lamekjøtt), åkrafjordpølse, kokt gulrot og kolrabi, samt baconbiter og baconfett.baluba skrev:Enig i at komle med dott i er en fantastisk norsk tradisjonsmat. Også sørlandskompe fungerer fint når jeg tar ferje i Sunnhordland. Litt snodig at de serverer sørlandskompe istedenfor komle/raspeball, men det er sikkert enklere for betjeningen. Det er jo bare en diger komle med baconsaus, og bacon i midten. Og baken både inni og utenpå er jo en god ide i utgangspunktet.
Det er vel bare på ferjene til Fjord1 at slikt serveres i Hordaland og Rogaland.Terka skrev:Er fra Sunnhordaland selv. Hos oss serveres komle med følgende: Komlekjøtt (salt får/lamekjøtt), åkrafjordpølse, kokt gulrot og kolrabi, samt baconbiter og baconfett.baluba skrev:Enig i at komle med dott i er en fantastisk norsk tradisjonsmat. Også sørlandskompe fungerer fint når jeg tar ferje i Sunnhordland. Litt snodig at de serverer sørlandskompe istedenfor komle/raspeball, men det er sikkert enklere for betjeningen. Det er jo bare en diger komle med baconsaus, og bacon i midten. Og baken både inni og utenpå er jo en god ide i utgangspunktet.
Tulleguten.bambadoo skrev:Hva er biff?
er kjempegodt! Hva hadde Haugesund vært uten silden? Slikt er jeg kanskje programforpliktet til å like, men at stekt sild og poteter er godt i tillegg gjør det enda enklere.Valentino skrev:Sild og poteter.
Tror ikke at jeg noen gang har møtt noen som faktisk likte sukat...cybervision_ skrev:Mye gode forslag, men sukat, rødløk, bananer (hater konsistensen) er på bunn 3.
Sorry. Oppvokst i Egersund, jeg. Sild og poteter er mitt store kulinariske barndomstraume.baluba skrev:er kjempegodt! Hva hadde Haugesund vært uten silden? Slikt er jeg kanskje programforpliktet til å like, men at stekt sild og poteter er godt i tillegg gjør det enda enklere.Valentino skrev:Sild og poteter.
sliter litt med lutefisk og surstrøymingdecibelius skrev:Syltelabber og Rakfisk står jeg lett over. Gi meg heller en Grandis uten bunn.
Det finnes dårlig rakfisk og det finnes god rakfiskTerka skrev:Etter et rakfisk-lag med gode kamerater på fjellet for noen år siden hvor det egentlig ble skålt og drukket mer aquavit en det ble spist rakfisk (Det er en bakenforliggende historie for all skålingen med aquavit.), så har jeg fått avsmak på rakfisk.
Aquavit liker jeg merkelig nok fortsatt, og godt er det siden jeg er gift inn i en familie hvor denne drikken nytes.
Hehe! Har fundert litt på om vi bare var litt uheldige der.. det kommer sikkert en dag når jeg prøver igjen. Når, er uvisst!KW skrev:Det finnes dårlig rakfisk og det finnes god rakfiskTerka skrev:Etter et rakfisk-lag med gode kamerater på fjellet for noen år siden hvor det egentlig ble skålt og drukket mer aquavit en det ble spist rakfisk (Det er en bakenforliggende historie for all skålingen med aquavit.), så har jeg fått avsmak på rakfisk.
Aquavit liker jeg merkelig nok fortsatt, og godt er det siden jeg er gift inn i en familie hvor denne drikken nytes.
Årets rakfisk på OAS sin juleavslutning på Teddys var bare helt nydelig...............likevel er ikke rakfisk det du helst vil ha en ny runde dagen etter.
Jeg kjøpte noe rakfisk på Smartklubb i oktober/november og det var nok til at jeg nesten hadde bestemt meg for ikke å velge det på Teddys 1-2 måneder senere, heldigvis ombestemte jeg meg.
Mvh.KW
Bulgur er slett ikke så ille hvis det er laget riktig. Litt det samme som cous cous eller ris. Men okra er noe underlige greier. Minner mest om noe algerester man fisker opp av et akvarium når det har blitt grumsete.pengesluk skrev:Ble servert noe bulgur-saker samt okra her om dagen. Jeg er ikke vanskelig i matveien, men fy i svartsvingte helvete, dette var jævlig!!
De bulgurgreiene var som innmaten i en Sacco-sekk, bare mindre kuler....
Samme her. Gikk til og med i sukatboksen og plukket når jeg var liten Å være alteter innen både musikk og mat gir et rikt liv. Skal jeg tvinge meg til å finne et hatobjekt, så må det være den tradisjonelle veikrosalaten med thousand Island.rolfozzy skrev:Det er som med musikken, jeg sluker det meste.
Akkurat det samme skjedde meg en natt i Glasgow for over 20 år siden, så kanskje det er en skotsk spesialitet. Jeg våget faktisk ikke smake på den, så hele saken gikk rett i søpla utenfor kebab-sjappen der vi kjøpte den. Kanskje det betyr at man ikke skal bestille pizza på skotske kebabsjapper?Gjestemedlem skrev:Det finnes faktisk pizza som er så dårlig at man ville lengte etter Grandiosa. I Edinburgh på et gatekjøkken en natt for noen år siden bestilte jeg et par pizzastykker. De ble frityrkokt og så servert i en avis. Smakte et tygg og så ble det bosskorgen med resten.