Digitale avspillere Oppgradere dac

Bat78

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
368
Antall liker
436
Torget vurderinger
7
Har en relativt god dac, Naim ndac.

Vurderer å oppgradere, men usikker på hva jeg skal gå for. Noen av kandidatene ligger her på Torget:

Audio Research dac8, DCS Debussy, APL dac-s.

Andre kandidater jeg har kikket på er Metrum Hex og AMR dp-777. Andre?

Noen meninger om disse? Man kan jo bli litt forvirret av å lese tester. For eksempel ser jeg at ARC'en noen steder blir omtalt som fyldig og "rør-aktig", for så et annet sted bli kritisert for å være tynn...

Vil forsøke å høre og teste selv, men ikke alltid det lar seg gjøre.

Syns det er et pluss at den har volumkontroll, men ikke et must. Der er det vel og delte meninger? Er det en fordel å kunne kutte ut forforsterkeren, eller er den et bedre alternativ om den er av god kvalitet?
 

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.986
Antall liker
2.910
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
APL Dac-S har jeg hatt god erfaring med.
Brukte den kun som usb-dac fra en pc m Foobar og JPlay.
Lydmessig passet den veldig bra hjemme hos meg, fyldig kropp og bra smekk. Bra på detaljer og var aldri utpreget "digital" i lyden.
Den har volumkontroll som etter sigende skal være god, men siden jeg har bl.a. vinylspiller ble det aldri aktuelt å bruke den funksjonen.

AR og DCS har jeg ikke hørt.
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
886
APL DAC-S er en bra DAC. Jeg prøvde den med EC4.8 pre og i tillegg rett i effekt, og foretrakk sistnevnte slik at EC4.8 ble solgt. Selv har jeg oppgradert til APL DSD-S som er enda hakket bedre, men da til en høyere pris. I tillegg kan jeg nevne at DAC-S har bryter for å veksle mellom to gain output slik at den til en viss grad kan tilpasses til en effektforsterker.
 

Bat78

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
368
Antall liker
436
Torget vurderinger
7
Kikket på den og (dsd-s), mulig den blir i overkant kostbar for min del. Noen nøkkelord om hva du følte den gjorde bedre?
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
886
Kikket på den og (dsd-s), mulig den blir i overkant kostbar for min del. Noen nøkkelord om hva du følte den gjorde bedre?
Synes DSD-S låter en del mykere. Dette kan muligens ha å gjøre med at PCM blir konvertert til DSD før det kjøres gjennom DSD chipen. Det kan godt hende at noen ville ha foretrukket ren PCM uten konvertering. Jeg synes det muligens det blir litt som når grain er med som en del produksjonen i en film for å gi et slags autentisk preg. Noen liker det, andre liker et mer smooth bilde. Personlig har jeg kommet frem til at jeg foretrekker DSD-S sin fremføring da den får en del 16/44 innspillinger til å låte mer behagelig. Ellers låter DSD-S mer raffinert enn noen DAC jeg har hatt, og den forbedrede volumkontrollen gjør at jeg ikke behøver å bekymre meg over om en egen pre ville fått det hele til å spille bedre.
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
886
Jeg kan jo også legge til at DSD-S låter best når den kobles til USB. Dette er ihvertfall tilfelle etter å ha sammenlignet AES/EBU med USB fra Bryston BDP-2 til DSD-S. Det tyder på at brikkesettet som sitter på USB inngangen på DSD-S er av høy kvalitet. Jeg kom aldri så langt som å koble min gamle DAC-S til via USB, og er også litt usikker på om den bruker samme brikkesettet på USB inngangen som DSD-S.
 

perjarle

Medlem
Ble medlem
20.07.2011
Innlegg
22
Antall liker
3
Sted
Trondheim
Har en relativt god dac, Naim ndac.

Vurderer å oppgradere, men usikker på hva jeg skal gå for. Noen av kandidatene ligger her på Torget:

Audio Research dac8, DCS Debussy, APL dac-s.

Andre kandidater jeg har kikket på er Metrum Hex og AMR dp-777. Andre?

Noen meninger om disse? Man kan jo bli litt forvirret av å lese tester. For eksempel ser jeg at ARC'en noen steder blir omtalt som fyldig og "rør-aktig", for så et annet sted bli kritisert for å være tynn...

Vil forsøke å høre og teste selv, men ikke alltid det lar seg gjøre.

Syns det er et pluss at den har volumkontroll, men ikke et must. Der er det vel og delte meninger? Er det en fordel å kunne kutte ut forforsterkeren, eller er den et bedre alternativ om den er av god kvalitet?
Jeg hører vel ut som en salgsagent for AMR ;-), men jeg må si at det ble en klar forbedring å oppgradere fra Hegel HD20 til AMR DP777. Fyldigere bass, mer naturlig klang i mellomområdet er vel de viktigste stikkordene. Jeg bruker den nå også som kombo dac/preamp der jeg tidligere brukte EC4.8. En sann velsignelse dette også fordi jeg føler at DP-777 faktisk gir mer fyldighet i bass/mellomtone enn hva EC4.8 gir og jeg har eksperimentert frem og tilbake mye for å komme til denne følelsen/opplevelsen. Musikkgjengivelse og -oppfattelse er for meg like mye følelse som etterprøvbar vitenskapelighet. Så moralen er vel; lytt deg frem og finn det som passer deg, selv om det tar tid. Det er verdt det!
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Benchmark, se gjerne målinger i Stereophile og sammenlign med kandidatene dine.
 
Topp Bunn