Ønsker anbefaling Oppgradering?

Cartman 9090

Medlem
Ble medlem
21.11.2021
Antall liker
6
Sted
Tromsø

Ask4me22

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.06.2016
Antall liker
845
Vanskelig å si, men regner med du vet at en Rega Brio er en ren analog integrert forsterker?
1696779509604.png
1696779421924.png

Så hvor god en slik oppgradering vil fungere i praksis kommer vel også litt ann på hva slags kilder du pleier å bruke din Marantz 610 sammen med i dag.

Cartman 9090

Medlem
Ble medlem
21.11.2021
Antall liker
6
Sted
Tromsø
Jada vet at den er helt enkel. Bruker i hovedsak tv med musikkapp via digital utgang som lydkilde.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.169
Torget vurderinger
2
Rega har kun analoge innganger, du vil med andre ord også behøve en DAC før dette fungerer. Men at det vil være en lydmessig oppgradering, er jeg rimelig sikker på.
Merk ellers at Rega-forsterkeren heller ikke har noen utgang for subwoofer.

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Antall liker
2.006
Sted
Horten
Min erfaring med Klipsch Rp-160M (har de selv) er at de er veeeldig glad i power. Da våkner de ordentlig opp. :cool:
-Så jeg hadde sette etter en fin og kraftfull effektforsterker, som er lineær/ingen egen huslyd som hadde sparket alt til liv ordentlig.
Da beholder man også Marantz sin lydsignatur, kan fortsett å bruke subwoofer som idag ++.

Cartman 9090

Medlem
Ble medlem
21.11.2021
Antall liker
6
Sted
Tromsø
Rega har kun analoge innganger, du vil med andre ord også behøve en DAC før dette fungerer. Men at det vil være en lydmessig oppgradering, er jeg rimelig sikker på.
Merk ellers at Rega-forsterkeren heller ikke har noen utgang for subwoofer.
Var ikke klar over at den mangler utgang til woofer... 😬 Det var jo et minus tross alt 😳 Spiller ikke så heftig at effektforsterker er løsning.. Eller blir lyden forbedrer selv om man ikke trekker masse effekt ut av den?

Cartman 9090

Medlem
Ble medlem
21.11.2021
Antall liker
6
Sted
Tromsø
Min erfaring med Klipsch Rp-160M (har de selv) er at de er veeeldig glad i power. Da våkner de ordentlig opp. :cool:
-Så jeg hadde sette etter en fin og kraftfull effektforsterker, som er lineær/ingen egen huslyd som hadde sparket alt til liv ordentlig.
Da beholder man også Marantz sin lydsignatur, kan fortsett å bruke subwoofer som idag ++.
Har du noen anbefaling av effektforsterker? Finnes disse i mindre fysiske formater?

Musikkmannen

Musikk i fokus
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
23.301
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Jeg har hatt den pakken Brio og 160m det låter fantastisk. 160m er solgt, Brio har jeg stående, usikker på om jeg ønsker å selge den.

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Antall liker
2.006
Sted
Horten
De er veldig lettdrevne i utgangspunktet, så skal ikke mange watt for å spille så høyt man bare orker.
Det er litt rart med det, selv om man ikke spiller noe høyt/høyere med en effektforsterker, så oppleves eks RP-160M mye mere punch.
Alt kommer selvsagt an på hva slags musikk du hører på, hva man liker, etc etc.
Mange er happy med den Brio combo'en som nevnes, og jeg har ikke hørt den selv.

En nyere Klasse D forsterket tror jeg hadde gjort susen. Enkelt å koble opp og teste, du slipper å bytte ut hele anlegget/noen man er kjent med/liker.
Min erfaring er med Crown XLS amp'er, dette er jo PA-utstyr som har en annen pris enn Hifi.😉

Cartman 9090

Medlem
Ble medlem
21.11.2021
Antall liker
6
Sted
Tromsø
De er veldig lettdrevne i utgangspunktet, så skal ikke mange watt for å spille så høyt man bare orker.
Det er litt rart med det, selv om man ikke spiller noe høyt/høyere med en effektforsterker, så oppleves eks RP-160M mye mere punch.
Alt kommer selvsagt an på hva slags musikk du hører på, hva man liker, etc etc.
Mange er happy med den Brio combo'en som nevnes, og jeg har ikke hørt den selv.

En nyere Klasse D forsterket tror jeg hadde gjort susen. Enkelt å koble opp og teste, du slipper å bytte ut hele anlegget/noen man er kjent med/liker.
Min erfaring er med Crown XLS amp'er, dette er jo PA-utstyr som har en annen pris enn Hifi.😉
Hva med denne? Hvordan kan en effektforsterker veie bare 2 kg.. 😬

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.332
Sted
Nadadouro, Portugal
Den har jo ikke mer effekt enn du har nå tenker jeg, vil du kjøpe to og brokoble? Da må du ha en forforsterker også da din Marantz vel ikke har preout terminaler....

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Antall liker
2.006
Sted
Horten
Ser jo ut som Marantz til trådstarter har Audio Out. Antok at dette var pre (volum basert utgang), men sikker er man jo selvsagt ikke. :unsure:

Generelt, Klasse D forsterkere er lette og fine.
For mange så er dette med tyngde et stempel på iboende god lyd/kvalitet, selv om det ikke autiomatisk er sant.

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.332
Sted
Nadadouro, Portugal
Audio ut er generelt bare en utgang til f.eks. kassettspiller eller noe annet, med låst volum, preout er alltid beskrevet som preout og har variabel volum, denne kan da brukes til effektforsterker, subwoofer eller liknende.

Cartman 9090

Medlem
Ble medlem
21.11.2021
Antall liker
6
Sted
Tromsø
Den har jo ikke mer effekt enn du har nå tenker jeg, vil du kjøpe to og brokoble? Da må du ha en forforsterker også da din Marantz vel ikke har preout terminaler....
Ser egentlig etter noe optimalt mtp at forsterker må helst være så kompakt som mulig

Topp Bunn