Opp av dvalen

Othmas

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.10.2005
Innlegg
551
Antall liker
170
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Heisann.
Jeg har med stor interesse frekventert dette forum over en viss periode.Tildels med stor glede og tildels med noe frustrasjon til tider. ;D

Det har seg slik at jeg tidligere hadde en glødende interesse for musikk & gjengivelse av dette.Dette har vært noe avtagende i de siste 8 år,så i dag sitter jeg kun med en NAD 320BEE som forsterker,ett par DIY høytalere og musikken spilles av via Pc.
Dette er jeg vel ikke helt "fornøyd" med,da jeg tidligere har vært innehaver av B&W Matrix 805+ASW800 Sub o.l.

Dette har jeg lyst å gjøre noe med og da kommer tusenkroners-spørsmålet: Jeg har i utgangspunktet kr.8000.-+++ i budsjett.Dette ønsker jeg primært til å bruke på høytalere,da jeg tenker å ta "oppbygningen" igjen med ett skritt om gangen.
Rommet dette skal stå i er på 20kvm.

Finnes det noe idag som mathcer komboen til B&W som jeg tidligere hadde?Og evt. til hvilken pris?Er det andre alternativer der ute?

Stativ eller golvstående?

Håper på konstruktive tilbakemeldinger.

Jeg er altetende innen musikk. ;D
 

Vapor

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2002
Innlegg
881
Antall liker
161
Sted
Bergen
Hei , og velkommen opp av dvalen.

Du kan komme over ganske bra høyttalere for 8000 brukt, følg med på bruktbørsen her og finn.no.

Spørs litt på om du skal fortsette og bruke Naden framover eller om den skal byttes ut på sikt.

André
 

Othmas

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.10.2005
Innlegg
551
Antall liker
170
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Hei!

Naden er på vei ut på litt kortere sikt.
Tipset om bruktbørs tar jeg til etterretning. ;)

Jeg tenkte i utgangspunktet å begynne med høytalere og tilpasse evt. forsterker og kilde etter dette.

Eller kanskje det ikke er så lurt?

Ps! Pris kan strekke seg over de kr.8000,- som jeg har antydet tidligere,men dog ikke så mye over kr.12000,-.Alt er relativt!
Mvh
 

holger1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.12.2004
Innlegg
412
Antall liker
0
Hei fint at innteresen tar seg opp igjen, det har lett for å gå i rykk

og napp med inntereser.

Kan desvere ikke si hva for en cdspiller eller forsterker du bør

velge til BW, men har hatt de selv du må nok en god del opp

i pris for forsterkeri for å få de til å spille engasjerende.

Lykke til håper du får mer hjelp at noen har prøvd de i flere

komboer.
 
R

Rojoh

Gjest
Jeg hadde 805 Matrix og 800 ASW sub'en for noen år siden. Desverre ikke på samme tidspunkt. Dette var jo bra saker. Du får nok sikkert tilsvarende kvalitet hvis du strekker budsjettet opp mot 12k som du nevner. Hvilket merke/gulvstående kontra stativ + sub blir vel mer en smakssak?

Mvh. Johan
 

Vapor

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2002
Innlegg
881
Antall liker
161
Sted
Bergen
Jeg tenkte i utgangspunktet å begynne med høytalere og tilpasse evt. forsterker og kilde etter dette.

Eller kanskje det ikke er så lurt?
Jo det er lurt ;D ;D

det er mye annet enn B&W der ute....

André
 
R

Rojoh

Gjest
Om 805 Matrix ble det jo sagt: "At last a B&W speaker that can rock", eller noe i den duren... ;) Kanskje legge til: "And it was the last that could!?"

Som det blir nevnt over: Kanskje ikke bare se på B&W modeller? 8)

Mvh. Johan
 

Othmas

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.10.2005
Innlegg
551
Antall liker
170
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Det må ikke være B&W av merke,det er ikke så nøye hva høytalerne heter. ;D
Jeg nevnte B&W-komboen fordi de var rimelig "bang for the bucks" i den tiden de ble lansert.
Har også vært innehaver av flere ulike Dali-modeller opp gjennom åra.Har dog ikke vært å hørt på de nyere serier av Dali,kanskje dette kan være noe?

Mine tanker rundt rommet dette skal stå i,så ønsker jeg primært en stativhøytaler da jeg tror at en golvstående ikke får spillt optimalt i dette rommet.(20kvm)

Må si at slike "skoesker" tiltaler meg med sin evne til å forsvinne i lydbildet.Dette har jeg kun hørt på svært dyre golvkonstruksjoner og da på endel stativhøytalere.
"Skoesker" og en sub eller to(helst to),har jeg mest tro på innenfor den oppgitte prisramme.

Noen som har noen "skoesker" å anbefale?
Sub(er) kommer i andre rekke,har forstått det slik at SVS skal ha noen rimelige og gode subber,så jeg sikler litt etter en eller to av de! ;D

Mvh
 
R

Rojoh

Gjest
Litt vanskelig å si hva som er best i denne sammenhengen. Sub + stativhøyttaler vil sannsynligvis være et godt alternativ hvis du spiller på normale lydnivåer. Ville likevel valgt en stativhøyttaler med 6,5" bass/mellomtone, og ikke en med 5". Dette fordi basselementet får full belastning hele veien nedover (med mindre man deler de laveste frekvensene bort fra høyttaleren). En 6,5" skal (normalt) kunne spille mer uforvrengt ved et gitt lydtrykk kontra en 5". Videre vil en stativhøyttaler med 6.5" enhet kunne stå litt bedre på egne ben hvis sub'en(e) skulle komme på et senere tidspunkt. Har nettop kjøpt noen gode/stødige/tunge stativer til mine Triangle Comete'r, og vil på det sterkeste anbefale å ikke spare inn noen hundrelapper på det området.

Når det gjelder modeller, så er det mye å velge mellom. En stativhøyttaler i prisklassen fra rundt 5-6k vil sikkert kunne gi deg mye godlyd fullt på høyde med 805 Matrix. Vil ikke anbefale noe merke spesiellt, da mye avhenger av personlig smak, mulighet til hjemlån/demo, valg av elektronikk og andre ting.

Mvh. Johan
 
O

om.s

Gjest
Som bruker av "små" høytalere de siste årene er det en ting som man kan notere seg, små høytalere trives godt med store og sterke forsterkere......

Hyggelig med våknende interesse igjen...

mvh
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Hei, og velkommen opp av dvalen! Et lite tips...Jeg vet at Audioaktøren i Horten har et par Spica TC 50 stående, dette er en utrolig god høyttaler som virkelig kan forsvinne i lydbildet, og som det ikke ville være vanskelig å finne en passende sub til. The Absolute Sound har kåret denne lille perlen abv en høyttaler til en av hifi-historiens viktigste produkter, det sier jo sitt.. .Det er ikke ofte de dukker opp brukt, og dette paret tror jeg går for ca. 3000,-....Bør definitivt sjekkes ut,spør du meg.

Lykke til med jakten!
 

Othmas

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.10.2005
Innlegg
551
Antall liker
170
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Jeg kjøpte nylig et sett JMlab electra 906 til 7500,-
Kanskje hifihuset kan skaffe flere par til samme prisen?
Det er en vanvittig bra stativhøyttaler, vant vel eisa awards i 2001 for den som synes det betyr noe.
 

Silversurfer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.03.2004
Innlegg
413
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Du kan få mine Audiovector M3Super Oslo special edition nr 14/15
for 8 k , nypris +20k , kjøpt på salg til 14k.
Med superstands + andre signatur effekter. :D
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.576
Antall liker
7.101
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Hva med å tenke lit anderledes ?

Klipsch B3 og en liten, men god integrert rørforsterker ? Sub kan du bruke på dette også...

Johan-Kr
 

Claus

Medlem
Ble medlem
12.10.2005
Innlegg
17
Antall liker
0
Hva med Epos ELS 3 og ELS sub, det tror jeg er en knallkombo med høy glise-faktor
 
C

cpc

Gjest
Takker for hyggelige tilbakemeldinger og tips!

Fant disse her på bruktbørsen:
http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb2/YaBB.cgi?board=news;action=display;num=1141640164

Har bestandig likt utseende til Sonus Faber,men har dessverre ikke fått anledning til å lytte til de.Her ønsker jeg evt. tilbakemeldinger ifra andre eiere av SF.
Noen som har matchet disse med subwoofer(e),i så fall;hvilket merke/fabrikant?

Mvh
Hei!

Dette er en meget god høyttaler du har sett deg ut. Ikke av de mest nøytrale, men hva gjør vel det?!
Jeg har hørt på denne modellen, samt eid modellen som er nyere, Domus Concertino. Spiller nydelig, men liker gode forsterkere.

Jeg hadde også en sub, REL Stampede, sammen med diss e. Ingen problem å integrere, samtidig som den ikke er fysisk stor. Fjernkontroll er også et pluss.

Alt i alt en kjempekombinasjon, som anbefales på det sterkeste.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Om du ender opp med SF-høyttalere, noe som forøvrig er et utmerket valg, kikk etter Copland-elektronikk! Det er virkelig en helt fantastisk kombinasjon!
 

Othmas

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.10.2005
Innlegg
551
Antall liker
170
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Takker for alle gode råd og tips!

Mange fristende tilbud der ute,både nytt og brukt. ;)

Men hvis jeg ender opp med disse SF-høytalerne som jeg linket til ovenfor,hvilke stativer passer til disse og hvor mye penger må man ut med for ett par anstendige stativer idag?

Mvh
 
C

cpc

Gjest
Sonus' egne stativer er jo veldig flotte, men ofte forholdsvis kostbare. Du får kjøpt nye, greie stativer fra 1000+ kroner de fleste steder man selger hifi.
 
R

Rojoh

Gjest
Jeg hadde først noen slike:

Kjøpte deretter noen slike:

Ganske merkbar forbedring. Disse siste koster 1700,-.

Mvh. Johan
 

Othmas

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.10.2005
Innlegg
551
Antall liker
170
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Det ble til at jeg kjøpte Sonus Faber Concertino høytalerne jeg linket til tidligere. ;D
Jeg vil benytte anledningen å takke for alle tilbakemeldinger og tilbud ifra sentralens medlemmer!

Nå er jeg på leting etter gode stativer til disse.
Skal prøve å få laget en bildetråd når jeg mottar pakke i posten.
 
K

kbwh

Gjest
Ah,
Velkommen til Sonus fabers magiske verden! Stativer til Concertinoene bør være 70+ cm høye og tunge som f. Hvis du er litt fingernem fåt du laget huler i topplaten på stativene passende til de gjengede hullene i bunnen av høyttalerene, og voila har du barnesikringen på plass.
 

Othmas

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.10.2005
Innlegg
551
Antall liker
170
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Ble litt opptatt av å høre musikk etter at jeg mottok høytalerne og ett par AavikS70B-stativer. :eek:

Kommer tilbake etterhvert med en liten fotosession av de. ;)

Mvh
 
R

Rojoh

Gjest
Ble litt opptatt av å høre musikk etter at jeg mottok høytalerne og ett par AavikS70B-stativer. :eek:

Kommer tilbake etterhvert med en liten fotosession av de. ;)

Mvh
Nu? Fornøyd, eller...? ;)

Mvh. Johan
 

Othmas

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.10.2005
Innlegg
551
Antall liker
170
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1


Beklager at dette tok sin tid,ble opphengt i musikk. ;D
Kommer i løpet av helgen med en utfyllende kommentar til disse høytalerne.

Ja,jeg vet at jeg ikke kan ta bilder,men er i læringsfasen.

Mvh


edit: La ett par andre bilder under Hifi Anlegg.
 
Topp Bunn