Oppgradering av Doxa

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Antall liker
143
Bør jeg oppgradere Mine Doxa ? Doxa 70SE og 012

Er så heldig og ha en bror som jobber en kjekke plass, nemlig der hvor EC produseres.
Har til nå bare benyttet mg av dette på feilsøking og rep av hifi.

Så da tenker jeg at jeg kan benytte meg av dette. Og vurdere om Broderen ordner med oppgradering for meg:)
De bør jo ha en del komponenter som ikke skjemmer ut doxaene. Men de er jo ikke Doxa spesialister så jeg trenger da hjelp til hva som bør byttes med hva osv.

Leser stadig om personer som har fått oppgradert sine Doxa, doxa 012 har jeg ikke hørt/lest at er noe og oppgradere.

Kom gjerne med tips og meninger:)

Har ingen planer om og drepe mine Doxa, så dersom Folkemengden mener jeg gjør det så stopper jeg.
Men vennligst kom med sakligge synspungter :)

Vedlegg

N

nysjerrigper

Gjest
du kan sansynligvis putte i 15.000µF ladelytter, om likeretteren takler det.+ evt. de små blå/grå.
bytter du mostandene må du isåfall stille tomgangsstrømmen på nytt. ikke så mye å ta tak i i et såpass enkelt apparat, med mindre man vil begynne å trikse med transistorer etc.
eller? :)

Cadillacman

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.10.2007
Antall liker
119
Torget vurderinger
0
Bør jeg oppgradere Mine Doxa ? Doxa 70SE og 012

Er så heldig og ha en bror som jobber en kjekke plass, nemlig der hvor EC produseres.
Har til nå bare benyttet mg av dette på feilsøking og rep av hifi.

Så da tenker jeg at jeg kan benytte meg av dette. Og vurdere om Broderen ordner med oppgradering for meg:)
De bør jo ha en del komponenter som ikke skjemmer ut doxaene. Men de er jo ikke Doxa spesialister så jeg trenger da hjelp til hva som bør byttes med hva osv.

Leser stadig om personer som har fått oppgradert sine Doxa, doxa 012 har jeg ikke hørt/lest at er noe og oppgradere.

Kom gjerne med tips og meninger:)

Har ingen planer om og drepe mine Doxa, så dersom Folkemengden mener jeg gjør det så stopper jeg.
Men vennligst kom med sakligge synspungter :)
Tror du får gode råd av Roar Malmin. Han kjenner Doxa bedre enn de fleste.Han har brukernavn RM hvis du ikke kjenner han fra før her på HFS (Musical Innovation)

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Antall liker
143
du kan sansynligvis putte i 15.000µF ladelytter, om likeretteren takler det.+ evt. de små blå/grå.
bytter du mostandene må du isåfall stille tomgangsstrømmen på nytt. ikke så mye å ta tak i i et såpass enkelt apparat, med mindre man vil begynne å trikse med transistorer etc.
eller? :)
Nå er isje eg elektrontik spesialist. Men en av grunnene til jeg tenkte oppgradering er at lytter osv taper seg jo med åra.?? og desse er jo noen år nå. Så tenkte i grunnen at dersom de bør byttes pga alder så hvorfor ikke oppgradere desse, dersom dette har noe for seg. jeg tenkte automatisk på Mundorf. men ikke sikker jeg tenker riktig

mwt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2007
Antall liker
14
Sted
vestfold
Jeg hadde en Doxa SE og hadde tenkt å oppgradere, så jeg fant ut at de oppgraderingene som ble utført hos Doxa bestå for det meste om å redusere antall utgangs transistorer og antall kondensatorer i power supply -syntes det var dyrt for å bli kvitt noen deler :) -så det eneste er å justere bias om du fjerner utgangs transistorer -jeg solgte den Doxan så det ble bare med tanken egentlig.

Her er et bilde som viser tidlig en "oppgradert" versjon -jeg fant flere bilder her i forumet tror jeg.

Utgangs trasistorene er de som du ser bare 3 stk bein som stikker opp gjennom printkortet -driveren trenger da heller ikke noe kjøle plate lenger, da den bare leverer strøm til et enkelt sett utganger og ikke til 12 eller 16 som er vanlig :) emitter motstanden er også den store grønne -der ser du bare 1 st per utg. transistor. Hvis du ikke har skjema kan du bare måle spenningsfallet over emitter motstanden og det er den hver eneste utg. transistoren den skal ha -enten de er 1 eller 100... emitter motstandene på din amp er de doble brunne (de er tilkoblet emitter til utg. transistorene) ;) Printkortet er veldig overforsiktig, jeg fikk sett på noen bilder og fikk "helle bildet" bokstavelig talt -så det er bare å sette i gang skulle tro -i verste fall kan alt settes tilbake.

Her må du også tenkte på hva dine høyttaler krever: er de tung drevnet spørs om det fungerer så bra, men er de av den mer normale typen så skal det bli alt så mye bedre ifølge andres erfaringer.

er ikke sikker hvilken modell er dette men her ser du at den har blitt modet til 2 stk utg. transistor per kanal og 2 kondensatorer til begge kanalene... mulig trafon er koblet litt annerledes til likeretteren

de sorte kondisene er dårligere enn de hvite -her vil jeg påstå at du vil høre en forbedring faktisk :)

den jeg hadde så sånn ut

ta bilder av preampen, så kan vi se hva som er inni -men jeg forstå at en av forbedringene til Doxa preamper gikk ut på å koble ut alt av aktiv elektronikken -altså gjøre den om til en rent passiv med vol. potmeter self :) jeg har liggans en eller annen doxa preamp -men siden den jeg ikke bruker preamp så har aldri tenkt på å gjøre noe med den.

Mistenker at de sorte nichicon kondensatorene ikke er originale forresten? siden de er mye brukt i EC og din bror jobber der ser jeg logikken -leste igjen første post... ;)

Sist redigert:
N

nysjerrigper

Gjest
transistorene som stikker opp uten kjøling ser ut som drivertransistorer. sikker på utganngene ikke står flatmontert mot bunnplaten? aldri sett en så kraftig forsterker uten kjøling. selv i en liten 50watter jeg loddet selv, med 44mV hvilestrøm blir drivertransistorene klodheit uten plate på. tør ikke tenke på hva som omsettes i de små der under last.

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Antall liker
275
transistorene som stikker opp uten kjøling ser ut som drivertransistorer. sikker på utganngene ikke står flatmontert mot bunnplaten?
Ganske riktig. De ligger flatmontert under kretskortet, du ser bare skruene de er festet med.

Mvh

mwt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2007
Antall liker
14
Sted
vestfold
transistorene som stikker opp uten kjøling ser ut som drivertransistorer. sikker på utganngene ikke står flatmontert mot bunnplaten? aldri sett en så kraftig forsterker uten kjøling. selv i en liten 50watter jeg loddet selv, med 44mV hvilestrøm blir drivertransistorene klodheit uten plate på. tør ikke tenke på hva som omsettes i de små der under last.
trodde var innlysende at utg. transistorene er under mot kjøleplaten :) og det er 3 stk korte bein som stikker opp gjennom print platen :) det er hele kabinettet som står for kjølingen -husker at det var en mindre transistor for temperatur under også, men driverne er det som er montert over print kortet med kjøle platen -etter modifisering trengs jo ikke lenger den mindre kjøle profilen :) en annen ting å se etter er vel at de 3 beina som stikker opp er av større tverrsnitt enn de som er til temperatur stabilisering ;) og i tillegg er det bare utg. transistorene som har en emitter motstand..... -kan ikke gjøres feil :) men din bror kan garantert mer enn godt nok dette.

Det var flere lag med alu plater under og synes det var en smart og elegant løsning egentlig :)

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Antall liker
143
Ser og lese at eg isje ska gjør någe selv her. la proffene gjøre noe dersom noe skal gjøres. Men eg tur nå i vertfall eg klare lokalisere de mindre transistorene for kjøling i det minste;)

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Antall liker
143
012`en har ikke så mye i seg i utgangspuntet. men her er nå et bilde av den også.
012 Innmat 1.jpg

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Eventuellt FØR du bestemmer deg eller gjør noe bør du ta en telefon til KØL og forhøre deg med ham.

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Antall liker
440
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Har selv brukt ganske MYE gryn på såkalt oppgradering av Doxa 70 mk2a til 140. Sorry - bortkasta tid og penger i mitt tilfelle iallefall. Var jo ikke denne det ble spurt om, men sier det nå likevel...

Topp Bunn