Omvendt mattråd Hva er det værste du får å spise....

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
11.796
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Ernæringslærens grunnprinsipp er:
Drep ´an og et ´an!

Jo fjernere fra dette, jo kjedeligere smaker det.
Raffiner sukker f.eks. , det er bare til å bli kvalm av.

plasma

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.11.2009
Antall liker
1.681
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Sukat og sild i alle utgaver.

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
895
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Hmm, Haggis Tartar evt Smalahove Tartar - det må være det verste jeg kan få servert... :)

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
6.682
Torget vurderinger
2
Det er som med musikken, jeg sluker det meste.

Tuxflux

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.08.2008
Antall liker
0
Audiophile-Arve skrev:
Prøvd kokt jur?
Elles skal islandsk nasjonalrett Hrotapungir, også vere ei utfordring.
Av ren nysjerrighet så googlet jeg "Hrotapungir" og fikk ingen treff. Søkte deretter opp "iceland national dish" og fant en liste over Islandske delikatesser på Wikipedia. Å fyttikatta sier bare jeg...

Þorramatur consists of many different foods, including:

* Kæstur hákarl, putrefied Greenland shark
* Súrsaðir hrútspungar, the testicles of rams pressed in blocks, boiled and cured in lactic acid.
* Svið, singed and boiled sheep heads, sometimes cured in lactic acid
* Sviðasulta, head cheese or brawn made from svið, sometimes cured in lactic acid
* Lifrarpylsa (liver sausage), a pudding made from liver and suet of sheep kneaded with rye flour and oats
* Blóðmör (blood-suet; also known as slátur, meaning slaughter), a type of blood pudding, which is made from lamb's blood and suet, kneaded with rye flour and oats
* Harðfiskur, wind-dried fish (often cod, haddock or seawolf), served with butter
* Rúgbrauð (rye bread), traditional Icelandic rye bread
* Hangikjöt, (hung meat), smoked and boiled lamb or mutton, sometimes also eaten raw.
* Lundabaggi, sheep’s loins wrapped in the meat from the sides, pressed and cured in lactic acid
* Selshreifar, seal's flippers cured in lactic acid
For min del spiser jeg det meste, men er ikke noen fan av marsipan, kjøttfarse i form, eller veldig spesielle retter som foreksempel lutfisk, rakfisk, smalahove.

C

cruiser

Gjest
Islenderne er hvertfall ærlige, vi spiser stort sett det samme i form av pølse, pressa pålegg, pizza, industrikabonader, industrikjøttkaker etc.

pemek

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2005
Antall liker
11
Sted
Bergen
Jøgga skrev:
Ernæringslærens grunnprinsipp er:
Drep ´an og et ´an!

Jo fjernere fra dette, jo kjedeligere smaker det.
Raffiner sukker f.eks. , det er bare til å bli kvalm av.
Nettopp !

Jeg har den største respekt for menneskers valg av hva de vil spise og ikke - særlig når det er fundert på litt kunnskap om matens vandring fram til spisebordet og vår egen kropp. Av svarene å dømme her er det endel som har fortsatt med barndommens: "æsj, det der har jeg ikke smakt før og derfor liker jeg det ikke - dessuten ser det ikke ut som mat".

Selv spiser jeg alt som ikke er for langt fra opprinnelsen: sauetestikler, haifinner fra Island og smalahove glir rett ned. Godt er det også. Hestehovgele fra Kazakhstan har jeg dessverre ikke smakt - enda. Brus, snop, hvetebakst i plast med et års holdbarhet osv. holder jeg meg langt vekk fra av hensyn til egen helse. Det samme gjelder gatekjøkken.

U

utgatt60135

Gjest
Havets delikatesser :-X

Over havoverflaten; skinke :p

C

Cyber

Gjest
Mye gode forslag, men sukat, rødløk, bananer (hater konsistensen) er på bunn 3.

G

Gjestemedlem

Gjest
cruiser skrev:
Islenderne er hvertfall ærlige, vi spiser stort sett det samme i form av pølse, pressa pålegg, pizza, industrikabonader, industrikjøttkaker etc.
Jepps, og selv om mye sikkert smaker litt underlig av de islandske spesialiteter så er det mat som utvilsomt smaker noe og er spennende og nytt. Det er mye hyggeligere å lage mat til folk som har vært gjennom denne listen enn folk som titter skeptisk i gryten og undrer seg på hva den rare grønnsaken du har brukt er noe og heller hadde foretrukket en toropose.

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Antall liker
93.679
Sted
Nedre Tonsåsen
Torget vurderinger
99
Fårikål, kylling- og kalkunpølser, samt lever, lunge, tunge, nyre, hale... BLÆH

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Jeg spiser det meste, men har tradisjonelt hatt problemer med lever og innmat. Ikke fordi det er hva det er, men pga. den stramme smaken. Men har ikke vært borti slikt på noen år, så kanskje det går ned nå.

Det jeg (nesten) ikke spiser er Toro, frossenpizza etc. Dette er fordi smaken nesten alttid er en skuffelse når man har vent seg til ekte mat, samt at næringsverdien er en vits. Industrimaten smaker stort sett som en blanding av salt, sukker og MSG, som denne "maten" jo også er.

Og oppfinnsomme farseprodukter av kylling og kalkun selvsagt.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Kjøttdeig av kylling. Jeg klarer ikke å svelge det uten å få brekninger.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
110.554
Torget vurderinger
23
Ble servert noe bulgur-saker samt okra her om dagen. Jeg er ikke vanskelig i matveien, men fy i svartsvingte helvete, dette var jævlig!!
De bulgurgreiene var som innmaten i en Sacco-sekk, bare mindre kuler....

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
rolfozzy skrev:
Jeg kan skriver under på den, men det finnes mat som er fæl også. Den fæleste maten jeg har spist er tørrfisk fra Victoriasjøen. Små, utrolig beiske og med en million ekle bein. Pføy... :-X

Det kunne kun blitt verre hvis det hadde blitt servert med maiskorn fra boks, men slikt har jeg ikke sett i butikker der nede. Kun på kolbe solgt grillet langs veien. Er det forøvrig ikke Big Horn som serverer absolutt alle retter med maiskorn, uten unntak? ???

Enig i at komle med dott i er en fantastisk norsk tradisjonsmat. Også sørlandskompe fungerer fint når jeg tar ferje i Sunnhordland. Litt snodig at de serverer sørlandskompe istedenfor komle/raspeball, men det er sikkert enklere for betjeningen. Det er jo bare en diger komle med baconsaus, og bacon i midten. Og baken både inni og utenpå er jo en god ide i utgangspunktet. :D

Det beste er kanskje stekt breiflabb. Nam nam.

geirf2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2004
Antall liker
166
Sted
Nes Romerike
Heldigvis så er det i hvert fall nok av mat å velge blant og SILD er ikke noe særlig. Artig å se hvilke smaksløker som florerer.

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
3
baluba skrev:
Enig i at komle med dott i er en fantastisk norsk tradisjonsmat. Også sørlandskompe fungerer fint når jeg tar ferje i Sunnhordland. Litt snodig at de serverer sørlandskompe istedenfor komle/raspeball, men det er sikkert enklere for betjeningen. Det er jo bare en diger komle med baconsaus, og bacon i midten. Og baken både inni og utenpå er jo en god ide i utgangspunktet. :D
Er fra Sunnhordaland selv. Hos oss serveres komle med følgende: Komlekjøtt (salt får/lamekjøtt), åkrafjordpølse, kokt gulrot og kolrabi, samt baconbiter og baconfett.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Terka skrev:
baluba skrev:
Er fra Sunnhordaland selv. Hos oss serveres komle med følgende: Komlekjøtt (salt får/lamekjøtt), åkrafjordpølse, kokt gulrot og kolrabi, samt baconbiter og baconfett.
Det er vel bare på ferjene til Fjord1 at slikt serveres i Hordaland og Rogaland.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Grandis, stangselleri, supermarkedsbrød, raspeball, gammalost, krabbe, fjordlandtjafs, geitemelk, nespresso og (n)evergoodkaffe er det jeg kan komme på at hatlista består av. Men som Roberten så innsiktsfullt er inne på, det tristeste er mat som i utgangspunktet er strålende, men hvor ting skar seg noe inn i helvete under tillagingen. Det skjer jo aldri her i huset, selvsagt. ;D

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Antall liker
2.366
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Generelt er ferdigmat ille, ferdigsauser og frossenpizza fra Toro er virkelig ikke bedre enn det må være.

Likevel er det få ting som er så ille som frosne grønnsaker i pose, amerikansk blanding o.l., med gulrøtter som ser ut som pommes frites og som smaker surt vann. Hva er forresten vitsen med å spise frosne gulrøtter når det finnes ferske?

Skikkelig ille er også tilbredte fiskeretter fra frysedisken som "kapteinens fylte torsk" osv. Jeg spyr nesten, og det tror jeg jammen kapteinen hadde gjort også ved inntak av dette svineriet ;D

Jeg holdt nesten på å glemme gryteretter fra Toro, orientalsk blanding og den slags. Hjelpe meg så smakløs mat, som ikke blir bedre av at man har puttet noen frysetørkede ananas i posen.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
Sild og poteter.
er kjempegodt! Hva hadde Haugesund vært uten silden? Slikt er jeg kanskje programforpliktet til å like, men at stekt sild og poteter er godt i tillegg gjør det enda enklere. :D

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
7.903
cybervision_ skrev:
Mye gode forslag, men sukat, rødløk, bananer (hater konsistensen) er på bunn 3.
Tror ikke at jeg noen gang har møtt noen som faktisk likte sukat...

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.865
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
baluba skrev:
Valentino skrev:
Sild og poteter.
er kjempegodt! Hva hadde Haugesund vært uten silden? Slikt er jeg kanskje programforpliktet til å like, men at stekt sild og poteter er godt i tillegg gjør det enda enklere. :D
Sorry. Oppvokst i Egersund, jeg. Sild og poteter er mitt store kulinariske barndomstraume.

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
Syltelabber og Rakfisk står jeg lett over. Gi meg heller en Grandis uten bunn.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
decibelius skrev:
Syltelabber og Rakfisk står jeg lett over. Gi meg heller en Grandis uten bunn.
sliter litt med lutefisk og surstrøyming

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Det er ikke mye jeg ikke spiser lenger (etterhvert som jeg er blitt eldre)
Satt og tenkte på hva jeg ikke liker særlig/alternativt ikke overhode vil ha i meg av det som en har tilgang til her i landet.

Det var først når jeg kom til wotg sitt innlegg jeg kom på noe

Blåmuggost og sikkert enkelte andre sorter også, men mye ost jeg liker godt også.
Da løsnet det litt og jeg kom på et par ting til, annanas ihvert fall ikke i Pizzaen (plukkern vekk)
Kokos f.eks i som kakepynt, da må jeg stå over selv om jeg er sulten og har lyst på kakeverket ellers, jeg blir rett og slett kvalm.
Tar også med drikke som inneholder kunstig søtningstoff som f.eks Cola Light blir dritkvalm etter den andre/tredje slurken.

Smalahoud har jeg (dessverre) aldri fått sjansen til å prøve, men jeg har en sterk følelse av at jeg vil like det.
Spekesild, poteter med tilbehør er jo bare kjempegodt.
Div. andre silderetter sursild med mer er ikke noen favoritt men jeg kan godt spise det.
Lutefisk likte jeg ikke når jeg var ung/yngre, men nå er det noe av det beste jeg får (særlig vinter/jul).

Raket og gravet ørret og laks er jo også kjempegodt, men førstnevnte er nok noe tidsbegrenset i inntak før en går lei.
Røkt ørret derimot spiser jeg på brødskivene mine så godt som hver dag og blir aldri lei, varierer med og uten eggerøre.
Brødet er mellomgrov spelt fra B. Hansen.
Brød på Rema/Rimi trenger ikke være noen nedtur, prøv Koiebrød som Rimi (i hvert fall noen utsalg har) er da mer enn godkjent.

Mvh.KW

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
3
Etter et rakfisk-lag med gode kamerater på fjellet for noen år siden hvor det egentlig ble skålt og drukket mer aquavit en det ble spist rakfisk (Det er en bakenforliggende historie for all skålingen med aquavit.), så har jeg fått avsmak på rakfisk.
Aquavit liker jeg merkelig nok fortsatt, og godt er det siden jeg er gift inn i en familie hvor denne drikken nytes.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Terka skrev:
Etter et rakfisk-lag med gode kamerater på fjellet for noen år siden hvor det egentlig ble skålt og drukket mer aquavit en det ble spist rakfisk (Det er en bakenforliggende historie for all skålingen med aquavit.), så har jeg fått avsmak på rakfisk.
Aquavit liker jeg merkelig nok fortsatt, og godt er det siden jeg er gift inn i en familie hvor denne drikken nytes.
Det finnes dårlig rakfisk og det finnes god rakfisk ;)
Årets rakfisk på OAS sin juleavslutning på Teddys var bare helt nydelig...............likevel er ikke rakfisk det du helst vil ha en ny runde dagen etter.
Jeg kjøpte noe rakfisk på Smartklubb i oktober/november og det var nok til at jeg nesten hadde bestemt meg for ikke å velge det på Teddys 1-2 måneder senere, heldigvis ombestemte jeg meg.

Mvh.KW

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
3
KW skrev:
Terka skrev:
Det finnes dårlig rakfisk og det finnes god rakfisk ;)
Årets rakfisk på OAS sin juleavslutning på Teddys var bare helt nydelig...............likevel er ikke rakfisk det du helst vil ha en ny runde dagen etter.
Jeg kjøpte noe rakfisk på Smartklubb i oktober/november og det var nok til at jeg nesten hadde bestemt meg for ikke å velge det på Teddys 1-2 måneder senere, heldigvis ombestemte jeg meg.

Mvh.KW
Hehe! Har fundert litt på om vi bare var litt uheldige der.. det kommer sikkert en dag når jeg prøver igjen. Når, er uvisst!

Lutefisk er en annen historie. Jeg er vokst opp i en familie der dette lages hjemme fra bunnen av.
Er dog ganske kresen på hvordan konsistens den skal ha, riktig laget så skal det så absolutt ikke være "gele" som man kan få servert enkelte steder. Lutefisk spises hver lillejulaften, og da har det vært aktivitet en del dager med luting i forkant.

Lutefisk er forøvrig ikke bare lutefisk lenger. Her på østlandet ser det ut til at innflyttere må være obs på "østlandsvarianten" når man skal handle råvare. (Vi får vår fisk sendt sørøstover hver høst. :))

G

Gjestemedlem

Gjest
pengesluk skrev:
Ble servert noe bulgur-saker samt okra her om dagen. Jeg er ikke vanskelig i matveien, men fy i svartsvingte helvete, dette var jævlig!!
De bulgurgreiene var som innmaten i en Sacco-sekk, bare mindre kuler....
Bulgur er slett ikke så ille hvis det er laget riktig. Litt det samme som cous cous eller ris. Men okra er noe underlige greier. Minner mest om noe algerester man fisker opp av et akvarium når det har blitt grumsete.

G

Gjestemedlem

Gjest
Det finnes faktisk pizza som er så dårlig at man ville lengte etter Grandiosa. I Edinburgh på et gatekjøkken en natt for noen år siden bestilte jeg et par pizzastykker. De ble frityrkokt og så servert i en avis. Smakte et tygg og så ble det bosskorgen med resten.

.tore.

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.06.2007
Antall liker
3
rolfozzy skrev:
Samme her. Gikk til og med i sukatboksen og plukket når jeg var liten ;) Å være alteter innen både musikk og mat gir et rikt liv. Skal jeg tvinge meg til å finne et hatobjekt, så må det være den tradisjonelle veikrosalaten med thousand Island.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Gjestemedlem skrev:
Det finnes faktisk pizza som er så dårlig at man ville lengte etter Grandiosa. I Edinburgh på et gatekjøkken en natt for noen år siden bestilte jeg et par pizzastykker. De ble frityrkokt og så servert i en avis. Smakte et tygg og så ble det bosskorgen med resten.
Akkurat det samme skjedde meg en natt i Glasgow for over 20 år siden, så kanskje det er en skotsk spesialitet. Jeg våget faktisk ikke smake på den, så hele saken gikk rett i søpla utenfor kebab-sjappen der vi kjøpte den. Kanskje det betyr at man ikke skal bestille pizza på skotske kebabsjapper?

Smaken kan faktisk forandre seg med årene. For ti år siden kunne jeg ikke forstå hvorfor noen ville ha ananas på pizza, i dag synes jeg det er en glimrende ide. Sikkert funnet på av en homse, ifølge Charlie Harper - som også synes at den homsen bør takkes for den ideen. Salt + søtt er godt, og et hint av surt oppi det hele er bare prikken over i-en. Peperoni og ananas er faktisk en perfekt kombo for mine smaksløker.

Apropos Grandiosa. Den nye, tynne med marinert kylling, tomat og rødløk er faktisk ganske spiselig. Tro det eller ei, men den er tilnærmet god. Har kjøpt den hele to ganger i løpet av 2009. Vanlig Grandis kjøpes kun når husets tiåring får bestemme menyen.

Topp Bunn