Digitale avspillere Oppgradere kilde (Hvor mye bedre er Marantz SA8005/ND8006 enn NA6005?)

nordvest

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.05.2007
Innlegg
513
Antall liker
110
Torget vurderinger
1
Hei,

Vi har et anlegg som vi er veldig godt fornøyd med. Består av Marantz NA6005-streamer som kilde (brukt som DAC for Roon via Bluesound Node), Marantz PM11S3-forsterker og Vienna Acoustics Beethoven Concert Grand-høyttalere.

Kilden her (NA6005) her er vesentlig mye lengre ned på modellstigen enn resten, men hvor mye har det egentlig å si?

Har hatt en del avspillere og DAC-er oppigjennom (billig Yamaha cd-spiller, Squeezebox, Cambridge DAC 1(?), Bluesound Node) og det har vært en viss forskjell i lydkvalitet på dem, men har aldri opplevd noen virkelig revolusjonerende forskjell. Stort sett blitt byttet ut når det har vært behov for ny funksjonalitet.

Men: testet etter beste evne (kalibrerte for likt lydnivå) ut forskjellen på Bluesound og NA6005 da NA6005 ble innkjøpt og i mine ører var Marantzen en del bedre på enkelte områder (mer detaljert, klarere og noe bredere lydbilde).

Dette har fått meg til å lure på hvor mye det kunne vært å hente på å gå litt høyere opp i modellseriene til Marantz. Noen her som har hørt NA6005 og modeller lenge opp på samme anlegg og kan si noe om eventuelle forskjeller?
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.188
Torget vurderinger
2
Jeg har ikke hørt de andre NA-modellene, men opptil flere av SA'ne side om side med NA6005, og det er vel ikke veldig feil å anta at utganger og DAC-løsninger er temmelig like på de forekjellige toppmodellene (SA 11 / NA 11). Jeg eide selv NA6005 et par år, og den har en slags ro og magi over seg, som er svært god å lytte til. Men de dyrere modellene er klarere, kraftigere og mer detaljerte, hvilket neppe burde komme som noen overraskelse.
Men fra mitt ståsted er den mest naturlige oppgraderingen å gå for en en råtass av en DAC i stedet, og mate NA6005b(samt de andre kildene dine) digitalt til DAC'en. Dessuten kan du jo også benytte DAC'en som pre, og kjøre den rett i et effekttrinn, alternativt inn i "main in" eller tilsvarende, om din integrerte forsterker har noe slikt.

Gode DAC'er jeg kommer på sånn på direkten er f.eks. APL, Exogal, Hegel HD30. Selv Spotify inn i en slik er seriøs hifi.

Mvh
Håkon Rognlien
 

nordvest

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.05.2007
Innlegg
513
Antall liker
110
Torget vurderinger
1
Takk for svar, dette er veldig nyttig og interessant!

Dine erfaringer med NA6005 stemmer godt med mine, jeg liker lyden av den veldig godt. Rolig, åpen og et digert lydbilde sammenlignet med det andre jeg har prøvd på anlegget vårt. Synes feks det var en klar oppgradering fra lyden direkte ut fra Bluesound Node.

Har tenkt litt på feks SA8005 eller modeller høyere opp hvis de etterhvert dukker opp på bruktmarkedet. Evt skeie ut med en ny ND8006 da det virker som en spiller som kan ta seg av "alt". Når du sier klarere og mer detaljert, betyr det også at de låter spissere eller hardere eller greier de ha de egenskapene uten at det blir hardt og slitsomt?
Dette er sikkert et håpløst spørsmål, men vil du si modellene lengre opp er en betydelig oppgradering eller er det mer snakk om nyanseforskjeller?

Spennende tanker dette om ren DAC istedet. Forsterkeren (Marantz PM11S3) er en integrert sak så med mindre jeg kobler noe rett på HT-Bypass (hvor en surroundreciver allerede er koblet til) så har jeg ikke behov for en evt pre-del på DAC.
Takk for tipset om aktuelle DAC-er! Jeg er i tilfelle på utkikk etter noe med noenlunde samme lydsignatur som Marantz-modellene har, den litt varme lyden. Passer de du nevner der?
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.188
Torget vurderinger
2
De DAC'ene jeg nevner har i grunn ikke den mørke, malmfulle Marantz-lyden, nærmest kommer APL, mens Hegel er noe lysere og Exogal er lysest. Dette uten at noen av dem låter hardt, kun oppløst og lettflytende.
Marantz' dyrere produkter opprettholder klangfargen fra 6005, men de får større lydbilder, mer kraft, større eleganse, bedre klangstruktur. Unntaket er SA10, som låter klart lysere enn SA11. Marantz PM11S3 er ellers en såpass flott forsterker, at du ikke behøver å tenke deg at DAC skal være forforsterker også. Men til tross for at en del DAC'er låter lysere enn Marantz, kan du ha nytte av å prøve, ettersom jeg nesten tør garantere at du oppdager egenskaper i din forsterker du knapt trodde den hadde. En Exogal mellom NA6005 og PM11 vil skape et klarere og mer levende uttrykk, mer liv og sprettenhet. Den nære "magiske" behageligheten fra 6005 vil nok bli borte, men den vil byttes ut av en del andre, interessante kvaliteter.

Se ellers her:
https://rognlien.wordpress.com/2016/06/26/apl-extreme/
https://rognlien.wordpress.com/2015/11/08/fullstendig-exogal-del-1/


Mvh
Håkon Rognlien
 

nordvest

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.05.2007
Innlegg
513
Antall liker
110
Torget vurderinger
1
Takk for svar og linkene, veldig interessant! Spesielt den fra APL høres spennende ut synes jeg.

Godt poeng det med at det kan være lurt å prøve ut noe med en annen signatur også, men må innrømme at jeg er veldig glad i Marantz-lyden.

Leste forresten litt i går om Electrocompaniet DAC 1 (samme som den UP cd-spilleren visstnok, minus cd-delen) og den hørtes spennende ut. Mulig å finne relativt rimelig på bruktmarkedet også. Har du (eller noen andre) noen formening om hvordan denne plasserer seg i dette selskapet?
 
Topp Bunn