Opera på DVD?

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.579
Antall liker
7.122
Noen som har gode opera-DVDer å anbefale?

mvh

noruego
 
K

kbwh

Gjest
Ja.
Mozarts Figaros Bryllup med Gardiner som dirigent og Bryn Terfel som Figaro. Du vil ikke kjede deg ;)
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.579
Antall liker
7.122
Ja.
Mozarts Figaros Bryllup med Gardiner som dirigent og Bryn Terfel som Figaro. Du vil ikke kjede deg  ;)
Da er den bestilt, flere?
 
K

kbwh

Gjest
Meld deg gratis inn hos www.gramophone.co.uk, og les anmeldelser der,

og/eller kjøp Gramophone- og/eller Penguinguiden, men for guds skyld i en utenlandsk nettbutikk. Norske bokhandere og nettbutikker har fantasipriser. De tar begge for seg klassisk i alle formater.
Kjekk lektyre! Gramophone er enklest å fine fram i, men har minst musikk omtalt. Penguin har mer musikk, men de som skriver der er et kort skritt unna geriatrisk avdeling.
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.579
Antall liker
7.122
hmm, er det ingen andre som ser/hører opera på DVD?

Tenkte det var likegodt å legge inn litt bestillinger nå slik at jeg har nok forråd å ta av når høsten setter inn...
 

LPA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Innlegg
269
Antall liker
4
Det er først det siste året jeg har fått sansen for opera på DVD - det er unektelig rimeligere enn å reise Europa rundt!

Noe av det sterkeste jeg har sett er Strauss: Elektra.
Med Rysanek, Varnay, Fi-Di. Karl Böhm og Wiener Philharmoniker. DGG 00440 073 4095

Ellers - litt lettere: Strauss: Der Rosenkavalier med
Jones, Fassbaender, Popp. Carlos Kleiber/Bayerisches Staatsorchester. Uunnværlig. DGG 0440 073 4072

Kommer gjerne med flere tips om ønskelig - Verdi, Mozart etc.

LPA
 

usb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2005
Innlegg
108
Antall liker
0
Wagners Der Ring des Nibelungen.

DG innspillingen, James Levine. Metropolitian.

073-043-9

Koster en høvding, men du verden..
 
N

nb

Gjest
Om du bor i Oslo, så har de ganske bra utvalg på musikkavdelingen på Deichmanske
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.629
Antall liker
3.753
En som er obligatorisk er Tosca, med Gheorgiou og Alagna.. Dette er en filmversjon, så bildene er utrolige.

en annen med fantastisk biled- og lydkvalitet er Betrothal in a Monastery av Prokofiev. Ikke så kjent men definitivt vel verd å ha.

Aktiv klassisk i Oslo har bra utvalg, de selger også på nettet.

Ellers er det en duste-skatteregel, som gjør slike dvd-er dyrere i Norge, så det lønner seg definitivt å handle fra f.ex Play.com

God fornøyelse.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.554
Antall liker
9.721
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Spørs hva du liker av musikk. Noe av det sterkeste jeg har sett er

Monteverdi Orfeo under Savall
Monteverdi Ritorno d'Ulysse in Patria med W Christie

Monteverdioperaene er så nakne og intense, og handler om så grunnleggende menneskelige ting, at jeg fryser på ryggen bare ved å tenke på det. Og det synges så rystende vakkert....

Strauss Elektra er saker det, Texas Chainsaw Massacre blir barnefilm i sammenligning.
 
Topp Bunn