Diverse Oppgradering til bedre høyttalere, trenger råd

janerlen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Antall liker
16
Torget vurderinger
3
Hei!

Har lest hele denne tråden, og synes du skal ha for kreativitet og pågangsmot i forbedringsarbeidet.

Jeg støtter velmenende råd i denne tråden, og mener som flere andre at du bør prioritere å jobbe med akustikken. Ser ikke hele stua di, men det som vises er spartansk innredet. Vet ikke om dette har vært diskutert spesifikt i denne tråden, men les deg opp på basic romakustikk for hifi-applikasjoner (etterklangstid, direktelyd vs refleksjoner, romnodekanselleringer osv).

Tenker spesifikt på resonansproblemer i bassen, og hvordan rom, ht og lyttepos samspiller. Her kan du balansere ut mye av nodeproblematikk ved å flytte deg og/eller ht og subber. Når du har dedikerte subber inkluderer denne tweakingen både nivå, fase og plassering i rommet.

Du har så mange variabler å jobbe med nå, at det eneste du bør vurdere, er å få deg målemic. Med denne kan du gå vitenskapelig til verks for å få hentet ut anleggets potensiale.

Sjekk mic her: https://www.minidsp.com/products/acoustic-measurement/umik-1
Mic plugges rett i laptop, og måleprogram får du gratis i bla REW.

M

MarkusH

Gjest
Hei!

Har lest hele denne tråden, og synes du skal ha for kreativitet og pågangsmot i forbedringsarbeidet.

Jeg støtter velmenende råd i denne tråden, og mener som flere andre at du bør prioritere å jobbe med akustikken. Ser ikke hele stua di, men det som vises er spartansk innredet. Vet ikke om dette har vært diskutert spesifikt i denne tråden, men les deg opp på basic romakustikk for hifi-applikasjoner (etterklangstid, direktelyd vs refleksjoner, romnodekanselleringer osv).

Tenker spesifikt på resonansproblemer i bassen, og hvordan rom, ht og lyttepos samspiller. Her kan du balansere ut mye av nodeproblematikk ved å flytte deg og/eller ht og subber. Når du har dedikerte subber inkluderer denne tweakingen både nivå, fase og plassering i rommet.

Du har så mange variabler å jobbe med nå, at det eneste du bør vurdere, er å få deg målemic. Med denne kan du gå vitenskapelig til verks for å få hentet ut anleggets potensiale.

Sjekk mic her: https://www.minidsp.com/products/acoustic-measurement/umik-1
Mic plugges rett i laptop, og måleprogram får du gratis i bla REW.
Morsomt å lese.
Angående subber, så er begge solgt nå (ble solgt i over i går), på grunn av at jeg ikke har sett behovet for å bruke disse etter jeg fikk Classé forforsterkeren inn i hus, de har ikke vært skrudd på etter at jeg fikk Classé forforsterkeren altså. Sier vel det meste om Krell KAV-300iL og Helicon 400 .... Uansett rom, ikke god match. Classé derimot er lineær i diskant/mellomtone/bass, litt varmere enn Krell (like klar i lyden) og med god stor mellomtone og bass. Classé Audio 4 og NAD S200 spiller bedre på Mentor 5 enn Krell KAV-300iL og Helicon 400 (testet dette og hadde små problemer med å høre klar forskjell på mengde lyd som ble sluppet ut).
Tilbake til rommet: Rommet er helt greit på akustikk, har ikke hørt noen rom pr. dags dato som er bemerkelsesverdig bedre (målinger eller ikke), det er mur på alle sider og ikke alt for mye tekstiler, høyre høyttaler står for nærme klesskap slik at jeg får en slags "feedback" i bassen, lurer nok også på om de står en anelse tett bakveggen. Nå liker jeg Classé og Dali _veldig_ godt og jeg tror ikke jeg kommer mye nærmere mitt lydnirvana enn dette, må i så fall bli større elementer og mer av Dali's godlyd.
Kan være morsomt å måle, da høyttalerne antakeligvis blir stående her en stund til 'pynt' i mitt fravær og brukes fra tid til annen når jeg stikker snuta inn i gamleland. :) Har begynt å lukte på idéen om fult Classé forsterkeri, hvilke av effektene til Classé er sett på som de beste (holdbarhet, kvalitet, effekt, pris)?

TrondW

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2012
Antall liker
162
Sted
Bergenser i Ålesund
Har hørt både CA-300 og CA-2300, uten at jeg helt kunne skille dem nevneverdig (var også i to forskjellige butikker). Begge låt utrolig gjennomsiktig. Tett opp til Jeff Rowland til 100 flak.
Hørte dem på Epicon 2, 6 og 8. Fantastisk spilleglede og innen trommehinnebevarende nivå var ikke antydning til slitsomt/anstrengt på noen måte. Kunne ikke si at disse legger til noe, de spiller det forforsterkeren forer dem med.

M

MarkusH

Gjest
Har hørt både CA-300 og CA-2300, uten at jeg helt kunne skille dem nevneverdig (var også i to forskjellige butikker). Begge låt utrolig gjennomsiktig. Tett opp til Jeff Rowland til 100 flak.
Hørte dem på Epicon 2, 6 og 8. Fantastisk spilleglede og innen trommehinnebevarende nivå var ikke antydning til slitsomt/anstrengt på noen måte. Kunne ikke si at disse legger til noe, de spiller det forforsterkeren forer dem med.
Har ikke hørt noen av dem, men det høres bra ut. Blir nok aktuelt å plukke opp effektforsterker først, da forforsterkeren gjør en god jobb (selv om det trengs en oppgradering der også), CA-300 og CA-2300 er to naturlige valg for meg i alle fall, eller CT-2300.
Vet du noe om hvordan lydsignaturen er på nyere Classé forforsterkere (CP-800/SSP-800) opp i mot de eldre Audio 4/CP-35 osv.? Classé utstråler veldig 'naturlig' lyd i mine ører, minner meg noe om min gamle HK3490, bortsett fra at den er bedre til alt. :)

TrondW

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2012
Antall liker
162
Sted
Bergenser i Ålesund
Vet dessverre ikke hvordan de nye preampene deres er mot de eldre nei. Men i alle testene jeg har hørt med Classe er det deres egne pre som har vært brukt. Kun hørt 2-kanals vel og merke.
De er svært detaljerte, heller en tanke mot det varme. Synes de låt generelt nøytralt, de skjuler ingenting men det er ingenting skarpt heller. Godt avstemt.
Nærmere året siden sist jeg hørte dem, så mer detaljert husker jeg ikke. Lyttehukommelse er dårlige greier.

Har ikke hørt noen av dem, men det høres bra ut. Blir nok aktuelt å plukke opp effektforsterker først, da forforsterkeren gjør en god jobb (selv om det trengs en oppgradering der også), CA-300 og CA-2300 er to naturlige valg for meg i alle fall, eller CT-2300.
Vet du noe om hvordan lydsignaturen er på nyere Classé forforsterkere (CP-800/SSP-800) opp i mot de eldre Audio 4/CP-35 osv.? Classé utstråler veldig 'naturlig' lyd i mine ører, minner meg noe om min gamle HK3490, bortsett fra at den er bedre til alt. :)

M

MarkusH

Gjest
Noen som vet om Yamaha PC2002M er et bedre effekt-trinn enn NAD S200? Den er spesifisert til 2x 240 watt i 8 ohm og har watt-meter, den står ikke alt for langt unna heller. :)

M

MarkusH

Gjest
Fikk endelig oppgradert stiften på Pro-Ject Debut Carbon til Bronze, all skurring ble borte uten at jeg hørte alt for stor forskjell på noe annet. Den sorte delen av Ortofon 2M Red brukes sammen med Bronze stift, vet ikke om "Bronze-forpakning" endrer bemerkelsesverdig på lyden.

M

MarkusH

Gjest
Da er "testing" i gang igjen.

Kort fortalt kjøpte jeg et sett XTZ 99.26 (tror det er MK1) fra en fyr i Ålesund, synes prisen var grei og hadde en baktanke om å kjøpe disse. Fikk dratt de med hjem i påska (19.03.16), prøvde de først med Classé Audio 4, NAD S200 og Rotel RDD-1580 (som jeg personlig trodde ville låte best) og etterpå på Krell KAV-300iL og NAD D 1050. Kabling er Klotz og Van Damme XLR, kabler var Viablue SC-2 med Argon-banan og oppgraderte strømledninger.
XTZ 99.26 sammen med Classé-oppsett låt litt "rart", rare forvrengninger i diskant, bra bass (men aner noe rumlete) --> udugelig i mine ører.
XTZ 99.26 sammen med Krell-oppsett låt bedre enn forventet (tror at XTZ-ene er rimelig nøytrale), Krellen er jo iskald, men på ett eller annet vis låt det "litt varmt" ala Classé-oppsett på H400.

----------

Nordost jumpere er søppel, har hatt de på Helicon 400 i noen måneder og synes med en gang etter montering at venstre høyttaler "ble borte" i tide og utide, tenkte først og fremst på forsterker (ettersom denne har noen år på baken), men etter bytte til de originale jumperne var det problemet borte.

XTZ 99.26, Krell, Rotel og noen kabler blir med til leiligheten i Ålesund for samkjøring med Pioneer S-DJ08. Mulig platespilleren blir med også. :)

God påske til alle og enhver, måtte dere lytte med måte så øresusen ikke kommer og setter seg for godt.

M

MarkusH

Gjest
Oppsett i vestlandsbyen er:
Krell KAV-300iL
Rotel RDD-1580
XTZ 99.26
Pioneer S-DJ08 (som subber)
Liten rørsak fra ebay som forforsterker til platespiller (gleder meg til å teste denne duppeditten) :D
VDH høyttalerkabler og RCA, Klotz XLR, Nordost jumpers på XTZ'ene

Lukter på Hegel HD15/20 til H400-setupet. Får se om jeg får testet den på anlegget her på vestlandet for å se om jeg hører noen markant forskjell.

Bilder/video av XTZ 99.26 og Krell kommer, spiller tungt og godt (veldig fornøyd med denne komboen). :D

Topp Bunn