Oppgradering av AT ART-9 på Elac Miracord 90 til...

Salmacis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.03.2002
Innlegg
249
Antall liker
180
Sted
Viken
Torget vurderinger
5
Hei :)
Jeg vurderer å oppgradere pickupen, AT ART-9, på min Elac Miracord 90 Anniversary. ART-9 er bra den, men jeg lurer på om jeg kan komme litt nærmere det jeg opplever som det ideelle lydbilde ved å oppgradere til en mye dyrere pickup, f.eks Hana Umami Red, Lyra Kleos, Kiseki Purpleheart NS eller liknende. Armen på Miracord'en kommer jeg ikke til å bytte ut. Da er det nok bedre å gå for en ny og bedre platespiller med oppgradert arm med en gang.

Så jeg tenkte høre med dere noen har erfaring og/eller velfunderte meninger hvorvidt dette er hensiktsmessig eller ikke 😉

Vil en slik oppgradering kunne gi et betydelig lydmessig løft?

Er Miracord'en en god nok platespiller til å rettferdiggjøre en investering i en pickup som nevnt over og ikke være en flaskehals?

Eller for å si det slik, er Elac Miracord 90 Anniversary god nok til pickup'er mlm 40k-60k kr?

Takker for alle svar 👍
 
Sist redigert:

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg er usikker på om dei pickupane du nemner gjev merkbart tydelegare lydbilde enn ART 9. Er det dette du jaktar på, vil eg tilrå å få demonstrert Audio Note sine lågoutputmcar i ein god arm (gjerne 12tommar. Kjenner ikkje spelaren din)
 

Salmacis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.03.2002
Innlegg
249
Antall liker
180
Sted
Viken
Torget vurderinger
5
@Rudi
@Audiophile-Arve

Takk for innspill 👍

Jeg har ikke nevneverdig erfaring med oppgradering av verken platespiller, arm eller pickup og og har ikke lyst til å betale meg i hjel for noen få prosent forbedret lyd så slike innspill er verdifulle for meg. Hvis det er lite å hente på oppgradering, så bruker jeg heller penger på ferie 😉

Nå skal det sies at det er vanskelig å isolere pickup fra helheten, men hvis jeg skal anta noe med en viss usikkerhet så opplever jeg at ART-9 spiller veldig nøytralt og at mye er på plass allerede, men jeg opplever også at lyden er nærmest analytisk, og for meg blir det litt lite engasjerende. Jeg ønsker meg litt mer kjøtt og blod, litt mer varme om du vil, og at følelsene i musikken skal komme bedre frem, samtidig som de beste egenskapene til ART-9 ivaretas. Men, som sagt, dette trenger ikke nødvendigvis kun å ha med ART-9 å gjøre. Jeg synes uansett at det er spennende å høre fra dere som har mye mer erfaring enn meg om hvilke tanker og erfaringer dere har vedrørende oppgradering av pickup, om det har noen hensikt og i så fall evt tips om hvilke pickup'er eller annet jeg bør sjekke ut.

Nå står jeg på tampen til å investere i nytt, anerkjent phono trinn av høy kvalitet som skal være bedre enn det jeg har, og jeg skal gjennomføre noen akustiske forbedringer i rommet, så jeg kommer til å sjekke ut effekten av dette før jeg evt kliner til med bedre pickup.
 

Laban MK3

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2016
Innlegg
2.907
Antall liker
1.497
Sted
Plankebyen
Torget vurderinger
2
Er vel nå jeg burde holde kjeft :) Vel selg skiten mens den kjører problemfritt (y)
 

erikr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2005
Innlegg
265
Antall liker
445
Sted
Bergen
Torget vurderinger
10
Alt vedr platespillere har med comboer som fungerer godt sammen.......... og det er jo et nær uendelig utvalg og like mange fallgruver......... litt derfor jeg spurte hva du syntes du manglet. Ønsker du deg mer varme og levende mellomtone må du velge en pickup i den kategorien og ARt 9 er kanskje ikke helt det riktige i så måte, men en god rør riaa hvor du kan tweake lyden med rørbytte i din egen ønskede rettning kan være en god vei og gå. Ønsker du pickuper med mer varmt klingende karakter så er f.eks Benz Ebony, Ortofon Cadenza Bronze klare kandidater, men også flere av Ortofons SPU pickuper, men da kreves det armbytte for din del.
Opp i alt så har det også stor betydning hvor gammel musikk du spiller fordi det ER stor forskjell på innspillingene og hvordan slutt resultatet blir.
Jeg har både Art 9 og Cadenza Bronze. Absolutt enig med Rudi.
Disse to låter ganske forskjellig.
Bronze har adskillig mer kjøtt på beinet. Større og varmere lydbilde, like detaljert, men presenterer musikken på en rundere og behagelig måte.
 

Salmacis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.03.2002
Innlegg
249
Antall liker
180
Sted
Viken
Torget vurderinger
5
@Rudi
@erikr

Takk for svar begge to :)(y)

Da skal jeg sjekke ut Cadenza Bronze. Det høres absolutt ut som om den kan passe mine preferanser bedre enn ART-9.
Hva tror dere om platespilleren og Cadenza Bronze? Vil den være en flaskehals slik at jeg ikke får utnyttet potensialet til Cadenza Bronze?

Ref. rør riaa så har jeg alltid hatt en forkjærlighet for rør. Det er jo spesielt moro å rulle rør og tweake lyden som du sier Rudi, men denne gangen blir det en transistor basert riaa, nærmere bestemt Plinius Koru. Ønsker å ha det litt sånn "set and forget" i disse dager, pluss at jeg har veldig sans for Plinius. Tipper litt "samme produsent"-synergi også vil kunne hjelpe på lydopplevelsen.
 

Salmacis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.03.2002
Innlegg
249
Antall liker
180
Sted
Viken
Torget vurderinger
5
@Rudi
Godt poeng. Skal ta det til grundig vurdering (y)

Bortsett fra Cadenza Bronze og Benz Ebony, er det andre pickup'er jeg bør ta i betraktning?
 

aiso

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2010
Innlegg
1.534
Antall liker
4.343
Sted
Glåmdalen
Torget vurderinger
16
Jeg har hatt 2 Cadenza Bronze og 2 ART 9. Har prøvd begge pu'ene på 2 forskjellige spillere og kan bekrefte at det er stor forskjell på de. Bronze er varmere i lyden, men er mindre detaljert og blir litt slørete i forhold til ART9. Hos meg opplevde jeg at lydbildet med ART9 var større og det var mer luft mellom instrumentene. Lyden var klarere og opplevde den slettes ikke som steril. Bronze er litt kjedelig i forhold til ART9. Med ART9 får man lyst til å høre mye musikk. Men matching er viktig.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.510
Antall liker
8.051
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Har ingen erfaring med alternativene nevnt i første post, men jeg kan si at i mine ører er det ingenting å hente rent kvalitetsmessig på å gå fra en ART9 til f.eks en Koetsu Urushi Black eller VdH Colibri. Man får en pickup som er anderledes, men ikke bedre. I alle fall ikke på noe annet plan enn det rent subjektive.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Har ingen erfaring med alternativene nevnt i første post, men jeg kan si at i mine ører er det ingenting å hente rent kvalitetsmessig på å gå fra en ART9 til f.eks en Koetsu Urushi Black eller VdH Colibri. Man får en pickup som er anderledes, men ikke bedre. I alle fall ikke på noe annet plan enn det rent subjektive.
"Betre" kan alltid diskuterast. Det er ei subjektiv greie. "Kvalitet" er eit svært interessant tema. Medan "annleis" er meir objektivt.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.510
Antall liker
8.051
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Og det er vel ca. det jeg skrev. Ref. "i mine ører" osv. Hva kvalitet betyr trenger man vel et helt eget forum for å engang forsøke å komme til bunns i.
 

Sigma62

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2016
Innlegg
896
Antall liker
579
Når jeg afspiller fra mit analoge set up, som er Nottingham analogue hyperspace/Jelco sa-750E, Mørch DB-6/ Allnic h-1202/ AT-art9, Ortofon Rohmann, Transfiguration Phoenix, AT-VM740 ml, lyder det heller ikke så full bloomed, som fra mit digitale set up. Men det er mine højttalere Egglestonworks the Camilla , der er synderen. Men i forhold til mine andre pick upper, synes jeg ikke ART-9 spiller analytisk. Jeg må bare indrømme, at de gamle lp'er jeg har med Manfred Mann, Mike Oldfield osv ikke lyder ligeså "Varme og dybe" som f.eks en god digital indspilning med f.eks Patricia Barber.
 

aiso

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2010
Innlegg
1.534
Antall liker
4.343
Sted
Glåmdalen
Torget vurderinger
16
Litt artig og høre at noen har så direkte motstridende lydoppfattelse enn hva alle andre inkl meg selv har vedr disse pickupene, men det beviser at vi oppfatter lyd veldig individuelt.
At noen oppfatter rike klangfarger og levende mellomtone som kjedelig........ vel, ok , deg om det......... levende og innsmigrende lyd blir aldri kjedelig for meg.
Hadde jeg opplevd at det var "rike klangfarger og levende mellomtone" samt " levende og innsmigrende lyd" med Cadenza Bronze, hadde det vært veldig fint. Men slik erfarte ikke jeg at Bronze var.
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.149
Antall liker
2.705
Sted
Kongsberg
Eller for å si det slik, er Elac Miracord 90 Anniversary god nok til pickup'er mlm 40k-60k kr?
Det korte svaret er nei. Spilleren din er utstyrt med en lettvekts karbonfiberarm (antagelig en Acoustic Signature (mellom TA-500 og TA-1000))
beregnet for mykere pickuper enn de du lister - og antagelig ART9en din. Beregner vi en compliance på rundt 25 micrometer/milliNewton ved
10 Hz (vanskelig med AT-OC serien fra AT) ender du opp med en resonansfrekvens helt nede på 7,3 Hz. Dette sammen med den noe anemiske
klangkarakteren til ART9 kan nok kombinasjonen fort oppleves som for slank. Det er ikke uten grunn at Miracorden kommer originalt med en
mykere MM pickup.
Så, for å få det beste ut av spilleren du har i dag ville jeg vurdert en mykere (og sannsynligvis billigere) pickup - snarere enn en dyrere. Som for
eksempel en høykvalitets MM, en MI/MMC eller en av de få MCene som er på den myke(re) siden. Siden du åpenbart er på jakt etter kvalitet
ville jeg satt MMC-pickupene fra Soundsmiths operaserie (Carmen (varmere) eller Aida (mer presis men varmere enn ART9)) øverst på lista.

Eller gått for en annen helt annen spiller/armkonstruksjon for å tilfrestille ART9en din. Men det blir en helt annen diskusjon...

PS. Jeg er helt på lag med Rudi når det gjelder ART9 vs Cadenza Bronze. Bronzen gir klart mer av det jeg er ute etter i en pickup enn ART9en.
Varmere ja, men ingen mangel på oppløsning. En annen kandidat som burde nevnes i denne prisklassen er Dynavector DV-20X2L som står
seg meget bra i konkurransen. Men OBS - trenger lang innspillingstid. Men, ingen av disse er ideelle kandidater for Salmacis...
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.510
Antall liker
8.051
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Skal ikke kverulere på noe annet - siden jeg ikke vet noe som helst om spilleren - enn at: synes du virkelig ART9 er anemisk? Det er virkelig ikke et begrep som noen gang har slått meg.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.030
Antall liker
8.240
Torget vurderinger
1
Mistenker at enkelte synes at vinyl skal låte slik som med utstyret man brukte på 70-tallet...
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.149
Antall liker
2.705
Sted
Kongsberg
Skal ikke kverulere på noe annet - siden jeg ikke vet noe som helst om spilleren - enn at: synes du virkelig ART9 er anemisk?
Det er virkelig ikke et begrep som noen gang har slått meg.
Når jeg ser på profilen din har du svært mange (matchende) komponenter som jeg ville betegne som varmt (fett) klingende.
Kanskje det har noe med saken å gjøre?
ART9 er en fantastisk pickup, men det er ikke til å komme unna at det er noe mere fokus på den øvre halvdelen av frekvens-
spekteret enn det er på nedre halvdel. Langt bedre enn den gamle AT-OC serien den er basert på, men tendensen er der...
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.149
Antall liker
2.705
Sted
Kongsberg
Mistenker at enkelte synes at vinyl skal låte slik som med utstyret man brukte på 70-tallet...
Å hvordan låt utstyret man brukte på 70-tallet? Jeg vil påstå at det var langt større variasjon
i lyden på anlegg dengang, enn det er i dag. Hovedsakelig fordi høyttalerne ble utviklet ved
lytting snarere enn måling.

70-tallet var gullalderen for hifi siden japanerne produserte fantastiske produkter (platespillere,
armer, pickuper, kassettspillere og forsterkere) - for en billig penge.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.510
Antall liker
8.051
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Når jeg ser på profilen din har du svært mange (matchende) komponenter som jeg ville betegne som varmt (fett) klingende.
Kanskje det har noe med saken å gjøre?

Jeg tviler, siden jeg har brukt den med en god del annet utstyr enn det som står i siggen, uten at inntrykket har endret seg av den grunn. Men men, to each his own (ears). At jeg opplever det annerledes er jo hovedsaken, siden jeg ikke kan fordra anemiske noe-som-helst.
 

Salmacis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.03.2002
Innlegg
249
Antall liker
180
Sted
Viken
Torget vurderinger
5
@Gunnar_Brekke

Takk for masse spennende info og pickup tips, Gunnar 😊👍

Var ikke klar over disse begrensningene armen til Miracord 90 har. Nyttig info 👍

Jeg er ikke så klar for å bytte iut platespilleren min akkurat nå så jeg ble veldig nysgjerrig på de Soundsmith pickup'ene du nevner. MMC Teknologien er ny for meg...Er det mulig å bruke Soundsmiths Carmen eller Aida med en konvensjonell MC phono forsterker (Plinius Koru)?
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.149
Antall liker
2.705
Sted
Kongsberg
MMC står for Moving Micro Cross og er en videreutvikling fra Moving Iron (MI). Bang & Olufsen sto for denne utviklingen som nå videreføres
av Sound Smith. Det betyr i "operaserien" (Otello, Carmen, Boheme (ikke lenger i produksjon), Aida og The Voice) at man får pickuper som er
myke i opphenget (gå for medium complianse versjonene = 22 micrometer/milliNewton - IKKE for high complianse versjonene = 28
micrometer/milliNewton
) og dermed passer godt i lettvekts armer som din (og armer med slarkete lagre). Unngå Zephyr og de dyrere
modellene fra Sound Smith på spilleren din, da disse er stivere - og dermed beregnet for tyngre (MC kompatible) tonearmer.

MMCer leverer et høyt utgangsignal (> 2 mV) samtidig som de har lav innvendig bevegelig masse (stift/canilever/kors) så de nærmer
seg low output MC-pickuper i dynamiske egenskaper. På din Plinius Koru benytter du laveste gainsetting = 50 dB og 47 kOhms last.
 

Jonas_H

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2015
Innlegg
431
Antall liker
1.033
Torget vurderinger
7
MMC står for Moving Micro Cross og er en videreutvikling fra Moving Iron (MI). Bang & Olufsen sto for denne utviklingen som nå videreføres
av Sound Smith. Det betyr i "operaserien" (Otello, Carmen, Boheme (ikke lenger i produksjon), Aida og The Voice) at man får pickuper som er
myke i opphenget (gå for medium complianse versjonene = 22 micrometer/milliNewton - IKKE for high complianse versjonene = 28
micrometer/milliNewton
) og dermed passer godt i lettvekts armer som din (og armer med slarkete lagre). Unngå Zephyr og de dyrere
modellene fra Sound Smith på spilleren din, da disse er stivere - og dermed beregnet for tyngre (MC kompatible) tonearmer.

MMCer leverer et høyt utgangsignal (> 2 mV) samtidig som de har lav innvendig bevegelig masse (stift/canilever/kors) så de nærmer
seg low output MC-pickuper i dynamiske egenskaper. På din Plinius Koru benytter du laveste gainsetting = 50 dB og 47 kOhms last.
Jeg har Soundsmith Aida, og er veldig fornøyd med den. Kjøpte den da jeg spilte med en arm med lav effektiv masse, men bruker den nå også i andre armer. Kjøpte medium versjonen, og glad for det. Mitt inntrykk av Aida, er at det er en veldig god allround PU med masser av luft og detaljer, men også god nedover.

Synes ikke den står noe tilbake for de andre PU jeg har: Ikeda 9TS og Ortofon SPU #1. Alle pickupene er forskjellige, men vil ikke si at noen av dem er dårlige 😀
 

Salmacis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.03.2002
Innlegg
249
Antall liker
180
Sted
Viken
Torget vurderinger
5
Takk for det @Jonas_H 😊👍

Jeg heller mer og mer mot Soundsmith Aida etter alle anbefalinger og alt jeg har lest nå.

Hva syns du om høyde /bredde / dybde og plassering av musikere/instrumenter?
 

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Innlegg
1.334
Antall liker
375
Torget vurderinger
14
Du må nok ut av landet for å kjøpe Aida. Jeg bestilte og forhåndsbetalte en Aida i vår, med etter mye purring og mailer så viser det seg at OHC ikke klarer å sammarbeide med Soundsmith. Ble ikke noen Aida på meg. Bare et tips.
 

Salmacis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.03.2002
Innlegg
249
Antall liker
180
Sted
Viken
Torget vurderinger
5
Takk @TAF

Det får vel bli en storbytur til utlandet snart da 😁
 
  • Liker
Reaksjoner: TAF

Jonas_H

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2015
Innlegg
431
Antall liker
1.033
Torget vurderinger
7
Takk for det @Jonas_H 😊👍

Jeg heller mer og mer mot Soundsmith Aida etter alle anbefalinger og alt jeg har lest nå.

Hva syns du om høyde /bredde / dybde og plassering av musikere/instrumenter?
Jeg opplever det som bra. Nå bor jeg i en leilighet hvor høyttalere ikke alltid kan stå plassert der de låter best, så lytting foregår med to-tre ht-posisjoner avhengig av hvem som er hjemme under lytteøyeblikket. Hver gang jeg trekker frem høyttalere og får plassert dem der lyden blir best, tenker jeg for meg selv at; dette er svinbra😀 men føler dette også gjelder om jeg spiller fra Ikeda, så bredde/dybde er bra nok, men effekten av ht-plassering er viktigere.

Det tok også veldig lang tid å få Aida fra Soundsmith, men den gang skyldte de på Corona… Kjøpte gjennom Oslo hificenter
 

Salmacis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.03.2002
Innlegg
249
Antall liker
180
Sted
Viken
Torget vurderinger
5
Glimrende 😊👍

Da er bare å bestille en tur til utlandet og ta den med i bagasjen 😉
 

Salmacis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.03.2002
Innlegg
249
Antall liker
180
Sted
Viken
Torget vurderinger
5
Kort oppdatering før jul.

Jeg kjøpte Soundsmith Aida Mk2 og fikk den satt opp profesjonelt på min Elac Miracord 90 Anniversary. Resultatet er helt über-fantastisk :)
Jeg har aldri hatt så bra, ekte, organisk lyd noensinne. Alle kjente parametere for å beskrive lyd er makset ut på skalaen. Platespiller-riggen låter nå helt fabelaktig. Nå skal det sies at jeg skaffet meg også en meget bra, anerkjent RIAA i sammen slengen, så det er trolig litt synergi. Men så bra, ekte, ærlig, naturlig lyd har jeg aldri fått ut av det digitale mediet (og det er ikke noe billig dritt det heller). Så jeg er veldig fornøyd og jeg tenker at jeg har nådd målet mitt med lydgjengivelse fra vinyl-riggen nå... God jul!

@Gunnar_Brekke; Tusen takk for rådgivning og et kjempe bra tips. Soundsmith Aida Mk2 er helt sjef!
 
Sist redigert:

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.883
Torget vurderinger
24
Jeg har relativt nylig skaffet meg en ART-7 (som ikke er identisk med ART-9, men likevel). Rent bortsett fra at pickupen er skjev (her må det jobbes mer med mikroskop, men det er en avsporing) og har gitt noe hodebry når det kommer til oppsett så må jeg si at jeg er helt på linje med JMM, det finnes mye som låter annerledes, men om det rent objektivt er bedre? Jeg fikk ikke pickupen til i SME V-D (vi skal tilbake dit en gang), men i DV507MKII med Ortofon LH-9000 (relativt tungt) så spiller dette klokkeklart, uten romantikk, uten fløte og sukker men definitivt med trøkk. Dette er ingen «varm» eller snill pickup. Den bør nok matches med utstyr som i hvert fall ikke drar mot det kjølige, men med DV507MKII (som gir litt ekstra i bunne ) så har dette en bass som er helt i topp. Jeg har foreløpig valgt å kjøre denne pickupen gjennom Accuphase C-27 heller enn de andre riaaen fordi Acchuphase bygger videre på og understøtter luftigheten, presisjonen, detaljrikdommen, basstrøkket og rommet mellom instrumentene - områdene hvor ART-7 briljerer. Jeg tipper på at jeg alltid kommer til å ha et par Audio Technica i hus fremover. Mye moro for en, i audiofil sammenheng, lite penger.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.510
Antall liker
8.051
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Alltid kjekt med litt moralsk støtte. 😊

Jeg opplever ART7 som en liten anelse "slankere"/"kjøligere" enn ART9 og ville nok heller ikke parret den med utstyr på feil side av det nøytrale. Da tror jeg lyttetrettheten kunne banket på døra relativt raskt. Heldigvis er det ikke denslags utstyr et tema her, så jeg har hatt mange og lange økter med 7er'n. Ellers enig med alt du lister opp av egenskaper; jeg synes i det hele at både 7 og 9 er regelrette funn til prisen. Eller var, mens de var å finne.
 

Salmacis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.03.2002
Innlegg
249
Antall liker
180
Sted
Viken
Torget vurderinger
5
@Fosse; mener du at cantileveren er skjev?
Det hadde min første ART-9 som jeg reklamerte på. Utover dette, er det noe man kan gjøre for å motvirke dette, justere med tynne skiver, Azimuth?
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.883
Torget vurderinger
24
Jeg hadde den på sjekk hos Mala - alt jeg fikk var muntlig beskjed om at: «den er skjev, men innfor produsentens spesifikasjon». Men som sagt, dette er en avsporing, jeg må sjekke den i mikroskop. Jeg opplever ikke problemer nå, men dette må måles bedre. Azimuth justerer jeg i headshellet på nevnte armer, ikke ved skiver.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.268
Antall liker
9.502
Torget vurderinger
2
Kjekt å følge med på hva som skjer i de høyere luftlag , stå på …
 
  • Liker
Reaksjoner: HoJ
Topp Bunn