Digitale avspillere oppgradere kilde eller dac?

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.142
Antall liker
4.548
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
Hva vil jeg få størst "gewinst" av, lydmessig:
Oppgradere kilden fra Squeezebox Touch til en (mest sansynlig) Mac mini som musikkserver. Eller oppgradere Dacen? (som er det dyrere alternativet)

Takker for innspill
 

PowerQuality

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.11.2012
Innlegg
94
Antall liker
18
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Du skriver ikke hva slags DAC du spiller på i dag, men generelt sett vil en oppgradering av analoge komponenter gi større gevinst ettersom det er her det største tapet i signalveien ligger.


Hva vil jeg få størst "gewinst" av, lydmessig:
Oppgradere kilden fra Squeezebox Touch til en (mest sansynlig) Mac mini som musikkserver. Eller oppgradere Dacen? (som er det dyrere alternativet)

Takker for innspill
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.088
Antall liker
4.354
Torget vurderinger
1
Begge deler! Auditor sier: Få inn en Mac Mini fortere enn du får sagt MORRAKAFFE. Musical Fidelity M1 Clic er en tøff liten server også. Så kombinerer du med en MF M1 dac, fex..om du foretrekker nøytral lyd. En mer analog lydkarakter er Regadac herre for- jeg foretrekker den. Alt dette utstyret er mulig å få kjøpt brukt..Bruker Mac på MF VDAC2 med separat PSU selv..på kontoret.Plug And Play! Og låter KONGE! Prisen tilsvarer omtrent M1DAC..den separate transporten M1CDT koster rett over 6k.
 
Sist redigert:

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.704
Sted
Phobos
En Mac mini vil jo kunne by på flere bruksområder enn kun lydavspilling, men rent kvalitetsmessig er det nok lite reellt å hente i forhold til Touch som digital transport. Jeg ville helt klart lagt pengene i DAC om jeg måtte prioritere kun for lyd.

Men man skal uansett ikke undervurdere den økte fleksibiliteten (men husk også: kompleksiteten) en dedikert PC kan by på over ferdige spesialløsninger som Touch. Kanskje ser man bruksområder man ikke så for seg tidligere. Minien lager jo imidlertid lyd, det gjør ikke Touchen. Det er ikke noe problem å lage en 100% lydløs PC i alle tilfeller (ingen vifter eller bevegelige deler), men det fordrer at du er motivert for å utvide horisonten litt utover det mest grunnleggende av lydavspilling.
 

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.151
Antall liker
6.784
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Oppgrader strømforsyningen på squeezen og gå for dac, vel og merke om du føler behovet for oppgraderinger.
selv har jeg hoppet over bruken av squeezboksen og kjører usb rett in i vortexboksen ( VortexBox user forum - News) som har innbygget og konfigurert mdp player som virker ut av boksen mot squeezeboks. Tar 10-15min å installere på en gammel eller ny pc. Kostnadene ved en slik løsning ligger langt under enn mac mini dersom du kan plassere server i et annet rom og ikke trenger å tenke på viter osv, men skal du bygge en vifteløs sak så er det intet å hente prismessig. jeg har en maranz na11-s1 så streamer jeg wimp og spotify rett fra bøgfjøla ved behov, vel ungene gjør det iallefall.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.088
Antall liker
4.354
Torget vurderinger
1
PC har ingenting med musikk å gjøre, Mars...jeg må visst minne deg på hvilken maskin studioene bruker..Hint: De vokser på trær, er røde, gule eller grønne i Norge- og veldig gode å lage juice av..
 
  • Liker
Reaksjoner: oct

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.704
Sted
Phobos
Jeg benytter ordet PC om Mac mini også. Det er nemlig en PC basert på tradisjonell maskinvare lett tilpasset for Apple, som man godt kan kjøre f.eks Linux på.
En gang i tiden, for kanskje et tiår eller to siden, ga det mening å skille ut Apple-produktene fra resten, men nå i dag er alt bare PCer, men med ulike operativsystemer fabrikkinstallert.
 

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.151
Antall liker
6.784
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
PC har ingenting med musikk å gjøre, Mars...jeg må visst minne deg på hvilken maskin studioene bruker..Hint: De vokser på trær, er røde, gule eller grønne i Norge- og veldig gode å lage juice av..
Kan dette tenkes å ha sammenheng med pro tools kanskje? Historisk sett så har softwaren vært utslagsgivende for valgt om operativsystem.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.704
Sted
Phobos
Selvsagt er det historiske årsaker basert på tidligere tilgjengelighet (eller snarere mangel på) av verktøy og systemer som ligger bak. Dersom et studio har investert penger og årevis med erfaring i en bestemt produktportefølje så sier det seg selv at ting ikke endres med det første. "Audiofil" lydkvalitet var nok neppe en faktor heller, kun verktøytilgjengelig, pålitelighet og tilgjengelig økosystem med plugins og maskinvare.

Det interessante er om man hadde nullstilt alt i dag, inklusive erfaring og bias. Ville OS X hatt den samme statusen om 5 år i studioene da? Jeg tviler.
 
  • Liker
Reaksjoner: H.R

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.088
Antall liker
4.354
Torget vurderinger
1
Tvil, du..men se på grensesnittet på PT først..Jeg RØRER ikke hverken SB elller "IBM" til musikkbruk..for ustabilt blant annet..
 

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.151
Antall liker
6.784
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Jammen det er ikke du som skal røre løsningen som trådstarter har ønske om og de fleste løsninger i dag er driftsikre, mange er lette å bruke, samt noen er mer kostnadseffektive en andre. En musikkserver er en boks med masse lagringsplass, et stort raid og dette skal fore en dac. Squeezeboksen som transport fungerer og er lydløs. Med feks linux får du softwarebasert raid som lett kan flyttes mellom hardware og forskjellige linux plattformer. Man skal ikke lage musikken, man skal spille den.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.704
Sted
Phobos
Ustabilt ja. Haha, av alle personer på hele HFS så valgte du å servere akkurat meg det argumentet mot PC som lydavspiller :D
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.088
Antall liker
4.354
Torget vurderinger
1
Nå tenkte jeg hovedsaklig på SBen, der da, Mars! Den er ustabil- flere problemtråder om den, du har sett det?? PRØVDE LINUX EN TID- HATE IT. Beklager misforståelse. Men det jeg sier, er at jeg personlig aldri rører klassisk PC -Windowsbestykka en- til musikkbruk- det er bare meg..og omtrent hele verden ellers:cool: VERDEN bruker Mac- ferdig biff- med peppersaus på!
 
Sist redigert:

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.151
Antall liker
6.784
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Auditor - hvorfor hatet du linux? Var det fordi du ikke fikk det til - eller ble maskinen ustabil og ting sluttet å virke?
Har satt opp ganske mange linux musikkservere og felles for dem alle er at de står og går uten noe problem og den eldste av dem har stått i fire år nå uten en eneste omstart, hikke eller noen merksnodighet. Ikke har jeg måtte drive med noen form for vedlikehold.
 

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.142
Antall liker
4.548
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
Så konsensen er at audiokvaliteten av avspillingen ikke erfarer noe særlig forbedring ved bytte av serverløsningen. Kun brukergrensesnittet/-opplevelsen blir annerledes. Om det faktisk blir en forbedring der diskuteres ja tydeligvis.

Selv har jeg ikke hatt noen problemer med driftssikerheten av SBtouchen. Hvis jeg måtte sette fingeren på noe, så er det den knotete (trege) måten å tilføye noe til musikkbiblioteken. Jeg kjører serveren på en ReadyNas duo.

Med mindre jeg finner/får en god, utprøvt og pålitelig ferdig løsning er jeg lite interessert i å bygge en PC selv. Der, føler jeg, at det blir for mye variabler for min del og jeg finner ikke noe glede i feilsøking på PCer. Dette gjelder forøvrig og spesielt også softwaren.
 

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.151
Antall liker
6.784
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Vel noen hevder å høre forskjell på hvilke diskmerke som står i raidet, mens andre gjør ikke det. Vær klar over at det kan være mye å hente på ytelse ved rescanning ved å bytte til nyere hardware. Andre løsninger har mpd player (vet ikke om det fungerer med readynas sin software). Om du synes det er 'knotete' å flytte filer til en nettverksdisk så vil jo alle serverløsninger fungere.
jeg har forøvrig en sb touch og en transporter stående og begge ble kjørt mot den samme dacen. Da synes jeg nok at transporteren låt friskere, men det gjorde også touchen med ekstern strømforsyning og forskjellen ble marginalisert helt.

vil forøvrig slå et lite slag for marntz sin na11s nettverksspiller. Den låter glitrende analogt, har alle mulige tilkoblinger og virker mot alt det som iallefall jeg har fått testet til nå, og er enkelheten selv å bruke. Den koster litt, men pokker så den smaker.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.908
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Drivverk og DACer har vært gjenstand for jevnlig og grundig utprøving både i egne anlegg og hos familie og venner. Og min erfaring er at drivverket har null betydning. Squeezebox eller drivverk til 30-40-50.000 kroner: null forskjell. Derimot kan det være stor forskjell på DACer - så det hadde vært interessant å få vite hvilken DAC trådstarter har, og hvordan anlegget ellers er komponert. Jeg tror deter mer å hente ved å starte der.
 

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.142
Antall liker
4.548
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
hvilken psu bruker du til SBTouch?

det er ikke knotete å flytte filene i seg selv, bare oppdateringen, rescanning av de nye filene er ganske treg.

for øyeblikk heller jeg mot en Metrum Hex Dac ...
 

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.151
Antall liker
6.784
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
laget psu'n selv, men søker du i squeezeboxtråden skal jeg vedde på at det er mye hjelp å få
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.704
Sted
Phobos
Hvis du vil ha kjapp rescanning trenger du følgende:
- En PC som server, ikke en NAS
- Oppegående disker i et eget lagringsarray
- Database-filene på en SSD (dette skjer som default dersom du installerer Linux med SSD som systemdisk og installerer LMS)

Egentlig kort fortalt en filserver i stedet for en NAS, men SSD-disken er viktig for hastigheten ved rescan. Da tar det noen få sekunder å kjøre et rescan og noen få minutter å kjøre en full scan

En NAS kneler dessverre fullstendig ved rescan av LMS-biblioteket på grunn av den uoptimale konfigurasjonen av lagringsdisker/systemdisker. Dessverre er det å sette opp en egen Linux-filserver langt utenfor komfortsonen for mange SB-brukere.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.088
Antall liker
4.354
Torget vurderinger
1
Dette begynner å nærme seg det skrekkscenario jeg- og resten av verdens Macbrukere- så for oss da filbasert musikkavspilling var HELT i barndommen: Det hjelper ikke å være musikkfrik for å nyte musikk, du må snart være dataprogrammerer også..Auditor OUT:mad:
 
Sist redigert:

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.151
Antall liker
6.784
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Godt jeg er programutvikler da, med fartstid fra både apple og bitstream....
man må ikke være veldig datakyndignfor å installere noe som virker.. Sjekk ut vortexbox som er en av de absolutt enkleste distroene for musikkserver. Her trenger man ikke være veldig kyndig for å installere samt ta i bruk. Man må kunne trykke ja, skrive samme passord to ganger som samsvarer med hverandre og ti min senere har man en filserver som har bla squeezebox server installert, autoripper og mulighet til å konvertere filer automatisk fra flac til bla alac og mp3. Ikke trenger man kjøpe dyr fin maskin heller.
har man usb dac er det bare å koble den direkte til, sette opp mdp spilleren til hvilke utgang som skal brukes og vips har man et set and forget mediaserver. Ønsker man å ikke styre med raid erndet bare å ha en ekstern disk som man tar plain filbackup til.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.704
Sted
Phobos
Nå tenkte jeg hovedsaklig på SBen, der da, Mars! Den er ustabil- flere problemtråder om den, du har sett det?? PRØVDE LINUX EN TID- HATE IT. Beklager misforståelse. Men det jeg sier, er at jeg personlig aldri rører klassisk PC -Windowsbestykka en- til musikkbruk- det er bare meg..og omtrent hele verden ellers:cool: VERDEN bruker Mac- ferdig biff- med peppersaus på!
Jeg har hatt SB3 (2 år), 2 x SB Radio (3 år), Transporter (5 år), SB Boom (5 år) så jeg vet et og annet om Squeezebox ja. Min erfaring er at 99% av problemene folk har skyldes andre rammefaktorer som serveroppsett (f.eks NAS), 3. parts plugins, dårlig tagging, brannmur/AV eller dårlige nettverk. Jeg har imidlertid ikke hatt Duet eller Touch. Spesielt Dueten vet jeg en del folk har slitt med. Siden jeg har styr på alt dette har jeg hatt en problemfri tilværelse med Squeezeboxene mine, med unntak av en del innkjøringsproblemer med 3. parts Spotify plugin men den er jo nettopp 3. part.

Verden bruker ikke Mac. Mac er en liten blipp på verdenskartet, så også når det gjelder musikkavspilling. Nesten alt av ferdige high-end løsninger som ulike produsenter kommer med kjører Linux i bunn og siden Windows har over 91% av verdensmarkedet på operativsystemer til desktopbruk fremdeles så kan vi snarere anta at det står minst 10 ganger så mange Windows maskiner og spiller lydfiler der ute enn Mac'er.

Market share for mobile, browsers, operating systems and search engines | NetMarketShare

Dine argumenter hadde hatt mye mer tyngde om de hadde hatt ett snev av ryggdekning. For meg virker det stort sett som om du bedriver fridiktning etter eget forgodtbefinnende.
 

Smibakkjen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
398
Antall liker
5
Sted
Sogn og Fjordane
Så lenge du er fornøyd med måten kilden fungerer på (har selv hatt trøbbel med server oppsettet til Squeezebox å bruker derfor iTunes på PC), gi f... i kilden og kjøp en
Benchmark DAC1, gjerne en av variantene med USB om du tror du kan få bruk for det, å jeg kan love deg att du kommer ikke til å angre.
 
Topp Bunn